Olav Mol met impopulaire mening over Bearman: 'Hij moet er gewoon staan'

14:40, 10 mrt 2024
33 Reacties

Olav Mol vindt dat iedereen overdrijft als het gaat om Oliver Bearman. Hij vindt dat de jonge Brit vergeleken moet worden met zijn ploeggenoot, in dit geval Charles Leclerc. Zo vertelt hij in het Ziggo Sport Race Café.

Oliver Bearman kende een geweldig debuut-weekend in Jeddah. Hij kwam als zevende over de streep nadat hij Carlos Sainz vanaf VT3 moest vervangen nadat hij na een blindedarmontsteking geopereerd moest worden. De Brit wist landgenoten Norris en Hamilton achter zich te houden en zes punten aan zijn totaal toe te voegen. Hij was het gesprek van de dag in de paddock.

Bearman is van huis uit al een echte racer. Zijn vader, opa en oom waren ook al coureurs, zo stond hij vanaf jonge leeftijd al langs de baan. De Brit zou dit weekend de F2-hoofdrace vanaf de eerste plek beginnen, alleen kwam het Formule 1-avontuur er eventjes tussen. In een exclusief interview met GPBlog vertelt de achttienjarige meer over zijn verleden en zijn doelen.

'Bearman had sneller moeten zijn'

Bij het Ziggo Sport Race Café vergelijkt Mol de dynamiek tussen de Monegask en de Brit met die van de twee mannen bij Red Bull: "Als Pérez een halve seconde langzamer is dan Max, dan is hij een pannenkoek. Als Bearman een halve seconde langzamer is dan Leclerc, dan is het helemaal geweldig. Als je goed genoeg bent om het te doen, dan moet je het ook gewoon doen". GT3-coureur Indy Dontje neemt het voor Bearman op en zegt: “Je hebt wel gelijk dat hij gewoon moet presteren en hij is daarvoor ook aangenomen natuurlijk. Maar het is gewoon respect hebben voor zo'n jongen die zo jong is en instapt.” Waarop Mol stoïcijns reageert: “Dat heb ik.”

33 Reacties
#Zandvoort# 11 maart 2024 om 7:44+ 1703

Ho the fuck is Olaf Mol ???

User Avatar
Maxo668 10 maart 2024 om 23:18+ 83

De Mol en goede uitspraken, moet gewoon doen waar hij goed in is. Een race aan elkaar lullen.

User Avatar
Mich Steal 10 maart 2024 om 21:24+ 4541

Die Mol spoort echt niet meer.?

User Avatar
LNGR 10 maart 2024 om 21:53+ 4007

Loopt naast zijn schoenen.

User Avatar
Bulborb 10 maart 2024 om 18:25+ 2454

Olav neemt Max als referentie maar dat is er een van de buitencategorie. Ik kan zo snel geen derde rijder bedenken die uit F2 instapt en binnen 0.5 sec van de eerste rijder eindigt. Wellicht dat Olav er wel een kent.

Redbull1988 10 maart 2024 om 17:13+ 4804

"Als Pérez een halve seconde langzamer is dan Max, dan is hij een pannenkoek. Als Bearman een halve seconde langzamer is dan Leclerc, dan is het helemaal geweldig."
Vergeet ie even voor het gemak perez rijd al x aantal jaar in de f1 en bearman doet 1vt en dan kwali en race.je zag in de race dat ie steeds meer zelfvertrouwen kreeg.
Alle coureurs zeggen dat ie het goed heeft gedaan daar kan je meer waarde aan hechten dan aan een olavje

Joost Mulders 10 maart 2024 om 16:47+ 2465

Beetje kortzichtig van Olav Mol.

Sowieso is de vergelijking Max vs Perez en Leclerc vs Bearman echt onzin. Perez is een coureur met 13 jaar ervaring en zit in zijn 4e seizoen met Red Bull. Ik denk dat we daar wat meer van mogen verwachten dan van een 18 jarige rookie die met maar 1 vrije training in een nieuwe auto stapt op een circuit waar vertrouwen in en kennis van de auto cruciaal is om te voorkomen dat je de zijkant eraf rijdt.

