Van der Gijp: 'Mercedes heeft toen expres verkeerde banden gegeven aan Russell'

13:48, 09 jan 2021
35 Reacties

Rene van der Gijp denkt dat Max Verstappen meer overwinningen zal pakken in 2021 dan tijdens het afgelopen seizoen. Verder stelt de oud-voetballer opvallend genoeg dat hij denkt dat Mercedes opzettelijk een overwinning van George Russell heeft voorkomen in Bahrein.

"Tuurlijk gaat hij meer dan twee Grands Prix winnen", trapt Van der Gijp of in een uitzending van Veronica Inside. De voetbalanalist denkt dat Red Bull in 2021 alles op alles zal zetten om voor de WK-titel te kunnen vechten. "Zij gaan er ook alles aan doen om die wagen van hem dichter bij die Mercedes te krijgen. Het was niet leuk hé, Hamilton gewoon altijd op de eerste plaats."

Verprutste Mercedes pitstop opzettelijk?

George Russell mocht in Bahrein bij Mercedes instappen om de met het coronavirus besmette Lewis Hamilton te vervangen. De jonge Brit leek op weg naar de overwinning totdat het noodlot toesloeg bij een pitstop. Russell kreeg verkeerde banden gemonteerd en moest zijn team een keer extra bezoeken in de pitstraat.

Van der Gijp vindt hier een luchtje aan zitten. "Ik heb ook nog steeds het idee, maar daar zal ik wel de enige in zijn, dat ze dat toen expres gedaan hebben met die gozer en die banden. Anders zou er gewoon een gozer in de wagen van Hamilton winnen, dan kan jij er ook in gaan zitten", zegt hij tegen presentator Wilfred Genee.

"Maar Max is echt spectaculair man, het is toch geweldig dat wij zo'n coureur in Nederland hebben. Dan kan Johan (Derksen, red.) zeggen dat het een B-sport is, maar het wordt wel wereldwijd door tientallen miljoenen mensen bekeken."

Johan Derksen en Rene van der Gijp over Max Verstappen 

35 Reacties
Jan de Waal 12 januari 2021 om 24:40+ 103

Als pa Verstappen in die mercedes van lh had gezeten had hij ook nog gewonnen

Debby Wentink 10 januari 2021 om 10:42+ 22

Ik denk niet dat het opzet was. Het was een dubbele pitstop en dat is voor elke pitcrew moeilijk. Was het niet ook tijdens een plotselinge (V)SC situatie, dus dat er eigenlijk nog minder tijd was voor voorbereiding?

Maar goed, het feit dat Lewis perse de race daarna wilde rijden, ook al was hij nog niet echt 100% fit, geeft wel aan dat hij waarschijnlijk ook geschrokken was toen hij zag dat Russell gewoon met gemak had kunnen en moeten winnen.

Een winst van Russell had de onderhandelingspositie van Lewis over zijn nieuwe contract onder druk gezet, want Lewis eist meer dan Mercedes tot nu toe wil geven.

Gies Holt 10 januari 2021 om 10:33+ 0

Wat een onzin, vd Gijp kan zich beter beperken tot voetbal, van F1 heeft ie geen kaas gegeten

Ashok Ishwardat 09 januari 2021 om 22:36+ 80

Plots zijn alle Nederlanders f1 kenners

Jordi Lorje 09 januari 2021 om 23:08+ 14743

Klopt Ashok, helaas jij niet.

Lieke Engelen 09 januari 2021 om 21:57+ 5

Ik ben 71 jaar mis geen enkele F1 en ook ik denk dat van der Gijp
gelijk heeft.

maxera 09 januari 2021 om 22:23+ 160711

Welkom Lieke.

User Avatar
Captain H. M. Murdock 09 januari 2021 om 19:35+ 7260

Het is duidelijk alweer volop komkommertijd. Als nu ook voetbalanalisten hun visie gaan geven...

Iets met schoenmaker blijft bij uw leest.

Jordi Lorje 09 januari 2021 om 23:06+ 14743

Dus voetbalanalisten kunnen geen F1 liefhebber zijn en mogen daar geen mening over hebben, goed bezig Murdock.

Erwin van Bree 09 januari 2021 om 19:12+ 155

Kan toch niet?russell met vlag en wimpel finnishen met de MB waar hamilton in heeft moeten "zweten" om kampioen te worden???????

