Hamilton nog lang niet tevreden: “Mijn vraag is, wat nu?”

20:06, 26 feb 2021
70 Reacties
Lewis Hamilton gaat komend seizoen voor zijn achtste wereldtitel in de Formule 1, maar de Brit is inmiddels veel meer dan alleen coureur. Meer dan ooit zet hij zich in voor gelijkheid, zowel binnen als buiten de Formule 1.

Black Lives Matter

Met de opkomst van de Black Lives Matter-beweging, werd ook Hamilton meer uitgesproken over het onderwerp. Hij zorgde ervoor dat de Mercedes een zwarte livery als statement tegen raciale onrechtvaardigheden. Ook werd er in 2020 voorafgaand aan elke race een moment gehouden om stil te staan bij racisme en discriminatie waarbij veel coureurs knielden. Ook werd er een commissie opgericht die de diversiteit in de autosport moet verbeteren.

Blijven vechten

Op zijn sociale media laat Hamilton vrijdag opnieuw van zich horen over het onderwerp. “Vorig jaar knielden sommigen van ons voor gelijkheid en daar ben ik trots op. Mijn vraag is, wat nu? De ongelijkheden binnen onze sport en binnen de wereld blijven bestaan. Verandering is nog steeds nodig. We moeten ons blijven inspannen om onszelf en anderen verantwoordelijk te houden”, aldus de zevenvoudig wereldkampioen.
De Britse coureur laat ook weten nog steeds erg strijdbaar te zijn. “We moeten blijven streven naar gelijkheid voor iedereen, om echte en blijvende verandering in onze wereld te blijven zien. Zolang ik lucht in mijn longen heb, zal ik blijven vechten voor verandering in alles wat ik doe. Ik zal werken aan het creëren van paden en kansen voor kinderen van kleur, binnen wetenschappen, techniek en creatieve disciplines.”
70 Reacties
Paulusssie 27 februari 2021 om 14:55+ 436

Hij moet maar een azijn fabriek beginnen, wereldkampioen azijnpisser.
Hij is echt nooit tevreden, en bij dat alles vergeet ie voor het gemak dat er diverse andere sporten zijn waar de blanke man zwaar ondervertegenwoordigd is. Maar dat boei meneer niet, daar kan ie niet zeiken.

Elvis 73 27 februari 2021 om 13:23+ 26

Ik kom van het woonwagenkamp en nog nooit heeft iemand het voor mij opgenomen wat ook niet hoeft trouwens, ik leef zoals het hoort volgens de wet en nog steeds kijken mensen raar dat ze voorbij komen lopen/fietsen langs mijn woning en ik heb mij erbij neergelegd dat het altijd zo blijft en heb daar vrede mee en dat moeten alle mensen doen die zoals mij zo aangekeken worden want ik ben een goed mens. Dus all lives matter ?

Jordi Lorje 27 februari 2021 om 18:36+ 14743

Ik kan mij hier helemaal in vinden Elvis, ik zit in het zelfde schuitje euuu wagen. Maar ben trots op mijn afkomst, daarom begrijp ik dat hele BLM gedoe niet waarom vernederen ze der eigen en verplaatsen ze der eigen in de slachtoffers rol, wees trots op je afkomst en maak wat van je leven.

Woutertje 27 februari 2021 om 11:09+ 4368

'Trots op dat sommigen knielden vorig jaar'. Dit kun je op heel veel manieren opvatten. Alleen trots om degene die dat deden? Waarom dan? Als je het niet doet sta je niet achter gelijke rechten oid? Omdat hij dat zegt?
Wat een flauwekul.

User Avatar
Sander Colnot 27 februari 2021 om 7:39+ 18763

De F1 is een mooie metafoor voor de wereld. Er zijn teams die het moeilijk hebben en teams die schijnbaar moeiteloos het hele veld op een ronde zetten. Het gat tussen de top-2 of -3 en de rest is gigantisch. En die top-2 of -3 staat niet voor niets bovenaan. Die hebben meer geld, meer knappe koppen, meer invloed bij de FIA, invloed bij de teams die ze motoren leveren...

