Horner en Verstappen over gevolgen budgetcap: 'Moeten doelgericht zijn'

12:50, 02 mei 2023
37 Reacties

Na de vierde winst en de derde één-twee finish van het seizoen mag Red Bull Racing erg trots zijn op de resultaten tot nu toe. Toch hangt er een zwaard van Damocles boven het team: de verminderde testtijd in de windtunnel als straf voor het overtreden van de budgetcap. Tegenover onder andere GPblog gingen Max Verstappen en teambaas Christian Horner in Azerbeidzjan in op de mogelijke gevolgen van de straf.

Je zou het misschien niet zeggen als je naar de resultaten kijkt, maar Red Bull Racing werkt dit jaar met een handicap. Als straf voor het overtreden van de budgetcap van 2021 heeft het team dit jaar aanzienlijk minder testtijd in de windtunnel gekregen. Voorlopig lijkt dat nog geen negatieve impact te hebben op de resultaten van het team, maar er wordt regelmatig gewaarschuwd dat deze straf Red Bull op kan gaan breken in de loop van het seizoen.

“Ik denk dat het daarom zo belangrijk is dat we op dit moment goed blijven ontwikkelen”, erkent Verstappen. “Wanneer dat moment komt dat we de straf echt gaan merken, dan hebben we hopelijk een groot genoeg gat opgebouwd om dat te compenseren. Maar dat is ook waarom we dit soort resultaten nu zo hard nodig hebben.”

Red Bull is volgens Horner goed voorbereid geweest

De straf werd enigszins op tijd bekendgemaakt. In oktober 2022 wist het team al waar het aan toe was voor dit seizoen. Daardoor heeft het team kunnen anticiperen op deze beperking, zo legt Horner uit.

“Sinds oktober vorig jaar hebben we erg selectief moeten zijn in hoe we onze tijd in de windtunnel benutten. We kunnen niet meer allerlei verschillende ideeën en concepten uitproberen, we moeten erg doelgericht zijn. Gelukkig is de basis van de auto die we nu hebben een erg goed startpunt.”

37 Reacties
User Avatar
Marsupilami1981 02 mei 2023 om 14:12+ 1222

Als ze dichtbij komen gaat dit vooral pijnlijk worden voor Perez. Die gaat dan echt heel veel punten verliezen op Max.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:02+ 118954

Ondertussen hebben ze al de helft van de straf erop zitten. Ze zullen in de zomer al aan de nieuwe auto beginn. Het is en politiek correct om dit te zeggen. Zelf weten ze beter. De rest moet ook afwegingen maken. Anders hebben ze volgend jaar hetzelfde probleem.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:15+ 58776

Laten we het hopen mtg. Idd de eerste helft zit erop. Nu gaat het ergste gevoeld worden . Als zeslim zijn gaan ze in de zomer idd bezig met de nieuwe auto. Waarschijnlijk vandaar ook de gat trekken waar ze het over hebben. Zodat het mogelijk is. Dan staat ze volgend jaar hopelijk met een schone lei en een goede auto op de grid

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:21+ 118954

Ik denk ook dat, dat het plan is. In de zomer eraan beginnen. Zou met zo'n voorsprong heel dom zijn aan de huidige auto te blijven werken. Ze zeggen dat het nu meer gevoeld gaat worden, maar in januari las ik dat ze een manier hadden gevonden om windtunneltijd veel efficiënter te benutten. En ze hebben feitelijk al anderhalf jaar veel minder windtunneltijd dan de rest. Veel is er niet mee gedaan. Andere teams kunnen natuurlijk ook niet eeuwig de 2023 auto blijven ontwikkelen.

Horner benadrukt dit vaak. Maar hoe vaker hij het doet, hoe ongeloofwaardiger het wordt. Ik heb Horner oprecht hoog zitten, maar iedere keer als hij dergelijke uitspraken doet roept dat bij mij een gehalte op van een andere teambaas die dat ook al te graag deed in hun dominante jaren. Niet perse iets waar ik voorstander van ben. Desalniettemin is het begrijpelijk dat je het zo naar de buitenwereld toe communiceert.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:26+ 58776

Tja is ook een beetje natuurlijk om tegen te gaan dat de straf te licht is. Zoals sommige teams beweren.

Zou misschien nog slimmer zijn om net te doen dat de straf te licht is . Zodat de fia genoodzaakt ziet dat team die over de budget gaan zwaarder te straffen.

Maar zo is red bulll niet gelukkig.

Verder kan ik er zeker in jouw relaas goed vinden.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:48+ 58776

Nee zondag geen teamorder gewoon maar zakelijk besluit.

