Horner slaat terug naar Hamilton: 'Je hoorde Max niet jammeren'

8:31, 19 dec 2021
72 Reacties

Christian Horner vindt het onterecht dat Mercedes alle schuld van het verlies bij de FIA legt. Volgens de teambaas van Red Bull Racing maakte de Duitse formatie gedurende de Grand Prix van Abu Dhabi eveneens geen goede beslissingen. Dat vertelt hij in een interview met The Telegraph.

Verstappen begon vanaf pole position aan de race, maar moest vóór de eerste bocht Hamilton al voor laten gaan. De Brit reed vervolgens snel weg, waardoor het erop leek dat Verstappen geen kans meer zou maken. Dat veranderde na de crash van Nicholas Latifi. De Oostenrijkers handelden ijzersterk en sleepten zo alsnog de wereldtitel binnen.

Horner laat Mercedes in de spiegel kijken

Waar Hamilton en Toto Wolff vooral van mening zijn dat het aan de wedstrijdleiding lag dat het wereldkampioenschap naar Verstappen ging, ziet Horner dat anders. De teambaas vindt dat beide coureurs dit seizoen op bepaalde momenten het geluk hebben gehad en wijst dan ook vooral naar de acties die Mercedes zelf in Abu Dhabi maakte.

"Natuurlijk waagden we de gok en gingen we ervoor. Max weigerde gewoon op te geven. Je hoorde hem niet jammeren op de radio. Elke ronde reed hij zijn hart eruit, en toen deed zich plots een kans voor", stelt Horner, die vervolgens hard uithaalt naar Hamilton. "Hij verdedigde niet eens. Hij wachtte op hem in bocht zes, maar Max verraste hem."

72 Reacties
Trudy Veldhof 20 december 2021 om 15:34+ 0

Jammer, ondanks de slechte strategie van Mercedes, ging Toto Wolff reclameren bij Michael Masi, toen Verstappen, Hamilton al had ingehaald..NO, No, No Mike, dat is hetzelfde, als ik eerst alles opeet in een restaurant en dan ga klagen dat het eten niet goed was.

Rita Treffers 20 december 2021 om 13:22+ 1

Waren de nieuwe banden voor Mercedes op ? Na pakweg 40 rondjes of TOTOL Loss(t)?

Lorenzo Schoovaerts 20 december 2021 om 11:19+ 967

Geeuw. Als Horner de sociale media even bekijkt zou hij moeten snappen dat buiten RB fans niemand hem lust. Wanneer alsmaar meer journalisten en ex F1 rijders zich openlijk durven uitspreken dat Masi een zeer zware fout maakte zou alles duidelijk moeten zijn. Max kwam er niet aan te pas en Masi brak alle regels. Er was inderdaad geen tijd om alle safety cars er langs te laten dus de enige reglementaire beslissing was dan om het te laten zoals het was. Max had alsnog een voordeel op nieuwe softs en hij moest dan 5 backmarkers passeren die nog eens blauwe vlaggen gingen krijgen ook. Maar Masi vreesde blijkbaar dat zelfs dat onvoldoende zou zij om Max zijn titel op een blaadje te geven. Max fans juichen natuurlijk doch ook zij weten dat deze titel onverdiend is. Los van alle schitterende prestaties die Max leverde. Niemand stelt zijn capaciteiten in vraag.

Marcuscar 20 december 2021 om 8:50+ 284

Hamilton heeft de afgelopen jaren 2 x een gelijke gehad. Rosberg en Verstappen. 2x verloren. Wat een GOAT.

Bert van der Loo 19 december 2021 om 23:46+ 214

Het seizoen is voorbij. Max heeft de titel en het is nu al n week geleden en nog elke dag dit gezever. En doorrrrrr.

Nel Van Der Veen 19 december 2021 om 18:58+ 61

RB maakte uitstekende keuzes daar waar Mercedes steken liet vallen om hun plaats te behouden, als zij op dezelfde tijd als max hadden gewisseld van banden dan was het nu een ander verhaal, Lewis kon op die afgetrapte banden niet meer aanvallen en h8i besefte dat hij het WK had verloren!

