Tost: "Dat betekent dat Verstappen de auto ontwikkelt precies zoals hij wil"

17:20, 02 okt 2021
37 Reacties

Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Perez hebben één gemeenschappelijke deler: alle vier hadden of hebben zij niks in te brengen tegen Max Verstappen. Het bewijst de uitzonderlijke klasse van de 24-jarige Nederlandse coureur, maar misschien komt het gedeeltelijk ook doordat Verstappen de ontwikkeling van de bolides volledig naar eigen hand kan zetten.

De teamgenoten van de Nederlander hebben dus niet zo veel in de melk te brokkelen als het gaat over bijvoorbeeld het doorvoeren van specifieke updates aan de wagen.

Verstappen zet lijnen uit

Op de vraag in welke rijder Franz Tost vertrouwen heeft die zich staande kan houden naast Verstappen in dezelfde auto, antwoordt hij bij Sport1: "Gasly zou in de buurt kunnen komen. Maar: Max is de technische hoofdrijder in het team. Dat betekent dat hij de auto ontwikkelt precies zoals hij het wil. Dus het is mogelijk dat de tweede coureur daar problemen mee kan hebben."

Heeft Verstappen dan zo'n bijzondere rijstijl vergeleken met andere rijders in de Formule 1? "Ik wil het niet een zeer specifieke rijstijl, maar hij heeft een uniek gevoel voor hoe je het beste uit het rempunt, het indraaipunt en dan de apex kunt halen. Er zijn andere coureurs die niet zo goed overweg kunnen met een auto die voor Max gebouwd is. Dat is omdat ze een andere rijstijl hebben", aldus de teambaas van AlphaTauri.

Vertrouwen in Perez

Perez is sinds dit seizoen de teamgenoot van Verstappen, maar hij pakte twee keer zo weinig punten als Verstappen. Voor 2022 is de Mexicaan al bevestigd, ondanks dat zijn prestaties enigszins teleurstellend zijn. In 2023 is het mogelijk de beurt aan Gasly die zich in dat geval zou opmaken voor zijn tweede termijn bij Red Bull.

37 Reacties
miq500 03 oktober 2021 om 8:12+ 4980

Franz Tost is zeer gesteld op Max,hij heeft altijd gezegd dat Max de meest talentvolle rijder is die hij onder z.n hoede gehad heeft.Hij hoopt dan ook van ganze dat ie wereldkampioen wordt. Tost is altijd positief over Max en heeft z.n " foutjes" altijd verdedigd. Dat ie vind dst Gasly alleen maar in de buurt kan komen zegt al genoeg. Ik denk dat Gasly nu in die RB16b gezet wordt nog steeds geen potten kan breken tegen Max.Je ziet hoe Perez .t moeilijk heeft. Max heeft ook de gave om die auto goed af te stellen,een eigenschap die veel andere coureurs zo niet hebben. Maar Tost kan al een flesje champagne koud leggen want Max gaat .t WK pakken.

Sylvia Knopper 03 oktober 2021 om 7:30+ 0

Weet je waar het verschil in zit? Max heeft het altijd over "wij" het team dus... andere rijders hebben het altijd over zichzelf, het team op zich werkt voor en met elkaar en zo zou het met ieder team moeten gaan, je bent immers zo goed als de zwakste schakel in jouw team.

Rationale 02 oktober 2021 om 19:05+ 7699

Imo vind ik dit argument niet de hoofdreden is dat Max zoveel sneller is dan zijn teamgenoten. De auto is de auto en als topcoureur moet je in staat zijn het beste eruit te halen. Standaard 7 tienden verschil is niet alleen hierdoor. Zet Max in een andere auto, dan rijr ie ze er ook uit. Wie dan ook. Daar ben ik zeker van. Max is gewoon snel, veel.sneller dan menig f1 rijder. Dat komt door zijn rijstijl. Daarnaast is hij goed in feedback geven waar het team wat mee kan. Dat is ook een kunde. Helemaal als zij zien dat het ook daadwerkelijk werkt. Maar dat zijn teamgenoten er niks van bakken omdat de auto is gebouwd voor Max vind ik echt onzin.

User Avatar
Dutch reporter 02 oktober 2021 om 18:42+ 11206

Net als lekwal en Vettel toen bij Ferrari. Auto was op Charles gericht waardoor Vettel er niet goed mee uit de voeten kon! Maar goed ze luisteren naar max, omdat hij gewoon een monster achter het stuur is. Of terwijl hij is veel beter dan de andere rijder!!!

Frans Kamstra-2 02 oktober 2021 om 17:58+ 19904

Ik mis in dit rijtje Carlos sainz. Hij kon in verhouding best goed bij blijven en soms ook max gewoon verslaan.

