Meer aan de hand met nieuwe motor Hamilton? 'Dat levert hem 15 pk extra op'

19:59, 15 nov 2021
47 Reacties

Lewis Hamilton begon aan het weekend in Brazilië met zijn vijfde verbrandingsmotor, wat hem een gridstraf van vijf plekken in de race opleverde. De Brit had ondanks de gridstraf en de diskwalificatie een waanzinnig weekend en ging er met de overwinning vandoor. Er lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn met zijn nieuwe motor.

Volgens de regels mogen teams wijzigingen aan de motor brengen, zolang het de betrouwbaarheid verbetert en niet het prestatievoordeel. Mercedes lijkt hier gebruik van te hebben gemaakt om het uiterste uit de motor te kunnen halen voor de laatste paar races in het Midden-Oosten.

De cijfers van de sprintrace zijn opvallend. Hamilton noteerde een topsnelheid van maar liefst 339 km/h, terwijl zijn teamgenoot Valtteri Bottas maar aan 303,2 km/h kwam. Max Verstappen noteerde een snelheid van 317,3 km/h. Het lijkt er dus op dat de motor van Hamilton behoorlijk wat extra snelheid oplevert.

Uitleg extra vermogen Hamilton

De Italiaanse tak van Motorsport.com meldt dat Hywel Thomas, hoofdingenieur van Mercedes, een motor voor Hamilton heeft klaargemaakt die slechts een levensduur heeft van 2500 kilometer. Normaal gesproken heeft de standaard motor van een F1-coureur een levensduur van 7000 kilometer. Hierdoor kan de nieuwe motor van de Brit slechts vier races mee, precies genoeg voor de slotfase van het kampioenschap.

Omdat Mercedes de kenmerken van de goedgekeurde motoronderdelen niet mag wijzigen, hebben ze de turbo van de motor opgevoerd, maar ook de druk in de verbrandingskamer. Deze combinatie zou meer dan vijftien pk waard zijn bij inhaalacties en de zoektocht naar pole position. Het zou de Italiaanse site dan ook niet verbazen als Red Bull in Qatar ook voor een nieuwe motor kiest, om zo niet met een leeggelopen krachtbron in de seizoensfinale te verschijnen.

47 Reacties
Bert Vissers 17 november 2021 om 18:09+ 19

De motor gaat veel minder kilometers mee, dus het verbetert NIET de betrouwbaarheid van de motor, maar wel de snelheid en dat is dus TEGEN de regels, dus diskwalificeren

Ruud Smulders 17 november 2021 om 9:21+ 775

Heeft iemand toevallig Bottas ook aan zijn stuur zien trekken ?
Lijkt me wel eens interessant om te weten. Zo niet dan word er wel degelijk iets bediend met die beweging . Dat kan dan vanalles zijn natuurlijk.... De vleugel, de vering of iets motorisch ...of misschien zelfs de brandstoftoevoer ??‍♂️

User Avatar
Wiesneuze 16 november 2021 om 11:58+ 29981

Een turbo opvoeren, ja hoor.

De auto van Hamilton loopt 35 km/uur sneller dan die van Bottas en 25 km/uur sneller dan die van Verstappen. Bij 60 km/uur is dat te doen met 15 pk (12kW) extra. Bij 300 km/uur is dat een ander verhaal. Er verandert aerodynamisch iets aan die auto, die PU levert geen 300 pk extra. De nieuwe PU's worden gebruikt als rookgordijn.

MusicMaïstro 16 november 2021 om 11:40+ 1

Ik heb een vermoeden dat die 15 PK eerder is teruggewonnen MAAR als het meer is dan alle andere voorgaande motorblokken dan moet de FIA wel constantere dat Lewis meer PK’s heeft dan voor de 1e race en dus in strijd met de Engine Development Freeze clausule door Red Bull opgesteld.

Mizzo 16 november 2021 om 11:05+ 437

Red Bull staat vrij om ook een gelijkwaardige motor te bouwen. Dus niet zeuren.

