Binotto eist verder onderzoek: "Regels zijn niet duidelijk genoeg"

7:23, 21 sep 2022
24 Reacties

De talloze gridstraffen voor de Grand Prix van Nederland en de Grand Prix van Italië zorgden bij beide races voor een opvallende startgrid. Ferrari-teambaas Mattia Binotto denkt dat deze situatie niet zou moeten kunnen en eist actie van de FIA.

Tijdens de Nederlandse en Italiaanse Grand Prix is het lange 2022 F1-seizoen al goed over de helft. Het bleek dat rond deze races het maximale aantal toegestane motoronderdelen bij de meeste teams wel is gebruikt. Geen enkel team ontkwam aan een straf. Sommige teams probeerden de verschillende onderdelen van de motor nog wel op verschillende momenten in het weekend te vervangen om zo niet de zwaarste gridstraf te ontvangen. Bij Alfa Romeo lukte dat voor Valtteri Bottas in de GP van Nederland. De Fin werd niet helemaal achteraan gezet zoals de andere zes coureurs met gridstraffen.

Binotto wil veranderingen in strafsysteem

Er ontstond mede door deze trucjes een verwarrende situatie. De totstandkoming van de startgrid in Nederland en Italië was volgens Binotto stuitend. De afgelopen twee races zorgden voor uiteenlopende meningen en discussies over de gridstraffen in de F1. De Italiaanse teambaas eist volgens het Britse Express dat de FIA actie onderneemt. Onder andere vraagt Binotto om het uitbreiden van het aantal toegestane motoren.

Binotto: “De reden waarom het zolang duurde [het bepalen van de startgrid] was dat er veel verschillende interpretaties waren. De regels zijn niet duidelijk genoeg. Dat is iets waar we naar moeten kijken voor de toekomst; niet alleen naar hoe we de startgrid bepalen na de uitgedeelde straffen, maar ik denk ook dat de grootte van de gridstraffen te groot is. Misschien zijn de drie motoren per coureur te weinig op dit moment voor wat we presteren.”

24 Reacties
Felix Visser 23 september 2022 om 13:52+ 284

Dat komt gewoon omdat de laatste jaren Mercedes en Toto Wolff veelal de regels naar zijn hand liet bepalen , de invloed van Mercedes en Toto Wolff is veel te groot bij de FIA , zo is er dit seizoen weer een ex medewerkster van Mercedes binnen de FIA zitten en zolang dat blijft dan blijven de regels onduidelijk, teams of teambazen mogen geen invloed meer hebben binnen het bestuur van de FIA

Monic Armiento-Hissink 21 september 2022 om 12:45+ 38624

Dit heeft Horner ook al gelijk gezegd, een motor meer omdat er ook steeds meer races op de kalender komen. Volgend jaar 24 plus nog 3 sprintraces, dan moet daar ook iets tegenover staan, want je weet van te voren dat niemand het dan met drie motoren gaat redden.

User Avatar
Didi to go 21 september 2022 om 14:33+ 18224

Aangezien de motoren bevroren zijn. Je mag wel met revisie motor uit het jaar ervoor rijden.

Of bijvoorbeeld de vrije trainingen met een motor van vorig jaar rijden. Dat zou al een heleboel schelen.

User Avatar
Ringo De Kroon 21 september 2022 om 9:32+ 4830

3 is weinig opzich zelf geld het voor iedereen.... :)

User Avatar
BMW P85 V10 21 september 2022 om 9:12+ 22161

Hij heeft gelijk, maar ik wil er toch een flinke kanttekening bij zetten.
De motorenontwikkeling is momenteel bevroren. Ferrari heeft enorm veel risico genomen met de ontwikkeling van de motor en deze is dus veruit de krachtigste van allemaal. Alleen de betrouwbaarheid is pet.
Door aanpassing van deze regels hoeft Ferrari geen consessies te doen aan betrouwbaarheid en kan dus hun motoren makkelijker op maximaal vermogen laten rijden zonder dat dit hun te veel gridstraffen gaat kosten.
Ondertussen is het de andere fabrikanten niet toegestaan om meer vermogen uit hun (relatief betrouwbare) motor proberen te halen. De opzet van de regels was dat wijzigingen aan de motor alleen mochten om betrouwbaarheid te verbeteren.
Binotto probeert dus een flink voordeel te behalen met de aanpassing van de regels, net zoals mercedes dat ook al heeft gedaan.
Ik vind dat niet OK.

