Wordt dit de ondergang van Red Bull Racing en Verstappen in 2021?

23:29, 30 okt 2021
28 Reacties

Hét grote thema in aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten was de achterwielophanging van Mercedes. Eens te meer hadden de knappe koppen van het team in Brackley namelijk iets bedacht wat de wenkbrauwen in de paddock deed fronsen. Maar of het zo innovatief en effectief is als hun vorige vondsten valt nog te bezien.

Mercedes baarde begin vorig seizoen al opzien met het inmiddels verboden DAS-systeem. Hiermee konden de coureurs tijdens het rijden de hoek van de voorwielophanging aanpassen door het stuur naar zich toe te trekken. Dankzij een handige interpretatie van het technisch reglement was Mercedes zo in staat om de banden beter op temperatuur te krijgen en als bonus leverde het een hogere topsnelheid op.

Het was een idee dat nooit eerder in de Formule 1 is gezien en ook nooit terug zal komen. Voor het seizoen 2021 werd het namelijk verboden en het systeem was te complex om tijdens het seizoen door andere teams gekopieerd te worden. Met hun laatste trucje zal waarschijnlijk niet hetzelfde gebeuren.

Oplettende volgers hadden tijdens de Grand Prix van Turkije ontdekt dat de Mercedes op de rechte stukken wel erg diep door zijn hoeven zakt. Dat niet alleen, dat zakken gebeurt ook vrij abrupt. Boven de 200 kilometer per uur buigt de ophanging plotseling door. Het hoogteverschil bedraagt op topsnelheid zo’n 5 centimeter. Dat is goed te zien als je een vast punt op de rand van het bandoppervlak met een vast punt op de zijkant van de achtervleugel vergelijk. En ook als je de ophanging zelf tegen de achtervleugel afzet.

Mercedes kan de diffuser ‘uitzetten’

Wat hoopt Mercedes hiermee te bereiken? Een hogere topsnelheid, is het simpele antwoord. In tegenstelling tot het DAS-systeem heeft de doorzakkende wielophanging voor zover wij weten geen nevenfunctie. De bedoeling is om de luchtweerstand te verminderen en dat levert uiteraard een hogere topsnelheid op.

Die verminderde luchtweerstand geldt overigens niet alleen voor de achtervleugel. Alle F1-auto’s leunen tegenwoordig een beetje voorover, de zogenaamde rake. De vleugels komen daardoor onder een meer haakse hoek te staan en leveren zo meer neerwaartse druk op. Door de auto aan de achterkant te verlagen, wordt de hoek van de vleugels zowel aan de voor- als achterzijde vlakker. Maar nog belangrijker, doordat de diffuser bijna de grond raakt, zal diens werking verstoord worden.

In theorie draagt dit natuurlijk allemaal bij aan een hogere topsnelheid en als je in de bochten wél genoeg neerwaartse druk weet te behouden, ook in snellere rondetijden. Het is een simpel concept en is daarom ook totaal niet nieuw. Williams bewees begin jaren 90 met hun actieve wielophanging al hoe gevaarlijk snel je hiermee kunt zijn. De FIA keek de ontwikkeling hiervan toen een paar jaar aan, om het voor 1994 in de ban te doen.

Moet de concurrentie bang zijn?

Uiteraard is de bewegende wielophanging van Mercedes veel minder geavanceerd dan het computergestuurde hydraulische systeem dat Williams destijds gebruikte. Daarmee kon je over de hele ronde de ideale rijhoogte bepalen. Mercedes heeft alleen een manier gevonden om de ophanging bij een bepaalde druk zijn rigiditeit te laten verliezen. Knap, maar redelijk eenvoudig toe te passen als de sommetjes eenmaal kloppen.

Weliswaar was Mercedes in Turkije op het rechte stuk soms wel 15 kilometer per uur sneller dan de concurrentie, toch hoeven we niet direct bang te zijn voor een nieuwe periode van dominantie. Hoewel Red Bull Racing zijn zorgen heeft uitgesproken over de invloed die dit kan hebben op de kampioenschapsstrijd, hebben we gezien dat andere teams hier ook al mee experimenteren.

De wagens van bijvoorbeeld Ferrari en Alpine zakken ook behoorlijk ver door op het rechte stuk, zij het minder abrupt, en de ophanging van Red Bull Racing zelf is ook niet volledig rigide. Wat Red Bull waarschijnlijk zorgen baart, is dat zij door de hoge rake van hun auto, de ophanging waarschijnlijk niet zo ver kunnen laten zakken als Mercedes. Hoewel de hoek van de vleugels dan wel omlaaggaat, zal de diffuser op de rechte stukken gewoon neerwaartse druk blijven genereren.

Theoretisch hebben Red Bull Racing en Max Verstappen op de korte termijn dus een probleem, maar het is nog maar de vraag hoe bruikbaar de ophanging van Mercedes is. In Austin heeft Mercedes de ophanging na de eerste vrije training meer rigide moeten maken, omdat de diffuser door de hobbels kapotgeslagen werd. Daarnaast loop je met dit concept in snelle bochten het risico om neerwaartse druk te verliezen, daar waar je dat dus juist wel nodig hebt.