Gaston Baudoin 16 november 2021 om 10:10+ 50

Ik vertrouw die gasten voor geen meter. Dat snelheidsverschil is wel een beetje erg veel. Zou me niet verbazen als ze de boel aan het flessen zijn. Al met al erg verdacht wat Mercedes doet.

Sadbull_Harko 16 november 2021 om 7:11+ 231

Op deze manier kun je beter voor Race 1 , allebei de bekers aan mercedes overhandigen en het de rest uit laten vechten . Ik zal wel onsportief zijn maar dit i.c.m de beelden van het stuurtje uit brazillie en de MA(fia) die er niks aan lijkt te doen . Verklaard wel waarom die wolff in schaapskleren loopt te schreeuwen als een klein kind trouwens . 1 ding is zeker als dit verhaal werkelijk klopt , betekend het dat lulu gewoon fluitend WK wordt . Want daar kan je gewoon niet tegen op . Kan ik verder maar op 1 ding hopen als monteur . Dat die beste man zich verrekend heeft en dat die motor BOEM ! zegt maar dat is tegen beter weten in .

User Avatar
Roba 16 november 2021 om 8:33+ 8682

En dat alle teams waaronder Rbr zich gewoon als makke lammetjes naar de slachtbank laten brengen. Zijn ook allemaal eigenlijk voor Mercedes stiekem.

c2 16 november 2021 om 24:15+ 13

mss dat Bottas na dit seizoen een boekje open doet?. Maar dan is het te laat

User Avatar
V11 15 november 2021 om 23:39+ 1748

Kan honda dan ook niet een motor bouwen die 3 races meegaat???

Sadbull_Harko 16 november 2021 om 7:13+ 231

kan maar niet "effe gauw " en zoveel tijd is er niet meer . maar misschien doen ze het hoor

User Avatar
BMW P85 V10 15 november 2021 om 22:52+ 22148

Lewis wist al van te voren dat dit ging gebeuren in Brazilië. Na Mexico had hij het over de grote vleugel van RBR.

User Avatar
Ringo De Kroon 15 november 2021 om 21:41+ 4824

wat nu omgaat dat die ingenieur misrekent heeft en uiteindelijk de motor gaat ploffen op cruciale moment in de race.

User Avatar
Sander Colnot 15 november 2021 om 21:32+ 18763

2500 kilometer zou me verbazen. Volgens mij is de overspeed zó enorm dat ze hem hebben ingesteld op 500 kilometer. Genoeg voor de sprint en de race.
In Qatar, Jeddah en Abu kan er dus nog een klein tandje bij: die hoeft maar 400 kilometer mee.

Als ik me vergis, en Hamilton dit tempo inderdaad vier races volhoudt met 1 PU, dan is de potentiële overspeed dus nóg meer!!! Ik kan het me niet voorstellen, gezien het verschil met Bottas.

F1 Zandvoort 15 november 2021 om 21:18+ 33128

Hoppa gooi er gewoon nog 10 motoren tegenaan want hey kan gewoon klimaatduurzaamheid niet voor mercedes.
Fia zou duidelijk regel moeten opstellen je hebt 3 motoren in de pool en 4e straf zoals nu is geen misbruik maken (zoals mercedes nu doet) want die motoren mogen niet

User Avatar
leon schiedam 15 november 2021 om 20:53+ 519

Minder getest op de bank lijkt me juist minder betrouwbaar. Harder laten lopen ook. Verhaal klopt van geen kant. Om het betrouwbaarder te krijgen zou je de motor juist wat minder hard moeten laten lopen zodat je ‘m niet over de klif jaagt. Misschien dat de motor in een van de laatste races nog ploft. Wie weet.