User Avatar
Peet 21 september 2022 om 9:20+ 10144

Klopt, verder vind ik ook dat bij de eerste motorwissel 5 plaatsen gridstraf komen, bij de 2e dan 10 en daarna ook alles 10. Dan is dat ook afgelopen met een hoop wisselingen om een pool van motoren te creëren...dat wat bv MB vorig jaar deed.

Pitreporter Mo 21 september 2022 om 9:29+ 1733

De ferrari motor is niet veruit de sterkste, laatst een analyse gelezen over de motoren, ferrari zit met de verbrandingsmotor in piek vermogen maar 5pk boven de RB Honda, en renault en mercedes zitten daar weer vlak achter, maar de truc zit hem in hoelang en hoevaak je dit piek vermogen gebruikt en RB Honda is dus instaat het langst en het meest met dit piekvermogen te rijden, daarachter ferrari, dan mercedes en achteraan renault, maar motoren liggen qua performance heel dicht bij elkaar, qua betrouwbaarheid is natuurlijk een ander verhaal, ik zou zelf graag zien dat ze volgend seizoen 4 motoren mogen gebruiken, want nu weet je van te voren al.dat iedereen een straf moet incasseren

User Avatar
Peet 21 september 2022 om 10:48+ 10144

Klopt...zeker nu ze volgend jaar 24 races moeten gaan draaien ;-)

User Avatar
F1buzz 21 september 2022 om 8:37+ 58776

Hij heeft hrlemaaal gelijk. Het kan niet zo zijn dat een 5 plaatsen grid penalty als je 2 kwalificeert wel 5 plaatsen is maar omdat je als negende of tiende kwalificeert en je hebt eeen 5 plaatsen grid penalty wel opschuift naar p13. Als ze vinden een dat altijd de gehele grid penalty moet incaseren dan is het ook niet fair als je 15 plaatsen grid penalty heb gelijk achter aan gezet wordt immers een grid is 20 plaatsen en als er meerdere teams achter aan moeten starten dan moet ze maar uit de put lane starten zodat diegene die het hoogst kwalificeert ook geen voordeel heeeft. Dat die dan toch 15de of 14de kan starten net zoals max ib Spa. Want dan heb je ook niet de volledige penalty ingelost.

Pitreporter Mo 21 september 2022 om 9:20+ 1733

Ik snap wat je zegt, maar wat je wilt is gewoonweg niet mogelijk stel 6 coureurs hebben een achteraan starten penalty en iemand die p10 kwalificeert een 5 plaatsen penalty, dan is het onmogelijk om deze persoon ook op p15 te laten starten, want daar staan de mensen met een achteraan start straf al, uit de pitlane starten is een leuke suggestie, maar ook daar voorzie ik problemen, chaos in de pitlane en het hele vroege naar buiten komen zodat je maar vooraan de rij staat, deze startplek is daarnaast ook het zwaarste van het zwaarste want je begint niet alleen achteraan, je hebt ook een achterstand van een aantal seconden die je nog dicht moet rijden, in de jaren van 18 races moest elke motor gemiddeld 6 races meegaan om zonder penalties het seizoen door te komen, ondertussen zitten we aan 8, niet realistisch, een verhoging komend jaar naar 4 motoren in de poule is fair, daarmee raak je ook de motorfabrikanten niet die wel hun betrouwbaarheid op orde hebben. Kijkend naar ferrari motoren, bottas zat tijdens de laatste GP al.op 7!! Motoren, das 1 motor per 2 races, en voorlopig ziet het ernaar uit dat de mercedes motoren het wel uithouden het hele seizoen, kijk russel nog geen engine penalty gehad dit jaar. Hoe de regels zijn toegepast in monza, dat is naar mijn mening de eerlijkste manier, 5 plekken is 5 plekken, tot zeker hoogte, omdat je dan met straffen komt achteraan de grid starten, maar de kans op punten neemt daar ook aanzienlijk af, de snelste in quali met een achteraan start straf het verste naar voren halen, dat is ook het eerlijkst, het wint in extreme gevallen een paar plekken, zoals in belgie of monza, maar normaal sta je niet met 6 man achteraan de grid, het eerlijkste is iedereen die achteraan moet starten op p20 te zetten, maarja dat gaat niet en dan is dit toch wek de beste oplossing