En ja vorig jaar en ja delta tijd voor beide schaar ik ook onder team orders.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:45+ 118954

Precies dat Buzz. Dat is een heel terecht punt wat je aansnijdt. Want anders loop je niet zo makkelijk weg in de wdc idd. Als ze het bijvoorbeeld gaan voelen en AM krijgt plots de overhand, is Alonso nog niet eens zover van beide verwijderd. Geeft idd aan dat de zorg er niet zo is, als het ze echt niet uitmaakt wie op het moment wint.

Teamorders waren er niet afgelopen zondag. Vorig jaar toen de noodzaak hoger was heb ik ze wel soms gezien.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:42+ 58776

Ik denk ook wel dat het mee gaat vallen uiteindelijk.

En weet je wat nog meer tekend is. Als ze echt zorgen maakt over te straf hadden ze allang eerste en tweede rijder gekozen om de kans op een wdc zo groot mogelijk te maken.

Voor wcc maakt het niet uit wie telkens eerste wordt en wie telkens tweede wordt. Dus dat ze coureurs laten afwisselen met winst is dus tekend dat ze ze geeen zorgen maken.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:29+ 118954

Dat is idd niet zo'n gek plan Buzz. En misschien vat de Fia het op dit moment ook zo op, en zullen ze adh daarvan in het vervolg harder straffen.

Ik denk dat RBR er als team heel goed omheen kan werken. Omdat ze in de basis al het beste concept hadden staan en makkelijk konden doorontwikkelen. Een ander team had hier wellicht meer problemen door gehad.

Monic Armiento-Hissink 02 mei 2023 om 18:06+ 38617

Je moet natuurlijk ook geen slapende honden wakker maken.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 18:33+ 118954

True Monic

User Avatar
DJ Flat Spot 02 mei 2023 om 13:27+ 18301

Ja dat gaat wel snel eigenlijk. Ben meteen benieuwd hoe het zit met de cijfers van 2022. De jaarverslagen/rekeningen zijn overal allang opgemaakt.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:31+ 58776

We zullen het uiteindelijk wel horen Dj. Misschien dat iemand de geplande datum heeft?

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:31+ 118954

Ooh dat zullen we tegen race 20 wel horen. Al wilden ze dat dit jaar sneller doen.

User Avatar
DJ Flat Spot 02 mei 2023 om 13:33+ 18301

Hoe sneller hoe beter en minder tijd voor speculatie en spelletjes.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:55+ 58776

Dus als ik het goed begrijpt. Vraagt de fia aan teams om te klikken?

Was mijn idee over schaduw boekhouding i.v.m up grades van andere teams nog niet eens zo'n gek idee. ???

Maaar wel interesante toevoeging die een nog grotere can of wurms open gaat trekken.

User Avatar
DJ Flat Spot 02 mei 2023 om 13:50+ 18301

Deze is dan wel weer interessant:
6.24 If an F1 Team (a "Complainant Team") believes that another F1 Team has not complied with
these Financial Regulations, it may submit a report to the Cost Cap Administration as set out
in Article 6.25.

Kon tot 30 april.

https://www.fia.com/sites/default/files/formula_1_-_financial_regulations_-_iss_9_-_2022-02-18.pdf

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:37+ 118954

Ik weet niet hoelang ze nodig hebben alles te verwerken en voor een evt review. Maar ik zou zeggen als uiterlijke datum 1 juni. Weet ook iedereen weer waar ze aan toe zijn.

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 13:45+ 58776

Ben ik met je eens hoe sneller hoe beter. Maar hellaas zal de fia zich niet druk maken. En mochten de geruchten waar zijn dan zal fia een hele kluif hebben aan alles glad te strijken en straffen onderhandelen.

Iets wat ik vreeemd vind overigens. Dat je over een straf kunt onderhandelen.

User Avatar
BMW P85 V10 02 mei 2023 om 13:51+ 22154

Ze moeten nog iets verzinnen om de 6 teams die over de BC heen zijn gegaan te matsen.
Als 6 teams gestraft worden en dit ook nog een zwaardere straf is dan RBR heeft gekregen, kan RBR tot 2025 wel uit met alleen updates aan de RB19.

User Avatar
BMW P85 V10 02 mei 2023 om 15:20+ 22154

Dat mag ik hopen.
Beide kampioenschappen binnen halen en vervolgens uit protest iedere race beide auto's naar binnen halen na 1 ronde.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 14:01+ 118954

Fair enough haha. Net als dat ze vorig jaar hun tijd moesten nemen om de opgezette straf vermoedelijk "juridisch dicht te timmeren"

User Avatar
F1buzz 02 mei 2023 om 14:01+ 58776

Ja bmw dan is de fia fucked. Red bull gaat het ook niet zomaar accepteren als de mogelijke 6 teams geen straf krijgen.

