Russell: 'Red Bull houdt zich in, zodat de FIA hen niet tegen gaat houden'

13:22, 03 apr 2023
71 Reacties

George Russell denkt dat Red Bull nog niet eens het maximale heeft laten zien. In de Chequered Flag podcast van de BBC zegt Russell dat naar zijn idee Max Verstappen en Red Bull nog wel meer kunnen laten zien op de baan, maar dat ze zich inhouden om te voorkomen dat de FIA hen terug gaat roepen.

Russell had een veelbelovende start van zijn race in Australië. Aan het begin wist de Mercedes-coureur meteen Verstappen voorbij te gaan en de leiding in de race te pakken. Zijn strategie werd echter verpest door een rode vlag, en in ronde 18 kwam er een abrupt einde aan zijn race toen de vlammen uit zijn auto sloegen.

Met het wegvallen van Russell probeerde zijn teamgenoot Lewis Hamilton in eerste instantie nog de strijd aan te gaan met Verstappen, maar hij moest zich al snel gewonnen geven. Verstappen reed daarna op zijn gemak weg en wist op een bepaald moment een gat van twaalf seconden te slaan. Volgens Russell is dit echter het teken dat er nog veel meer in de Red Bull zit dan wat Verstappen tot nu toe heeft laten zien.

‘Max heeft geen enkele reden om de grens op te zoeken’

“Ik denk echt dat ze zich inhouden”, beweert Russell. “Ik denk dat ze bang zijn om hun echte kracht te laten zien, want hoe sneller ze zijn, hoe meer de sport zal proberen hen op de een of andere manier tegen te houden. Realistisch gezien hebben ze waarschijnlijk een voorsprong van zeven tienden per ronde. Ik weet niet wat het exacte verschil is op dit moment, maar Max heeft geen enkele reden om de grens op te zoeken. Ze hebben het geweldig gedaan, daar moeten we eerlijk in zijn. Wij hebben overduidelijk nog veel werk te doen.”

71 Reacties
Jaap44Legend 04 april 2023 om 14:20+ 3

Ik vraag me af of RB naast het overtreden van de budgetcap nog andere "trucjes" heeft uitgehaald om zo ver voor te liggen op de rest van het veld. Ik hoop dat de FIA er bovenop blijft zitten.

Maxi 03 april 2023 om 21:34+ 187

Man man man....wat word ik misselijk van dat constante Engelse gezeur. Om te kotsen!!!

Maaskantje 03 april 2023 om 20:26+ 1996

Hij heeft volledig gelijk.

User Avatar
James Sonny Crockett 03 april 2023 om 19:28+ 6251

Russell laat hier zijn hand zien.

User Avatar
Primarch 03 april 2023 om 19:22+ 5589

Tja... ik verdenk Merc er van dat ze de motoren in Australië hebben opengescroefd, met het resultaat van Russell als gevolg. En ik denk als er geen rode vlaggen waren geweest, had Alonso Hamilton misschien nog wel tegrazen genomen.

Taki Inoue 03 april 2023 om 18:50+ 771

Russel past naadloos bij het enge clubje Heb hem nooit gehoord in de dominante mercedes jaren. Ben trouwens ook benieuwd wanneer Russel is "uit de kast" komt.

User Avatar
Carlos Whisper 03 april 2023 om 18:33+ 1183

Ik vind Russel echt een nare kwast. Het is net een bejaarde in het lichaam van een omgebouwde. Met z'n 'crikey' en z'n overdreven correcte gutmensch gedrag.

Dat had ie al in mindere mate bij Williams, maar vanaf het moment dat hij werd aangekondigd bij Mercedes ging de multiplier aan op dat gedrag.

En ik weet het; dat heeft ook te maken met mijn afkeer tegen Mercedes, maar de waarheid zal toch echt ergens in het midden liggen.

Nummero uno 03 april 2023 om 18:23+ 2006

Ja tuurlijk Max houdt zich zwaar in George , hij maakte ook expres tot 2x toe een slechte start

Slipstreamer 03 april 2023 om 18:00+ 1982

Zo weet ik er ook nog een....Mercedes is aan het sandbaggen om te verhullen dat men met kinderarbeid werkt..wat een stel kleuters....