User Avatar
F1buzz 21 september 2022 om 9:50+ 58776

Nou je kan gridspot vrij laten en diegene die van 15de plaats moet starten ook daar moet starten. Dat is eerlijk tegenover diegene die van 7de plek moet starten. Immers je steld dat je altjjd je volledige straf moet incasseren moet dat voor iedereen gelden.

Anders zou het eerlijker zijn om zo het vroeger was. En dan heb je gewoon slim strategisch je straf geplant of geluk gehad hoe je het ook noemt, als je plekjes naar voren door schuift. En daar hoorde je niemand over. Maar om nu een twee deling te maken met jij moet je straf pakken en jij mag door wel schuiven daar zit de oneerlijkheid in. Het is het een of het ander. En nee dit is niet om Max te helpen want in feite zou max de sjaak zijn geweest in spa met hoe ik het voorstelde. Maar gewoon om de eenduidige regel die het eerlijk maken.

User Avatar
Didi to go 21 september 2022 om 14:32+ 18224

Of alternatief, je zet de persoon inderdaad op de gridstraf plek. Dan maar en grid met heel veel open gaten en een wagen die ergens bij de vorige bocht moet starten. Zou wel uniek zijn.

Pitreporter Mo 21 september 2022 om 18:45+ 1733

De lege plekken is natuurlijk nogsteeds oneerlijk, want na bocht 1 lig je alsnog op die lege plek zonder verlies, er is geen eenduidig systeem.om het op te lossen, blijft krom, er zal nooit.echt een goed systeem komen, want je zal.altijd wel.een beetje moeten schuiven

WillemBu 21 september 2022 om 18:39+ 3

Hoe moet dat dan met bv Latifi als hij 15 plaatsen grid penalty krijgt. In 2 of 3 races inlossen.

User Avatar
Monique Van der Horst 21 september 2022 om 7:53+ 1028

Ben het met hem eens
Volgend jaar 24 races, dan zou er, vind ik nog 1 motor bij moeten.
En dan natuurlijk ook de andere componenten

Joal246 21 september 2022 om 7:57+ 57061

Eens aantal races is uitgebreid maar aantal onderdelen nauwelijks

User Avatar
F1buzz 21 september 2022 om 8:48+ 58776

Joal heb je ook gelijk in. Als niemand ontkomt aan gridpenalry dan is er wat mis met de hoeveelheid wat ze mogen gebruiken.

F1 Zandvoort 21 september 2022 om 7:52+ 33128

Hier heeft ie gelijk in.
En als dan een team zegt klopt volgens mij niet zegt fia resoluut jawel want wij hebben gelijk

(Doe eens iets aan die bots wordt met de dag erger en als je commentaar geeft wordt je comment aangepast of verwijderd)

GPblog mod 21 september 2022 om 13:49+ 734

Waarom reageer je op een bot? Verwacht je een antwoord? Het zijn overigens geen bots, maar degenen die het plaatsen praten geen Nederlands. Zodra dat account verwijderd is, verdwijnen automatisch ook al reacties eronder. Dus het heeft geen enkele zin erop te reageren.

