FIA verandert reglement rondom safety car na GP van Abu Dhabi

19:55, 15 mrt 2022
54 Reacties

Na de Grand Prix van Abu Dhabi ontstond er een grote discussie vanwege de beslissingen van Michael Masi. De FIA heeft de regel rondom het inhalen van de safety car nu aangepast zodat er in de toekomst geen verwarring meer zal ontstaan.

Tijdens de allesbeslissende race in Abu Dhabi, waar het leek alsof Lewis Hamilton er met de titeloverwinning vandoor zou gaan, crashte Nicholas Latifi in de laatste ronden tegen de muur, waardoor er een safety car naar buiten kwam.

Max Verstappen besloot naar binnen te komen voor een set nieuwe banden, maar kwam hierdoor vast te zitten achter een aantal achterliggers. Normaal gesproken mogen alle coureurs die op een ronde achterstand staan zichzelf ‘unlappen’, maar nu werd die uitzondering alleen gemaakt voor de coureurs tussen de wagens van Hamilton en Verstappen. Dit zorgde voor veel ophef, want Verstappen kwam hierdoor vlak achter de Mercedes terecht en kreeg de kans om hem in te halen tijdens de laatste ronde.

FIA past reglement safety car aan

Volgens experts en fans hield Masi zich niet aan de regels. De FIA heeft nu gereageerd door het reglement rondom de safety car aan te passen. Nu zullen alle auto’s die op een ronde achterstand staan de safety car mogen passeren. In het reglement stond eerst ‘any cars’, en niet ‘all cars’, waardoor dit in Abu Dhabi ervoor zorgde dat Masi slechts aan enkele coureurs het bevel gaf de safety car in te halen. Die interpretatie zal vanaf nu niet meer worden geaccepteerd.

"Als de baancommissaris het veilig acht om dit te doen, en het bericht "achterliggers mogen nu inhalen" is verstuurd naar alle deelnemers via het officiële berichtensysteem, zullen alle auto's die door de leider op een ronde zijn gezet, verplicht zijn om de koploper en de safety car in te halen", staat er nu in het officiële reglement.

54 Reacties
User Avatar
Ringo De Kroon 16 maart 2022 om 16:48+ 4788

weet iemand toevallig of de bijnaam van lh is banned op de engelse deel van gpblog?

User Avatar
Peet 16 maart 2022 om 9:41+ 10144

.....en dan 1 of 2 extra raceronden inlassen? ...want daar ging het fout in Abu Dhabi..

Leon Daris 16 maart 2022 om 9:15+ 263

Komt dan weer een nieuw probleem , hoeveel ronden krijgen de achterblijvers de tijd om dan weer ver genoeg voor de koploper uit te kunnen rijden voor een herstart zodat ze niet na 1 ronde weer in de weg rijden . Misschien een optie om in het regelement te zetten dat nadat de gedubbelde rijders minimaal 1 minuut voor de koploper uit rijden er weer een herstart kan plaats vinden en dat er na een herstart ook minimaal 1 of 2 ronden nog gereden moet worden door iedereen .

Marcuscar 16 maart 2022 om 9:12+ 284

Dus Massi is geslachtofferd omdat Mercedes dat wilde, terwijl hij dus niet misdaan heeft. Wauw, FIA nog onbetrouwbaarder dan voorheen!

Sponsje 16 maart 2022 om 8:46+ 255

Masi handelde volgens de toen geldende regels maar niet volgens de waarschijnlijk gemaakte afspraken tussen de FIA, L.M. en Mercedes om Hamilton zijn 8e wereldtitel te laten vieren

Mike Twaalfhoven 16 maart 2022 om 8:03+ 45

Ik zal me kapot lachen als er komend seizoen een soortgelijke situatie ontstaat, waarbij Ham niet meer de kans krijgt om Max in te halen, door deze nieuwe regel ..

texasneed 16 maart 2022 om 7:58+ 216

waarom inhalen ze kunnen zich ook terug laten zakken is sneller en veiliger......

User Avatar
Bobs Rosewood 16 maart 2022 om 7:12+ 136

Beter zo. Regels moeten niet dubbel interpreteerbaar zijn.