De coureurs in die teams doen allemaal hun best, maar tenzij je één van die vier zitjes bemachtigt, hoef je niet te dromen van een kampioenschap. Eén podium in een gekke race of één overwinning in een knotsgekke race, dat is waar je het dan voor doet. Je kunt van mening verschillen of Hamilton races wint omdat hij in de beste auto zit of omdat hij de beste is.

De vraag is nu: is dit erg? Moet er iets veranderen? En als er iets moet veranderen, hoe dan? Moet je de topteams afremmen, de andere teams helpen of misschien allebei?

Op dezelfde manier kun je naar de wereld kijken. Er zijn landen die succesvol zijn en landen die het moeilijk hebben. Woon je in een succesvol land, dan is het makkelijker om zelf succes te hebben. Kom je uit een ander land, dan is het niet onmogelijk, maar wel moeilijker om succesvol te zijn.

En je kunt van mening verschillen over de vraag of dit erg is. Je kunt van mening verschillen over de vraag of mensen in succesvolle landen hun kansen hebben verdiend of gewoon geluk hebben dat ze in dat land wonen. En je kunt van mening verschillen over de vraag of er iets moet veranderen en zo ja: hoe dan...

User Avatar
Roba 27 februari 2021 om 8:35+ 8708

Ciorrectie , winnen doe je in een van de 2zitjes niet4.

User Avatar
Soloo 27 februari 2021 om 8:44+ 6426

Wat betreft de verdeling van rijkdommen in landen: spot-on wat mij betreft. Je hebt geluk waar je geboren bent, of pech. Dat kan je kansen gigantisch beïnvloeden. Alles wat buiten dat kader speelt (huidskleur, geslacht, religie -of ontbreken van-, geaardheid etc.) zijn echter peilpunten die daar geen extra invloed op zouden moeten hebben. Dat zoiets aangekaart wordt vind ik ook terecht.

Maar laten we alstublieft niet doorslaan. Laten we mensen kansen geven op basis van hun prestaties en kunnen, niet omdat zij juist tot een ‘minderheid’ behoren (overigens blijf ik dit een verschrikkelijk lelijk woord vinden).

Het zal mij geen bal jeuken welke kleur de vertaler/vertaalster van Amanda Gorman’s gedichten heeft. Echter was de wereld te klein toen Marieke Lucas Rijneveld (nota bene winnares International Booker Prize, als enige Nederlandse ooit) het werk toegewezen kreeg. Reden: haar huidskleur. Dat is doorslaan. Een groep mensen (Janice Deul voorop) zette zoveel druk op deze vrouw dat ze haar werk ingeleverd heeft. Dat vind ik ook een kwalijke zaak. Terwijl ik activiste Deul normaal erg hoog heb zitten.


Off-topic: Wel een keer leuk hoor, politiek gebrabbel. Zoals we zien aan het aantal reacties gaat het wel veel mensen aan ?

HL_T 27 februari 2021 om 11:11+ 70645

En geen ruzie Soloo.
Dan kun je het ook allemaal lezen.

User Avatar
Soloo 27 februari 2021 om 11:49+ 6426

Fair point ?

User Avatar
LH44 Hammertime 27 februari 2021 om 14:14+ 18384

Wat veel mensen hier niet goed begrijpen, is dat Lewis juist wil dat mensen hierover praten. Goed of kwaad maakt niet uit, mensen denken erover na. Aan dit blog kan je zien, dat hij zijn doel heeft bereikt.

User Avatar
Roba 27 februari 2021 om 16:02+ 8708

Ja lh ik geloof ook in het goedeervan. Het is beter dan niks doen. De vraag zal altijd blijven bestaan is het oprecht en gemeend of is het pr of wat dan ook. Als sporters wie dan ook welgemeend zijn moeten er sporters zijn die Qatar gaan boycotten. En toch denk ik dat het niet gaat gebeuren geloof je dan nog steeds in de beste bedoelingen of overheersen andere motieven. Dichterbij F1 Saoudi Arabië hoor ik nooit wat over. Als je ergens voor staat ben dan consequent. Hiermee val ik niemand aan hoor

HL_T 27 februari 2021 om 11:07+ 70645

Interessante analogie Sander.

