McLaren wil net zo dominant zijn als Red Bull met Verstappen: ‘Zou perfect zijn!’

12:26, 13 mrt
19 Reacties

Dit seizoen is alles anders: waar Red Bull Racing de laatste jaren steevast het seizoen startte als torenhoge favoriet, is het ditmaal McLaren waarvan wordt gedacht dat het de Formule 1 zomaar kan domineren. Toch denkt Oscar Piastri dat van één dominant team - zoals Red Bull lange tijd was - gedurende vele jaren geen sprake gaat zijn.

Aan de vooravond van het nieuwe F1-seizoen, met de start dit weekend in Australië, gelooft Piastri in een spannende strijd met meerder teams. Daarom zegt hij over de kans op een soortgelijke dominantie als met Red Bull en Max Verstappen recentelijk: “Nee, dat denk ik niet. Het zou natuurlijk perfect zijn: proberen dat niveau van succes en competitiviteit te bereiken.”

“Ik denk dat dat is waar elk team en elke coureur van droomt. Maar op dit moment met de huidige regelgeving, met hoe het vorige seizoen verliep, is het ongelooflijk naïef om dat te verwachten. Ik denk dat dit seizoen net zo spannend gaat worden, of zelfs spannender, dan de tweede helft van vorig jaar”, vertelt Piastri aan onder andere GPblog.

Piastri verwacht veranderde pikorde

Piastri is realist. Ja, het team kan dit jaar de boventoon voeren. Maar daarna: “Maar we hebben volgend jaar een nieuwe set regels en dat zal de pikorde waarschijnlijk behoorlijk veranderen, of in ieder geval de verschillen vergroten”, aldus Piastri, die in elk geval hoopt zijn thuisrace te winnen. Letterlijk thuisrace, want de jongeling groeide niet ver van het circuit in Melbourne op.

19 Reacties
User Avatar
meMa 13 maart 2025 om 20:33+ 1705

Helaas, de meeste dromen zijn bedrog. Deze naar mijn idee zeker.
Zo'n dominant jaar als RBR had was echt uniek. Zelfs Mercedess kon daar bij lange na niet aan tippen. Daarbij heb je daar ook een coureur voor nodig die elke race geen fouten maakt. Die heb ik eigenlijk nooit eerder gezien, zelfs een Senna en een Schumacher niet. Daarin is Verstappen echt uniek.

Max1 13 maart 2025 om 15:31+ 1755

Dat gaat hem niet worden Piastri dromen zijn bedrog .

Monic Armiento-Hissink 13 maart 2025 om 16:25+ 38624

Dat weet hij ook wel en dat zei hij ook. Vooral omdat dit het laatste jaar is met dezelfde regels zal dat niet gebeuren. Misschien dat er volgend jaar weer een team is dat er boven uit kan steken maar dat moet nog blijken. Oscar is niet iemand die illusies heeft.

User Avatar
Didi to go 13 maart 2025 om 14:22+ 18225

Haha, En dan de woorden van ZAK. Dominantie is de doodsteek voor de sport. McLaren kan natuurlijk nooit dominantie nastreven. Dat zou tegen alle principes van mr Brown in zijn.

Of toch andere tijden.....

User Avatar
Fastback 13 maart 2025 om 13:40+ 1155

" McLaren wil net zo dominant zijn als Red Bull met Verstappen " Zoiets kan je wel willen, maar zij hebben geen coureur die in de schaduw kan staan van die Red Bull coureur..........

Monic Armiento-Hissink 13 maart 2025 om 16:28+ 38624

Ieder team wil dat wel zo'n jaar als RB in 23 had, veel minder stressvol. Maar dat gaat niet meer zo snel gebeuren en dat zei Oscar ook. hij heeft niet die illusies die zijn baas heeft. Misschien dat er met de nieuwe regels weer een team goed uit de start blokken schiet, maar een seizoen als 23 is echt heel uitzonderlijk en zal niet snel geëvenaard worden laat staan overtroffen.

User Avatar
Supermax 13 maart 2025 om 12:57+ 2410

2024 was de McLaren het grootste deel van het seizoen erg dominant.
Maar Norris dacht even Verstappen na te doen, hoe het eindigde zag iedereen.
Simply lovely zijn Max zijn woorden, zelfs daar verslikte Norris zich in.

User Avatar
Woods 13 maart 2025 om 13:27+ 19132

Al is mclaren dit jaar een paar tiende beter. De coureurs zullen een stuk beter moeten gaan presteren dan verleden jaar

User Avatar
Supermax 13 maart 2025 om 14:38+ 2410

Eerlijk gezegd hoop ik op geen van tweeën.

F1-stuur 13 maart 2025 om 12:34+ 1768

De jaren dominantie van rbr? Wat?
Rbr is 1 jaar dominant geweest in 2022 ging het begin gelijk op met leclerc

User Avatar
Marc F1 13 maart 2025 om 13:05+ 0

liep max in 2022 niet ook nog eens 40 punten achter op Leclerc?

User Avatar
Supermax 13 maart 2025 om 13:12+ 2410

Leclerc stond dacht ik zelfs voor tot de zomerstop.

F1-stuur 13 maart 2025 om 15:05+ 1768

Dat durf ik 1 2 3 niet meer te zeggen maar leclerc en verstappen waren aan elkaar gewaagd.iemand anders gaf ook al opmerken dat leclerc 40punten voorstond.

Monic Armiento-Hissink 13 maart 2025 om 16:30+ 38624

Klopt want Max had toen 2 DNF's in de eerste 3 races. Volgens mij was het gat dat hij moest overbruggen 45 punten, het grootste gat ooit wat toen is weggewerkt.

Monic Armiento-Hissink 13 maart 2025 om 23:23+ 38624

Maar met 45 punten achterstand en een Ferrari die tot de zomerstop sterker was, is dat niet zomaar even gedaan, ook al heb je er meer races voor en krijg je meer punten. Het was toch pas na de zomerstop dat RB het heft in handen nam.

User Avatar
Supermax 13 maart 2025 om 17:11+ 2410

Dat is duidelijke taal Monic, maar er zit wel verschil in de laatste jaren ten opzichte van de voorgaande jaren.

Vroeger reden ze soms 14 tot 16 races per jaar en pakten ze 10 punten als ze eerste werden, ook geen extra punt voor de snelste ronde.
Als er nu 40 punten verschil in zit is dat veel maar wel in te halen, dat was toen haast onmogelijk.

Van mij mag Verstappen zijn kunstjes weer herhalen en de vijfde op rij pakken.

Thirza 13 maart 2025 om 20:52+ 1123

Klopt. Zei ik hieronder ook al.

Thirza 13 maart 2025 om 20:52+ 1123

Juist. Max stond na 3 races al 46 punten achter leclerc. Volgens mij stond hij toen 6e of 7e in de stand.

jsc 13 maart 2025 om 15:25+ 6289

ja rbr was te zwaar, en had oa brandstofproblemen, ferrari had serieuze problemen met de powerunit.