User Avatar
HaroldG. 03 april 2023 om 17:51+ 2081

Vraag mij af of Russel dit zelf heeft bedacht of moest zeggen van Toto

User Avatar
Max4president 03 april 2023 om 17:46+ 98

Grappig dat George dit zegt... En ik denk dat hij nog gelijk heeft ook. Redbull hoeft de motorstand niet maximaal open te zetten zoals MB afgelopen weekend wél heeft gedaan. Aërodynamisch faalt de Mercedes miserabel.. Dat moeten ze ergens mee compenseren... En plof zei toen de motor van George. Veel mensen zijn nu lovend over Mercedes maar het lek is nog echt niet boven hoor! Als er straks een circuit komt waar topsnelheid een bijrol speelt eindigen ze "gewoon" weer rond de 8e plaats. Mark my words?

VSB 03 april 2023 om 17:14+ 38

Zoals de waard is vertrouwd die zijn gasten. Ik meen me een uitspraak van Paddy Lowe te herinneren die zei dat Toto Wolff meermaals sommeerde de motor terug te schroeven uit angst voor ingrijpen van de FIA. Als je het over competitie vervalsing hebt...

User Avatar
Oznola 03 april 2023 om 16:57+ 511

Pfffff…..krijg je toch brandend maagzuur van zoiets ?

veelcolins 03 april 2023 om 16:54+ 1782

Nadat Max nr.44 inhaalde was het zoals GP zei "straight into management" geen wonder dat hij rustig aan deed bij de start (het enige risico voor hem is uitvallen). Daarnaast is Mercedes het laatste team wat iets mag zeggen over dominantie.

Tminus89 03 april 2023 om 16:46+ 312

Typische Mercedes praktijken natuurlijk ipv RB. Net als het vingertje naar iemand anders wijzen voor iets dat ze zelf gedaan hebben, laat Russell ook gelijk maar even zien. Het is echt hetzelfde als de woke mentaliteit, de fascisten/marxisten roepen het hardst tegen de echte anti fascisten dat zij het zijn.
Emotioneel niet volwassen, het lijkt wel een virus waar Lewis het hele bedrijf mee heeft besmet.

Hypocriet 03 april 2023 om 16:40+ 1515

Aldus toto via spreekbuis Sjors

User Avatar
Roba 03 april 2023 om 16:32+ 8682

Hij is hard op weg om de titel van grootste kwal over te nemen van zijn teamgenoot. Wat een zeikwijf is het am het worden.

User Avatar
Bijrijder 03 april 2023 om 16:31+ 753

Russel moet zich met MB bezighouden en niet met smaad.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar RB is geen MB.

User Avatar
Marty Frick 03 april 2023 om 16:09+ 1019

De bekende KNUPPEL...

FCB33 03 april 2023 om 16:07+ 18512

Waarom zou de fia ingrijpen als het volgens de regels gaat. Komt dit uit hun eigen archief van het recent verleden. Die boekhouder of praatpop van Wolf.

Shadow64 03 april 2023 om 16:06+ 4129

ze moeten hem die v6 door zn strot duwen lampelul met zijn onzin verhalen.

SaabF1 03 april 2023 om 16:01+ 1756

Wat Russel zegt is volkomen logisch. Precies dat waar ik Mercedes ook van 'verdacht' (woord is niet goed want er is niets fout aan integendeel zelfs) toen zij de beste auto hadden.

Piv 03 april 2023 om 15:47+ 4357

Russell denkt werkelijk dat, dat de rede is waarom Redbull niet voluit gaat.
Die gozer is dom.
Anders dan bij Mercedes, die dit wel deden, kan Redbull voluit gaan zonder enig ingrijpen van de fia. De auto is volgens de regels en ze hebben niets wat anderen ook niet zouden kunnen doen!
Mercedes was bang dat de motor begrenst werd.
Wat willen ze bij Redbull doen?

De rede waarom verstappen deze race rustig deed, was omdat Perez niet pal achter hem zat. Anders waren ze samen weggereden.
Tevens liet verstappen de pace zien, toen hij Hamilton inhaalde. In een halve ronde over 2 seconden weglopen!
Redbull hoeft niet voluit te gaan. Ze hadden de motor terug gezet en nog waren ze de snelste. Ze zijn bezig om hun onderdelen niet onnodig te belasten, zodat ze niet als Mercedes in rook op gaan!

Jankert je moet eerst goed kijken naar zijn eigen team!