FCB33 27 februari 2021 om 6:13+ 18513

Zo nu weer terug naar F1. Neem eerst maar een auto dat gelijk is aan de rest. Same Power Matters

Hendrikus 27 februari 2021 om 24:25+ 5

Zijn sponser Tommy hilfiger laat de kleding in India maken door kinderarbeid waar recent nog naar onderzocht is. Laat hem daar eerst naar kijken, maar nee daar beurt hij veel geld van. Dus conclusie, grote scheinheil

maxera 27 februari 2021 om 24:34+ 160711

Wat denk je wat INEOS doet inzake het milieu...

User Avatar
Roba 27 februari 2021 om 8:34+ 8708

Het is allemaal zo dubbel en de nare schijn, dat het allemaal pr is, is er altijd in een hoekje.

Stan 27 februari 2021 om 1:18+ 2703

Wij kijken formule 1............
We zouden ons ook kunnen richten op de pogingen die wel gedaan worden om de wereld in positieve zin te veranderen.

User Avatar
Roba 26 februari 2021 om 23:43+ 8708

Laten we er vanuit gaan dat het goed bedoeld is een dan is alles goed. Ben benieuwd naar de voetballers na de akwasi grap vielen ze van hun geloof en werd geboycot. Ben benieuwd wat ze met de verschrikkingen in qatar gaan doen. Of dat het alleen een reactie voor de bühne was met te weinig getinte huid die te licht is om er toe te doen. 6500 doden daar en hoor je nog niks over. Sorry hoort hier misschien niet thuis maar moest even van het hart. Die sporters lijken misschien wat selectief verontwaardigd hopelijk heb ik geen gelijk. All men women are equal.

User Avatar
Prinsje 26 februari 2021 om 23:54+ 18809

Ook dat betoog van Johan Derksen gezien?

User Avatar
Roba 27 februari 2021 om 8:29+ 8708

Ja maar dacht je er dan anders over? Al had Thijs Zonneveld ook een goed punt. Maar ben gewoon benieuwd of die sporters ook Lewis gewoon met de wind meevaren hoe het hun goed uitkomt. Of dat ze daadwerkelijk begaan zijn met anderen. Ik twijfel er nog steeds aan. Id bij non sporters alla Gates die ook in deze Corona crisis zijn vermogen weer flink ziet stijgen en zich zgn voordoen als filantroop but its all about The money nothing else

HL_T 27 februari 2021 om 11:04+ 70645

Ja ik wel Prinsje.
En hij heeft natuurlijk een valide punt.
Wat daar in de tegenwoordige tijd gaande is, zou een veel grotere exposure moeten hebben.
Maar ik zie sowieso veel selectieve gekwetsten in de huidige maatschappij.
Gelukkig is er nu ook op politiek niveau aandacht voor de situatie in Quatar.
Ik hoop dat dat zich als een olievlek uit weet te spreiden.
Liever een misstand van vandaag proberen te veranderen, dan gedragingen van eeuwen geleden nu als erfzonde neer te leggen bij een generatie die daar niets mee te maken heeft gehad.
De aandacht en het zwaartepunt ligt op dit moment scheef.

Tink 27 februari 2021 om 16:03+ 17675

Absoluut Harold schandalig wat daar gebeurd (is)!
En er is vooral heel weinig aandacht voor wereldwijd.

"Ik hoop dat dat zich als een olievlek uit weet te spreiden"
In theorie zou je zeggen dat dat geen probleem zou moeten zijn in dat gedeelte van de wereld ?

User Avatar
Didi to go 26 februari 2021 om 22:50+ 18364

Geef dan je stoeltje aan een vrouw. Kan je gelijk aaan gelijkheid promotie doen. Of sponsor de in juw ogen benadeelden uit eigen zak. Ik denk zo'n 5 talenten met 10 miljoen dit jaar. Moet passen in je salaris budget

native 26 februari 2021 om 22:38+ 2159

Lewis moet eens leren dat rascisme niet alleen jegens zwarte mensen is.rascisme is er onder iedere bevolkingsgroep en ik denk zelfs en durf te zeggen dat zwarte mensen de meest rascistische mensen zijn en de meer haat hebben tegen blanke dan andersom. daarbij moet hij het verschil leren tussen vooroordelen en rascisme.en zichzelf (of andere gekleurde)niet proberen als slachtoffer neer te zetten.en al sowieso niet een criminele plunderende organisatie als
BLM te steunen,een organisatie die denkt gerechtvaardigd te kunnen plunderen en vernielen in naam
van een al dan niet onterecht gedode criminele
junk zoals
floyd

Stan 27 februari 2021 om 24:58+ 2703

Me dunkt dat donkere mensen ook wel iets meer reden hebben om blanke mensen te wantrouwen dan andersom. NL biedt nog steeds geen excuses aan voor het slavernij verleden bijvoorbeeld. Iets met zaaien en oogsten.