User Avatar
Maickel Ijzermans 19 december 2021 om 18:41+ 19

Aan Alle max boys hier, ik lees al jaren dat lewis hamilton niet kan racen volgens jullie oranje neuzen. Ik kan me eigen races herinneren dat lewis als laatste starte, en alsnog op het podium stond of de race won... dit heb ik max nog nooit zien presteren, dus wie kan er racen?

Miro 19 december 2021 om 20:02+ 240

Ik zeg niet dat Lewis niet kan racen .
Maar je hebt dat max nooit zien doen .
Dan heb je toch echt races zitten slapen.
Je hebt daar een lijst van .
Da's natuurlijk uit het oogpunt van journalisten .
En ik zeg niet dat Lewis daar slecht in is .
Maar in die top 5 staat wel Verstappen en niet Lewis .
Dus je statement kan de prullenbak in .
2016 Brazilië van de 16e plek naar derde plek .
2017 China van 16e plek naar derde plek.
2017 America van zestiende plek , net niet derde omdat de inhaal op Kimi een straf opleverd.
Jaar erop in Amerika starten als 18e naar tweede plek .
Rusland 2021 van de 20e plek naar een 2e plek .
Dus weet echt niet welke neus jij op hebt , maar ik gok een fop neus .

User Avatar
Maickel Ijzermans 21 december 2021 om 16:00+ 19

Ik lees 5 races voor verstappen, hoeveel heeft hamilton er? Denk wel iets meer afgelopen seizoen nog in Italië na een domme spin van ze eigen

Miro 22 december 2021 om 18:39+ 240

Werkelijk .
Je zegt zelf dat je dat max nooit hebt zien doen .
Dan heb je dus niet goed gekeken .
Dus je hebt geen gelijk .

Miro 23 december 2021 om 14:55+ 240

Dus jij schrijft nooit zien doen , maar dat bedoel je niet zo .
Misschien is het handig om te schrijven wat je bedoelt .
Dat maakt het een stuk makkelijker .
En dat Hamilton het vaker heeft laten zien .
Ja dat zou goed kunnen gezien het punt dat hij twee keer zoveel races gereden heeft .

User Avatar
Maickel Ijzermans 23 december 2021 om 1:15+ 19

Vaker niet als wel zo bedoel ik het, niet alles letterlijk nemen

Marsnldxx 19 december 2021 om 18:37+ 37

Lewis kan wel racen, tuurlijk speelt zijn auto mee, maar in de Mercedes van hammie was leclerc ook vaak wereldkampioen geworden. Het is gewoon een feit dat er een formule 1 coureur op de grid is gekomen die beter is dan Lewis Hamilton, en dat is Max Verstappen, zonder Max Verstappen was Red Bull dit jaar absoluut geen kampioen geworden. Elke rijder die bij red Bull komt, gasly, perez, die kunnen niet aan hem tippen. Ricardo vond ik toch de beste team mate en gelijkwaardiger, toen was Max natuurlijk een stuk minder ervaren. Perez zal volgend jaar wel stukken beter zijn, dat doet hem goed en geeft vertrouwen hoe hij Max geholpen heeft door Hamilton van zich af te houden zonder rubber. Ik vind Hamilton een goede coureur maar ik denk niet veel beter als andere coureurs de auto maakt wel degelijk verschil. Verstappen is gewoon de beste driver in the world, niet doordat ik door een oranje bril kijk. Het hart waar hij mee rijdt, weegt het sporthart zwaarder als de financiële kant, of hij bij red bull nu 50 of 30 miljoen per jaar krijgt maakt hem niet zoveel uit denk ik, is natuurlijk makkelijk gezegd want voor het geld hoeft hij niet meer te racen. De meeste sportlui willen alleen maar meer. De regen race in Brazilië na de inhaal actie op rosberg hoe hij zijn auto uit de vangrail hield, niet normaal gewoon. Hij is de nieuwe Johan van de autosport.

