Windsor verdedigt Verstappen, slacht Red Bull: 'De wereld is gek geworden'

9:05, 22 jul 2024
37 Reacties

Max Verstappen heeft vanuit veel hoeken kritiek gehad voor zijn manier van communiceren tijdens de Grand Prix van Hongarije, maar er is één iemand die compleet de kant kiest van de drievoudig wereldkampioen. Peter Windsor schaart zich vierkant achter Verstappen en opent de aanval juist op Red Bull Racing.

"Dit is een team Max zoveel races en wereldkampioenschappen heeft opgeleverd", steekt Windsor van wal in een nieuwe video op zijn YouTube-kanaal. "Het is het beste team in de racerij of was dat in ieder geval tot een paar races geleden. Max was laaiend en hij zei alles wat in hem opkwam over de belachelijke strategie. Daarin had hij wel gelijk: het was een belachelijke strategie, waardoor hij twee keer een undercut te verwerken kreeg."

Hij kwam achter Lewis Hamilton terecht, ondanks dat de RB20 sneller was dan de W15 van de Mercedes-coureur. "Max deed verwoede pogingen om Lewis Hamilton te passeren. Ondanks twee DRS-zones lukte hem dat niet en het eindigde vervolgens dan ook in tranen met een botsing tussen de twee. Het leek een beetje op wat er in 2021 in Monza gebeurde in bocht één."

Red Bull bekritiseerd

Verstappen was al bijzonder gefrustreerd en de touché met Hamilton maakte het er allemaal niet beter op. "Max was erg overstuur na de race en zo hoort een coureur te zijn. Het spijt me om dit te zeggen, maar ik kan er niet bij dat het team aan Max vertelde over de radio dat hij niet moest hebben over wie er voor lag bij de apex [bij het inhalen van Lando Norris bij de start] en dat zijn opmerking kinderachtig was. Ik bedoel, tegen wie hebben ze het? Ik kan niet geloven dat een Red Bull-medewerker dat tegen Max Verstappen heeft gezegd midden in de race. Ik vind het echt verschrikkelijk", aldus Windsor.

De 72-jarige analist vervolgt: "Misschien ben ik de enige die er zo over denkt, volgens mij is de wereld gek geworden. Lando Norris had die race moeten winnen, Red Bull had daar niet met Max Verstappen over moeten praten, ze hadden zich over de radio moeten verontschuldigen voor de strategie en in dat opzicht het beste uit hem moeten proberen te halen."

37 Reacties
Bobbie Rotkop 22 juli 2024 om 12:32+ 576

Geen speld tussen te krijgen.

jaivi 22 juli 2024 om 14:57+ 2436

Idd
Spatzuiver oftewel spijker op de kop

User Avatar
Brom 22 juli 2024 om 11:20+ 596

Juist dat schelden van Max geeft aan hoe torenhoog de frustratie is, dat mensen daar aanstoot aan nemen is hun probleem. Op het scherpst van de snede en met het mes tussen de tanden horen dit soort dingen er gewoon bij, alleen hoor je ze nu openlijk op de boordradio, soit. Niet zo kleinzielig doen hierover, dit hoort bij topsport.

User Avatar
Golden Gate 22 juli 2024 om 11:26+ 2255

Precies dat! In de tijd van Senna gebeurde dat absoluut ook, alleen werden radio berichten toen niet uitgezonden.

Wat je zegt: is dit topsport. Gasten als Max komen alleen om te winnen, daarom zijn ze zo goed... maar ook zo veeleisend zijn.

Lieverdjes halen geen WK titels.

User Avatar
Dutch reporter 22 juli 2024 om 12:31+ 11206

Max roept dit al vanaf de eerste testritten dit seizoen! Dat hij zoveel heeft weten te winnen is gewoon onwijs knap. Rbr is gewoon slecht bezig met de auto en nu ook nog eens met strategie. Natuurlijk is Max boos!! En dan ook nog genaaid worden door z’n zogenaamde vriend in bocht1

Pitreporter Mo 22 juli 2024 om 11:18+ 1733

Het is gwn heel simpel, Max was terecht boos, het is al jaren zo dat de undercut supersterk is op de Hungaroring, de afgelopen 2 jaar kon RB hier de overcut laten werken omdat het tempo simpelweg veel hoger lag dan de concurrentie. Maar dit was de domste strategie met deze omstandigheden, de persoon die dit heeft bedacht heeft echt iets uit te leggen. Het was vrij warm dus overhitting van de banden en daardoor alleen maar moeilijker kunnen volgen waren te voorspellen. Ik denk zelf dat de race eigenlijk al bepaald was na de 1e stop, doordat RB als laatste naar binnen ging en ook naar de harde band ging, zouden ze dat bij de 2e set stops ook zijn en dus moeten inhalen aan het eind. Moraal.van het verhaal RB heeft zich laten verschalken door de andere teams.