Jordi Lorje 27 februari 2021 om 11:17+ 14743

Stan, het hele BLM gedoe van Lewis zaait naar mij mening en vele anderen alleen maar haat naar blanken en werkt alleen maar averechts, wat kan de generatie van nu er aan doen war er is gebeurt in het slavernij verleden, en hoeveel landen deden daar niet aan mee. Iedereen weet nu echt wel hoe verschrikkelijk en onmenselijk dit is geweest.

Stan 27 februari 2021 om 13:03+ 2703

In beginsel eens. Verleden onvoldoende erkennen kan echter leiden tot situaties zoals nu in China het geval is. Waar de westerse wereld van alles over roeptoetert maar omwille van de welvaart niet op in wil grijpen. De grootste fout van BLM is in mijn optiek de B. Dat wijst juist op de kloof. Neemt niet weg dat ik het terecht vind dat er aandacht gevraagd wordt voor BLM. Perfectie bestaat niet.

Stan 27 februari 2021 om 22:27+ 2703

Helemaal mee eens. Het onderscheid zou er wat mij betreft juist uit moeten

Jordi Lorje 27 februari 2021 om 22:23+ 14743

Stan, dat bedoel ik er mee te zeggen, waarom niet ALM dan betrek je er iedereen mee, met andere woorden samen moeten wij het probleem aanpakken. Nu maakt hij de grootste fout om onderscheid te maken of wij er niet toe doen.

User Avatar
F16 26 februari 2021 om 22:20+ 18221

Wit is ook een mooie kleur. Dus ik snap Lewis zijn voorkeur voor kleur niet echt. Fijn dat hij zich volledig en zonder voorbehoud inzet voor alle mensen die het nodig hebben in elk geval.

User Avatar
Witless S. 26 februari 2021 om 22:06+ 9322

“Mijn vraag is, wat nu?”
Mijn antwoord: wat anders.
Macrobiotische thee verbouwen.
De wereld verbeteren.
Politieke partij oprichten.
Alles behalve F1 racen.
Maakt het leuker voor ons.

Grandmaster-Jay 26 februari 2021 om 22:14+ 4300

Gewoon normaal reageren en anderen in hun waarde laten maakt het ook mooier

User Avatar
Witless S. 26 februari 2021 om 22:17+ 9322

Precies.
Dat bedoel ik.
Wat denkt onze Lewis wel niet.
Ons vragen wat hij moet doen.
Moet niet gekker worden.

smkzr 26 februari 2021 om 21:32+ 1910

Ga toch eens een eind fietsen man om deze man steeds een (BLM) podium te geven.

User Avatar
Rainracer 26 februari 2021 om 20:51+ 2313

Klinkt allemaal niet slecht hoor, wat Hamilton allemaal doet buiten 'zijn' cockpit, maar hier nijgt hij wederom alleen maar richting de gekleurde bevolking en met name "voor kinderen van kleur, binnen wetenschappen, techniek en creatieve disciplines".
Ik zie dan liever, dat hij zich (ook) sterk maakt en zich (ook) inzet voor kinderen in alle bevolkingsgroepen, die met kinderarbeid en kindermishandeling te maken hebben!
Op zijn manier doet hijzelf al dan niet bewust ook (lichtelijk) aan discriminatie ten opzichte van de blanke bevolking en dat kán niet zijn bedoeling zijn!
Hij mag nooit vergeten, dat hij door zijn talent wél een kans in de F1 gekregen heeft, ondanks zijn huidskleur.
Nu wordt het ook tijd, dat er ook vrouwen naar de F1 door kunnen stromen, want daar zie ik bij de FIA en dan met name in de F1 een groter probleem dan dat hele BLM-gebeuren :/

Stan 26 februari 2021 om 21:19+ 2703

Precies. Als je je inzet voor een goed doel dan ben je automatisch schuldig dat je niet alle goede doelen in de wereld tegelijkertijd oppakt......