FCB33 15 november 2021 om 20:50+ 18512

Slipstream :

https://www.rtlxl.nl/programma/rtl-gp/f8a96ff7-ff59-485b-bdb7-4b18c4c954a9

Zijn nog ervaren mensen met vertrouwen Eline :)

User Avatar
Roland de Kok 15 november 2021 om 20:44+ 219

Volgens mij stond duidelijk te lezen dat de motor geprepareerd is voor 2500km en dat die normaal zo’n 7500km meekan. Hier zijn geen nieuwe verbeterde onderdelen voor nodig.
Wat mij meer steekt en wat de FIA ook in het reglement mag wijzigen is dat er zomaar 2 tot 3 motoren in die poule extra bij gezet kan worden. Waarom een reglement maken dat er maar 3 PU gebruikt mogen worden in een jaar. Ik vindt dus dat als er een nieuwe motor moet komen ze dit duidelijk bij de FIA moet laten zien dat dit nodig is en niet zodat een teamgenoot een ander kan gaan dwarsbomen door ergens midden in het jaar maar 3 extra motoren in de poule te gooien. Laat staan er 2 extra voor titelkandidaat zelf omdat het kan. Had Max geen ongelukkige dnf’s had Hamilton dit nooit kunnen doen namelijk.

User Avatar
Roba 16 november 2021 om 8:30+ 8682

Roland alle teams waren het er mee eens, Rbr had dit ook kunnen doen.

User Avatar
Roland de Kok 16 november 2021 om 18:05+ 219

Dat klopt ik weet dat het volgens de reglementen gaat, maar dat mag wat mij betreft veranderen. Btw schrijf ik dit niet omdat het Max betreft maar gewoon voor de sport. Wie dit jaar ook wereld kampioen word, ik heb er in ieder geval van genoten.

Thirtheen 15 november 2021 om 20:41+ 3048

Lol. Broodje aap natuurlijk. Die topsnelheid is immers mét DRS en slipstream….die van Bottas en Verstappen zonder…

En al helemaal broodje aap is die motor “voor slechts 2500 km”…dat kan helemaal niet. De motor en zijn onderdelen zijn betrouwbaar in samenwerking met de software/afstelling van de afzonderlijke onderdelen. Dat kun je nooit berekenen cq tegenaan engineeren want de variabelen zijn vrijwel oncontroleerbaar…..immers, 1 onderdeel hoeft maar meer slijtage dan de berekening te hebben en poef…weg.

Daarbij, hier zijn zo extreem hoge kosten aan verbonden dat MB dus een hele dikke achterstand voor 2022 riskeert…onlogisch.

Tenslotte valt zoiets op. Veel PKs erbij zou direct protesten opleveren. Ferrari, Renault en Honda zijn niet achterlijk

Kortom, het gaat hier “simpelweg” om het opendraaien van het vermogen, de parameters oprekken tot dicht aan het rood onder argument “hij hoeft maar korter mee te gaan”. Niets meer, niets minder. .

User Avatar
Miepie 15 november 2021 om 21:04+ 39487

Mercedes beweert dat volgens mij zelf, volgens verhalen op andere blogs.

Thirtheen 15 november 2021 om 21:21+ 3048

Precies. En wat zou het doel van Mercedes zijn om dat te beweren? Onrust bij RB creëren

User Avatar
Roba 16 november 2021 om 8:29+ 8682

Klinkt mij ook logisch

Gerhard Faber 15 november 2021 om 20:35+ 982

Ok je mag de levensduur dus verkorten en dat heet geen prestatieverbetering? Schiet mij maar lek. Ik krijg met de dag een grotere pesthekel aan Mercedes. En dan vervolgens iemand bewierroken die meer dan 30 pk meer heeft en met 2 vingers in de neus het veld oprolt? Zum Kotsen. Dit heeft toch niets meer met sportiviteit te maken?

Frans Kamstra-2 15 november 2021 om 20:28+ 19904

Als je door een verandering de druk in de cilinder hebt verhoogt terwijl de maximaal toegestane turbo druk niet word verhoogt kan je toch niet met de toegestaande onderdelen realiseren? Mij lijkt van niet maar het zal vast kunnen want Mercedes zal nooit iets doen wat niet mag

Pleonasme 15 november 2021 om 20:20+ 2342

Wat ik mij afvraag, budgetcap?
Elke race een nieuwe motor.. op een gegeven moment zullen de centjes op zijn.