User Avatar
V11 02 oktober 2021 om 18:08+ 1748

ik mag het wel hopen na 4 seizoenen formulewagens VS 1 seizoen

Frans Kamstra-2 02 oktober 2021 om 18:12+ 19904

Dat klopt zeker. Maar Daniel en Carlos zijn de enigen die hem af en toe wisten te verslaan. Ookal zou dat komen door meer ervaring. Ze deden het wel. Perez werd altijd gezien als een van de grote talenten en heeft van alle rijders die naast max hebben gereden de meeste ervaring. Maar komt toch echt te kort op max

HL_T 02 oktober 2021 om 19:30+ 70645

In de Red Bull?

Frans Kamstra-2 02 oktober 2021 om 19:34+ 19904

Nee. Maar is wel de een van de teammaten in de redbull familie die hem bij kon houden en verslaan. En omdat het vanuit tost komt vind ik dat je torro rosso/alfa taurie wel mee mag nemen

User Avatar
Ringo De Kroon 02 oktober 2021 om 21:33+ 4789

Sainz rijd ook andere lijnen en om de problemen heen rijden betwijfel of hij dat ook kan... heeft nu wel leuke dingen laten zien ... personelijk virtueel gezien verwacht ik veel meer van leclerc naast verstappen dan sainz... denk die redbull heeft ook een aggresive coureur nodig. althans agressief kunnen rijden

Frans Kamstra-2 02 oktober 2021 om 22:00+ 19904

Een norris of leclerc naast max zou een droom team zijn. Russel is te berekenend. En idd. De torro rosse was een stabile wagen waar ze beide veel uit konden halen.

User Avatar
V11 02 oktober 2021 om 17:30+ 1748

Is het niet zo dat de auto zenuwachtiger gebouwd kan worden, omdat het performance scheelt als je hem stabiel wilt bouwen?? Dan is het goud om een rijder zoals Max te hebben die daar mee om kan gaan, omdat je wagen dan net een stukje sneller is als je bijvoorbeeld een Gasly en Perez in een team zou hebben

User Avatar
Elahrairah 02 oktober 2021 om 17:35+ 3819

vanaf dag 1 doet Toszt niets anders dan Max zn uitzonderlijke talent relativeren. Ik ken Toszt niet anders. Heeft tussen Max en hem nooit echt geboterd, vooral niet na Max zn wereldbekende NO! ;)

HL_T 02 oktober 2021 om 17:46+ 70645

Inderdaad en er zijn er zoveel die dat willen relativeren. Maar iedere keer geven alle resultaten ze ongelijk. Trouwens, zou "twee keer zo weinig punten" het zelfde zijn als de helft?

User Avatar
Dutch reporter 02 oktober 2021 om 18:46+ 11206

Daar zeg je me wat. Ze hadden inderdaad beter kunnen aangeven de helft ?. Maar goed ze proberen ons ook even wakker te schudden tijdens een raceloos weekend ?

User Avatar
Dutch reporter 03 oktober 2021 om 16:35+ 11206

Te weinig ?

HL_T 03 oktober 2021 om 14:46+ 70645

Ja dat reporter. Maar als je twee kratjes ophebt, hoeveel is dan twee keer zo weinig?

User Avatar
Dutch reporter 03 oktober 2021 om 7:34+ 11206

Eerst 1 bier, daarna nog 1 en nog 1 enz. Nou dan krijg je dat je een gezellige avond hebt gehad en de volgende dag min. Zoiets qua invullen?? ??

HL_T 02 oktober 2021 om 19:29+ 70645

Volgens mijn overpeinzingen kan “twee keer zo weinig” helemaal niet. Hoe ik het ook bekijk, ik kan er niets van maken. Het is ook niet de helft. Vul maar eens getallen in, het klopt nooit. ?

User Avatar
Max F1Champ 02 oktober 2021 om 17:43+ 186

De Red Bull heeft een hele losse achterkant, Max is houdt daarvan. Alleen is het daardoor wel een hele moeilijke auto om te rijden. Tenminste wel voor de teamgenoten van Max.

maxera 02 oktober 2021 om 18:18+ 160711

Max houdt daar ook niet van, Max is in staat om om problemen heen te rijden, een stabielere achterkant betekent meer downforce en dus drag. Dat zou ten koste gaan van de snelheid, Max kiest ervoor om competitief te zijn en lost het probleem op met talent.