User Avatar
Twardt 26 februari 2021 om 21:29+ 8463

Inderdaad, alsof je direct moeder Theresa moet zijn als je iets goeds wil doen.

User Avatar
Rainracer 26 februari 2021 om 21:30+ 2313

Dat is ook een volstrekt onmogelijke taak Stan.
Niemand kan en mag van je verlangen, dat je je voor alle goede doelen inzet.

Nio 26 februari 2021 om 21:23+ 24210

BLM is maar een klein iets over heel de wereld, teveel aandacht in mijn opinie.

Stan 26 februari 2021 om 22:19+ 2703

Dat BLM een te klein iets is in de wereld is nou precies het punt van BLM.

Nio 26 februari 2021 om 23:59+ 24210

Jij vindt dat het meer aandacht moet krijgen dus.

User Avatar
Paul 27 februari 2021 om 8:39+ 7600

Prima verwoord Stan!

Stan 27 februari 2021 om 24:55+ 2703

Prima, begin een beweging. Of meerdere. Bash geen mensen die wel.wat in gang zetten.

Nio 27 februari 2021 om 24:51+ 24210

Ik kan je mening begrijpen maar op dit moment vind ik het te overrated, ik maak me momenteel meer druk over het virus, 300 kinderen die ze kidnappen, regenwoud dat te koop staat op facebook, slavernij in Qatar etc.
ik vind BLM ondergeschikt aan al het andere wat er op dit moment gebeurd, het krijgt overigens al aandacht genoeg,
natuurlijk mijn mening.

Stan 27 februari 2021 om 24:07+ 2703

Absoluut. Ik vind overigens ook dat andere onderwerpen die hierboven beschreven staan door rainmaker het nog veel meer verdienen om aandacht te krijgen.(omdat ze achterlopen op BLM wat betreft aandacht) Ben sowieso van mening dat 'we' ons te veel bezig houden met onzinnige dingen (zeg ik terwijl ik op deze blog post...). Dat neemt niet weg dat ik het van Ham geweldig vind dat hij zijn invloed gebruikt om BLM nog meer onder de aandacht te brengen. Hij lijkt zich zijn positie, zijn cirkel van invloed, goed te beseffen. Als hij het bijvoorbeeld over de Oeigoeren zou gaan hebben kon de impact wel eens minder zijn, hij is immers geen Oeigoeriaan.(zeg je dat zo?)

maxera 26 februari 2021 om 20:32+ 160711

Opvoeding en onderwijs zijn de basis, investeer daarin.

Jordi Lorje 26 februari 2021 om 21:18+ 14743

Ben ik helemaal met je eens maxera opvoeding en onderwijs brengt ook normen en waarde met zich mee .Dat ontbreekt helaas steeds meer in de samenleving de criminaliteit rijst de pan uit, ik ben bang dat er geen weg meer terug is.

Stan 27 februari 2021 om 24:41+ 2703

Ik ben ook verheugd dat Hamilton zich als ambassadeur voor Quality Education inzet.

maxera 27 februari 2021 om 24:47+ 160711

Ambassadeur... mooi...

Stan 27 februari 2021 om 24:54+ 2703

Als je het onderwijs een warm hart toedraagt dan ben je blij met een ambassadeur uit de time top 100 invloedrijke mensen.

Stan 27 februari 2021 om 2:58+ 2703

Dat lijkt me heel vermakelijk

maxera 27 februari 2021 om 2:43+ 160711

Nee, hij wil het midden en beide einden...
Als hij het dit jaar echt moeilijk krijgt ga je een heel andere Lewis zien.

Stan 27 februari 2021 om 2:32+ 2703

? Ik snap niet waarom hij vanwege zijn F1 carrière andere kansen zou moeten laten liggen. Omdat het hem kwetsbaar maakt voor kritiek? Dat zou in mijn ogen een zwaktebod zijn.

maxera 27 februari 2021 om 2:28+ 160711

Daarom zou imo Lewis voorlopig ook moeten blijven wat hij is, een F1 coureur, hij kiest er zelf voor om zich te profileren op andere gebieden, dan moet je een keuze maken.

