Leclerc: "Als ik met 32 punten naast titel grijp, weet ik aan wie het ligt"

18:20, 24 jul 2022
40 Reacties

Charles Leclerc vergooide een mogelijke overwinning tijdens de Grand Prix van Frankrijk door wat leek op een rijdersfout. Zijn rivaal Max Verstappen ging er met de winst vandoor en liep daardoor ver uit in het kampioenschap. Leclerc weet wie de schuldige is als hij de titel dit jaar niet grijpt.

Leclerc reed vooraan in de race en had net de eerste aanvallen van Verstappen gepareerd. Zonder de druk van een aanvallende coureur achter zich verloor de Monegask de achterkant van zijn auto in de bocht en gleed hij door tegen de muur. Over de boordradio riep Leclerc direct iets over problemen aan zijn gaspedaal, waarmee hij refereerde aan de problemen die hij had tijdens de slotfase van de race in Oostenrijk. Nadat hij uit de auto was gestapt en later voor de camera’s verscheen, wijzigde Leclerc zijn verhaal: “Het was een fout.”

Eén iemand schuldig als Leclerc titel niet wint

Uit zijn korte antwoord werd nog niet veel meer duidelijk, maar ondertussen kunnen we stellen dat het om een rijdersfout ging van de Ferrari-coureur. Zo gaf teambaas Mattia Binotto al aan dat het een echte fout is, waar Leclerc hoogstwaarschijnlijk veel van zal leren. De coureur geeft tegen Sky Italia zijn eigen fout toe: “Het terugschakelen werkte niet meer toen ik eenmaal richting de barrières ging, maar daar wil ik met niet op richten. Ik mag deze fouten niet maken. Het is niet nodig dat ik op dit niveau zulke fouten maak.”

Leclerc lijkt toe te geven dat het hem veel pijn doet om 25 punten te verliezen tegenover rivaal Verstappen en lijkt het zichzelf zwaar kwalijk te nemen: “Als ik met 32 punten te weinig naast de titel grijp, weet ik aan wie het ligt. Er zijn geen excuses. Ik schreeuwde het uit, maar wist niet dat de radio aan was. Dit is het leven.” Leclerc haalt in zijn betoog ook de fout naar boven die hij in Imola maakte, waardoor hij in de slotfase het gevecht verloor tegen Verstappen en terugviel naar P6.

40 Reacties
Robterdam 24 juli 2022 om 19:56+ 1436

Sorry , maar je kan gewoon de druk niet aan om te presteren . Jammer maar helaas, Max is de man.

F1 Zandvoort 24 juli 2022 om 19:14+ 33128

Naja je wint samen en je verliest samen

Ronald Akkerman 24 juli 2022 om 19:04+ 19753

Vandaag had hij niet gewonnen. Red bull had een succesvolle undercut

Piv 24 juli 2022 om 18:53+ 4357

Monaco gaat Leclerc ook niet vrijuit. Daar verloor hij 3,5 seconde per ro de op gelijke banden als Verstappen. Dat was niet alleen tactiek due mis ging.

JPMontoya 24 juli 2022 om 18:48+ 2999

Ferrari en Leclerc komen nu gewoon tekort. Strategische fouten, teamfouten en rijders fouten. Tegen sterke combi van een zeer sterke RB en Max moet je (nagenoeg) foutloos zijn. Ferrari is dat momenteel verre van en het moet wel heel gek lopen wil Leclerc weer in de titelrace komen.

Nummero uno 24 juli 2022 om 18:44+ 2006

Verschil zal groter zijn maak je maar geen illusies Charles.

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 18:32+ 118954

32 punten? Dan denk ik dat hij doelt op vandaag en Imola. Imola verloor hij er ook 7 door een eigen fout. En vandaag eventueel 25. Doelt die dus op de punten die hij echt alleen door eigen fout zou zijn verloren.

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:34+ 9340

Gaan er nog een paar bij komen denk ik. Straks te veel en te graag willen om de achterstand goed te maken. Zal hem niet helpen. Max zijn voorsprong is op het moment wel heel erg lekker hoor. Iedere race podium en hij is binnen denk ik?

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 18:39+ 118954

Jup. Of iig nog 1 of 2 overwinningen erbij. Dan is iedere race een podium zeker wel genoeg. Het was idd een fout vandaag. Maar je zag ook dat die zijn banden (in tegenstelling tot wat bij viaplay of door binotto beweerd wordt) aardig over de kling had gejaagd. Eerst moest die vol pushen door de bochten, om Max niet van de drs te laten profiteren. Vervolgens vol pushen om er uit te komen, waar Max wat gas terug nam om voor de undercut te gaan. 2 rondes na de pitstop van Max wilden ze hem binnen halen, maar moest die weer pushen omdat de kans groot was dat hij achter Max terecht zou komen na de pitstop. Dit alles veroorzaakte de overdrive met de fout als gevolg. Een dure fout idd

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:41+ 9340

Ja, juist. Nou mooi toch. Als het nog een keer op de laatste ronde aan moeten komen begeeft mijn hart het.

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 18:49+ 118954

Hier hetzelfde haha

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:47+ 9340

Eens, haha. Zelfs als ik het terug kijk blijft die opwinding.

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 18:43+ 118954

Mee eens. Beetje te veel van het goeie haha. Al hoop ik wel dat de races zelf met regelmaat spannend blijven

Kazie31 24 juli 2022 om 18:57+ 1656

Nu alle races 2 de met snelste ronde en hij is binnen. Maar dat gaat niet gebeuren….