User Avatar
Guust 15 november 2021 om 23:13+ 8330

Motoren vallen buiten de budgetcap....

Pleonasme 16 november 2021 om 19:40+ 2342

Thnx guust daar was ik niet van op de hoogte

Maaskantje 15 november 2021 om 20:15+ 1996

Mercedes, the best or nothing !

User Avatar
barbarella 15 november 2021 om 20:10+ 1579

Toch wel vreemd dat je een nieuwe motor mag wisselen i.v.m. betrouwbaarheid, terwijl je zelf verantwoordelijk bent geweest van die onbetrouwbaarheid, om die motor helemaal open te schroeven!

HL_T 15 november 2021 om 20:38+ 70645

En onbeperkt mag blijven wisselen ook nog barbarella

User Avatar
Roba 16 november 2021 om 8:28+ 8682

Dat hebben ze samen afgesproken Harold

HL_T 16 november 2021 om 16:12+ 70645

Oh okay.
Dan maakt Mercedes handig gebruik van een regel

User Avatar
James Sonny Crockett 15 november 2021 om 20:09+ 6251

Je zou maar een rekenfoutje hebben gemaakt en tijdens de race in Abu Dhabi hoor je een plof.

User Avatar
Nigel Mansell 15 november 2021 om 20:08+ 3988

Ze hebben Bottas gebruikt om dit uit te proberen in de VT van de laatste wedstrijden vermoed ik.

User Avatar
elchupa 15 november 2021 om 20:33+ 275

De klantenteams zijn ook vollop misbruikt om tot dit resultaat te komen. Fairplay wordt dit seizoen keer op keer overboord gegooid door Mercedes.

User Avatar
SolarCell 15 november 2021 om 20:06+ 17255

Tja, als het is toegestaan... Ik gun het Mercedes en Lewieke in ieder geval van harte dat ie in de laatste race ouderwets ploft!

User Avatar
Maxthegoat 15 november 2021 om 20:05+ 118954

"Volgens de regels mogen teams wijzigingen aan de motor brengen, zolang het de betrouwbaarheid verbetert en niet het prestatievoordeel"

Want uit deze motor heeft die geen prestatievoordeel gehaald? Van p20 naar p1 met een gigantische overspeed, meer zeg ik niet.

User Avatar
Mich 15 november 2021 om 20:06+ 16727

Als de FIA nu niks vindt, zijn het gewoon een stelletje prutsers.

User Avatar
Maxthegoat 15 november 2021 om 20:07+ 118954

Dat dus. Lijkt me voldoende te onderzoeken nu.

maxera 15 november 2021 om 20:08+ 160711

Lijkt me niet zo ingewikkeld, dus FIA??

User Avatar
SolarCell 15 november 2021 om 20:10+ 17255

Nee, geen prestatievoordeel als de motor zes of zeven races mee moet gaan, denk ik. Dus legaal in die zin. Zo lees ik het in ieder geval...

User Avatar
Guust 15 november 2021 om 23:09+ 8330

Het is maar hoe ze het meten....
2500 km keer x pk = 7000 km keer y pk.
Dan is er op de totale levensduur van de motor geen verbetering geweest.....?

MusicMaïstro 16 november 2021 om 11:37+ 1

Als Lewis zijn versleten motorblok inwisselt voor een nieuwe dan lijkt het mij logisch dat hij PK’s en topsnelheid terugwint en dus NIET meer vermogen heeft dan wat de FIA heeft vastgesteld aan het einde van de testendagen voorafgaand aan dit seizoen.

User Avatar
Wiesneuze 16 november 2021 om 12:03+ 29981

@Maxthegoat.
Met een nieuwe ICE wordt het snelheidsverschil van 35 km/uur tov zijn teamgenoot niet verklaard. Er gebeurt aerodynamisch iets met Hamilton's auto waardoor het snelheidsverschil verklaard kan worden.

User Avatar
Maxthegoat 16 november 2021 om 12:39+ 118954

Uiteraard. Er was ook veel meer gaande dan alleen een nieuwe krachtbron in dit geval.