Stan 27 februari 2021 om 2:23+ 2703

Hij zou inderdaad F1 exit kunnen gaan. Tegelijkertijd is hij F1 en denk ik dat hij, ondanks het sponsorship waar hij verder weinig invloed op heeft, meer goed kan doen door te blijven. Bij Neil Young lag de keuze veel meer binnen zijn cirkel van invloed.

maxera 27 februari 2021 om 2:19+ 160711

Lewis wou meer, Neil niet.. Die liet zn muziek hart spreken voor minder, vind het trouwens geen goed nummer, maar het principe is goud.
Hij heeft ook nog met eigen geld een bizon populatie van 300.000 stuks opgebouwd.
Hamilton heeft de luxe dat als hij echt wil qua geld nergens van afhankelijk is. Hij vreet van twee walletjes dat maakt hem imo ongeloofwaardig.

Stan 27 februari 2021 om 2:04+ 2703

Neil Young kreeg een aanbod op hem persoonlijk. Hamilton heeft het te doen met Merc waarvan Ineos gedeeltelijk eigenaar is. Zijn sporthart mag toch ook wel voor iets tellen?

Stan 27 februari 2021 om 2:25+ 2703

Als er op inhoud gereageerd wordt en de persoon die reageert niet allang heeft bewezen niet tot een inhoudelijke discussie in staat te zijn doe ik mijn best. Beloofd.

Stan 27 februari 2021 om 2:08+ 2703

? Bij inhoudelijke gesprekken geniet dat mijn absolute voorkeur.

maxera 27 februari 2021 om 1:56+ 160711

Ik vind het wel mooi dat we het hardgrondig oneens kunnen zijn zonder te schelden.

User Avatar
V70 27 februari 2021 om 2:17+ 2029

Er zijn mensen die dat niet erg zouden vinden.

Stan 27 februari 2021 om 1:46+ 2703

Oja, en zijn zitje ook waarschijnlijk ?

maxera 27 februari 2021 om 1:53+ 160711

Maar had hij wel een geweldig statement gemaakt en meer invloed en geloofwaardigheid gekregen in waar hij zegt voor te staan.
Geld mag geen issue meer voor hem zijn, als hij echt principes heeft.
De man is niet geloofwaardig, mijn mening.

Stan 27 februari 2021 om 1:45+ 2703

Indrukwekkend. Ineos is sponsor van Merc, niet direct van Ham. Als Ham hiervoor was gaan liggen was hij zijn invloed op de F1 kwijt geweest.

maxera 27 februari 2021 om 1:37+ 160711

Er is een zanger/songwriter met principes die weigerde een sponsordeal van tig miljoen omdat hij een probleem had met Coca Cola.
Sterker nog hij bracht daarna een song uit "This note's for you"
Principes..

Stan 27 februari 2021 om 1:27+ 2703

Lewis heeft dat gezegd in de context dat hij zou willen dat het meer en directer verandering te weeg zou brengen. Hoe zijn afwijkende T-shirt de aansluiting met 'end racism' mist gaat aan mij voorbij. Dat Ineos en milieu niet rijmen daar ben ik het mee eens. Vraag mij wel af hoeveel invloed Hamilton heeft op die sponsor deal.

maxera 27 februari 2021 om 1:16+ 160711

Verschil is alleen dat het ene wat opgeleverd heeft en Lewis zelf toegeeft het andere niks..we race as one en end racism, terwijl je zelf een afwijkend shirt draagt, vind ik holle kreten.
Sorry Lewis zal het best goed bedoelen maar zet imo geen zoden aan de dijk, milieu en INEOS rijmt ook niet..

Stan 27 februari 2021 om 1:10+ 2703

Vind ik ook geweldig. Hij heeft de 'be the chance you want to see in the world' goed begrepen en is nagevolgd. Net als Hamilton de impliciete grondlegger is voor het 'we race as one' en 'end racism' initiatief van de formule 1. Vult elkaar goed aan. Beide hebben ingezet op wat ze aan het hart ligt, puur en oprecht.

maxera 27 februari 2021 om 1:00+ 160711

Gaat erom wat je er daadwerkelijk mee doet, daarom vind ik de actie van bv Marcus Rashford geweldig.

User Avatar
barry355GTB 26 februari 2021 om 20:30+ 24352

Ik weet het nu wel hoor, ik wil gewoon een F1 gp kijken