Hoe zich dit de komende races gaat ontvouwen is dus nogal onzeker. Vast staat wel dat Mercedes Red Bull hier een beetje nerveus mee heeft gemaakt. Dat het team van Max Verstappen na hun eerste zorgen inmiddels heeft aangegeven niet in protest te zullen gaan, zegt overigens genoeg. De doorbuigende wielophanging is voorlopig legaal en zolang dat ook zo blijft, zullen we hier meer auto’s mee rond zien rijden.

28 Reacties
Sahin Kalayci 05 november 2021 om 21:49+ 2

Jullie vergeten dat horner altijd de eerste is die gaat klagen

Marcel-2 31 oktober 2021 om 18:43+ 68

Dit is gewoon een flexibele achtervleugel 2.0

User Avatar
2tact 31 oktober 2021 om 12:44+ 2243

Wat een onzin kop Gp Blog

Michelle Oorburg 31 oktober 2021 om 12:29+ 1

Wtf mercedes loopt te klagen bij de fia dat red bull zn vleugel te diep zakt en zo drs kan imiteren maar zij doen het mechanisch en dat mag dan wel what.???

Punsje 31 oktober 2021 om 11:15+ 87

Sneller opwarmen van de banden geeft een hogere snelheid in de bochten ,en als je alle bochten optelt kom je toch bijna op een seconde

Mariokart 31 oktober 2021 om 9:58+ 7

Klopt als een bus. RB zal middenmoter zijn in 2022

User Avatar
Rainracer 31 oktober 2021 om 9:43+ 2313

Als dit systeem van Mercedes écht de ondergang is of wordt van Red Bull Racing (en Max), dan had de door de heupen zakkende achterwielophanging allangenbreed voordeel gehad moeten hebben, gezien Mercedes al vanaf race 1 van seizoen 2021dit technische snufje gebruikt.

Trouwens Adrian Newey en zijn (door)ontwikkelteam zitten ook echt niet stil.
Erg veel voordeel heeft die buigende achterwielophanging van Mercedes namelijk nog niet gehad, gezien de stand van 8 overwinningen van Max tegenover de 5 overwinningen van Loewie!
Nog maar niet te spreken over het aantal overwinningen per constructeur, waar RBR een voorsprong van 9 tegen 6 heeft ten opzichte van Toto Wolff en zijn bende!

Dus ik denk dat RBR en Max zich niet al te veel zorgen hoeven te maken, zolang de RB16B maar doorontwikkeld wordt ;)

User Avatar
wesleyalmelo 31 oktober 2021 om 9:35+ 1

Ik denk zelf dat redbull geen protest in dient omdat ze denken dat Mercedes dit niet meer veel gaat opleveren .. en dat ze dit ook mee gaan nemen om met Mercedes te onderhandelen om Hodgkinson eerder over te kunnen nemen .. Redbull dient geen protest mits Hodgkinson eerder vrij gegeven word.

Frans Kamstra-2 31 oktober 2021 om 9:05+ 19904

Ik zie Mercedes met dit systeem een kans hebben in Mexico. Veel hoge snelheid stukken met relatie langzamer bochten.

User Avatar
chatRPT 31 oktober 2021 om 8:42+ 6382

In theorie zou Red Bull toch juist veel meer effect moeten hebben als ze dit toe zouden passen?

Dan gaat de auto van veel rake naar weinig rake.

Trouwens is de uitleg van het effect van hoge rake wel erg knullig… Het idee achter high rake is juist meer downforce creëren met de vloer: simpel gezegd door nog meer onderdruk te creëren… niet om de vleugels in een schuinere stand te zetten… om de vleugels in een schuinere stand te zetten zijn er wel iets goedkopere manieren dan je hele auto schuin zetten…

Net als het DAS systeem werkt het huidige systeem niet op elk circuit. Ze rijden er al sinds race 1 mee en uit mijn hoofd was het alleen in Baku en Turkije dat het echt effect had.

Ik verwacht dat het op hoogte veel minder doet: er is immers nogal wat neerwaartse druk nodig voordat het geheel inklapt (zie uitleg Eline). Die druk is lager met ijlere lucht.

Ik verwacht dat Mercedes echt een flinke veiligheidsmarge inbouwt, want je wilt niet in middel- en hogesnelheidsbochten, dat het systeem ineens inklapt.

Ik ben eigenlijk ook we benieuwd of ze daar niet iets mee gedaan hebben. Dat er iets intelligents inzit dat het alleen werkt als je rechtuit gaat. Maar ja, dan maak je het weer te complex.

Oudebekende 31 oktober 2021 om 9:05+ 5221

Door de high rake zit de voorkant al praktisch aan de bodem. Zouden ze dit toepassen komt die omhoog en krijg je lift.

