Mercedes tevreden na testdagen Bahrein: 'Auto kan behoorlijk tempo rijden'

9:00, 25 feb 2024
27 Reacties

Mercedes heeft momenteel niet de snelste auto van de F1-grid, maar wel twee coureurs die een stuk meer tevreden met de wagen zijn dan vorig jaar rond dit tijdstip. Althans, zo zegt technisch directeur van Mercedes, James Allison. De testdagen in Bahrein zitten erop, en de Mercedes-man is blij met hoe deze zijn verlopen.

Allison blikt terug op de drie dagen testen, op dezelfde plek als waar de eerste Grand Prix van het seizoen verreden zal worden. “Het was heel productief. We hadden een heel vol testprogramma. We wilden een aantal setupwijzigingen doorvoeren die eigenlijk niet mogelijk zijn als het seizoen eenmaal begonnen is.”

Wereld van verschil met 2023 voor Mercedes

Lewis Hamilton en George Russell stapten weer namens Mercedes in de auto, voor het laatste jaar, want Hamilton vertrekt in 2025 naar Ferrari. De testdagen waren waardevoller dan vorig jaar, legt Allison uit. “Vorig jaar rond deze tijd waren we teleurgesteld. En hoewel we nu zeker niet de leidende auto hebben, hebben we in ieder geval een auto die zich goed gedraagt, en een wagen die op de long runs een behoorlijk tempo kan rijden.”

Toch zijn er ook nog wel verbeterpunten aan de W15 volgens de 56-jarige Brit. “Ik denk dat we nog een beetje moeten werken aan de snelle rondes, maar het is absoluut een veel beter gebouwde auto dan het jaar hiervoor”, liet hij optekenen.

27 Reacties
User Avatar
Ome Ben 25 februari 2024 om 12:42+ 22

Denk dat het een race of drie/vier zal duren voordat ze hun nieuwe speeltje door hebben, En dan BAM! Staan ze er gewoon weer.. althans dat hoop ik

Jeroentje 25 februari 2024 om 12:48+ 20219

Ik hoop het niet :)

Gebruiker 2004 25 februari 2024 om 16:43+ 3162

Dat was ook de gedachte met de W13, de W14 en de W14b (de geüpdate W14). Voor de spanning hoop ik dat ze het lukt, maar de kans in niet in Mercedes voordeel.

Jeroentje 25 februari 2024 om 10:52+ 20219

"We wilden een aantal setupwijzigingen doorvoeren die eigenlijk niet mogelijk zijn als het seizoen eenmaal begonnen is.”

Welke setupwijzigingen zou je niet kunnen doen als het seizoen nu eenmaal begonnen is? Vraag mij af welke wijzigingen dat zijn. Of zijn het afstellingen die niet door de keuring heen zullen komen?

User Avatar
*RR6* 25 februari 2024 om 10:56+ 17842

Ik vermoed/verwacht (laatste op basis van jarenlange ervaring) dat sommige onderdelen en afstellingen nog wel eens kunnen schuren met de regels.

MB_Amg_GR-SLH 25 februari 2024 om 10:36+ 28797

Zal ik maar eindelijk zeggen een fatsoenlijk auto. De snelheid kan komen alleen rbr inhalen lijkt onmogelijk. Daarom focus op 2e en vanuit daar proberen inhaalslag te maken. Still we rise

User Avatar
*RR6* 25 februari 2024 om 10:54+ 17842

Misschien zouden ze dat 'rise' eens ter harte moeten nemen bij MB. Het lijkt er op sommige momenten nog steeds op alsof ze op dezelfde hoogte als de putdeksels liggen (zie de vonkenregen)

JamieStarr 25 februari 2024 om 11:17+ 1443

Still i rise is inmiddels wel op weg naar de uitgang.

Tjon, I 25 februari 2024 om 10:31+ 584

Als er één ding goed duidelijk is geworden , dan is het wel het feit dat 90% van de resultaten wordt bepaald door de techniek ,de kwaliteit van de auto en slechts 10 % door de kwaliteit van de coureur .

User Avatar
F16 25 februari 2024 om 10:22+ 18221

"We" wachten in spanning af, de Race is ook gematigd positief over Mercedes. Zolang ze niet gaan bowlen, klagen en klikken vind ik het best.

GPRK72 25 februari 2024 om 9:25+ 974

Naar mijn mening, hoe bescheiden dan ook, hadden ze behoorlijke trammelantski met de rijhoogte bij hun "snelle" ronden.
Leek af en toe wel of er een motorslijper over het circuit ging zoveel vonken.

