Binotto over grootste probleem Ferrari: 'Dat was niet altijd het geval'

16:18, 03 jan 2023
29 Reacties

Eind november kondigde Ferrari het vertrek van Mattia Binotto aan, waarmee hardnekkige geruchten over de positie van de Italiaan bevestigd werden. Ruim een week eerder, na de Grand Prix van Abu Dhabi, besprak de voormalige teambaas nog wat er bij de Scuderia moet gebeuren om in 2023 een beter Formule 1-seizoen te hebben.

Het was juist tijdens de laatste race van het jaar dat Ferrari sterk naar voren kwam en alle juiste beslissingen maakte op het gebied van bandenkeuze en strategieën. Mede daardoor slaagde Charles Leclerc erin om Red Bull Racing-rivaal Sergio Perez af te troeven in de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap.

Strategie heeft geen prioriteit volgens Binotto

Na afloop van de race blikte Binotto terug op het F1-seizoen en gaf toe dat er lessen uit getrokken moeten worden. Die lessen bevinden zich volgens de voormalige teamleider in verschillende gebieden. “Ten eerste de betrouwbaarheid. Dat heeft de hoogste prioriteit, want om te winnen moet je betrouwbaar zijn en dat is over het hele seizoen gezien niet het geval geweest”, wordt hij geciteerd door The Race.

Hij vervolgde: “De tweede is de snelheid van de auto, want hoewel we zeer competitief zijn geweest in de kwalificatie, is dat niet altijd het geval geweest in de race zelf.” Binotto erkent dat het racetempo van Ferrari niet voldoende was voor een betere positie, of dat nu kwam door bandendegradatie of puur racetempo.

Naast deze twee punten kreeg Ferrari veel kritiek te verduren voor diverse strategische missers, maar daar ligt wat Binotto betreft geen prioriteit, al gaf hij toe dat ernaar gekeken moet worden. “Als je een snelle en betrouwbare auto ontwikkelt, dan kan je fouten bij strategieën of pitstops altijd compenseren door het feit dat de auto zelf snel en betrouwbaar is.”

MEER OVER
29 Reacties
User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 16:56+ 85132

Kijk, daar is nou het wezenlijke verschil met RBR. Daar geldt de filosofie wel dat elk onderdeel optimaal moet functioneren en dat doet het dan ook.
Zie de stand in de kampioenschappen er maar op na.
Verklaard, nu heel snel de hand in eigen boezem, anders wordt het nooit wat.

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 17:03+ 58776

Ben het geheel met je eens.
Dat er verschil in prioriteit zit kan ik nog inkomen.
Maar je kan tegelijkertijd ook alles aanpakken wat beter moet.
Des noods delegeeer je dingen zodat het in ieder geval beter wordt.

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 17:05+ 85132

Dit dus buzz. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. ?

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 17:15+ 58776

Daarom en dat is dus ook een reden dat hij weg is.

User Avatar
*Eline* 04 januari 2023 om 20:21+ 85132

Goed verhaal, Wiesneuze. En ja, ik wens Vasseur dat ook, ga er maar aan staan...

User Avatar
Wiesneuze 04 januari 2023 om 17:30+ 29981

@*Eline*.
Het is nog nooit zo duidelijk geweest. Ferrari heeft al 22 jaar geen WCC meer gewonnen, dit lag meestal aan de teamstructuur wat weer gevolgen had voor de auto en het strategie team. Ferrari is al 22 jaar niet in de positie geweest om het strategie team beslissend te laten zijn. De leiding was instabiel of de auto was er niet naar.

Nu eindelijk was de teamstructuur goed genoeg de auto was er bijna en het enige dat ècht faalde was het strategie team. En wie wordt verzocht te vertrekken? Degene die alles opnieuw op poten heeft gezet. De auto was er zo ongeveer, twee goede coureurs en geen gelegenheid om het strategie team te herstructureren. Zo jammer dit, ik wens Frèdric Vasseur veel succes met de 5de colonne.

User Avatar
*Eline* 04 januari 2023 om 14:24+ 85132

Dat is zeker waar, Wiesneuze. Wat ik echter niet begrijp is dat je niet gewoon alles aanpakt. Ik bedoel, de mensen die de strategie naar een hoger level zouden moeten kunnen tillen, hoeven toch niet met de armpjes over elkaar te zitten wachten tot de PU betrouwbaar is en/of de auto minder drag veroorzaakt of niet als een malle de banden opeet?

Ik begrijp gewoon niet dat je daarin gaat prioriteren terwijl dat prima naast elkaar kan bestaan. Ingenieurs ontwikkelen de betrouwbaarheid en snelheid, strategen werken aan betere strategie.