User Avatar
chatRPT 31 oktober 2021 om 9:56+ 6382

Dat valt wel mee. Scharnierpunt is de vooras. Dus 4 cm bij de achteras zal paar mm bij de voorvleugel zijn.

Een beetje minder downforce voor maar absoluut geen lift.

Leon Daris 31 oktober 2021 om 8:37+ 263

Lijk wel een beetje op de actieve wiel ophanging van Williams in de jaren 90 .
Na de start zakte de wagen en werd de hoogte van de wagen op elk punt van het circuit automatisch aangepast .

Japiod 31 oktober 2021 om 8:26+ 1664

Wordt dit de ondergang van Red Bull Racing en Verstappen in 2021? Hahaha Pelle gaat Tim achterna met zijn niveau van schrijven....

Waarom kom je met een artikel wat aan het begin van het seizoen na de eerste race beter geplaatst was geweest aangezien Mercedes al heel het seizoen hiermee rijdt...? Beetje research was op zijn plaats geweest evenals de werking uitleggen zoals Eline deed. Zoiets zou van GPblog nog een beetje niveau waardige site kunnen maken...

Leon Daris 31 oktober 2021 om 8:38+ 263

Misschien dat het nu pas opvalt door de camera stand op de auto .

Leon Janssen 31 oktober 2021 om 8:07+ 11

Wordt dit de ondergang van Red Bull Racing en Verstappen in 2021?
???.
Misschien hebben ze voor jou nog een plekje vrij bij de Privé.
Weet je echt niet een ander kop te verzinnen die wel het onderwerp beschrijft Triest dit.

Oudebekende 31 oktober 2021 om 8:06+ 5221

Mercedes rijdt er al het hele seizoen mee.
Het trucje is ook bij andere teams lang en breed bekend overigens maar bij RBR werkt het niet ivm de high-rake.

Storm in een glas water en Max 4 champ!

Jan Vermeulen 31 oktober 2021 om 7:42+ 23

Dit is gewoon actieve vering.
Is jaren geleden verboden.
Maar nu mag het toch schijnbaar.

User Avatar
Peet 31 oktober 2021 om 8:06+ 10144

Klopt niet, er is geen handeling door de coureur zelf maar door wiskundige berekeningen, mechanische
werking en luchtweerstand...dus geen actieve vering ;-)

miq500 31 oktober 2021 om 6:34+ 4980

Wordt dit de ondergang van Max en RB...man man alleen die kop boven dit artikel laat me de wenkbrouwen weer fronsen..Alsof we het over de Titanic hebben... Benz gebruikt dit systeem al langer.Al dat gezever over die auto.Max was sneller in Austin en zal dat ook in Mexico en Brazilie zijn.

Bart van Gelder 31 oktober 2021 om 2:47+ 1

Beetje als het holeshot device van mxgp en recent ook motogp

User Avatar
Peet 31 oktober 2021 om 24:37+ 10144

Drama gestudeerd Pelle Gerritsen?? Wat een koptekst weer..pfff Ps: wel een goed stuk verder ;-)

HL_T 31 oktober 2021 om 24:50+ 70645

Ik schat juist in dat daarvoor geen drama is gestudeerd.
De meeste dramaqueens die ik ken schat ik educatief niet als afgestudeerd in.

User Avatar
Adjo83... 31 oktober 2021 om 24:33+ 75351

Als leek is het altijd lastig om hier een oordeel over te geven. Toch zie ik als voordeel dat Red Bull niet in protest gaat. Ik ga er dan maar vanuit dat Red Bull dit trucje kan kopiëren dan wel iets anders uit de hoge hoed kan toveren om het verschil met Mercedes te kunnen compenseren.

Kortom persoonlijk maak ik me niet zo druk en lijken de problemen bij Mercedes, PU betrouwbaarheid of het gebrek daaraan, groter dan de problemen bij Red Bull.

User Avatar
Charlie Racing 31 oktober 2021 om 8:34+ 3650

Het zou zomaar kunnen dat ze niet in protest gaan omdat ze met een vergelijkbare functionaliteit op de 2022 auto bezig zijn? Of gaat dat niet vanwege het nieuwe concept?

Rembrandt 31 oktober 2021 om 24:21+ 3286

Het zal erom hangen , de bolide van de Mercedes is net iets sneller maar Max verkeert in bloedvorm en haalt het onmogelijke uit zijn auto. Zo zeker hier sommigen zijn ben ik zeker niet . 50-50

User Avatar
Tobsporter 30 oktober 2021 om 23:48+ 9340

Ik hoop dat het ze bij Mercedes zoveel extra snelheid weet op te leveren, dat ze in de bochten het niet meer aankunnen en zo netjes van de baan afstuiteren.

deemoos 31 oktober 2021 om 17:05+ 5468

Voor alle experts.
MAX VERSTAPPEN RIJDT NIET IN DIE AUTO.