Jacky 25 december 2021 om 22:15+ 3051

Als ik even voor Jacky mag spreken dan denk ik dat het mij ook niet zoveel uitmaakt of ik 30 miljoen of voor 50 verdien. ????.

d'Oranges d'Oranges 19 december 2021 om 18:03+ 0

Hamilton doet ook z'n best, maar met alleen je best doen red je het niet. Max heeft Max(imaal) zijn kwaliteit laten zien.

Miro 19 december 2021 om 16:19+ 240

Wat ik nou grappig vind aan alles .
Het door zeuren om de ene race , die ene ronde .
Volgens mij kent het seizoen 22 races .
Iedereen heeft zijn voordeel gehad en is ook benadeeld .
De ham vraag over de laatste race is , is Mercedes benadeeld of hebben ze het over zichzelf afgeroepen .
Kijkend naar Baku , daar ging het voor max fout .
Lekke band , geluk in eerste instantie voor Lewis , maar werd toch pech .
Maar niemand klaagde .
Omdat ..tja als ze afgevlagd hadden ..had max gewonnen .
Dan België , daar kwam de klaagzang .
Toen...toen kwamen er afspraken...met ...jawel Mercedes voorop want die vond het oneerlijk en het moest anders.
Nu in de laatste race , ga je de board radio van Lewis begrijpen .
Was het latiffi zijn schuld ...nee .
Was het max zijn schuld ...nee .
Was het masi zijn schuld ....nee .
Was het Lewis zijn schuld ...nee .
Maar de dubbel geel was " fucked up " omdat hij wist hoe het ging eindigen op basis van wat Mercedes zelf heeft gewild.
Daar is gehoor aan gegeven .
Doet mij denken aan de Verstappen regel van toen der tijd .
Vettel klaagde over de actie van Verstappen .
Was niet illegaal maar ja .
Toen kwam die regel .
En wie overtrad hem als eerste .
Precies Vettel .
Conclusie , als Mercedes eens niet iedere keer per race kijkt , maar naar het totaal plaatje , had Lewis wel eens kampioen kunnen zijn.
Maar als het volgens de regels een keer een race niet goed gaat , dan is Mercedes/toto de eerste die van zich laat horen.
Want links om of rechts om , de regels deugen niet als Mercedes/ toto geen voordeel heeft .
En dan heeft iedereen de schuld , behalve....
Dus accepteer de regels , je kan nadeel hebben maar ook voordeel .
Want tja ...wil je het veranderd hebben , kan je wel eens de klep op de neus krijgen . .

kmvdakker@home.nl 19 december 2021 om 16:10+ 41

Max heeft het geweldig gedaan op het juiste moment en historie geschreven ! Hij verdient alle lof voor alles !

RM2010 19 december 2021 om 14:14+ 0

We zijn ruim een week verder blijven we nou dat gemekker steeds lezen, het is zo als 't, is en ik zou zeggen, Max heeft al zijn verlies beurten ook geaccepteerd...laat Hamilton het zelfde doen en zich als waardig verliezer tonen.
Nee ga gerust als klein kindergedrag te boek staan.

Wilhelmus de Been 19 december 2021 om 14:09+ 349

Gelijk kerel en ze willen toch zelf dat Hamilton niet in de pits kwam
En dat dan Hamilton de ballen niet heeft om te zeggen ik kom binnen is eigen schuld
Anders had die Max zo wel achter gehouden of ingehaald
Dus eigen slechte call

Tiny1951 19 december 2021 om 13:12+ 2

Volgens mij had Hamilton nooit meer verwacht dat Max hem nog voorbij zou racen.

