Chandhok heeft geen twijfel bij zaak Verstappen: 'Andre the Giant kan erop zitten'

14:12, 13 nov 2021
56 Reacties

De Formule 1-wereld wacht met spanning af welke uitspraak de stewards vandaag zullen doen omtrent Max Verstappen en Lewis Hamilton. Karun Chandhok weet in ieder geval wat geen punt van discussie zal zijn bij de zaak van Verstappen.

Gisteren werden F1-fans opgeschrikt door een melding van de FIA, dat Lewis Hamilton mogelijk de technische reglementen heeft overtreden met zijn achtervleugel. Met kans op een diskwalificatie, lijkt er daarmee vroegtijdig een einde te komen aan de kampioensstrijd. Ten minste, totdat Max Verstappen ook naar de stewards werd geroepen voor het aanraken van Hamiltons auto na de kwalificatie.

Er wordt gedacht dat Mercedes mogelijk het argument aanvoert dat de Nederlander met de achtervleugel van de Brit heeft gerommeld, waardoor het onderdeel niet meer aan de reglementen voldoet. Volgens Karun Chandhok is dat alleen onzin. “Laten we duidelijk zijn, de vleugels zijn ontworpen om honderden kilo’s aan druk te doorstaan zonder te breken. Andre the Giant kan erop gaan zitten! Ongeacht hoe fit en sterk als Max is, ik twijfel of hij de vleugel kan buigen…”, laat de voormalig F1-coureur weten via Twitter.

Komt er een straf voor Verstappen?

Voor het incident is Verstappen om 13:30 Nederlandse tijd bij de stewards langs geweest. Daar is nog geen uitspraak over gedaan. Een gridstraf of een diskwalificatie zou volgens sommigen wel erg hard zijn, omdat in het verleden andere coureurs de auto’s van concurrenten hebben aangeraakt en daarbij geen straf hebben gekregen. Met name Sebastian Vettel heeft door de jaren heen de nodige auto’s aangeraakt bij zijn inspecties.

56 Reacties
Ed 13 november 2021 om 16:44+ 78

LH en Mercedes zijn fout en moet gestraft worden. Maar de beschuldiging dat Max de achtervleugel heeft beschadigd . Dan ben je niet F1 waardig en moet je stoppen.

Bert van der Loo 13 november 2021 om 16:27+ 214

André the giant is dood.

Raymondreina 13 november 2021 om 16:09+ 167

Ah dat is de FIA weer poppen kast van maken en max moet nu leren afblijven van andere .natuurlijk hij is ook een mens dat je even onder druk kom
te staan met deze vals spelen van MC .je weet tocht Lewis kant niet tegen zijn verlies .

Pascal Karin Houben 13 november 2021 om 15:42+ 0

Waar hebben we het nog over,
Of je het nou aan raakt of niet, dit heeft toch niks met de sport te maken.
Dat komt gewoon omdat max op 1 staat in de wk stand en hamilton meerdere titels op zijn naam heeft staan, kunnen ze niet hebben dat hij door een Nederlander verslagen wordt in de eindstand

Frankym 13 november 2021 om 14:47+ 202

Wat ik mij nu afvraag, is of de te grote opening van LH komt door een foutieve afstelling van een monteur of dat dit een bewuste constructie is? Iom zou dat laatste de zaak wel zwaarder maken want dan is dit bewust zo gefabriceerd.

User Avatar
F1buzz 13 november 2021 om 14:53+ 58776

Denk het laatste. Je wint er veel topspeed mee. Maar ook een fout van een monteur is net zo erg want je heb een oneerlijke voordeel mee. Een monteur hoort dit gewoon te weten want de regelementen zijn.

Frankym 13 november 2021 om 14:59+ 202

Ja maar dan zou je toch verwachten dat de instelbare opening begrensd is op 85mm? Bedoel ze kunnen alles maken in de fabriek dus vanwaar dan een opening die in te stellen is tot illegale waardes? Ach ja maakt ook niet veel uit inderdaad. Hij heeft zich gekwalificeerd met illegale onderdelen dus de kwalificatietijd moet sowieso geschrapt worden.
Maar als het alleen bij het schrappen van tijd zou blijven, stimuleer je de lagere teams om vals te spelen met dit soort zaken omdat ze toch al achteraan starten normaal gesproken. Dus een verdergaande sanctie zou normaal gesproken op zijn plaats zijn.