User Avatar
Hakki 03 april 2023 om 15:36+ 1967

Ik denk dat Russel het goed bedoelt, hij vind het gewoon oneerlijk dat RB het goed voor mekaar heeft. Hem was anders beloofd.

Hij durft gewoon nog niet te zeggen dat RB voor hun harde werk bestraft moeten worden, maar hopelijk doet de meester het toch.

Het is niet goed voor de sport dat anderen beter zijn.

BlackEasterEgg 03 april 2023 om 15:16+ 29

Jeetje wat een kinderachtig gedoe allemaal. Ook ik heb gister de race gekeken en viel op dat de redbull wel snel was maar niet meer die 1.5 a 2s per rondje maar 0.5 tot 0.8s ofzo. Is het dan echt heel raar om dit te zeggen? de mercedes had geen updates meegenomen. Dat je dan aanneemt dat de redbull niet 100% rijd is toch vrij normaal of niet soms.

User Avatar
(O)MA X cis'61 03 april 2023 om 15:16+ 4811

?

User Avatar
Giel Nelissen 03 april 2023 om 15:13+ 812

Ik vind het maar een vies mannetje. Gadver

User Avatar
Stig 03 april 2023 om 15:10+ 4865

Wat is die Russell geHamiltont sinds hij bij Mercedes rijdt zeg. Dat team zit vol met gestoorde narcisten. Als het goed gaat dan hoor je ze niet, maar nu is het de ene week dit en de andere week dat. Red Bull wint op hun sloffen alle races, dan kunnen ze het gat makkelijk dichten, dan houdt Red Bull zich in. Hoor ze nog roepen dat MB het beste team is....

User Avatar
Mille Miglia 03 april 2023 om 15:07+ 1213

George into politics. Na eerder Hamilton “ik heb nog nooit zo’n snelle F1 auto gezien” nu ook George met impliciete verdachtmakingen en een uitnodiging aan de FIA en de paddock om die verontrustend snelle Red Bull in twijfel te trekken. Echt jammer dat Russel zo snel al geïnfecteerd is geraakt door het politieke spel.

Ghini 03 april 2023 om 15:01+ 1876

Heuj daar is ie..
Precies wat Mercedes zelf een aantal jaar heeft gedaan! Maar nu vinden ze het toch niet zo leuk he..

Ep 03 april 2023 om 15:00+ 21237

Voor iedereen die hier weer wat achter zoekt: op dit blog wordt het ook al sinds race 1 geroepen!

Ik denk ook dat RBR zich in houdt, maar puur voor management van PUs en onderdelen. Waarom harder pushen dan nodig is?

User Avatar
F1_liefhebber 03 april 2023 om 14:55+ 6917

Ik ben ook van mening dat RBR zich inhoud, maar niet om de reden die Russell geeft. Vermoed eerder dat ze idd een voorsprong opbouwen en die gaan managen om zo slijtage te verminderen aan het materiaal. Ik zou het zelfs erg gek vinden als ze dat niet zouden doen. Waarom je materiaal onnodig voor een paar extra seconden voorsprong belasten.

User Avatar
Peter Pauer 03 april 2023 om 14:36+ 2979

Van leidend voorwerp naar lijdend voorwerp. Bij George zat het niet mee!

Joal246 03 april 2023 om 14:35+ 57061

Russell probeert iets teweeg te brengen. MB weet als geen ander hoe dit werkt

User Avatar
Sander Colnot 03 april 2023 om 14:30+ 18763

Een beter bewijs dat er géén samenspanning is tussen Mercedes en de FIA kun je niet krijgen.
Als Mercedes nl. de FIA in de hand heeft, dan hoef je dit niet via de media te spelen. Sterker nog: dan verklein je je kansen door het in de media te roepen.

Myth busted!

Inflatable 03 april 2023 om 14:28+ 3863

Russell spreekt natuurlijk vanuit de kennis bij Mercedes die dat zelf gedaan hebben in 2014-2016.. Dan ga je snel anderen in vergelijkbare situaties van hetzelfde betichten.. In werkelijkheid weten ze natuurlijk helemaal niet in hoeverre Red Bull zich inhoudt.. Zelf denk ik ook dat vooral Max nog wel iets overheeft voor als het echt moet, zeker in de races.. In de kwalificatie denk ik niet dat men zich echt inhoudt, daarvoor zijn de marges te klein..