Tiny1951 19 december 2021 om 13:11+ 2

Volgens mij had Hamilton nooit verwacht dat Max nog voorbij zou racen

Di76 19 december 2021 om 12:31+ 11

We zullen nooit achter gaan komen wie echt sterker is in gelijkwaardige auto's. Alleen een tweestrijd met Max vs. Lewis bijvoorbeeld in een Haas, Sauber of Ferrari zou eerlijk zijn. Tot op heden heeft Max al zijn teamgenoten vermorzeld, met de grond gelijk gemaakt. Lewis heeft het met Bottas gedaan, met Rosberg is het in 2016 in ieder geval niet gelukt, we zullen ook niet achter komen of het in de jaren daarna wel ging lukken.
Wat we wel weten is dat zowel Max als Lewis elkaar nodig hadden om dit seizoen het mooiste in jaren te maken, hoe zuur ook voor de verliezer.
In de strijd tussen Hamilton en Vettel vond ik de Duitser juist een piepert, keer op keer, en Lewis juist de straatvechter, wel in de snelste auto van allemaal, we weten allemaal waarom Ferrari toen tegenstand kon bieden. In die strijd was ik duidelijk voor Hamilton, omdat ik van pure racers houd. Dit seizoen heeft Lewis helaas laten zien een piepert te zijn, zelfs in de laatste race in ronde 1 na een prachtige inhaalmanoeuvre van Max was Lewis aan het piepen(he pushed me off the track) en zou in mijn ogen zijn positie terug moeten geven, niet gebeurd, Joost mag het weten waarom dat niet hoefde. Wat er in de laatste ronde gebeurde, was Karma. Na alle meevallers voor Lewis dit seizoen, mag het een keer iets tegen zitten. Of hij in 2022 Russell kan verslaan, moet ik nog zien, vermorzelen gaat ie niet doen.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als Lewis zou stoppen, we hebben allemaal genoten van de strijd van het tweetal, ongeacht voor wie je was. Beide kampen hebben alles uit de kast gehaald en dat was genieten.

Jacky 19 december 2021 om 14:38+ 3051

Max is van een ander kaliber dan Lewis. Hard fair en zonder pardon. Hij wint dit seizoen ondanks de sterkere MB en de 7 voudig wereld kampioen. Lewis heeft alleen in 2008 echt weerstand van een niet ploegmaat gehad. Al de andere jaren was MB gewoon te sterk. Ja Lewis is goed maar historisch blijkt dat hij niet van het kaliber Max is. Verheug me op seizoen 2022. En ik hoop dat Lewis weer meedoet.

Mario kart 19 december 2021 om 11:51+ 852

Hamilton, de coureur die zelfs in veruit de snelste auto het wereldkampioenschap niet altijd naar zich toe kan halen en vindt dat hij daar hulp voor nodig heeft.
En dat is een grootse persoonlijkheid?

Lunar 19 december 2021 om 11:15+ 1097

Horner slaat de spijker wel op de kop. Ham had die plaats terug moeten geven maar Max hoorde je daar ook niet over janken. Ham zo gauw als Max een pitstop maakt schelde de hele radio al bij elkaar.

Bundes 19 december 2021 om 11:14+ 115

Worden jullie nooit moe van jezelf in de comments?

Mike_the_Bike 19 december 2021 om 11:13+ 4434

De winnaar heeft altijd gelijk. Accepteren en terugslaan volgend seizoen.

miq500 19 december 2021 om 11:09+ 4980

Ik heb .t al vaker gezegd,Hamilton kan niet racen,nogmaals Hamilton kan niet racen.Die zeven titels moet je in pérspectief plaatsen.Als het er opaan komt is Hamilton de weg kwijt.Hij kan niet aanvallen en verdedigen op .t moment dat .t moet.Gozerd hoefde nooit te racen want er was niemand om tegen te racen.Dat gogme heeft ie niet.Als je in gevecht bent met Perez en je roept op de boordradio Dangerous Driving dan ben je een nul,een niks.Hij kan .t gewoon niet.Voor mij is Hamilton al jaren gebakken lucht.Zet .m in een Alfa of een Aston en hij rijdt in .t middenveld.Dat ophemelen van .m slaat nergens op.Het is een middelmatige coureur.Meer niet.Hij kan niet tippen aan Senna ,Alonso en Max. Max is honderd keer beter.Z,n instinct en gogme is wereldklasse.Het is voor Hamilton goed dat Max z,n teamgenoot niet was want dan was Sir Lulu door Max zoekgereden,afgegaan als een gieter,door de mand gevallen.Hij wist zich dit seizoen totaal geen raad met Max.Omdat ie dat talent gewoon niet bezit.Hamilton is niks bijzonders.Alleen in Engeland denken ze dat ie een racegod is. Maar als in de Premierleague al die buitenlandse voetballers er niet zouden zijn was die hele league een derderangs divisie geweest.Alles is een hoop gebakken lucht. Hamilton heeft geen raceinstinct en valt nu zwaar door de mand.Als je verslagen wordt door een superieure jonge gast met een toch mindere auto dan ben je een nobody.Zo simpel is .t