User Avatar
Stiggie 13 november 2021 om 15:25+ 1409

Ze kunnen alles maken , maar alles kan ook kapot. Dat zullen ze straks zeggen , dat de vleugel doordat Max er aan heeft gezeten stuk is .

Christian Kuijt 13 november 2021 om 17:15+ 72

mja je zou toch ook kunnen zeggen dat mercedes mv wel genoeg heeft genaaid dit jaar.

Tijmen van Nieuwenhuijzen 13 november 2021 om 14:44+ 101

Even een hypothetische vraag: stel de vleugel is naast de drs ook te flexibel. Dat is wat red bull volgens mij onderzocht wil hebben. Dan zijn de andere vleugels die ze daar hebben liggen dat toch ook, dus kan hij nooit rijden morgen met een technisch goedgekeurde auto?

Even dus los van het drs verhaal want ik denk dat dat met een schroef te verstellen is als het moet.

User Avatar
Hufter 13 november 2021 om 14:37+ 10013

Misschien dat Lewis nu de #Metoo beweging naar voren gaat brengen wegens handtastelijkheden.

User Avatar
Tobsporter 13 november 2021 om 14:43+ 9340

Lewis zal alles aangrijpen, behalve hand in eigen boezem steken. Net als bij Armstrong alle titels afpakken?

User Avatar
Ferdinand Van Dalen 13 november 2021 om 14:34+ 867

Ik ga kapot van deze spanning....kom op met de uitslag

Brutus 13 november 2021 om 14:33+ 244

Mocht hier straf uitkomen moet max gewoon lekker gaan rentenieren.

Maximus 13 november 2021 om 14:32+ 1860

Als er een DQ komt ontploft internet, hahaha

Maximus 13 november 2021 om 14:33+ 1860

Brexit 2.0

User Avatar
Tobsporter 13 november 2021 om 14:26+ 9340

Max hiervoor straffen op de baan zou echt iedere vorm van corruptie onderstrepen. Ben benieuwd

Sven Geurtsen 13 november 2021 om 14:22+ 152

Dat is logisch toch?
Max is geen Hulk…
Gaat volgens mij meer om dat die er zogenaamd aan heeft gezeten. Hiervoor kan toch hooguit een boete of waarschuwing volgen?

Arjan 13 november 2021 om 14:22+ 7204

R.I.P. André the Giant?

Karin Schandhok had beter een levend persoon kunnen aanhalen, zoals Shaquille O’Neal bijvoorbeeld die op zichzelf ook best een reus is zeg maar?

User Avatar
Maxthegoat 13 november 2021 om 14:22+ 118954

Hij heeft gelijk. Laten we de hopen dat de stewards ook zo denken. Vettel deed hetzelfde in 2017 en toen zat die aan 3 auto's. Bleef bij slechts een waarschuwing

User Avatar
Robert Hoogveld 13 november 2021 om 14:21+ 590

Dit weet de FIA natuurlijk ook wel... Toch bedankt voor de support Karun!

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:22+ 19753

Voor een Brit is dat natuurlijk al heel wat!

User Avatar
SolarCell 13 november 2021 om 14:21+ 17255

Haha.. Supermax! Ronduit lachwekkend.

Als dit echt waar is, dan gaat Daimler volgens mij niet heel blij worden met hun F1-team dat de naam van Mercedes zo te grabbel gooit met dit soort overduidelijke onzin!

Frans Kamstra-2 13 november 2021 om 14:21+ 19904

Met de geschiedenis van de fia en Mercedes kan je hier gewoon niet gerust op zijn. Dat is gewoon het sneue hierin

User Avatar
F1buzz 13 november 2021 om 14:24+ 58776

Precies Frans zolang er geen uitspraak is dan kan alles.

User Avatar
F1buzz 13 november 2021 om 14:20+ 58776

Is dat ook gelijk weer duidelijk.. maar ja Fia he

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:20+ 19753

en zo is het. Goed van deze Brit dat hij dit open durft te zeggen. (schijnt nogal een taboe te zijn om kritiek te uiten op Lewis/Mercedes)

Als ze Max straffen hiervoor is het door Mercedes en het zou werkelijk belachelijk zijn omdat er in het verleden al vaker is gebeurd zonder dat er maar 1 iemand over schreef of opmerkte.