Piv 16 maart 2022 om 2:43+ 4357

Afschaffen en ze naar achteren laten zakken. Ze waren te traag, dus ze hoeven ook geen ronde terug te krijgen. Kun je tevens veel sneller weer van start.

User Avatar
SolarCell 16 maart 2022 om 1:10+ 17255

Gemiste kans om de bolides niet te laten inhalen maar zich te laten afzakken, lijkt me... Maar goed, de speciaal voor Mercedes opgeofferde Masi heeft gewoon volgens de toen bestaande regels gehandeld. Niets fout en alle jankers kunnen nu hun gejammer stoppen; Verstappen is wat vélen allang wisten, de meer dan terechte wereldkampioen 2021...

Rene 2 15 maart 2022 om 23:22+ 848

Laat ze meteen wat doen aan de track-limits, dat lijkt me meer noodzakelijk.

User Avatar
Red Rooster 15 maart 2022 om 23:39+ 11713

Als jij een idee hebt hoe je dat kunt doen zonder dat er elke keer gezeur van komt, dan graag.

Rene 2 15 maart 2022 om 23:47+ 848

Meer grindbakken of andere vertragingen als je buiten de baan komt, een keer waarschuwen, daarna tijdstraf bij voorbeeld

Rene 2 15 maart 2022 om 23:19+ 848

Wie maakt zich nou druk om deze wijziging, is alleen om Mercedes naar de zin te maken. Maar die winnen er helemaal niets mee. Dit is alleen voor de show. Lekker belangrijk.

Piet Rie 15 maart 2022 om 23:17+ 2562

I o v Mercedes Toto en Lulu dus Massi kan terug

User Avatar
Marcelg 15 maart 2022 om 23:10+ 1483

Mag hopen dat dit ni opeens tegen Mercedes gaat werken en in het voordeel van Max… zal ze leren ?

HaroldG 15 maart 2022 om 22:34+ 2806

Ze hadden het beter kunnen veranderen in dat allen die een ronde achterstand hebben zich moeten laten terug zakken om de leiders voor te laten.... kost minder tijd

Theeo Straa 15 maart 2022 om 21:57+ 174

Dus als het in de voorlaatste ronde is finish je gewoon achter de safetycar, dat wilde ze toch niet meer?

Wonder 15 maart 2022 om 22:23+ 2180

Juist...van wat ik heb begrepen was de race uitrijden achter safety car door iedereen al voor de race afgewezen ..om er dan na de race ander verhaal van te maken....Het enige waarom dit gezeur er is is omdat het de laatste ronde was ...zouden er nog 3 geweest zijn dan was er niks aan de hand

Jasper Gerrits 15 maart 2022 om 21:17+ 234

We was nooit aprake van onduidelijkheid. Masi heeft zijn eigen emotie en belangen voor de regels gesteld. Daarom is hij ook terecht ontslagen.

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 21:24+ 58776

Nee hoor hij heeft naar de regels en ethisch gehandeld. En had verdient zijn baan te houden. Wat voor belang had hij om max te laten winnen. Hij is geen red bull man verre van dat zelfs. Wat je niet kan zeggen van sommige topfuncties bij de fia.

CC 15 maart 2022 om 21:06+ 15167

Goed dat ze het doen en dan gaan we lachen als het precies andersom is en het voor Max goed uitkomt tegen 44

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 21:15+ 58776

Dan krijg je het zelfde gezeur van lewis en merc.

User Avatar
Ringo De Kroon 15 maart 2022 om 21:04+ 4788

Misschien in die situatie was beter te zeggen. Code rood. waardoor je na de laaste 3 rondes de race nog kan uitracen. dan achter een safetycar the huppelen. dan was er ook geen discussie mogelijk

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 21:14+ 58776

En lekker het race resultaat manipuleren. Door de strategie van een team die gepit heeft te niet te doen. Rood is alleen voor veiligheid en niet om strategie te beinvloeden.. dat was een big no no. Dan had red bull geprotesteerd bij de fia en terecht omdat de situatie geen rood was.

