Mexicanen achter Perez: ‘Betaalde prijs voor slechte strategie Red Bull'

8:03, 08 jul 2024
57 Reacties

Opnieuw was het voor Sergio Perez een dramatisch weekend: na een negentiende plaats in de kwalificatie (waarop de Mexicaan besloot uit de pitstraat te starten, red.), kwam de coureur van Red Bull Racing als zeventiende over de streep. Liefst twee ronden achterstand had Perez op winnaar Lewis Hamilton en ook teamgenoot Max Verstappen. Volgens de Mexicaanse media was dit resultaat in de Britse Grand Prix te wijten aan Red Bull Racing en niet Perez.

Bij Red Bull was men allerminst gelukkig met het optreden van de tweede rijder, die niet de snelheid had om enige indruk te maken. Maar dat zagen de media in zijn thuisland dus anders. In koeienletters schrijft de sportkrant Esto: “Checo Perez betaalde de prijs voor de slechte strategie van Red Bull.” Het medium wijst er vervolgens op dat Perez in de eerste dertig ronden al tweemaal binnenkwam voor nieuwe intermediate banden.

De krant Reforma wijt de tegenvallende prestatie van Perez eveneens aan Red Bull. “Red Bull gebruikte Sergio Perez als een proefkonijn” is de eerste zin van het verslag over de Britse Grand Prix op Silverstone. “Voor de Mexicaan was het een bijna onmogelijke missie om weer in de punten te komen nadat hij vanuit de pitstraat startte vanwege een wisseling van motor en andere elementen, dus hij was degene die met verschillende strategieën experimenteerde.”

Mexicaanse media maken zich zorgen over positie Perez

In elk geval is er in Mexico het besef dat Perez moet uitkijken dat hij zijn stoeltje bij Red Bull niet verlies. “De races gaan voorbij en de situatie van Checo Perez bij Red Bull lijkt steeds complexer. Het aanblijven bij het team wordt voortdurend in twijfel getrokken. Het Oostenrijkse team en het resultaat van de uit Guadalajara afkomstige coureur in de Britse Grand Prix zullen maken dat de druk en de onzekerheden alleen maar toenemen”, is de conclusie van Esto.

57 Reacties
FastLap2 08 juli 2024 om 17:29+ 5327

De situatie is al jaren simpel: Verstappen boekt met deze wagen resultaten, ook al zijn de omstandigheden niet ideaal, en Perez bakt er alleen op een goede dag iets van als alles meezit en anders kan hij gewoon niet mee met de top. Perez nekt vooral zichzelf en daar kan RB weinig aan doen.

Joost Mulders 08 juli 2024 om 15:18+ 2465

Ze moesten wel iets proberen, want Checo had zichzelf in een kansloze positie gebracht.

BartvH92 08 juli 2024 om 12:12+ 438

Ik word zo moe van die Mexicaanse blindheid.
Op elke socials zie je deze checo lovers voorbij komen. Hij is een goede coureur maar hij is gekraakt. Dankzij zijn vaders goede inbreng heeft Max hem helemaal afgemaakt als teamgenoot.

User Avatar
Slicks 08 juli 2024 om 11:28+ 852

Je kunt veel zeggen over Mexicanen... maar humor hebben ze wel!

User Avatar
Philo1212 08 juli 2024 om 11:18+ 464

Nu ja, nog twee races tot aan het zomerreces. Twee kansen nog om aanzienlijk beter tevoorschijn te komen.

User Avatar
Mille Miglia 08 juli 2024 om 11:05+ 1213

Soms mis je papa Perez die tegen alle feiten in nog eens beweert dat zijn zoon de beste coureur is sinds het gesneden brood.

User Avatar
Homer(1) 08 juli 2024 om 12:15+ 15077

Zou die vent nog wel eens terugdenken aan al zijn domme uitspraken? Die gast kun je toch ook niet meer serieus nemen? Alhoewel, als je de Mexicaanse kranten mag geloven dan is er helemaal niets mis aan Perez... (jr)/(sr)

User Avatar
Mille Miglia 08 juli 2024 om 12:29+ 1213

Zelfreflectie is een groot goed

User Avatar
Homer(1) 08 juli 2024 om 10:36+ 15077

Dat de media in Mexico een gigantisch bord voor hun kop hebben is inmiddels wel duidelijk. Maar het leek er inderdaad wel op dat Perez min of meer als proefkonijn is gebruikt. Hamvraag is dan waarom? Niet omdat hij in de top 5 reed op dat moment. Eerder omdat zijn race al kansloos was. Kwalificeren op de 19e stek was de Mexicaanse media kennelijk nog niet opgevallen...