User Avatar
Didi to go 19 december 2021 om 12:03+ 18200

Sorry, lewis kan wel racen. Dat een dominante wagen hem helpt klopt ook. Maar ongekend hoe hij opeens als een duiveltje uit een doos versnelt. Kortom knap duikboten en dan toeslaan. Laatste races waren oppermachtig en max met red bull was kansloos.

Had lewis verdient om zijn 8e titel te winnen. Nee natuurlijk niet. Silverstone en hongarije waren onvergevelijk. Mb zou nog steeds een diskwalificatie voor verdienen. Maar er is ook niemand die aan de titel van max twijfelt. Onrecht van 7 punten in laatste wedstrijd, vs onrecht van 50 punten max in 1e wedstrijd en mid season harde dnf reset

User Avatar
Turbo88M 19 december 2021 om 9:17+ 4171

Eerlijkheids halve moeten we zeggen dat Max wel een beetje zat te jammeren over dat de auto's er niet tussenuit gingen. Typical noemde hij het geloof ik. Maar goed als Verstappen had verloren zou hij er niet zo'n drama van hebben gemaakt als dat MB en LH het nu doen....

User Avatar
F1buzz 19 december 2021 om 9:20+ 58776

Jamneren? hij had 1 reactie daarover. Een sarcastische maar een terechte toch.

Hark 19 december 2021 om 9:12+ 712

Dit verlies niet kunnen accepteren zegt veel over Hemilton en mb.
Je wint of verliest een WK niet in een wedstrijd, je verliest hem ovr een heel seizoen.
Als je niet realistisch en kritisch terug kunt kijken op het hele seizoen, kun je niet analyseren en vooruitgang boeken. Omdat je niet eerlijk naar de situatie kijkt.

De boordradio heeft het afgelopen jaar ook wel duidelijk gemaakt dat het hele md team als los zand aan elkaar hangt.
Hemilton riep steets, waarom dien wij niet wat Red Bull bedenkt en doet. mb riep steets iets als, als je een beetje door rijd kun je winnen...

Rud Bull is een team wat samen werkt, de gemaakte fouten erkend zonder verwijten. Die kunnen kritisch naar zichzelf kijken en durven en kunnen daardoor ook meer risico nemen.
Red Bull is een team wat heel goed bij elkaar past.

Mike_the_Bike 19 december 2021 om 11:22+ 4434

We kunnen concluderen dat het team wat als los zand aan elkaar hangt het hybride tijdperk kapot gedomineerd heeft. Schijnbaar werkt die combinatie toch beter dan de superlatieven die je gebruikt om RB te bestempelen.

Miro 19 december 2021 om 17:32+ 240

Uiteindelijk dus niet .
Want snap waarom MB het seizoen verloren heeft .
Door hun eigen klaagzang .
Na België wilde ze het anders want het was niet in hun voordeel.
Baku was daarvoor geen geklaag omdat als ze daar zouden klagen over de race max in het voordeel was .
Mag lekke band ...Hamilton eraf door knopje tijdens herstart ..zouden ze klagen , zou de race afgevlagd zijn voor lekke band max .
Dus nee toen niet klagen , na België wel .
En daarom dat Lewis zo reageerde over de board radio de laatste race .
Reactie in eerste instantie , " fucked up" .
Hij wist het , door wat Mercedes zelf wilde na België en daar zijn toen afspraken over gemaakt .
Dus werkt het beter , uiteindelijk dus niet .
Want nu schreeuwen ze moord en brand .