Monic Armiento-Hissink 25 februari 2024 om 10:03+ 38617

Dat zal dan consequenties hebben als ze daarmee de race in gaan, maar zo dom zullen ze wel niet zijn. Je houd alleen wel jezelf voor de gek.

User Avatar
*RR6* 25 februari 2024 om 10:50+ 17842

Je mag toch aannemen dat ze ook bij MB zo ondertussen wel weten wat de consequenties zijn van een te ver afgesleten plank ?

User Avatar
Sander Colnot 25 februari 2024 om 11:07+ 18763

Ja dat mag. Je mag ook aannemen dat ze bij Mercedes de slijtage van 9 rondjes kunnen doorrekenen naar een race afstand. Niks mis mee om tijdens de testdagen de bevestiging te krijgen dat je de wagen inderdaad in een bepaalde sessie te laag hebt afgesteld.

User Avatar
*RR6* 25 februari 2024 om 11:14+ 17842

In perspectief, dan stond de auto dus in zo ongeveer elke sessie te laag afgesteld.

User Avatar
*RR6* 25 februari 2024 om 20:53+ 17842

Voor wat ik er van gezien heb, merendeel middag sessies, heb ik veel sparks (veel meer dan bij overige teams) onder de W15 vandaan zien komen.
Kan natuurlijk mijn perceptie zijn maar vond de auto wel heel erg laag liggen.

User Avatar
Sander Colnot 25 februari 2024 om 18:54+ 18763

Echt? Ik dacht dat het ging om een paar medium lange runs aan het eind. Ik heb niet heel veel beeld gevolgs. Was het de hele tijd sparks?

Joal246 25 februari 2024 om 9:12+ 57061

Het perspectief van tevreden is natuurlijk heel anders dan vorig jaar.
Toen wilde ze een winnende auto bouwen nu zijn ze blij als ze enigzins kunnen aanhaken...

Tevreden zijn is dus erg relatief

Ep 25 februari 2024 om 9:25+ 21237

Inderdaad. Als dit interview correct vertaald is lees ik dat ze een auto hebben die voorin middenveld mee kan doen, maar geen auto voor overwinningen.

Ep 25 februari 2024 om 9:39+ 21237

Las net een andere interview (of passage van zelfde interview. Geen idee) waarin Allison zegt dat ze nog stuiteren. Maar dat zouden alle teams hebben en zal tot einde van de huidige regels zo blijven…

Nou, de RB20 heeft daar niet zo’n last van. Als ze het blijven accepteren dat de W15 en opvolgers stuiteren, dan veracht ik weinig vooruitgang van MB.

Joal246 25 februari 2024 om 11:21+ 57061

Klopt. Ze begrijpen het grondeffect nog steeds niet

User Avatar
Wiesneuze 25 februari 2024 om 11:31+ 29982

@Ep.
Heb je de laatste snelle run van Max gezien? Daar is Red Bull ook wat te ver gegaan en stuiterde die auto als een malle.

Ep 25 februari 2024 om 12:26+ 21237

Ja, die heb ik gezien. Waar zag jij de auto stuiteren dan? Die RB20 ligt zeer stabiel. Alleen de hobbels voor bocht 1, daar stuiteren ze allemaal. Maar niet door de aero.

User Avatar
Wiesneuze 26 februari 2024 om 9:26+ 29982

@F1fan_90.
Idd dat stuk, vanaf halverwege ongeveer. Dat was geen wegdek gehobbel maar duidelijk porpoising. Ook Red Bull zat daar nèt over het randje wat qua afstelling mogenlijk was

User Avatar
F1fan_90 25 februari 2024 om 12:48+ 2146

Ik heb het ook gezien. Volgens mij heeft Wiesneuze het over het laatste stuk voor start/finish vanaf bocht 13.

User Avatar
Wiesneuze 26 februari 2024 om 9:33+ 29982

@Ep.
Op het stuk tussen bocht 13 en 14, de laatstste rechte lijn voor start finish.

User Avatar
Mask Fallen 25 februari 2024 om 11:28+ 4161

Precies Joal. Ze vergelijken hun auto's graag met dezelfde periode vorig jaar. Lijkt mij vrij logisch voor een topteam dat hun auto dan wel beter zal zijn. Maar wat ze eigenlijk moeten doen is de auto van nu vergelijken met de auto EIND vorig jaar. Dan is hij misschien beter kwa weggedrag maar als er teveel drag is schiet je daar nog weinig mee op. Maar goed, ze weten meer dan wij met hun verzamelde data. Pas tijdens de eerste race weten we echt hoe de verhoudingen liggen.