DRS-snelheid Red Bull is onaantastbaar: ‘Niet te bereiken met één update’

15:28, 10 mei 2023
28 Reacties

Red Bull Racing is erg dominant in 2023. Het team won alle races, inclusief de sprint, en lijkt dan ook vooral in de races een enorm voordeel op de concurrentie te hebben. Sky Sports analist Martin Brundle denkt dat de startposities van de Red Bulls op zondag weinig zullen uitmaken voor het resultaat van de race.

In 2023 wisselen Max Verstappen en Sergio Perez elkaar tot nu toe telkens af als winnaar van de races en in vier van de vijf races wist Red Bull zelfs een één-twee te scoren. Dit gebeurde alleen niet in Australië, waar Perez vanuit de pitstraat begon nadat de Mexicaan al in Q1 uitviel in de kwalificatie.

DRS-snelheid Red Bull

De RB19 is een raket op de rechte stukken, al helemaal met DRS open. Geen enkel ander team kan zulke hoge topsnelheden halen als het Oostenrijkse team. Brundle denkt dat dit voor de andere teams ook niet even snel te bereiken is.

“De topsnelheid van Red Bull is, simpel gezegd, onaantastbaar en dat is waar de andere teams zich op moeten focussen. Dat zal niet gemakkelijk zijn, aangezien het een onderdeel is van de filosofie van de auto, dit is niet te bereiken met één update”, zegt Brundle in zijn column bij Sky Sports.

‘Startposities maken niet uit’

Brundle denkt zelfs dat door de extreem hoge topsnelheid van de RB19, de startposities van Verstappen en Perez niet relevant zijn voor het eindresultaat van de race. “Met DRS open is Red Bull fundamenteel zo veel sneller dan de andere negen teams, waardoor ik denk dat waar de Red Bulls ook starten, ze toch wel één en twee zullen eindigen, als er uiteraard geen rare dingen gebeuren.”

28 Reacties
User Avatar
Ringo De Kroon 10 mei 2023 om 23:30+ 4788

Denk dat redbull fundamenteel ontwikkeld is zonder voor en achter vleugel :) dus plus snelle vleugels hebben ze alsnog voldoende downforce :)

User Avatar
Jak64 10 mei 2023 om 16:37+ 1204

Ja, zo gaat het inderdaad makkelijk, als je met DRS zoveel meer snelheid ontwikkeld, kan je beetje vergelijken met die “gemakkelijke” kampioenschappen van Lewis en zijn oppermachtige MB.

Ep 10 mei 2023 om 16:18+ 21237

Afgelopen race leek het toch niet zo dat de RB19 het hardste liep met DRS open. Wat ik wel zag was dat met de RB19 veeeeeel later geremd kan worden. Daar heeft Max heel veel gebruik van gemaakt.

User Avatar
miximaxi 10 mei 2023 om 16:06+ 26447

Weer niet eens met Brundle. Als het dit weekend andersom was geweest dat Max op pole starte en Perez als negende, denk ik namelijk dat Alonso tweedes was geworden want die kon Perez tempo vrij goed volgen. Brundle wilt gewoon weer even aangeven dat Red Bull onbereikbaar is en dat zijn gevallen held niet langer relevant is wat hem erg veel pijn doet. Backmarkers herkennen blijkbaar elkaars pijn...

User Avatar
Frans84 10 mei 2023 om 16:08+ 10437

Helemaal mee eens. Kijk naar Australië. Waar perez niet verder kwam.

User Avatar
Barbapapa 10 mei 2023 om 17:15+ 3861

En daar had Perez ook nog eens geluk met uitvallers en SC. Max deed het afgelopen weekend geheel zelf.

Brian 10 mei 2023 om 15:53+ 7197

Maar iedereen heeft het over de drs maar de redbull die vooraan start heeft geen eens drs dus hoe kan iedereen zeggen dat het de drs is terwijl die in de race nooit wordt gebruik maar toch rijden ze makkelijk 20sec weg

User Avatar
Maxthegoat 10 mei 2023 om 15:52+ 118954

Alsof alleen een open DRS het verschil maakt. Ook weer lekker makkelijk en daarmee geef je RBR niet de credits die ze verdienen. Wat Met de DRS is gedaan, was een geniale ingeving van Newey, maar in alle aspecten is er een geniale auto gebouwd. In zo'n beetje elk onderdeel zijn ze de rest te baas en te snel voor de andere teams. Als het alleen de DRS snelheid was kwamen ze er niet. Niet vergeten dat RBR al sinds de invoering van de huidige reglementen de meest efficiënte auto is en een geweldige topsnelheid weet te genereren. Ook zonder drs zijn ze op het rechte stuk sneller dan de rest. Soms zelfs sneller dan andere teams met drs open. De auto blinkt gewoon in alles uit en daar verdient het team alle credits voor, die je maar kan geven. Beetje makkelijk om het continue op drs te gooien. Vorig jaar waren ze ook al niet bij te houden op het rechte stuk. Nu is de auto zo compleet als maar kan. Al het giswerk dat het aan drs zou liggen, geeft ook maar weer eens aan dat ze het niet weten en het geheim enkel en alleen bij Newey zelf ligt. De vloer is waarschijnlijk het grootste geheim en niemand weet hoe. En als samenhangend geheel is de auto gewoon tiptop. Petje af.