User Avatar
Il Gordo 15 maart 2022 om 20:51+ 10854

Koren op de molen van die WeStandWithLewis freaks.

Frans Kamstra 15 maart 2022 om 20:54+ 16809

Ga maar eens op de Engelse kant van deze site kijken. Ze gaan alweer helemaal los daar

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 21:47+ 58776

Zo erg daar Frans?

User Avatar
Il Gordo 15 maart 2022 om 22:53+ 10854

Zal vast.

Patje 15 maart 2022 om 20:35+ 13888

hahahahaha. Heerlijk dit! Mag ik hieruit concluderen dat Masi gewoon de regels heeft nageleefd?

User Avatar
Red Rooster 15 maart 2022 om 20:59+ 11713

Nee. Masi heeft de regels geïnterpreteerd op een manier die niet de bedoeling was. De regels waren dus niet geheel waterdicht en om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt is dat nu dichtgespijkerd. Maar wat Masi deed is nooit de bedoeling geweest van de regels. Uiteraard wist Masi dat ook best wel, maar onder druk van RB maakte hij gebruik van deze omschrijving. Het lukte, maar het kostte hem wel zijn baan.

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 21:17+ 58776

Net als dat merc de regels interpreteerd van de spiegels. ? daarnaast hebben de stewards Masi interpretatie als correct geinterpreteeed beschouwd en dus zoals de regels bedoeld dus niet zeuren erover cherokee.

Patje 16 maart 2022 om 1:06+ 13888

Man, je gaat net als alle Engelse journalisten, analisten, Hamilton fans, Sky Sports F1 etc mee in dat zogenaamde en hypocriete verhaal dat Masi corrupt was en heeft gefraudeerd onder druk van Red Bull. Petje af man, echt waanzinnig (dom) verhaal.

Frans Kamstra 15 maart 2022 om 20:24+ 16809

Dus met deze hebben ze ook toegegeven dat masi eigenlijk geen fout heeft gemaakt!

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 20:28+ 58776

In principe hadden ze dat al via het afwijzen van de protesten van merc.

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 20:52+ 118954

Dat dus. In hun eind conclusie n.a.v. het protest van Mercedes stond zelfs een stukje over wat ze nu hebben veranderd. Er stond "any does not mean all"

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 21:10+ 58776

Precies maar niemand nam de moeite om het te lezen. Vooral engelsen niet. Als je ze ermee confronteerd staan ze altijd met een mond vol tanden ja ze sputteren nog een beetje tegen maar weten dat ze discussie verloren hebben.

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 22:18+ 118954

Precies buzz

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 22:15+ 58776

Ja alles zeggend idd. Maar goed het is zoals het is. Ze weten ook wel beter.

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 22:10+ 118954

Ja precies dat dus. Erg triest maar wel alleszeggend

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 22:04+ 58776

Ja dat is dan wel jammer. Of ze worden persoonlijk als ze zich hebben vast gelult, omdat je de waarheid aan je zijde hebt, en ze gefrusteerd raken

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 21:57+ 118954

Ja precies. Maar het ergste is dan. Je hebt ze met de waarheid geconfronteerd. En paar dagen later gaan ze bij een volgend bericht van een sky analist vrolijk op de oude voet verder.

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 20:20+ 58776

Ze maken zich zelf zo moeilijk. Had dit dan na de race gelijk gezegt had je hef hele drama van merc niet gehad.. ten minste was het niet zo'n hot item geweest over de winter. Of gebben ze dat expres gedaan om interest van de nieuwe ameeicaanse fans vast te houden als cliffhanger.

User Avatar
Scissmmm 15 maart 2022 om 20:20+ 18264

Je kan ook gewoon de wagens die een ronde voor liggen naar de kop laten rijden. Scheelt heel wat tijd.

User Avatar
F1buzz 15 maart 2022 om 20:22+ 58776

Gewoon de lapped cars langs de pitslane sturen. Opgelost e door. Mits mogelijk. Hoe simpel is dat. Hoe je ook niet te wachten met het ordenen va de auto's.