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 19:01+ 9340

Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur dat Max niet meer uitvalt nee. Maar beetje spanning is niet verkeerd.

Pierke Smulders 24 juli 2022 om 18:52+ 13

Hij 1e is 25 punten meer voor hem, Max tweede is 7 punten minder voor Max. Dus komt ie 32 punten tekort...

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 18:59+ 118954

Dat zou het ook kunnen zijn. Maar denk dst hij puur en alleen doelt op de punten die hij zelf door zijn fouten verloor. In Imola koste dit hem 7 punten, want een 3e plek werd een 6e plek. En vandaag 25. Op het moment dat Leclerc crashte, had Max trouwens de snelste raceronde. Dus dan doelt die niet daarop met 32 punten.

Kazie31 25 juli 2022 om 20:30+ 1656

Vergeet snelste ronde niet

Joal246 24 juli 2022 om 20:38+ 57061

Gaat er dus vanuit dat hij even zou winnen vandaag. Volgens mij was hij achter Verstappen teruggekomen op de baan als ik mij de delta goed herinner en inhalen was praktisch onmogelijk.

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 20:44+ 118954

Daar gaat hij denk ik op dat moment vanuit idd. Omdat hij op dat moment p1 rijdt en dus voor 25 punten gaat. Die gooit hij dan weg. Mee eens dat de undercut gelukt was en hij achter Max terecht was gekomen, die veel sneller was. Zijn pitstop stond dezelfde ronde ingepland

Kazie31 25 juli 2022 om 20:33+ 1656

En Max kon goed volgen in sector 1 en 3 terwijl Ferrari daar veel sneller was. Maar Leclerc heeft van Max afgekeken hoe hij Spanje destijds won. Alles op 1 bocht concentreren om daar net genoeg afstand te creëren om een volledige aanval te voorkomen

User Avatar
ChickenSlow 24 juli 2022 om 20:42+ 17764

7 punten inlopen op Verstappen, of 25 punten verliezen is per saldo 32. Edit: wat Pierke zegt dus

User Avatar
Maxthegoat 24 juli 2022 om 20:45+ 118954

Niet als Verstappen op dat moment de snelste race ronde reed. Dan kom je dus niet uit op 32 maar op 31 punten. Want dan is het 6 uitlopen en 25 verliezen. Dat is 31. Enige 32 punten waar we wel van weten, zijn de 32 punten die zijn fouten in Imola en Frankrijk hem gekost hebben.

User Avatar
Homer(1) 24 juli 2022 om 18:30+ 15077

Het lijkt er sterk op dat Charles zijn verhaal moet bijstellen omdat ze bij Ferrari wat willen verdoezelen. Allemaal aannames natuurlijk maar zijn 1e reacties waren duidelijk zat lijkt mij. Benieuwd of dit verhaal nog een staartje zal krijgen.

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:32+ 9340

Hij zal wat minder moeten roepen over die radio. Als het niet gaat heeft hij Lewis trekjes.

User Avatar
James Sonny Crockett 24 juli 2022 om 18:34+ 6251

Onzin. Leclerc is vaak heel zelfkritisch.

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:36+ 9340

Klopt, maar kan wel mega goed klagen over die radio. En kritisch naar zichzelf is prima, maar ook hierin overdrijft hij vind ik. Fouten maken is geen schande. Mag je gerust aardiger zijn voor jezelf.

User Avatar
Homer(1) 24 juli 2022 om 18:40+ 15077

Vandaar dat ik iets heb van... Hij verzint toch niet ter plekke dat zijn gaspedaal blijft hangen?

User Avatar
Homer(1) 24 juli 2022 om 21:56+ 15077

Klopt.. wetende dat het toch niets uitmaakt...

Joal246 24 juli 2022 om 20:37+ 57061

Helemaal mee eens. Waarom niet probeer uit de bandenstapel te rijden. Niet eens een poging

Ronald Akkerman 24 juli 2022 om 18:30+ 19753

Gelukkig is zijn motor nog heel :) toch al sinds canada

User Avatar
barry355GTB 24 juli 2022 om 18:27+ 24352

Dat is dan wel de schuld van hemzelf en dat is echt kut. Hij is feiloos de schuldige partij.

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:29+ 9340

Wel lekker duidelijk toch? Het team heeft ook wel regelmatig schuld hoor naar mijn mening.

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:26+ 9340

Misschien toch nog geen wk materiaal dan? Streng zijn voor jezelf is niks mis mee. Wk mag wel spannender blijven dan dat het nu is. En in de meeste gevallen is het niet zo moeilijk om te weten aan wie het ligt....

DC77 24 juli 2022 om 18:55+ 6595

WK materiaal denk ik op termijn wel. Al moet je volgens mij ook ervaring opdoen met echt om de titel vechten, dat is weer een vak apart!

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 18:59+ 9340

Juist, hij heeft gewoon nog even nodig. Niks mis mee toch? En soms heb je wat geluk nodig. Wk is nog niet binnen voor Max. Hij is alleen lekker onderweg.

User Avatar
Didi to go 24 juli 2022 om 19:04+ 18150

Nou dan maar gewoon met 40 of 50 punten verliezen. Kan rbr de kosten van de laatste race f 2 races besparen in hun budget cap.

PockyMaster 24 juli 2022 om 22:30+ 496

Laat Jos dat dan doen.

User Avatar
Tobsporter 24 juli 2022 om 19:07+ 9340

Kan Max gewoon een ander laten rijden de laatste 2 races??

DC77 24 juli 2022 om 19:06+ 6595

Zeker, en de komende tijd koppie erbij houden/rust bewaren.