Steward 08 juli 2024 om 10:44+ 57

Dit. Dienen als proefkonijn is de enige manier waarop Perez nog iets bij kan dragen, want voor de rest is het volledig kansloos. Zelfs een paar punten bij elkaar sprokkelen voor het WCC is al een opgave voor hem, laat staan iets betekenen in de strategie.

Erik Reiters 08 juli 2024 om 14:18+ 268

Hij zat al rond lang vast achter de Haas van Kevin. Hopeloos.

jtgerritsen 08 juli 2024 om 10:30+ 562

De Mexicaanse pers gaat er heel makkelijk aan voorbij dat Perez de slechte kwalificatie, die de basis vormde van zondag, echt aan zichzelf te wijten heeft.
Daarnaast maakt het voor Perez niet veel uit of hij vanuit de pits start of vanaf de 19e plek, inhalen vindt hij toch altijd net zo lastig en kan hij niet enorm goed ofzo...

Perez en de Mexicaanse media vergeten daarnaast ook dat Perez in dienst tijd van Red Bull, dus als het team het nodig vindt om met hem te experimenteren, bijvoorbeeld om een plan voor Verstappen te kunnen maken, dan is dat hun goed recht. Punten zou Perez toch niet rijden, dan maar in dienst van het gehele team rijden.

User Avatar
FrontRowLockout 08 juli 2024 om 10:40+ 12908

“ dus als het team het nodig vindt om met hem te experimenteren, bijvoorbeeld om een plan voor Verstappen te kunnen maken, dan is dat hun goed recht”

Dit dus. Hij bied geen rugdekking aan VER dus dan maar zo je steentje bijdragen ?

FlorisF1 08 juli 2024 om 9:48+ 1888

Zaterdag is toch echt zijn schuld. RBR heeft dramatische kwalificatie uitkomst aangegrepen voor upgrades op de auto. En ja, starten op harde band is in zekere zin je opofferen om inzicht te krijgen voor Max. Na 1e gedeelte van de race was het overigens wel duidelijk dat Checo niet meer in de punten ging rijden. Dan is het ook niet heel raar dat Checo de Inters probeert en test.

User Avatar
Oma Mieke 08 juli 2024 om 9:24+ 8516

Hang je helm aan de wilgen, en geef een ander de kans tweede rijder te worden.

User Avatar
Golden Gate 08 juli 2024 om 12:48+ 2255

Misschien hangt hij zijn helm beter aan een cactus. Hebben ze er meer van, daar in Mexico.

Pirelliband 08 juli 2024 om 9:02+ 1929

Nee perez vroeg volgens mij zelf om de inters

User Avatar
Waltpaper 08 juli 2024 om 9:00+ 3271

Perez: ‘Betaalt prijs voor slechte auto Red Bull', zou ik er van maken. Zoals Verstappen gister in een interview aangaf, kamt de RB20 met diverse problemen. Mede daarom is het ongekend knap wat Max heeft gepresteerd. En dan volgens Marko en dus zijn data, ook nog gewoon de GP winnen als deze 2 rondes langer zou hebben geduurd. Dat is bijna tot aan het absurde. Blijkbaar kan Perez niet goed omgaan met een wispelturige auto. Hij klaagt er steen en been over.

User Avatar
Supermax 08 juli 2024 om 9:38+ 2410

Volgende race stapt hij in een scootmobiel, wij zullen het verschil niet zien

User Avatar
Waltpaper 08 juli 2024 om 10:01+ 3271

Maar kan een vervanger het Verstappen wel lastig maken? We hebben Ricciardo, Gasly, Albon en nu Perez al gehad. Ik denk maar dat is puur mijn mening en die heb ik al vaker geschreven, dat Verstappen zo giga goed is (niveau coureur niet eens in een 100 jaar, volgens Lauda). Dat hij veel van de auto kan compenseren. Als maatstaaf enkel de prestaties van Perez genomen en RBR staat er echt niet goed voor.

User Avatar
Waltpaper 08 juli 2024 om 10:12+ 3271

Verbazen als Yuki de radio weer eens vol scheld? Nee alle gekheid op een stokkie. RBR dacht het ei van Columbus met Ricciardo, Gasly, Albon en nu Perez, gevonden te hebben, maar toch niet. De RB lijkt een lastif te besturen auto. Dus ik zet in op eerst zien en dan geloven.

User Avatar
FrontRowLockout 08 juli 2024 om 10:42+ 12908

Het gaat niet eens om Verstappen lastig maken; hij moet er gewoon dichterbij zitten zodat er consistent punten gescoord worden en het eea met strategie gedaan kan worden.