User Avatar
Wiesneuze 04 januari 2023 om 13:26+ 29981

@*Eline*.
Daar moet ik je ook gelijk in geven, laat ik mijn uitspraak wat nuanceren. Met een dominante auto kàn je door een verkeerde strategie incidenteel een race verliezen, zeker als er in die race veel onverwachtte dingen gebeuren. In een mindere auto kan een goede strategie je soms een GP winst opleveren.

Conclusie, een oppermachtige auto wint meer dan een oppermachtige stategie.

User Avatar
*Eline* 04 januari 2023 om 13:08+ 85132

Hier wil ik deels in meegaan, Wiesneuze. Ten tijde van de Partymode was dat zeker het geval, toen konden ze bij wijze van spreken nog thee gaan drinken tijdens de pitstops.
Maar Mercedes heeft ook meermaals bewezen dat te halsstarrig vasthouden aan de voor hen heilige 'track position', een gigantische strategische misser, hen de zege heeft gekost. Zo ook in Abu Dhabi 2021. En daar was de auto absoluut oppermachtig.

User Avatar
Wiesneuze 04 januari 2023 om 12:28+ 29981

@*Eline*.
Mercedes heeft bewezen dat met een oppermachtige auto de strategie er niet toe doet. Ferrari wilde dat kopiëren, dat is, helaas voor hen, niet gelukt.

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 17:25+ 85132

Ja, dat denk ik ook. Zeggen dat de strategie ondergeschikt is getuigt niet van een winnaarsmentaliteit. En daar klotst het bij RBR juist van tegen de plinten. ?

Joal246 03 januari 2023 om 20:09+ 57061

Met de BC kun je niet alles tegelijk. Dus volkomen logisch dat is van het meest kritisch naar het minst kritisch werkt...

User Avatar
Gentenaar 03 januari 2023 om 17:41+ 13961

DRS *kuch* *kuch* ?

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 18:19+ 85132

Hahaha, dat was inderdaad wel een dingetje, Gentenaar. Maar gelukkig: was!
Allemachtig, wat was Verstappen toen pislink! ?

User Avatar
Gentenaar 03 januari 2023 om 18:45+ 13961

En terecht!

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 19:00+ 85132

Volledig terecht. Wat een faaltheater was dat! ?

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 16:56+ 58776

Even een zijsprongetje.na red bull is nu ook info gelekt van ferrari over de 2023 bolide.

Raar he dat mercedes info niet gelekt wordt. Drie maal raden hoe dat komt. Vind het raar dat daar geen vraagtekens bij gezet worden.

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 16:57+ 85132

Mag ik ook één keer raden, buzz? ?

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 16:59+ 58776

Van mij mag je. Ik denk dat je aan 1 beurt genoeg hebt?

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 17:03+ 85132

Ja, daarom. Daar ben ik vrij zeker van! ?

Oké, eerste en laatste poging: omdat Mercedes en FIA samen in één en hetzelfde heilige huisje wonen?

Als dit juist is, win ik dan ook iets?

User Avatar
F1buzz 04 januari 2023 om 13:05+ 58776

Ja het rot kan nov veel dieper zitten in het fundament van de fia.

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 17:49+ 58776

Lol goed dat je daar aan denkt.

Laten we dat dan maar niet doen.

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 18:17+ 85132

Hahaha! Daar zeg je wat, Didi! En je weet het, zure melk, zure baby, krampjes en einde nachtrust... ?
Nee, dat gaan we maar beter niet doen! ??

User Avatar
Didi to go 03 januari 2023 om 17:36+ 18178

doe nou niet, dan wordt je mek zuur. Dat kan je de kleine niet aandoen.

Die schrikt zich het leplazerus

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 17:26+ 85132

Ummmm... even nadenken.... een poster van Wolff en 44 voor boven m'n bed, is dat wat? ???

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 17:18+ 58776

Klopt altijd.

Even denken wat he gewonnen hebt. Wat zou jij willen winnen.

User Avatar
*Eline* 03 januari 2023 om 17:16+ 85132

Ik weet het buzz. Maar bij corrupte clubs als FIA geldt net als bij Wolff: hoe harder of hoe vaker ze iets roepen, hoe erger het tegendeel het geval is...

User Avatar
Wiesneuze 04 januari 2023 om 12:24+ 29981

@F1 buzz.
Ik roep ook al een tijd dat die Sheila Ann Rao het lek niet was, zij is nu weg bij de FIA.

User Avatar
F1buzz 03 januari 2023 om 17:04+ 58776

Lol precies. Het is niet de eerste keer dat mercedes meer weet van andere team het afgelopen jaar.

Toeval bestaat in deze niet. Teams houden normaal alle kaarten tegen het borst over de nieuwe bolides. Alleen fia is op de hoogte.

En dan zeggen er is geen lek.