JohD 22 juli 2024 om 10:52+ 295

Peter Windsor heeft mijns inziens gelijk. Schelden helpt niet wat Max deed, maar met name de reacties op zijn harde kritiek tijdens de race komt voort uit wat hij al enige tijd roept. En RBR zat zelf hoog vd toren te blazen over de updates. Misschien dat ze in Spa werken maar zou me niet verbazen als Max dan een motorwissel doet. De onrust neemt toe en ik zie dit niet beter worden, dus ik vrees dat in de 2e helft van het seizoen er meer goede mensen weggaan bij RBR door dit maar doorgaande etterende sfeerverziekende gedoe wat gaat doorwerken in de prestaties

User Avatar
Golden Gate 22 juli 2024 om 11:31+ 2255

Precies, en bovendien zat RB (Horner in het bijzonder) de achteruitgang zwaar te bagatalliseren. Ook Newey zou niet 'onmusbaar' zijn en Wache en zijn mannen zouden de klus 'wel kunnen klaren'.

Realiteit is dat de RB20 nu nog op de restjes genialiteit van Newey hinkt. We mogen hopen dat dat volstaat voor de 4e titel, maar voor de RB21 onder Wache ziet het er weinig hoopgevend uit als je ziet wat die presteert.

Jeffrey Koch 22 juli 2024 om 10:23+ 514

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens alleen dat schelden van Max maakte het niet beter, dat had hij achter gesloten deuren moeten doen. Verder vind ik wel dat Red Bull alles te verwijten valt in deze. Windsor heeft echt een punt.

User Avatar
Flitspaal 22 juli 2024 om 10:22+ 715

Veels te veel frustratie. Allemaal de uitkomst van een verloren ontwikkelingsstrijd, interne machtsstrijd, vertrekken personeel….

William Brooymans 22 juli 2024 om 11:16+ 3855

Horner schermt veel te vaak met de regels dat men dicht bij elkaar kan komen. In mijn ogen grote onzin want hoe heeft Mercedes het dan 8 jaar uit weten te houden zonder enige grote druk van de concurrentie zoals redbull/mak die nu wel heeft?

Max legt zich er ook niet bij neer en dat is alleen maar goed. Het enige wat je Max aan kunt rekenen is zijn gedrag over de radio richting het team maar dat is denk ik ook de manier waarop hij zijn frustraties uit?

User Avatar
Golden Gate 22 juli 2024 om 11:40+ 2255

Je kan en mag Max dat radio gedrag niet aanrekenen. Vergeet niet dat het intern rommelt, en dezelfde Horner die daar debet aan is (en wat Max betreft op had moeten tiefen) de teloorgang bagatalliseert.

Wat Max intern zegt lijkt aan dovemansoren gericht, want wat hij eerder genuanceerder in de media gezegt heeft is dat ook gebleken. Ja, dan moet je als Max zijnde de knuppel wel in het hoenderhok gooien. Het is geen gezelschapsspelletje, maar topsport.

Maar goed, in '25 zit Max geheid bij MB als Horner met RB nog om de kruimels meedoet.

William Brooymans 22 juli 2024 om 15:41+ 3855

Ik zeg ook dat ik hem wel begrijp dat hij zo reageert. Max heeft nu eenmaal het hart op de tong en heeft idd al meerdere keren op zachte wijze aangeven in de media dat het zo niet goed gaat bij redbull. Marko liet ook vallen dat Max al eens wat hardere taal heeft gebezigd in de fabriek en zit niet voor niets er boven op. Er zal als het straks echt fout loopt niemand kunnen zeggen dat hij er met de pet naar heeft gegooid.

Steward 22 juli 2024 om 10:08+ 57

Windsor is een echte purist. Een van de weinige journalisten die een old school raceliefhebber is en die door de BS heen kan kijken. Een zeer positieve uitzondering in de Britse media.