User Avatar
Frans84 10 mei 2023 om 16:07+ 10437

Het is idd nog meer als anders een samenspel in de wagen. Een aanpassing in de voorvleugel kan bij het achterwiel een onbelangrijk veroorzaken. Daarom heb je iemand als newey en zijn opgeleide team nodig om dit volledig te begrijpen. Wat nog meer duidelijk maakt hoe Mercedes er voor staat. Die nog niet volledig weten hoe hun wagen werkt.

User Avatar
Maxthegoat 10 mei 2023 om 16:25+ 118954

Helemaal mee eens Frans. Dat is ohzo belangrijk en je moet het maar net begrijpen. Die luxe hebben ze niet allemaal. Las er een aantal weken terug nog een interessant stukje over op RN365. Hierin werd uitgelegd hoe ze het zo goed voor elkaar hebben gekregen door het pitch center op de millimeter goed te bepalen. Als gevolg daarvan sluit al het andere er optimaal bij aan.

User Avatar
*RR6* 10 mei 2023 om 16:36+ 17842

Fisiletta legt het idd allemaal redelijk helder uit. Het enige minpuntje vanuit Max is dat de auto te stijf is en dat daardoor de magie van vorig jaar is verdwenen.

User Avatar
Maxthegoat 10 mei 2023 om 16:50+ 118954

Klopt. Hij deed echt een la gazettatje dat moment?

User Avatar
*RR6* 10 mei 2023 om 16:48+ 17842

Hij is en blijft een Italiaan he ?

User Avatar
Maxthegoat 10 mei 2023 om 16:41+ 118954

Klopt. Maarja. Die "magie" heeft die dit jaar ook niet zo nodig natuurlijk?. Fisiletta legt het zeker goed uit. Al zat die er laatst een keer met zijn analyse over verbeteringen bij Ferrari wel volledig naast.

Joal246 10 mei 2023 om 17:27+ 57061

Precies. Weer wordt RBR neergehaald. Heb respect voor wat ze bereikt hebben. Is blijkbaar lastig in de UK

User Avatar
Maxthegoat 10 mei 2023 om 17:32+ 118954

Moeilijk te verteren idd. Het lijkt ook wel alsof ze telkens bewust aannames doen, uit de hoop het goed te hebben en de concurrentie wijzer te maken om een stap richting RBR te zetten.

DC77 10 mei 2023 om 19:18+ 6595

Zeker als je bedenkt dat Ferrari deze winter juist wilde inzetten op topsnelheid.

User Avatar
Maxthegoat 10 mei 2023 om 19:23+ 118954

Precies. En is ze ook wel gelukt. Hebben stappen gemaakt, want ze zitten qua topsnelheid bijna op het niveau van de RB18. Echter zijn de stappen die Red Bull heeft gemaakt, 2 keer zo groot geweest.

User Avatar
*RR6* 10 mei 2023 om 15:51+ 17842

Wat ? Martin Blunder denkt.. hij zal toch geen zaagselverschuiving (hersenletsel) hebben opgelopen?? ?

KeesBeek 10 mei 2023 om 15:43+ 928

"waar de Red Bulls ook starten, ze zullen toch wel één en twee eindigen" Behalve in Australië hehe

User Avatar
Adjo83... 10 mei 2023 om 15:38+ 75351

Mercedes zal wel bij de FIA gaan zuigen voor een downgrade op de RBR.

User Avatar
*RR6* 10 mei 2023 om 15:49+ 17842

Nee, vermoed eerder dat we een zwarte RedBull gaan krijgen.

User Avatar
Adjo83... 10 mei 2023 om 16:20+ 75351

Pfff nou inderdaad. En als ze daar dan mee geconfronteerd worden roepen ze natuurlijk dat het hun eigen concept is...huichelaars..?

User Avatar
raketje 10 mei 2023 om 17:04+ 11770

Dat zou me niets verbazen en ach een budget cap, daar heeft metc zich niet aan te houden. Ze sturen gewoon een ex medewerker om het te controleren.

Joal246 10 mei 2023 om 17:27+ 57061

Duurt nog lang...

User Avatar
*RR6* 10 mei 2023 om 17:35+ 17842

Volgende race? Voordat het eindelijk mooi weer wordt? Uitslag BC? Of dat Max voor 3e keer kampioen wordt?

Monic Armiento-Hissink 10 mei 2023 om 21:26+ 38575

Russel is al aardig bezig.

User Avatar
Adjo83... 10 mei 2023 om 21:44+ 75351

Precies..misselijke adder.