User Avatar
Twardt 09 januari 2021 om 19:01+ 8463

Als je gewoon logisch nadenkt is er geen enkele reden voor Mb (of Toto) om de race van Russel te verknallen. Als Russel wint, dan zou dat MB alleen maar een sterkere onderhandelingspositie gegeven hebben voor de contract verlenging van Hamilton. Als Russel niet zou mogen winnen, dan hadden ze hem in eerste instantie al niet laten rijden, of hadden ze de auto wel wat langzamer gemaakt. MB weet hoe goed de auto is en iedereen wist dat de kans bestond dat Russel zou winnen. Als ze dat per definitie niet zouden willen, dan hadden ze vooraf al maatregelen genomen die minder opvallend zouden zijn om het te voorkomen.

jsc 09 januari 2021 om 18:42+ 6289

lijkt me onzin dat het express gebeurt is, aangezien bottas de grootste verliezer was van die fout bij de stops.
bovendien heeft het mercedes veel punten en dus veel geld gekost.

User Avatar
Rainracer 09 januari 2021 om 18:28+ 2313

Nee, daar ben je zeker niet de enige, die dat denkt Rene van der Gijp.
Hier zit er nog een en dat heb ik al laten weten in een ander straatje op dit blog ook ;)
Maar wat mij opvalt in dit artikel is, dat hier even heel duidelijk word, dat ene Johan Derksen zich blijkbaar alleen maar voor voetbal interesseerd!
Hoe kan hij in hemelsnaam nou F1 een 'B-sport' noemen, terwijl dat toch ook een teamsport pur-sang op top-niveau is?!
Als de Messi's, Ronakdo's, Lewandowski's of van Dijk'en een keer een slechte dag hebben, hoeft dat nog niet te betekenen, dat je team een verloren wedstrijd speelt, maar mocht een Hamilton, Leclerc of Verstappen een slechte dag hebben, of een monteur van de pitcrew heeft pech, of een wheelgun doet niet waar ie voor gemaakt is, dan kan de race wél zomaar ineens verknalt zijn!
Die Derksen mag wel eerst even goed nadenken voordat hij wat zegt en niet denken, dat de wereld en het leven alleen maar uit voetbal bestaat, de dwaas :/
... En oh ja, volgens mij kost een F1 team en het runnen ervan op jaarbasis meer geld dan een voetbalteam, ook al ben je FC Barcelona of FC Bayern Műnchen ;)

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 14:31+ 4034

Haha nee René, je bent niet de enige die dat denkt.
Op Gpblog zul je nog een aantal personen vinden die werkelijk denken dat MB expres een pitssstop gaat verknallen zodat een coureur van hun de race niet gaat winnen. Lol

maxera 09 januari 2021 om 14:41+ 160711

Bewust misschien niet, maar het is wel opvallend hoe er bij Merc vaak van alles mis gaat als het niet geheel volgens planning loopt..

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 14:48+ 4034

Klopt, het lijkt als er druk op staat of zoals bij Russell maar ook destijds bij Hamilton in Hockenheim dat er iets onverwachts (ongepland) gebeurd er dingen mis kunnen gaan.

maxera 09 januari 2021 om 14:53+ 160711

Daarom ben ik ook heel benieuwd wat er gebeurt als ze eens een heel seizoen met druk moeten rijden.
Ze zijn heel sterk, behalve met improviseren of inspelen op het onverwachte. Toto is een planner, doet hij heel goed, maar lijkt niet heel flexibel, daar ligt zn zwakke punt imho.

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 15:06+ 4034

Eens met wat je hier schrijft en als ze aankomend seizoen met druk zouden rijden zou dat gelijk goed nieuws zijn voor ons. Want dat zou betekenen dat Verstappen en wellicht wat andere merken dichterbij zijn gekomen.

User Avatar
Roba 09 januari 2021 om 14:42+ 8689

Ooh jij vond het niet ontzettend knullig uitzien, nou vooruit ieder zijn mening hoe bizar die ook is. Net als die van Renee.

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 14:52+ 4034

Zeker knullig en persoonlijk ook zeer jammer voor Russell maar dingen gebeuren zoals ook destijds bij Hamilton, zag er ook zeer knullig uit maar ik betwijfel of het bekokstoofd was.

User Avatar
John60 09 januari 2021 om 15:11+ 23305

Denk nou even na, Merc, hèt team, ieder jaar met de nieuwste innovaties, zouden ze dit nu echt per ongeluk gedaan hebben? Als dit nou bij Ferrari zou gebeuren dan krijg je van mij meteen gelijk, maar toch niet bij Merc!

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 20:17+ 4034

Zelf had ik van te voren ook niet verwacht dat Russell er in zou zitten. Had meer te maken dat bv Vandoorne meer voor de hand lag mi. en ook dat het misschien gedoe zou geven bij Williams.
Kijk zelfs als ik mee zou gaan dat Wolff zich verkeek hoe snel Russell was in die MB vind ik het pitsstop verhaal too much, zoiets kun je haast niet plannen naar mijn idee, temeer, maar dat weet ik nu niet meer met zekerheid te zeggen was er helemaal geen aanleiding om te gaan pitten. Volgens mij zou Russell die wedstrijd zonder SC gewoon gaan uitrijden.