User Avatar
Mich 22 juli 2024 om 9:55+ 16727

Windsor heeft groot gelijk. Dit zijn de feiten, geen speld tussen te krijgen.

silverleaf89 22 juli 2024 om 9:34+ 7667

Fijn dat er nog 1 iemand is die een beetje kan nadenken en niet schaapachtig met de kudde meeloopt. Mensen kunnen dan klagen over een gefrustreerde Max, maar zijn frustraties (opgehoopt over maanden wrs) zijn wel terecht en GP deed er ook niet best aan om Max extra op te fokken met sarcastische opmerkingen nadat de strategie tot twee keer toe verpest werd.

User Avatar
Chief Rocka 22 juli 2024 om 10:19+ 2252

Ik begrijp de frustraties van Max zeker en hij had ook zeker recht van spreken over de strategie maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het team (dat Max ook een winnende auto gaf en vaak een winnende strategie) bijna de gehele race (openlijk) loopt af te branden. Maar ik snap hem wel, mi was Max gisteren eens een keer niet de gebruikelijke Max die we kennen. Max is één van de weinige coureurs die gewoon zelf zijn strategie bepaald als hij vindt dat er iets niet klopt. Gisteren niet. Een divebomb van Max.. really, dat zie ik eigenlijk nooit bij hem. Blijkbaar is er meer aan de hand bij Red Bull dan wij denken als het zelfs bij iemand als Max invloed kan hebben op zijn prestaties.

User Avatar
Alfa arie 22 juli 2024 om 10:40+ 4619

Windsor heeft niet echt gelijk maar hij roept wat de meeste Verstappen fans graag horen, zoals Max tekeer gaat tegen Lambiase slaat natuurlijk nergens op, dat is al vaker voor gekomen, ze zeggen het niet maar ik denk dat diep in zijn hart Lambiase helemaal niet zo blij meer is met Verstappen

User Avatar
Brom 22 juli 2024 om 11:17+ 596

Als Lambiase dat echt vindt kan ie gewoon ophoepelen hoor. Voor hem 10 anderen, voor Max… wordt wat lastiger.

User Avatar
Chief Rocka 22 juli 2024 om 11:34+ 2252

Alfa arie, dat zou ik echt niet weten. Zelf vond ik het gisteren iets te maar ik zit niet in die auto om een topprestatie te leveren en ik weet ook niet alle achtergronden van wat er eventueel alleemaal speelt. Wat men wel van Max weet is dat hij niet zeikt om het zeiken maar om met het team een topprestatie neer te zetten en hen daarbij ook de nodige feedback geeft. Ik ga er vanuit dat met een goed gesprek duidelijk wordt dat bepaalde kritiek op elkaar het beste buiten de openlijkheid wordt besproken.

User Avatar
Golden Gate 22 juli 2024 om 11:46+ 2255

Nou AA, Windsor slaat de spijker gewoon op de kop. Dat jij niet snapt hoe topsport werkt is een ander verhaal.

User Avatar
Alfa arie 22 juli 2024 om 12:53+ 4619

Ik denk dat het wel los loopt, als je andere mening hebt ben je gelijk de boel aan het opfokken.............

User Avatar
Alfa arie 22 juli 2024 om 12:35+ 4619

Daar hebben we jou gelukkig voor om te snappen hoe topsport werkt, heeft niets te maken met hoe je met elkaar omgaat binnen het team...

User Avatar
DD 22 juli 2024 om 12:37+ 7867

@gg alfa ari zit altijd de boel op te fokken, gewoon negeren

Monic Armiento-Hissink 22 juli 2024 om 11:56+ 38624

Ik zou weleens willen weten wat jij zou doen als je al maanden lang probeert om je team duidelijk te maken dat er stappen gezet moeten worden als men nog kampioen wil worden en men niet naar je luistert. Tot nu toe was Max de enige stabiele factor in het team dat nog steeds wist te leveren. Hij heeft al meermaals aangegeven dat ie dit niet vol kon houden. Als je teambaas dan nog steeds zijn kop in het zand steekt dan ontploft de bom een keer. Of ben jij dan in staat om je in te houden terwijl al je pogingen om een goed resultaat neer te zetten te niet worden gedaan door twee strategische blunders? Het is altijd makkelijk praten als je langs de zijlijn staat en de achtergronden niet weet.