User Avatar
Supermax 08 juli 2024 om 12:40+ 2410

Het Verstappen lastig maken hoeft niet, dat doen momenteel de Mercedes en Mc Laren mannen al genoeg
Maar wat Perez nu laat zien is ver beneden peil, gaat er meer af dan dat hij punten pakt
Dat de Red Bull momenteel geen fijne wagen is geloof ik zomaar

Erik Reiters 08 juli 2024 om 14:23+ 268

Zou de race langer duren had Lando nooit de softs genomen maar de nieuwe medium en zou Max ook niet gewonnen hebben.

User Avatar
Waltpaper 08 juli 2024 om 15:56+ 3271

Als Russel niet was uitgevallen was het ook nog maar kijken of Hamilton fier naar de overwinning was gereden.

User Avatar
Wiesneuze 09 juli 2024 om 12:55+ 30001

@Waltpaper.
Hamilton was duidelijk sneller dan Russell in de vochtige omstandigheden.

User Avatar
Wiesneuze 10 juli 2024 om 18:01+ 30001

@Waltpaper.
Het was idd een leuke race om te volgen, de tijd vloog. Of Russell zonder technische problemen nog bij Hamilton was teruggekomen, dat zullen we nooit weten. Ik denk zelf er bij maar niet er voorbij.

User Avatar
Waltpaper 10 juli 2024 om 13:43+ 3271

Jup maar achteraf heeft het ook niet heel lang geregend. En uiteraard het is een optelsom. En Russel en de mannen van Mclaren. En Verstappen die er bij de kwalificatie net even niet lekker uitkwam. Op elk front heeft Hamilton ook wel een beetje het geluk mee gehad. Maar dat is mijn mening. Ik gun hem de overwinning. Ik vond het een leuke race. De afgelopen jaren vond ik er niet veel aan. Danwas het vaste prik en Verstappen was alweer weg na bocht 1.

User Avatar
Bulborb 08 juli 2024 om 8:51+ 2459

Een dezer dagen zal de rondetijd van Lawson in de RB20 bepalen of de strategie wederom in het nadeel van de Mexicanen zal zijn.

User Avatar
T0N’71 08 juli 2024 om 11:32+ 290

Net zoals de “test” met Ricciardo t.o.v. De vries ? Laten we eerlijk zijn … de testen zijn niet echt van belang buiten het opbouwen van het zelfvertrouwen van de rijder. Tijden Tov andere rijders worden nooit bekend gemaakt, noch de motorstanden die de coureur gebruiken mocht. En dan toch word er gewisseld van rijder… waarna blijkt dat de eerdere rijder het niet zo slecht deed.. ?

User Avatar
Bulborb 08 juli 2024 om 16:09+ 2459

Naar mijn mening is het relevanter is dan je denkt. Alternatief is om Lawson VT1 te laten rijden, maar dan gaat wel de meetlat ernaast incl bijbehorende druk.
Een positie voor de constructeurstitel levert in contanten ook het nodige op, niet te vergeten het prestige van een 2e achtereenvolgende titel.

raloda 08 juli 2024 om 8:51+ 696

Perez maakte zaterdag zelf de fout en daar begon het. Zover ik weet heeft een coureur altijd een stem in de strategie. Misschien heeft redbull hem gebruikt, dat kon ook in die positie. Had hij zaterdag maar beter moeten presteren.

User Avatar
Donut 08 juli 2024 om 8:47+ 1037

Vergeet niet dat ook leclerc veel te vroeg op Inters ging..... Maar ik hoorde gister van de commentatoren op Sky dat alleen een coureur kan bepalen wanneer het tijd is voor andere banden aangezien alleen zij precies weten/aanvoelen waar het op de baan te nat is voor slicks en niet de pit muur.

Monic Armiento-Hissink 08 juli 2024 om 9:35+ 38624

Dan hebben die twee schijnbaar geen gevoel.

User Avatar
Donut 08 juli 2024 om 12:31+ 1037

Toevallig allebei afkomstig uit omgevingen met relatief gezien mooi weer?

Surya 08 juli 2024 om 8:42+ 570

Wie parkeerde de auto in de grindbak? Daar begon het al. Over het algemeen is het de rijder die aangeeft als je van slicks naar intermediates gaat, daar ging hij samen met oa Leclerc veel te vroeg op. Ik denk dat bovenstaande opmerkingen wat te eenzijdig belicht zijn.

Supertje 08 juli 2024 om 8:59+ 6195

Zowel per als lec stonden er niet goed voor, dus hun beslissing was een wanhoopsdaad. En voor beiden pakte de gok slecht uit.