Er is ook niemand die Bearman bestempelt als een supertalent zoals Max, maar voor een debutant die op het laatste moment in moet vallen heeft hij het gewoon erg goed gedaan.

Shirango 10 maart 2024 om 15:47+ 2111

Hij heeft groot gelijk, als Bearman geen geluk had gehad met die pitstops, dan was hij veruit de langzaamste van de "snelle" wagens. Terwijl z'n Ferrari echt wel beter kan.

User Avatar
Frans84 10 maart 2024 om 15:46+ 10437

ik weet nog dat het over een landgenoot van ons ging. vorig jaar werd nyck door het overgrote deel van de reageerder hier afgerekent. en word bearman geprezen.

User Avatar
Burning-Rob-ber 10 maart 2024 om 16:04+ 9486

Sorry, maar Nyk z'n prestaties waren nou ook weer niet van het niveau van wat Bearman gisteren liet zien..
Nyk zette 'm toch regelmatig in de muur..
Bovendien vond ik Nyk ook een beetje veel te arrogant..

User Avatar
Madame Leclerc 10 maart 2024 om 22:08+ 11387

Olli lijk mij een nuchtere kerel. De Vries had inderdaad wat arrogante trekjes

User Avatar
FrontRowLockout 10 maart 2024 om 18:44+ 12908

Geen goede vergelijking. Net als dat Perez en Bearmann niet vergeleken kunnen worden.

Nyck en Perez hebben bakken met ervaring, bearman is nog lerende én maakte zijn debuut op notabene Jeddah.

Pierre Gasly 21 10 maart 2024 om 19:37+ 26

Nyck was 27 en WK Formula E en 2, iets meer ervaring als Ollie zegmaar

Rovig 11 maart 2024 om 7:09+ 11659

Nyck werd ook gewoon geprezen toen hij een punt pakte bij zijn invalbeurt voor Williams

User Avatar
DeEnigeHM 11 maart 2024 om 10:13+ 109

Onvergelijkbaar, 1 Nyck de Vries is 28 heeft al meermaals in een F1 auto kunnen trainen en zelfs racen voordat hij bij AT een half seizoen mocht rijden. Waar hij het, laten we eerlijk zijn, slechter deed dan Latifi vanaf race 1 en hij heeft ook de volledige wintertests mogen draaien.

Oli Bearman is 18, heeft een paar keer mogen trainen in een F1 auto en had een uurtje om zich bekend te maken met een compleet nieuwe en snellere auto dan hij kent. Ik ben ook niet zo onder de indruk als de Britse/Formula 1 media. Maar Mol geeft hem hier te weinig krediet.

User Avatar
Homer(1) 10 maart 2024 om 15:08+ 15077

Ik ben het meestal wel met Mol eens maar dit was een bespottelijke opmerking. Alleen VT3 rijden op een zeer lastig circuit en de Ferrari dan op plek 7 over de finish laten gaan is buitengewoon goed.

Ik heb het al eerder gezegd, Mol is een prima verslaggever maar in de studio doet hij het gewoon niet goed. Licht arrogant dan. Toch zie ik hem graag al verslaggever terugkomen mocht Ziggo de rechten weten te bemachtigen. Daar ligt zijn kracht en enthousiasme, niet daar in de studio.

JerRou 10 maart 2024 om 15:20+ 1446

Olav is een beetje teveel in zichzelf gaan geloven (zoals Wim Kieft altijd mooi zegt). Dit is daar een mooi voorbeeld van. Voor mij hoeft die niet meer terug te keren als commentator, maar dat terzijde.

User Avatar
Gentenaar 10 maart 2024 om 15:23+ 13961

Olav Mol krijgt Mart Smeets achtige trekjes! Ik ben echt blij met het Engelse commentaar bij F1 TV, Mol was ik spuugzat.

User Avatar
Barbapapa 10 maart 2024 om 16:02+ 3861

Je hebt helemaal gelijk. In de studio verandert hij in een klein kind dat populair en stoer probeert te doen. En dat probeert die dan ten koste van de presentator (of een niet aanwezige gast). Daarnaast is dat blauwe boekje waar hij zelf erg trots op is bespottelijk.