User Avatar
Alfa arie 22 juli 2024 om 16:00+ 4619

Ach, de alles beter weter, groetjes terug

Monic Armiento-Hissink 22 juli 2024 om 14:27+ 38624

Dat kan, maar er zijn verschillende manieren van verliezen. Als een ander sneller is dan is dat prima, maar als er door domme fouten verloren wordt is dat zuur, zeker als je die fouten niet zelf hebt gemaakt of voorkomen hadden kunnen worden.

User Avatar
Alfa arie 22 juli 2024 om 13:45+ 4619

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens en jij bent ook een echte Verstappen fan en volgt alles, compliment hoor maar soms kun je ook wel eens verliezen toch, er zijn zat jongens die al jaren achteraan rijden......nu gaat het bij RedBull ff minder maar zo groot is het verschil nou ook weer niet, het is wel spannender toch, op naar Spa ?

Monic Armiento-Hissink 22 juli 2024 om 13:22+ 38624

Ik zeg ook niet dat ze het bewust doen, maar het is eigenlijk al het hele jaar op en neer. De enig stabiele factor tot nu toe was Max. F1 is geen thee kransje, met meerdere kapers op de kust moet je iedere race alert blijven en kan je je geen fouten veroorloven, bewust of onbewust, dat heeft er niks mee te maken. Max heeft en levert altijd 100% en heeft het team weer de successen gebracht na Vettel en records op hun naam gezet die voorlopig of zelfs helemaal niet meer verbroken zullen worden. Hij heeft een nieuw stukje in de geschiedenis geschreven van RB en de F1, daar mag hij ook wat terug voor vragen ook al wordt hij vorstelijk voor zijn werk betaalt. Dit is niet alleen topsport maar ook een bedrijf waar miljoenen in omgaan. Daar kan je je geen amateurisme in veroorloven. Tuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden maar daar zou je uit moeten leren. Kennelijk hebben sommigen bij RB dat tot op heden niet gedaan en een daarvan is Horner. Naar mijn idee was deze hele tirade tegen hem gericht die veel verkeerde beslissingen heeft gemaakt en zorgt voor tweespalt in het team. Dat dit over de radio gebeurde kan je je vraagtekens bijzetten, maar soms heb je dat zelf niet in de hand als de nood hoog is.

User Avatar
Golden Gate 22 juli 2024 om 15:42+ 2255

@AA
Gezellig doe je bij je lokale dam, biljart of bingo vereniging: niet in een topsport omgeving.

User Avatar
Alfa arie 22 juli 2024 om 12:56+ 4619

We staan natuurlijk allemaal langs de zijlijn, daar heb je gelijk in maar ik denk ook dat het team niet bewust fouten maakt dus doe een beetje gezellig naar je teammaten en bespreek de problemen met elkaar en niet over de boardradio,

silverleaf89 22 juli 2024 om 10:57+ 7667

Dat laatste is nou juist precies waarom ik Max niet zo hard afbrandt zoals anderen hier. Mensen lijken zich niet te realiseren dat dit opgekropte frustraties van de afgelopen maanden zijn die er nu uitkomen.

User Avatar
Chief Rocka 22 juli 2024 om 11:50+ 2252

Ik denk dat ik hem wel kan begrijpen al vind ik ook dat je samen een team bent. Max kan soms flink duidelijk zijn maar gisteren vond ik het persoonlijk iets te. Maar wat jij ook zegt, er waren wmb verzachtende omstandigheden aan te voeren. Ik vond Max duidelijk niet zichzelf, in woord en qua rijden en dat is hem vergeven want deze man levert al jaar en dag.

HansV 22 juli 2024 om 9:25+ 3535

Helemaal met Windsor eens. Ik zeg je, er is een kamp binnen Red Bull dat Max een lesje wil leren. De sfeer is verziekt, er moeten koppen rollen binnen Red Bull. Of Max naar ander team.

miq500 22 juli 2024 om 9:17+ 4980

Ja,hij heeft hierin (deels)gelijk. Niet altijd eens met Windsor,vooral niet als ie een bilateraaltje heeft met die Cameron F1,dan is .t echt een dijenkletser. Maar hij verdedigt Max wel vaker,is ook lovend over hem. Het ligt niet aan GP en Hannah denk ik. Er is grote onrust en dat verspreid zich als een inktvlek over het team,inclusief Max. Niemand is heilig in dit geval.

Piew 22 juli 2024 om 9:16+ 312

100% eens!

FCB33 22 juli 2024 om 11:07+ 18512

Zo media. Nog iets te vermelden over de beste racer in de history ban de F1. Alle jaloerse reacties hier van de wormen die weet opkomen.