Ik verbaas me erover dat het volgens jou steeds erger wordt. Er is namelijk sinds gistermiddag 15:46 geen nieuw account meer aangemaakt en alle accounts van daarvoor hebben een ban of zijn verwijderd. Of het probleem is opgelost weet ik niet. Het kan zomaar dat ze vandaag of morgen weer terugkomen.

F1 Zandvoort 21 september 2022 om 14:33+ 33128

Ik reageer niet op een bot als ik een notificatie heb kijk ik wat het is en dan zie ik in de lijst allemaal bots staan.het zijn wel bots.en als je commentaar hebt wordt je reactie aangepast kennelijk dulden jullie hier geen commentaar.als ik savonds op iemand reageer en de dag erop 20 nieuwe notificaties heb 3 liked 1 reactie van de persoon (waarvan comment is verwijderd) en dan rest die links.en dan zie je dat je eigen reactie is aangepast.lijkt het alsof we dictactuur hebben op de site
Zeg maar tegen die site beheerders dat ze niet zo lui moeten zijn.want oplossing is simpel als 1+1

GPblog mod 21 september 2022 om 14:50+ 734

Het zijn geen bots. Het zijn echt allemaal mensen die dit handmatig zitten te doen voor een habbekrats, zo is mij verzekerd. Daarom werken ze ook zo snel om de oplossingen heen.

Wanneer een opmerking niet door de beugel kan, wordt deze verwijderd inderdaad. Dat heb je gelukkig zelf in de hand. Vaak wordt dit dan gerapporteerd. Het is geen verplichting om hier te reageren. Als het je niet bevalt, zijn er genoeg alternatieven.

Het blijft toch vreemd dat er sinds gistermiddag 15:46 geen nieuwe accounts, en geplaatste advertenties, bij komen. Maar dat jij blijkbaar nog steeds van mening bent dat ze wel actief zijn en dat het erger wordt. Ze zijn er al bijna een dag niet meer. Al biedt dit geen garantie voor de toekomt.

dam07 21 september 2022 om 7:46+ 3599

Eens, van wat ik begreep hebben ze de volgorde bepalen ook weer veranderd ten opzichte van 1(?) of 2 jaar geleden.

Hou het gewoon eens bij één vaste regel, dan krijg je ook die zinloze discussies niet.

Roel Andersom 21 september 2022 om 10:56+ 9097

Klopt, maar dat kwam, het was het moment van aangeven dat je onderdelen ging vervangen, dat die de plaats bepaalde. Dus de eerste die het aangaf kreeg de beste plaats.

Dat hebben ze veranderd, zodat coureurs weer mee gaan doen met de kwalificatie, op zich is dat een goed regel.

Maar het zou beter zijn als de coureurs standaard 4 of misschien wel 5 complete motoren tot hun beschikking hebben.

En zoals volgens mij iemand al aangaf, zie de motoren als geheel. Geen straffen per onderdeel, maar voor het gehele systeem. En progressief straffen, 5 plaatsen, 10 plaatsen, 15 plaatsen en 20 plaatsen, oftewel achteraan. (of 10,15,20)

User Avatar
Didi to go 21 september 2022 om 14:29+ 18224

Dit jaar is het wel mooi dat ondanks gridstraffen de kwalificaties geheel werden uitgereden. En niet een formatie rondje en dan weer stoppen, omdat je start plek adminstratief al vast stond.

Verder was denk ik het filmpje met uitleg over de gridstraf wel verhelderend. Maar moeilijk te omschrijven. Als ze dat nu gewoon als standaard hanteren is iedereen op 1 lijn. Het was niet leuk voor Max, maar wel duidelijk. Het blijft namelijk een straf, en hiermee beloon je de moeite die iemand nog doet in de kwalificatie. Zodat de kwali spannend blijft.