User Avatar
Wiesneuze 09 januari 2021 om 22:52+ 30010

@maxera.
Een intressante visie, zo had ik het me nog niet bedacht.

maxera 09 januari 2021 om 19:57+ 160711

Ik vond de keus voor Russell ook heel verrassend, ik denk dat Toto zich iets verkeken heeft. Hij had waarschijnlijk aan willen tonen dat Russell er nog niet helemaal aan toe is wel goed, maar dat Bottas de terechte keus is.
Maar dat Russell er direct zou staan had ook hij niet verwacht, denk ik.

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 18:47+ 4034

John60 ik heb geen notificatie van jou staan dus misschien was je reactie niet aan mij gericht maar het lijkt wel zo als ik het lees dus hierbij een (misschien ongevraagde) reactie : )
De pitsstop was naar mijn mening wel ongepland want volgens mij zou Russell de wedstrijd gewoon uit rijden als er geen safetycar was gekomen.
Ik weet alleen niet wat je bedoeld met 'dat er geen team zoiets ooit heeft gedaan".

User Avatar
John60 09 januari 2021 om 17:58+ 23305

Wel toevallig dat dat een niet geplande pitstop was, ik neem aan dat je Duitsland bedoeld, daar kwam verwarring van, maar nu was alles geplanned én geen verrassing dat een auto de pits in kwam, daarbij komt dat er géén een team zoiets ooit heeft gedaan, zelfs Haas, Williams of Alfa, die toch een stukje minder te besteden! Ik vind het ook absurd dat dit onder de noemer wordt gezet dat het radio verkeer de schuldige is, bij ieder ander team zou dit zowiezo een kop kosten, al is het alleen maar om niet de indruk te geven dat dit normaal kan zijn!

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 18:09+ 4034

Ik zou het terug moeten zien maar er ging volgens mij meer mis dan dat 1 coureur een verkeerde set banden mee heeft.
Los van dit vind ik het gezochte motief hierachter niet geloofwaardig. Dus een teambaas gaat zorgen dat 1. zijn team voor lul staat en 2. dat zijn eigen coureur de wedstrijd niet gaat winnen.... omdat anders Hamilton voor lul zou staan? Ik vind dat alles wat vergezocht maar Wolff zou dan toch veel makkelijker gewoon Vandoorne of zelfs Hulkenberg laten rijden, dat was veel logischer geweest en dat hadden de meeste mensen ook verwacht wat zou gebeuren.

User Avatar
Mustafa Karahancer 09 januari 2021 om 16:28+ 1207

1 monteur, die de banden gaat halen op het moment van de pitstop. Als hij de verkeerde banden op het laatste moment meeneemt is het voldoende. De rest hoeft er niets vanaf te weten want op het moment dat de auto in de pit staat ga je die verkeerde banden erop zetten of wachten tot de zaak uitgepluist is. Aangezien je bij een pitstop zo veel tijd niet hebt stuur je hem door met de verkeerde banden.

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 16:04+ 4034

Het is toch ook al eerder voorgekomen en ook toen was de pitsstop niet gepland.
Daar komt bij dat pitsstops nog altijd mensenwerk is en niet direct met innovaties te maken heeft.
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een teambaas zo een risico zou gaan lopen dat zoiets uit zou komen want hoeveel monteurs zijn er niet betrokken bij zo'n pitsstop.
Ik denk eerder dat er mensen zijn die het graag willen geloven dat is wat anders : )

User Avatar
Roba 09 januari 2021 om 22:15+ 8689

Ik weet het ook niet maar sluit het niet bij voorbaat uit.

User Avatar
JohnnyBlaze 09 januari 2021 om 22:34+ 4034

Ik vind het vergezocht en onlogisch maar sluit ook niet uit dat zoiets kan gebeuren : )

User Avatar
Prinsje 09 januari 2021 om 15:14+ 18809

Van de Gijp kan het beter bij voetbal houden. ?

User Avatar
Ringo De Kroon 09 januari 2021 om 13:53+ 4828

Personelijk als de motor & chassis verschillen klein zijn speelt de kunsten van een coureur meer een rol.

User Avatar
Adjo83... 09 januari 2021 om 13:53+ 75351

Heeft Gijpie hier ook al een podium....

User Avatar
John60 09 januari 2021 om 15:06+ 23305

Ja duidelijk iets met komkommers en tijd...