Mike_the_Bike 19 december 2021 om 22:51+ 4434

Geen idee wat je nu wil zeggen. Lastig te volgen ook.

Benno Karkabe 19 december 2021 om 9:07+ 327

Ik kan hier weinig bewondering voor opbrengen, Horner. Beter gezegd, helemaal geen. Je verspeelt bovendien krediet wat Max zelf heeft opgebouwd. Ik had verwacht dat met dit kampioenschap het moddergooien wel zou stoppen, maar nee hoor.

User Avatar
F1buzz 19 december 2021 om 9:11+ 58776

Wow wow kijk eens wat merc aan bagger gooit om de kampioenschap nog steeds in twijfel te trekken?

Benno Karkabe 19 december 2021 om 14:19+ 327

Ja, en dat vind ik dus ook niks. Volgens mij ook slimmer als Horner er verder het zwijgen toe gedaan had. Maar als hij jou er blij mee kan maken vind ik het best.

Pat Socialmedia 19 december 2021 om 9:01+ 555

Helemaal mee eens !

User Avatar
F1buzz 19 december 2021 om 8:48+ 58776

Horner slaat de spijker op zijn kop.

User Avatar
Dutch reporter 19 december 2021 om 8:46+ 11206

Lewietje is geen racer, maar een rijder! Dat is het verschil met Max!

User Avatar
Sicko 19 december 2021 om 8:42+ 5034

In de laatste ronde kwam het op echt racen aan, en viel Hamilton (weer) door de mand. Als je met de veruit snelste wagen op de baan geen vuist kan maken, ben je het ook niet waard om wk te worden.

LinkeLoutje 19 december 2021 om 8:48+ 3651

Waarom kunnen we het niet gewoon beoordelen als een hele goede actie van Max. Direct gebruik maken van die zachtere banden.
Is het echt nodig om Hamilton, die gewoon ook fantastisch rijdt zo weg te zetten?

Binnenband buitenband 19 december 2021 om 8:59+ 496

Het was een fantastische actie van Max. Maar Hamilton verdedigde niet echt met ‘hand en tand’ daar.

User Avatar
Peet 19 december 2021 om 10:40+ 10144

Sterker nog: Lewis liet de deur wagenwijd openstaan! MB en Lewis hebben het zelf weg gegooit hiermee en moeten kappen met pointen naar Masi.

Binnenband buitenband 19 december 2021 om 10:45+ 496

Dat dus!

Lorenzo Schoovaerts 20 december 2021 om 11:23+ 967

Geeuw. Er is een reden voor de lijn die Lewis nam. Als je kijkt hoe Lewis Max pakte in Brazilië zou je moeten zien dat Max de fout maakte om de binnenkant te dekken waardoor ie van de snellere lijn af ging. Hierdoor had Lewis meer exit speed en kon ie hem op het recht pakken. Wat Lewis ook deed, hij was altijd verloren. Als hij de binnenkant dicht hield ging Max op de beter exit lijn en had ie het op het recht sowieso aan de broek gehad.
Als hier iemand denkt dat Max hem erachter gehouden had in een omgekeerde situatie ben je m.i. rijp voor een psychiater ??

User Avatar
Martin Minnaard 19 december 2021 om 9:14+ 145

Hoezo zetten wij hem zo weg ???
Hij had de snellere auto de hele wedstrijd al.... Hij heeft het uiteindelijk net als zijn team met pussy play proberen binnen te halen.... 3x toe geen banden gepakt toen het moment er was... Het is net als met voetbal als je alleen gaat verdedigen weet je zeker dat je tegenstander dicht bij je komt...
Het was tactisch zeer slecht van Mercedes angst bepaalde de beslissingen.... En Hamilton ging het gevecht eigenlijk niet aan, zelfs met oudere banden en een snellere auto had er veel meer ingezeten met de juiste ballen..

User Avatar
Roba 19 december 2021 om 9:39+ 8682

Helemaal waar, Lewis is zeker een topper en volgens jaar gaan we zien hoe hij Russell aan de kant zet. Ik begreep ook dat ze het lastig hebben gehad met het verloop met de race. Maar niet verschijnen op het gala getuigt van heel weinig sportiviteit. Van mij mogen ze daarvoor een straf krijgen zoals in de regels staat.