User Avatar
(O)MA X cis'61 03 april 2023 om 14:27+ 4811

Ik denk dat russel hier een open sollicitatie doet naar Redbull.

User Avatar
Drollenvanger 03 april 2023 om 14:22+ 235

Dat RB zich met opzet inhoudt weet iedereen. Van RB zou je niets minder verwachten.
Maar goed, ergens zorgt dat wel voor meer (kunstmatige) spanning, dus zouden F1/FIA er eigenlijk wel blij mee moeten zijn. ?

hjmdaal 03 april 2023 om 14:20+ 3836

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten! Dat was de modus operandi van MB…

Inflatable 03 april 2023 om 14:29+ 3863

Precies..

Johanraceliefhebber 03 april 2023 om 14:16+ 143

Denken mag,insinueren is echter een bedenkelijke tactiek die we misschien van Mercedes kunnen verwachten. Jammer dat Russel hier in meegaat.

User Avatar
Miepie 03 april 2023 om 16:33+ 39487

Blimey George past zich makkelijk aan.

Baggs 03 april 2023 om 13:56+ 1391

Zou Russell net zo'n scherpe blik hebben opgedaan bij Mercedes als Hamilton? Die kon toen feilloos Max zijn achtervleugel zien flexen bij 250 km per uur. In Brazilië als ik me niet vergis.
Het is en blijft een team met vele onvermoede talenten.

Inflatable 03 april 2023 om 14:31+ 3863

Goede acteer talenten vooral..

F1 Zandvoort 03 april 2023 om 13:49+ 33128

Russel beetje jaloers? Dacht na williams zo in kampioensauto kunnen stappen en winnen.jammer joh
Maargoed toen Mercedes het deed geen probleem nu ander team het doet (in zijn ogen) is het een probleem

OUTLAWF1 03 april 2023 om 13:45+ 75

Heel erg sneu voor Russell,die dacht wereldkampioen te worden bij een dominant Mercedes. En ja misschien kan de redbull nog sneller dan dat ze lieten zien. dat deed Mercedes in hun dominante jaren ook. Russell droomde van een plaats in de dominate Mercedes, maar helaas is dat nu bij redbull, Jammer joh ?

Inflatable 03 april 2023 om 14:36+ 3863

Achja, Max heeft ook 6 jaar moeten wachten bij Red Buill voordat hij een auto kreeg die goed genoeg was om voor het kampioenschap te gaan.. Je weet in ieder geval wel dat het team de potentie en middelen heeft.. Zolang de juiste mensen erbij blijven..

User Avatar
Mitchell 03 april 2023 om 13:44+ 32171

1 ding moet je ze nageven: “ze zijn wel volhardend” en spreken duidelijk met een dubbele ondertoon door de red Bull de bombarderen als dominant en ze nog sneller kunnen + het refereren aan het eigen ontwikkelen.

Klinkt een beetje als: “die stoute RB moet afgestopt worden en wij moeten worden geholpen”.

User Avatar
Maxthegoat 03 april 2023 om 13:45+ 118954

Het schijnt dat MB zich ook een beetje inhield tijdens de eerste twee races. Anders ploft hun motor namelijk

User Avatar
Forzapertutti 03 april 2023 om 19:29+ 8614

?

Ondertussen kletst Sjors uit zijn nek. Red Bull zich inhouden? Ja, daarom is Perez nog steeds die 4 tienden of meer langzamer dan Max.

Max hield zich wel in toem hij een mooie voorsprong had, maar dat zou belletjes moeten laten rinkelen bij Mercedes...

Nog steeds vind ik "Hammertime" de grootste F1 scam van de laatste 10 jaar. Max rijdt op eigen kracht een eind weg. Lewis deed dat met een mapping die daarvoor gebruikt werd. Behoorlijk verschil.

User Avatar
Maxthegoat 03 april 2023 om 19:33+ 118954

Daar is Russel ook goed in hahaha. Maar idd. Het inhouden viel mee. Zoals je terecht zegt is Max na 9 seconde begonnen met managen. De banden moesten langer mee dan gebruikelijk omdat de pitstop veel eerder was gemaakt. RBR ging alleen minder snel dan de vorige 2 circuits omdat ze niet de ideale afstelling konden vinden wegens de temperaturen. En nog steeds toen Max aanzette vlak na de eerste rode vlag was die 1,2 seconde per ronde sneller. Dus van inhouden geen spraken. Sjors kletst inderdaad uit z'n nek haha.