Mercedes doet alles om te winnen.
Vuil spel is waarom Mercedes en Lewis voor worden uitgefloten.

Hoe trots kan je zijn op het merk /team.

User Avatar
John Travolta 13 november 2021 om 14:22+ 6244

Ze kunnen Max wel straffen. Een 5 plaatsen gridstraf of zo tijdens de sprintrace, maar alleen als Lewis een DQ na kwali krijgt.

Dezelfde straf, of beide geen straf zou een grote schande zijn lol.

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:25+ 19753

Zou belachtelijk en competitievervalsing zijn.
Er zijn in het verleden nooit hiervoor straffen gegeven.

Verstappen een reprimande, en Lewis gewoon DQ. daarnaast de auto laten aanpassen onder parc Ferme = starten race in pitlane

maxera 13 november 2021 om 14:27+ 160711

Het past wel bij Toto om met zoiets belachelijks te komen.

User Avatar
BedRullsRacing 13 november 2021 om 14:48+ 1990

Inderdaad, volgens de regelementen moet je starten vanuit de pits als je onder parc ferme iets vervangt op de auto en deze vleugel moeten ze wel vervangen. Daarnaast moet er wel een flinke straf komen, want er is wellens en wettens bewust vals gespeeld, bij het ontwerpen van je DRS vergeet je echt niet de regel van maximale opening van 83mm

User Avatar
Cheekydriver 13 november 2021 om 17:03+ 2213

Nee. Max 1 motor per raceweekend.

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:37+ 19753

hij komt alleen maar belachelijk over.

gisteren miste ik in de uitzending vooral als de auto van Lewis niet geldig is. wat dan... diskwalificatie dus achteraanstarten
maar vooral auto moet aangepast worden om mee te mogen doen met de race. parc ferme, dus in de pitlane starten. Gaat hamilton dan nog meer onderdelen vervangen van de auto? misschien nog wel nieuwe motor?

User Avatar
John60 13 november 2021 om 14:52+ 23305

@Maxera Zogenaamde onpartijdigheid, maar te dom dat hij eerst nadenkt!

HL_T 13 november 2021 om 15:50+ 70645

Correct en schijtlollig.
Irritante combinatie.

Christian Kuijt 13 november 2021 om 17:07+ 72

Van mij mag die hele ziggo kliek wieberen inc mol en plooij. Het is een heel incestueus clubje en ze maken er constant een soort ziek oranje feestje van. ik stap over naar f1tv. Hoop voor de rest van Nederland dat viaplay andere keuzes maakt.

maxera 13 november 2021 om 14:35+ 160711

Vreselijk mannetje die Kamphues, meneertje wil maar vooral "correct" overkomen..

User Avatar
Stiggie 13 november 2021 om 14:59+ 1409

Kamphues hoort niet thuis in de f1 net als die afgekeurde tandarts , zijn nog niet geschikt als figuranten bij ' er komt een man bij de docter.

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:30+ 19753

JA het verbaasd me ook niet.
nee ze willen eerlijk winnen. ja tuurlijk!!

Kamphues zei gisteren ook nog ja we willen toch spannende eerlijk gevecht tot in de Abu Dhabi en niet via de regelementen en straffen het WK laten beslissen.

ja moet wel EERLIJK zijn! als iemand vals speelt moet die gewoon gediskwalificeerd worden. ook z'n Mafketel die Kamphues

User Avatar
John Travolta 13 november 2021 om 14:31+ 6244

Hoezo competitievervalsing?

Je mag een auto niet aanraken punt…..
Dus als je dat wel doet, krijg je een straf. Een gridstraf of een tijdstraf? Hoe wil je Max anders straffen?

Daarnaast hoort Lewis sowieso een DQ te krijgen. Ongeacht of Max die vleugel had aangeraakt, dus staat los van elkaar.