User Avatar
Scissmmm 10 maart 2024 om 14:59+ 18264

Terechte opmerking van mol, beerman heeft het prima gedaan maar dat mag ook wel als reservecoureur met al honderden uren ervaring in de sim.

User Avatar
FrontRowLockout 10 maart 2024 om 18:47+ 12908

Ja was idd een “gewoon” te verwachten prestatie van een 18 jarige zonder echte F1 ervaring buiten wat tests en een VT, om zo’n race te rijden op Jeddah…

User Avatar
Adjo83... 10 maart 2024 om 14:46+ 75351

Had deze opmerking niet van hem verwacht en vond het ook een beetje kinderachtig. Toen Verstappen in 2016 overstapte maakte hij ook kenbaar dat hij eerst zou moeten wennen voor er resultaten geboekt zouden worden. Dat het uiteindelijk gelijk een P1 werd had niemand durven dromen. Nu verwacht hij gelijk wonderen van iemand die nog amper ren F1 wagen had aangeraakt..terwijl Max er al ruim een seizoen op had zitten.

Heb geen problemen met Mol..maar dit is niet netjes van hem.

User Avatar
Minardi 10 maart 2024 om 14:53+ 10623

Met als kanttekening dat Max in een Toro Rosso stapte en Bearman in een Ferrari. Verder eens met je, een broekie die ineens mag opdraven in de F1, heeft het prima gedaan.

Ah, je tekst aangepast....

User Avatar
Adjo83... 10 maart 2024 om 14:57+ 75351

Aangezien de teksten tijdens het posten bij mij vaak wegvallen doe ik het maar in delen. Anders type je je vingers krom voor noppes...vandaar.

User Avatar
DeEnigeHM 11 maart 2024 om 10:09+ 109

Dan moet je ook de kanttekening maken dat Bearman een uurtje heeft mogen oefenen in de auto en hier en daar een testje heeft mogen doen.

Lessel1 10 maart 2024 om 14:54+ 7537

@Adjo83

Volledig met je eens! Ik had dit ook niet van hem verwacht..

Tink 10 maart 2024 om 14:55+ 17653

Vond het ook wel flauw. Beetje zure vent is Mol geworden.

User Avatar
Madame Leclerc 10 maart 2024 om 22:05+ 11387

Geworden? Is hij altijd al

Supertje 10 maart 2024 om 14:56+ 6195

Adjo, je refereert naar de eerste meters in de Rb. Toen reed hij al een seizoen in de at. Dat is wel belangrijke bagage. En Max reed toen een p8 en p6 ofzo in zijn eerste races. Op zich goed, voor een slechtere auto dan die Ferrari.

Denk dat het belangrijkste is dat hij het niet heeft verkloot, onze bearman. Dat is goed. Volgende race zal hij beter presteren. Olaf is te streng voor hem.

User Avatar
Burning-Rob-ber 10 maart 2024 om 15:04+ 9486

Bearman heeft vorig seizoen al in de Haas gezeten,(vt1) en in oudere F1 Ferrari's getest.
Maar verder eens, dit was best flauw van Olav.
De jongen heeft het prima gedaan.

User Avatar
Mask Fallen 10 maart 2024 om 15:40+ 4161

Inderdaad kinderachtig Adjo83. Mol is ook wel een beetje gek op de camera en dat heeft hij lange tijd moeten missen. Nu grijpt hij z'n kans met beide handen aan om weer even lekker aandacht te vergaren. Alleen jammer de manier waarop. Naar mijn mening slaat hij hier volledig de plank mis. Die Bearman heeft echt een topprestatie geleverd en verreweg de meeste kenners spreken vol lof over deze prestatie behalve Mol, die weet het beter. Tja, dit had ik ook niet achter hem gezocht. Beetje jammer.

User Avatar
Adjo83... 10 maart 2024 om 15:56+ 75351

Precies. Op deze manier wordt de Nederlandse pers al net zo zuur en subjectief als de Britse pers. Ben er ook van overtuigd dat als het een Nederlanders coureur geweest was het wel een topprestatie geweest was.

Maar goed..laten we het maar ophouden dat Mol een off day had.

De Oranje Bril 10 maart 2024 om 16:40+ 741

De Nederlandse pers is al net zo zuur en subjectief als de Britse pers.