Joal246 02 mei 2023 om 23:14+ 57061

Duurt lang inderdaad

User Avatar
*Eline* 02 mei 2023 om 13:00+ 85132

Gaat wel goed komen, daar twijfel ik helemaal niet aan.

Er zit nu al zoveel marge in het concept van RBR, daar komt geen enkel ander team bij in de buurt.
Die straf gaat wel overbrugd worden, maar daar moet niet nog eentje bij komen...

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:06+ 118954

Eens Eline. Denk meer dat het politiek correct is. Zei hieronder al: Helft zit er op en in de zomer lekker aan 2024 beginnen. Zelfs dan zie ik andere teams ze dit jaar niet meer bijhalen. Die moeten ook de afweging maken om snel genoeg met 2024 te beginnen. Anders lopen ze in 2024 nog harder achter de feiten aan dan nu.

User Avatar
*Eline* 02 mei 2023 om 13:28+ 85132

Dat is inderdaad het schrille contrast, Johan. RBR kan vanuit luxe al aan 2024 beginnen, voor de andere teams is dat bittere noodzaak! ?

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 13:36+ 118954

Precies Eline. En des te meer blijkt nu dat de windtunnel niet effectief is. Denk trouwens niet dat er nog een straf bijkomt. RBR gaf zelf aan nu goed te zitten en dat 6 andere teams er nu wel in hangen. Ze probeerden het op de inflatie te gooien. Zou ik ook doen met zoveel updates. Betreffende teams hebben ook miljoenen aan schade gereden en RBR niet.

Dus als het al invloed heeft, wordt het feitelijk met een straf voor de anderen recht getrokken

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 14:06+ 118954

Dat was idd duidelijk Eline. 100% aangenaaid! Schandalig?

Daar vrees ik ook voor. Dan zou ieder ander team een boycot moeten aangaan als ze wegkomen met dubbele aantal updates en €5m aan schade. Kun je niemand wijs maken.

Dat zou heerlijk zijn?. Waar ik wel bang voor ben. Straks krijg je teams: RBR zat binnen 5 procent dus wij willen dezelfde straf. Terwijl hun er €4m boven zaten en RBR 400k. Ik ken een team die dat gaat doen.

User Avatar
*Eline* 02 mei 2023 om 13:53+ 85132

Dat zou een mooie bak gerechtigheid zijn, Johan. Niet vergeten dat RBR er niet eens echt doorheen was gegaan, dat is ze echt aangenaaid. Ach wat, alsof ik jou dat zou moeten vertellen.
?‍♀️
Maar weet je wat het ergste is, Mercedes zal (als enige) nooit een straf krijgen. Dat weet ik nog zekerder dan dat ik 10 teentjes heb. Misselijk gebeuren, al geven ze de BC drie keer uit, dan nog...

Maar wat zou het fantastisch zijn als nu RBR als enige (of een van de weinige) geen straf zou krijgen. Daarbij is ook al wel aangekondigd dat in opvolgende jaren de straffen zwaarder zou zijn. ?

Monic Armiento-Hissink 02 mei 2023 om 17:45+ 38617

Ik ben benieuwd of er nog teams vorig jaar over de schreef zijn gegaan, de straf zal dan groter zijn vermoed ik dan die RB gehad heeft. Als de geruchten waar blijken te zijn, dan zullen er een aantal teams zijn die die inhaalslag op RB niet kunnen maken terwijl RB de straf erop heeft zitten.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 17:47+ 118954

Klopt. Zit er nu al voor de helft op en er waren valide punten (ook van RBR) dat voor het jaar 2022 6 teams eroverheen zou gaan. Maar zoals je hierboven al een beetje onze frustraties hebt kunnen lezen, is de angst er dat MB er weer mee wegkomt.

User Avatar
Maxthegoat 02 mei 2023 om 18:34+ 118954

Jup om gek van te worden eigenlijk.

Monic Armiento-Hissink 02 mei 2023 om 18:31+ 38617

Zoals ze met alles wegkomen.

Joal246 02 mei 2023 om 23:14+ 57061

Eens. Als ze zich echt zorgen zouden maken zouden ze de voorsprong in het WDC zo groot mogelijk willen maken.. maar ze laten ze vrij

User Avatar
*Eline* 02 mei 2023 om 23:19+ 85132

Precies, Joal. En dat doen ze niet, dus er zijn hoegenaamd geen zorgen bij RBR. Ik ben niet heel erg fan van de statements die nu steeds naar buiten komen, dat lijkt me net iets teveel op Wolff zo nu en dan, maar ze zullen de schijn van spanning wel proberen in stand te houden? ?‍♀️

Joal246 02 mei 2023 om 23:38+ 57061

Iets anders is het inderdaad niet