User Avatar
Scissmmm 15 maart 2022 om 22:04+ 18264

Kan ook ja, maar hoe je de regels ook aanpast het zal niet veel veranderen. De ene keer heeft coureur a er profijt van en de volgende keer een ander. Zou lachen zijn als door een bepaalde regelwijziging door Abu Dhabi onze vriend Ham er de volgende keer nadeel van heeft ten opzichte van Max.

Surya 15 maart 2022 om 20:19+ 570

Dus Masi handelde vlgs de regels en volgens het herenakkoord, nooit een race eindigen onder een rode vlag. Case closed, the rest is history! Op naar 2022!

Chrismax83 15 maart 2022 om 20:19+ 66

Masi heeft dus netjes de regels gehanteerd. waarom moest die dan weg ?!? Dat stinkt nog steeds. Die man had een onmogelijke taak alleen en kreeg geen enkele ondersteuning van de FIA. Hij heeft zeker fouten gemaakt over een heel seizoen. Maar ga er maar aan staan zonder support. Ze hadden hem moeten laten zitten en 2 assistent moeten geven + de var.

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 20:05+ 118954

Dan heeft Masi toch volgens de regels gehandeld? Regels die toen van kracht waren. Prima. All cars dan. Had toen ook gemoeten, totdat de baan commissaris uit eigen houtje of onder druk van iemand handelde en te vroeg het signaal gaf dat het niet mocht. Hierdoor was er na al het terechte gemopper geen tijd meer om alle auto's in te laten halen.

Frans Kamstra 15 maart 2022 om 20:27+ 16809

De enige die geslachtofferd had moeten worden om deze situatie (no cars are allowed to unlap) is Gary connoly. En niet masi

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 20:47+ 118954

Exact. En dan wil ik niet eens geslachtofferd zeggen. Eerder het eindelijk opdraaien voor zijn corrupte en vooringenomen wanprestaties haha

User Avatar
Didi to go 15 maart 2022 om 20:55+ 18150

Dan vergeet iedereen even gemakshalve dat er eerst gestart zou worden waarbij geen enkele wagen zou unlappen. Dat zou pas echt asociale manipulatie zijn geweest. Ook het onnodig ophouden van het vrijgeven van de safety car zou asociaal zijn geweest. Maar ja in beiden zou MB gewonnen hebben, en daarmee natuurlijk gerechtvaardigd. Idd Als Gary Connoly wilde starten zonder de wagens ertussenuit te halen, dan is hij de eerste die met het hoofd op het figuurlijke hakblok mag.

User Avatar
Maxthegoat 15 maart 2022 om 21:01+ 118954

Ja exact. Al begreep ik later dat de baan commisaris dat beslist maar dat gaat wel in overleg met masi. Gezien het me sterk lijkt dat Masi binnen no time zo'n ingrijpende beslissing verandert, heeft het er alle schijn van dat de baan commissaris uit eigen handje of onder druk van (connelly) heeft gehandeld. Terwijl de regel is dat gelapte auto's er langs moeten als je wil hervatten. En idd. Dat iemand dat daar al in gedachte had is ziek en kan echt niet. Dat ruikt pas naar corruptie en misbruik van macht. Diegene moeten ze onderzoeken en ontslaan. En vermoed inderdaad dat Connelly hier meer inzage in heeft gehad.

User Avatar
Mitchell 15 maart 2022 om 20:03+ 32171

Volgens experts en fans hield Masi zich niet aan de regels. De FIA heeft nu gereageerd door het reglement rondom de safety car aan te passen. Nu zullen alle auto’s die op een ronde achterstand staan de safety car mogen passeren. In het reglement stond eerst ‘any cars’, en niet ‘all cars’, waardoor dit in Abu Dhabi ervoor zorgde dat Masi slechts aan enkele coureurs het bevel gaf de safety car in te halen. Die interpretatie zal vanaf nu niet meer worden geaccepteerd. En dus is Masi daarin onterecht geslachtofferd, waarbij Max door sommige nog altijd als onterechte kampioen wordt gezien; Tja, wat moet je daar op zeggen ?‍♂️.