User Avatar
Didi to go 13 november 2021 om 17:34+ 18218

Hoe absurd, ze mogen wel de auto op de achtervleugel wegduwen. Maar als je er een lange vinger naast houdt dan is het systeem opeens kapot. GELUL

maxera 13 november 2021 om 15:19+ 160711

Ik zorg er gewoon voor dat er geen beelden van zijn:)

User Avatar
Stiggie 13 november 2021 om 15:17+ 1409

Blijf jij maar kijken ??

maxera 13 november 2021 om 15:12+ 160711

Heb jij ook niet altijd gedaan, want dan had je geen kinderen:)

Sp33dhunter 13 november 2021 om 16:46+ 1564

Ik heb de beelden gezien en niet de indruk gekregen dat max de auto daadwerkelujk heeft aangeraakt

Christian Kuijt 13 november 2021 om 17:12+ 72

ja wel een beetje kinderachtig om mv hiervoor te straffen, senna en schumacher deden dit ook in ruime mate. nooit wat over gehoord verder

User Avatar
Stiggie 13 november 2021 om 15:10+ 1409

Maar kijken doe je met je oogjes en niet met de handjes. Heb ik mijn kinderen ook geleerd

User Avatar
John Travolta 13 november 2021 om 14:48+ 6244

Als mijn vader……

Het is gebeurd….. Waarom recht lullen wat krom is. Max moet gewoon met z’n tengels van die vleugel af blijven, dan was er niets aan de hand. De goden verzoeken heet dat.


Verder Lewis gewoon een DQ geven, want dat staat in de regels…….

Begrijp mij niet verkeerd want ik vind een straf voor Max ook belachelijk, maar de FIA is zo inconsistent als de ple* ris, en dat irriteert mij nog meer….

Straf volgens de regels, en ga niet bij de 1 wel een straf geven, en bij de ander niet. Er zitten verdomme meer dan 10 ogen in dat k*t hokje van de stewards…….

maxera 13 november 2021 om 14:49+ 160711

Als je goed kijkt zie je ook dat Max aan de PU van Lewis zit, dus die straf moet ook ongedaan worden gemaakt...
Gaat helemaal nergens over, als die achtervleugel niet deugd, Lewis straffen en Max zeggen dat hij wel mag wijzen maar niks aanraken.

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:44+ 19753

Als de achtervleugel van Hamilton niet illegaal was geweest had Max niet op het matje hoeven te komen.

Als ze Max straffen door deze regel toe te passen is het om de straf van Lewis deels te compenseren zodat het spannender blijft in de competitie.

Dus daarom competitievervalsing maar misschien geven ze Max helemaal geen straf we zullen het straks merken

Allard van der Kamp 13 november 2021 om 15:17+ 1

Het probleem is dat max het deed tijdens park fermee. Wat betekend dat stel dat max iets dat er totaal niet mee te maken had heeft beschadigd mag mercedes het nog niet aanpassen. Dingen die vettel deed was altijd na de GP.

User Avatar
John Travolta 13 november 2021 om 14:40+ 6244

Het staat in de regels, wat de FIA bepaalt vandaag ( mogelijk gridstraf Max ) is conform de regels. Dat zij in het verleden niet hebben ingegrepen is dan een verkeerde interpretatie van de regels geweest I guess? Geen idee, ik wist niet dat dit ooit eerder is gebeurd.

Maar als je de regels niet hanteert is het toch ook competitievervalsing? ?

Ronald Akkerman 13 november 2021 om 14:35+ 19753

Geld straf of reprimande is zwaar genoeg.
tijdstraf of gridstraf is belachelijk en wordt alleen gedaan om de straf deels ongedaan te worden.

er is in het verleden nooit hiervoor een straf uitgedeeld. nu wel doen is competitievervalsing.
gelijken maten.

Tricolore 13 november 2021 om 14:26+ 1302

Elke straf zou een lachertje en een schande zijn

User Avatar
John Travolta 13 november 2021 om 14:32+ 6244

Misschien wel ja, maar het is een regel…. Ik vind wel meer regels belachelijk, maar ja ??‍♂️

User Avatar
Misja B 13 november 2021 om 17:49+ 8476

Chandok is geen brit maar een indier, oude kolonie vd britten, die lijkt me van nature al minder met een britse bril te kijken als enkele andere engelse britten