User Avatar
Ringo De Kroon 02 oktober 2021 om 21:31+ 4789

Redbull moest veel compenseren betekend dat de auto instabiel word. en Max kan daar mee rijden , ricciardo ook maar denk dat die na vertrek van ricciardo nog instabieler is geworden; terug keer van ricciardo zal ook niet veel helpen :) veel onderdelen zijn gebanned dankzij mercedes... viceversa is het weinig van gekomen... een nerveuse auto besturen is ook een talent, Zoals michael shumacher kon er alles uit halen maar is door de jaren heen ook aan ontwikkeld. en jos kon niet aan haken net als alle andere team genoten... Denk die ervaring heeft jos max wel aan geholpen dat hij dat ook kan :)

Woutertje 02 oktober 2021 om 17:28+ 4368

Dat heeft Hamilton en andere eerste rijders uiteraard ook.

maxera 02 oktober 2021 om 17:34+ 160711

Dat "om hem heen gebouwd" geloof ik nooit, tuurlijk luisteren ze meer naar de leider, maar Max geeft bv aan dat hij ook liever een stabiele achterkant heeft, maar door zn uitzonderlijk talent kan hij zich aanpassen en toch het maximale eruit halen. Messi kan met een half lekke bal ook meer dan een ander, maar heeft ook liever een perfecte bal.

Frans Kamstra-2 02 oktober 2021 om 18:10+ 19904

Ik geloof dat het newey was die de wagen een klein beetje extra performance wou geven maar dat het betekende dat hij daardoor iets losser werd. En max kan er mee rijden dus hebben die gok genomen

TANKES 02 oktober 2021 om 20:33+ 3086

maxera, is "half lek" net zoiets als "een beetje zwanger" ?

maxera 02 oktober 2021 om 21:00+ 160711

Nee, ik bedoel dat de bal niet de perfecte spanning heeft, misschien had ik moeten zeggen dat Federer ook beter tennist met een racket van de action dan dat een ander dat kan:)

Jas Verstoppen-2 03 oktober 2021 om 6:52+ 10208

De broer van Lionel heeft hem dan in zijn handen gehad… Stanley Messi ;-)

HL_T 03 oktober 2021 om 14:40+ 70645

Whahahaha

Monic Armiento-Hissink 02 oktober 2021 om 21:17+ 38588

Max is de meest complete rijder op de grid. Hij heeft niet alleen zijn stuurkunsten onder allerlei omstandigheden, maar is ook technisch onderbouwt en kan dat goed verwoorden naar zijn engineers. Als er problemen zijn rijdt ie er omheen. Hij voelt de auto feilloos aan en weet meestal precies waar het probleem is. Afgelopen zondag voelde hij ook heel goed aan dat ie naar binnen moest voor inters. Dit soort dingen maken hem zo goed.

Nio 02 oktober 2021 om 21:24+ 24210

Ricciardo had anders weinig moeite met Vettel terwijl hij 4 jaar het wk won met die auto, idem met Max, die versloeg Ricciardo ook al meerdere malen.in het begin. Het ligt gewoon aan de coureur zelf die informatie geeft aan zijn ingenieur hoe hij de wagen afgesteld wil hebben. Perez geeft weinig feedback, dat werd al verteld toen de Hulk in moest vallen voor Perez, dat de Hulk zeer goede feedback gaf waar ze veel aan hadden en hun vooruit hielp.. Daarom had ik liever de Hulk naast Max gehad.

User Avatar
Drieëndertig 02 oktober 2021 om 23:12+ 7361

Dat is helemaal waar wat je zegt. Max haalt het eruit. Als de auto echt zo goed was dan had Perez er wel dichter bij gestaan. En wat Frans zegt doet eigenlijk afbreuk op de uitzonderlijk talenten van Max. Dat high rake concept is dusdanig lastig om daar de "sweatspot" in je afstelling voor te vinden. Max kan daar mee omgaan. Ook is de high rake gevoeliger voor wind.

User Avatar
Sicko 02 oktober 2021 om 18:56+ 5029

Met name Hamilton is juist geen ontwikkelaar. Alles wordt uitsluitend door Mercedes ontwikkeld anders zou het een tranendal worden.

User Avatar
Krz Jffr 03 oktober 2021 om 8:02+ 45

Red Bull doet toch ook veel aan ontwikkeling v d wagen voor Max Verstappen. De ontwikkeling aan de motor bijvoorbeeld. Geen grote verschillen in inbreng van beide coureurs. Je kan er wat van zeggen als beiden in dezelfde wagen rijden. Dat durven ze niet bij Red Bull een megacontract aanbieding neerleggen bij Hamilton. Dan krijg je Senna versus Prost zoals eind jaren tachtig en begin jaren negentig.

HL_T 03 oktober 2021 om 14:43+ 70645

Dan krijg je gewoon hetzelfde beeld als nu. Max blijft ook dan ruim voor hem rijden. Hamilton kan mu nog compenseren met zijn auto, maar in dezelfde auto gaat dat niet meer op.

User Avatar
Krz Jffr 03 oktober 2021 om 18:52+ 45

Dat is een aanname! Niet bewezen!

User Avatar
Ringo De Kroon 02 oktober 2021 om 21:27+ 4789

denk russel kan beter dan dan bottas.... heeft toch wel in een krappe mercedes flink staande gehouden