Monic Armiento-Hissink 03 april 2023 om 14:29+ 38613

Ze waren in de veronderstelling dat de nieuwe regels voor de vloer genoeg zouden zijn, maar in plaats daarvan zijn ze zelf naar achteren gevallen en heeft allen Ferrari er pijn van. Ondertussen is er een andere concurrent opgestaan, AM.

MB_Amg_GR-SLH 03 april 2023 om 13:32+ 28797

Dat is de aard tegenwoordig. Mb ook gedaan en heel laat wat regels verandert. Horner riep in 2014 of 2015 ook dit en dat er snel veranderingen nodig was.
Het is pas paar races maar nu al roepen nergens voor nodig. Naar jezelf kijken en beste ervan maken. Still we rise

User Avatar
Checco11 03 april 2023 om 14:06+ 1765

Moet je echt letterlijk elke post afsluiten met de nu inmiddels vergane quote van je held 44

MB_Amg_GR-SLH 03 april 2023 om 14:16+ 28797

Zal er op letten.

User Avatar
Justme 03 april 2023 om 14:34+ 4498

You still rise :-)

MB_Amg_GR-SLH 03 april 2023 om 17:08+ 28797

Rise rise riseee

User Avatar
Ton’71 03 april 2023 om 14:40+ 8851

@ MB… : “er op letten” is niet hetzelfde als “Ik ga m’n best doen om het te voorkomen” hè ??

User Avatar
Ton’71 03 april 2023 om 18:19+ 8851

Het is je deze comment ieder geval al gelukt ! Ik zie progressie! Hahah ???

MB_Amg_GR-SLH 03 april 2023 om 17:07+ 28797

Haha jij snapt hem

User Avatar
Checco11 04 april 2023 om 2:25+ 1765

Vraag me af wat je quote word als Lewis stopt.....

Ps. Wie zou je naast Russel zetten als Lewis stopt?
Als je het mocht bepalen

MB_Amg_GR-SLH 04 april 2023 om 8:20+ 28797

Still we miss heheh nee grapje.

Omax komt niet dan Norris of sainz zal mn voorkeur zijn.

User Avatar
Wâldpykje 03 april 2023 om 15:42+ 13251

Still we rise GEIT. ?

Paulusssie 03 april 2023 om 18:34+ 435

Ja, de motor van Russel rees heel erg .
Hoop eigenlijk dat die van lowietje volgende race erachteraan gaat.

MB_Amg_GR-SLH 03 april 2023 om 20:54+ 28797

Gezellig. Nodigen we Max en alonso ook uit

John Bakhuis 04 april 2023 om 1:21+ 1469

Die gaat niet, die gaat bij hem nooit, alleen in 2016 in Maleisië hadden ze net toevallig Rosberg z'n motor in de verkeerde auto gehangen.

User Avatar
Ton’71 03 april 2023 om 13:32+ 8851

“Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten” zei mijn opoetje altijd.

Ik geloof ook niet dat de grens opgezocht hoeft te worden om de concurrentie te verslaan, maar dat is iets anders als “uit angst dat de FIA ons af gaat remmen.. “(zoals Mercedes deed met hun P.U. sur-plus)

User Avatar
Il Gordo 03 april 2023 om 13:30+ 10910

Het corporate balletje geeft z'n bek weer een douw. Heel eng mannetje.

Marcello 03 april 2023 om 13:30+ 74

Dat heeft Merkedes 6 jaar lang gedaan dus, maar toen reed Russel daar niet. En inderdaad geen Calimero gedrag tonen maar tandje erbij.

User Avatar
Mike Roemen 03 april 2023 om 13:28+ 10017

Natuurlijk, en dit soort opmerkingen maken jullie totaal niet in de hoop dat de FIA Red Bull gaat onderzoeken of regels aan gaat passen zonder dat daar noodzaak voor is.

Bob De Bouwer 03 april 2023 om 17:59+ 1146

Red Bull en ook Verstappen hebben in het verleden ook zulke opmerkingen gemaakt over Mercedes, het hoort er gewoon allemaal een beetje bij alleen niet voor degene met een oranje bril.
En nee ik ben zeker geen Mercedes fan.