User Avatar
Pascal Simons 19 december 2021 om 10:46+ 1995

Omdat ie op dat cruciale moment helemaal niet zo geweldig was,hij zette de deur wagenwijd open voor Max.En als ie zo geweldig is had hij tijdens de safetycarsituatie zelf het heft in handen moeten nemen om te pitten want achteraf blijkt dat dat is wat hij zelf wilde.Het is zoals Max zegt ze kunnen als team zeggen wat ze willen uiteindelijk weet de coureur zelf het beste hoe zijn banden aanvoelen.Blijkbaar is Lewis ook op dat punt toch niet zo zeker van zichzelf.

User Avatar
JamesH 19 december 2021 om 11:24+ 957

Ja, want Hamilton zeurt altijd en het is nooit zijn fout. Hij krijgt de deksel op de neus.

User Avatar
Sander Colnot 19 december 2021 om 11:38+ 18763

“Is het echt nodig om Hamilton, die gewoon ook fantastisch rijdt zo weg te zetten?

Ach… nodig… nee. Ik denk dat het komt omdat Mercedes de focus steeds op één moment probeert te leggen, een moment dat van hen het slachtoffer maakt. Een focus op de fouten van een ander, terwijl ze die zelf ook hebben gemaakt, in deze race en in de rest van het seizoen.

User Avatar
Peet 19 december 2021 om 13:34+ 10144

Geweldige actie van Max maar ook een geweldige strategie van RBR....gedurfd en laten zien dat ze de spreekwoordelijke ballen hebben om een risico te nemen.....en juist dat heeft geleidt tot de overwinning en het wereldkampioenschap voor Max. MB moet het bij zichzelf zoeken....ze hebben op safe gespeelt en verloren...basta! ;-)

User Avatar
Sander Colnot 19 december 2021 om 15:14+ 18763

Ach, ze hadden ook niet zoveel te verliezen bij Red Bull. Mercedes zou in de omgekeerde situatie hetzelfde gedaan hebben denk ik.

User Avatar
Peet 19 december 2021 om 15:15+ 10144

...als ze het lef hadden: JA

User Avatar
Ringo De Kroon 19 december 2021 om 9:32+ 4824

De calles van mercedes maakte ook zo erg dat hij in die bocht ook moeilijker kon verdedigen... als het het aan lewis lag had die ook wel onder vsc of sc gepit... ook al was het vsc, dan had hij denk wel banden gehad om die bocht optijd af te knijpen :)

Monic Armiento-Hissink 19 december 2021 om 13:41+ 38617

Dan had ie zijn poot stijf moeten houden. Max dot dat ook, als ie vind dat zijn banden op zijn of er een kans is om door een pitstop voordeel te halen dan komt ie naar binnen.

User Avatar
Ringo De Kroon 19 december 2021 om 14:48+ 4824

lewis legt strategisch volledig in handen van bono.. onder Sc had die nie perse binnen gemoeten maar in VSC was misschien wel beter geweest.Mb's doen het zoiezo zoveel beter op die harde band. dan had hij zoiezo zijn lijn wel kunnen verdedigen.

User Avatar
James Sonny Crockett 19 december 2021 om 10:58+ 6251

Zou het er ook niet iets mee te maken hebben dat Hamilton op banden reed die A veel ouder waren en B twee compounds harder?

Het materiaal is altijd van belang in een mogelijk kampioenschap, maar om Hamilton af te schilderen als prutser is natuurlijk complete onzin.

Mike_the_Bike 19 december 2021 om 11:20+ 4434

Nee, volledig op de onkunde van Hamilton te schrijven. Type banden en slijtage heeft 0.0 invloed.O wacht...

User Avatar
Wiesneuze 19 december 2021 om 15:15+ 29982

@James Sonny Crockett.
Hamilton wordt in deze niet afgeschilderd als een prutser. Hij had tijdens de vsc wel nieuwe banden kunnen eisen en binnen komen. Ik snap dat hij dat niet gedaan heeft omdat hij er gedurende dit seizoen nog al eens naast zat.