User Avatar
FrontRowLockout 08 juli 2024 om 9:24+ 12908

Eens, soms moet je gokken met inters. Zie Zandvoort vorig jaar; terwijl de rest doorreed ging Perez naar inters op het juiste moment en was seconden sneller per ronde. De gok had ze dus aanzienlijk posities kunnen opleveren maar helaas.

Surya 09 juli 2024 om 23:45+ 570

De vraag is of je een dergelijke gok met een Red Bull of met een Haas/Williams moet nemen.

User Avatar
FrontRowLockout 10 juli 2024 om 12:42+ 12908

Het team is irrelevant; het gaat om de positie waar je je bevind. Perez reed zo goed als achteraan, stel de gok was succesvol dan pak je zo 6-10 plekken. Veranderd toch je hele race dan.

Memnoch 08 juli 2024 om 8:20+ 1021

Tja, eerlijk is eerlijk.. de strategie die ze Perez gaven was ook slecht en kwam erg over alsof hij vroeg op inters werd gezet om te kijken hoe zijn wagen zich zou houden. Niet dat hij op daarvoor met zijn harde banden zijn voorligger ingehaald kreeg, wat al niet best was, maar toch..

User Avatar
RK 79 08 juli 2024 om 8:34+ 1146

Maar als je het zelf te vroeg vind als coureur dan zeg je toch op de radio dat je buiten blijft?

silverleaf89 08 juli 2024 om 8:38+ 7667

Van wat ik van anderen heb gehoord was het Perez zelf die om de inters vroeg. Heb het nog niet gechecked.

JamieStarr 08 juli 2024 om 9:37+ 1443

Als je op strategie alleen al 10 plaatsen goed moet maken (om in de punten te komen), dan moet je een strategische keuze maken die beter is dan de keuze van 10 rijders die voor je rijden. Hij vergooit gewoon elke week zelf zijn kansen op een fatsoenlijk resultaat.

User Avatar
Fietsiepietsie 08 juli 2024 om 8:14+ 1111

Ah, en was het ook de schuld van RBR dat hij 19e op de startgrid stond? Want met de beste strategie van de wereld kan Checo vanaf de 19e plaats niet in de top 10 komen. Tenzij ze 'm een raket geven en er 10 coureurs uitvallen.

#Zandvoort# 08 juli 2024 om 8:12+ 1703

?

User Avatar
Snorremans 08 juli 2024 om 8:08+ 4340

Ook zij weten dat het einde nabij is...

User Avatar
T0N’71 08 juli 2024 om 8:24+ 290

Nu nog Horner overtuigen… ?

User Avatar
Lepel 08 juli 2024 om 8:54+ 3603

Horner zal op een gegeven moment wel moeten. Dit kan hij Max en heel RBR niet aandoen om Perez aan te houden. Of zal Max de knoop eerder doorhakken door voor Mercedes te gaan rijden?

User Avatar
FrontRowLockout 08 juli 2024 om 9:26+ 12908

Dit dus. Horner riep wel dat niemand groter is dan het team maar met Perez begint het er toch aardig op te lijken..

User Avatar
T0N’71 08 juli 2024 om 10:06+ 290

Als dat waar is, dat Horner op een gegeven moment niet anders meer zou kunnen, bewijst hij daarmee dat hij al twee jaar te laat is geweest met z’n beslissing nemen. En dat zou zijn lot moeten bezegelen. Het rumoer houd niet op, ieder geval niet vanzelf…

User Avatar
T0N’71 08 juli 2024 om 11:25+ 290

Eens, tot hij zich niet meer kon bedwingen om toch de macht te willen grijpen na het overlijden van Mateschits…

User Avatar
Lepel 08 juli 2024 om 10:25+ 3603

Vond het altijd een prima teambaas zoniet de beste om voor te werken. Sinds hij Ricciardo liet terugkomen hoewel Marco dat niet zo een goed idee vond kreeg ik vraagtekens.
Toen die yoho...(bedenker frisdrankje) naast m stond werd het wel wat duidelijker dat hij alle macht wil/heeft toont door rare beslissingen.

User Avatar
RK 79 08 juli 2024 om 8:38+ 1146

En terecht, Rijd geen deuk in een pakje boter.

User Avatar
T0N’71 08 juli 2024 om 10:09+ 290

Dat klopt… maar das waarschijnlijk omdat er nog geen pakje boter op het circuit ligt… anders had die die ook nog wel wat keren weten te raken hoor… we hebben hem echt al over van alles dingen zien verkl*ten ..

User Avatar
Lepel 08 juli 2024 om 10:27+ 3603

Dan was het te schuld van dat pakje boter omdat het te hard was of zoiets dergelijks.

custermans 08 juli 2024 om 8:07+ 3629

Lol, uiteraard is het de schuld van het team......