Op harde banden van 20 rondes jonger had ik het ook wel willen zien. Mercedes heeft tijdens de vsc een fout gemaakt door Hamilton niet binnen te halen voor een gebruikt setje wit. Nieuw wit had hij niet meer beschikbaar.

User Avatar
GeefgewoonGas 19 december 2021 om 12:07+ 3558

Tuurlijk, met oude harde banden tegen nieuwe zachte banden is het uiteraard heel makkelijk verdedigen. Zeker als die auto ook nog DRS heeft.

Wat een gelul van je.

User Avatar
Wiesneuze 19 december 2021 om 15:17+ 29982

@GeefGewoonGas.
DRS was in de laatste ronde niet beschikbaar.

User Avatar
GeefgewoonGas 19 december 2021 om 16:48+ 3558

klopt, geen DRS. Maar nieuwe rode, tegen oude witte, dat is natuurlijk een kansloze zaak voor diegene op de witte.

User Avatar
Wiesneuze 19 december 2021 om 17:06+ 29982

@GeefGewoonGas.
Tijdens de VSC had Hamilton ook gewoon naar binnen gekund voor een setje ingereden witte of nieuwe gele. Mercedes koos ervoor om dat niet te doen en verloor daar de wedstrijd. Tijdens de SC kon Hamilton niet naar binnen nadat Verstappen binnen was geweest dan was hij achter Sainz terecht gkomen. Hij had wel voor Max kunnen pitten naar gebruikt rood, wie weet of Max dan ook gepit had. Zijn banden waren 20 ronden verser dan die van Lewis.

Mercedes heeft deze race het initiatief weggegeven. Dat doen ze vaker bij onverwachte situaties.

Ruud Smulders 19 december 2021 om 12:26+ 775

Uh de bandjes hadden veel geleden bij Lewis denk ik. Het was gewoon een strategische fout om buiten te blijven. Met gelijke banden denk ik dat de Mercedes toch sneller was . Verse rode tegen versleten witte is niet echt een vergelijking. Kun je racen wat je wilt .

Calvin Rinaldo Boum Bletterman 19 december 2021 om 12:51+ 143

Ach wat triest weer dit. Zeg gewoon dat beide coureurs fantastisch reden die laatste race. Max was de betere op een betere band, Lewis had geen kans die laatste ronde. Berekent niet dat Hamilton het ineens niet waard is. Schaam me wederom weer om Nederlander te zijn.

Henk Tittel 19 december 2021 om 13:57+ 29

Wat een lariekoek, Hamilton kan echt wel races (echt racen zoals jij zegt) maar met die banden uiteraard niet.
Wat een zielige reactie!

charlesleclerc16 19 december 2021 om 14:35+ 49

maatje het kwam aan op racen. maar max had veel betere banden ben je dat vergeten? bij de start was max anders nergens te bekennen. hoezo oranjebril? hahahahahahahahah

Iwan Meijer 19 december 2021 om 14:38+ 9

Lewis was in die situatie kansloos vanwege zijn banden. Dat hij in die situatie is gekomen is een keuze om banden te wisselen die Rb wel gemaakt heeft en die MB niet gemaakt heeft. Eerder een fout van het team dan van Lewis dus.

Lorenzo Schoovaerts 20 december 2021 om 11:21+ 967

Man wat een idiote opmerking. Het kwam de hele race op racen aan. Lewis op mediums pakte Max op softs ?
Lewis trok meteen een gat van seconden. Max had Checo nodig om Lewis op te houden en zelfs dan lukte het Max niet om hem te volgen ?
En nou ga jij zeiken omdat iemand op harde banden iemand met nieuwe softs er niet achter houdt? Je mag Max fanboy zijn maar met zulk uiten van alle gebrek aan F1 kennis zou je m.i. misschien beter golf kijken ofwel zwijgen.

JackMehof 20 december 2021 om 17:02+ 157

Iets met banden maar goed.