Brundle: ‘Soms vraag je je af of Norris het killersinstinct van Verstappen mist’

19:15, 04 nov 2024
39 Reacties

Eerlijk is eerlijk: Lando Norris heeft Max Verstappen inmiddels gefeliciteerd voor zijn uitmuntende zege in de Braziliaanse Grand Prix. Direct na afloop van de wedstrijd vond de Brit van McLaren nog dat Verstappen geluk had gehad, omdat hij zijn pitstop kon doen onder de rode vlag-situatie; in tegenstelling tot de reeds gestopte Norris. Martin Brundle meent dat Norris waarschijnlijk zijn mening heeft bijgesteld en vooral naar zichzelf moet kijken na de wedstrijd in Sao Paulo.

Als Norris de Grand Prix heeft teruggekeken, is hij vast tot de conclusie gekomen dat het optreden van Verstappen meer dan geluk was: “Ik denk het, want Max stond op eenzame hoogte. Deze omstandigheden passen bij zijn enorme talent”, zei de voormalig F1-coureur op de website van Sky Sports. “De McLaren was niet de snelste auto in de regen, wat een beetje verrassend was, want ze zagen in de natte kwalificatie goed uit.”

Over die kwalificatie gesproken: Juist daarin had Norris het geluk dat Verstappen door een rode vlag niet door Q2 kwam. “Max had pech met de rode vlag in de kwalificatie, maar hij bleef [tijdens de race] op de baan, omdat hij een safety car of een rode vlag verwachtte. Dus hij wist wat hij deed en ging er daarna vandoor, en hij won met negentien seconden voorsprong. Zijn race was een klassieker.”

'Norris moet op elk onderdeel beter worden'

Volgens Brundle moet Norris simpelweg beter worden als coureur, wil hij Verstappen in een WK-strijd verslaan. “Het gaat erom dat hij op elk onderdeel beter wordt”, zegt Brundle, die zijn landgenoot dit seizoen op momenten wel zag excelleren. “Maar hij mist de ervaring om mee te doen aan een wereldkampioenschap en ik denk dat dit een compleet nieuwe uitdaging voor hem is. Daar zal hij dit jaar van leren.”

Brundle vraagt zich hardop af of Norris het wel in zich heeft om kampioen te worden? “Soms vraag je je af of hij het killersinstinct mist ten opzichte van Max, van wie we weten dat hij behoorlijk bruut kan zijn in gevechten. Maar ik denk dat Lando veel zal leren van dit seizoen, en Max won zeven van de eerste tien races, waardoor hij eigenlijk buiten bereik voor hem was.”

39 Reacties
Motorman 05 november 2024 om 9:56+ 1139

“Soms vraag je je af of hij het killersinstinct mist ten opzichte van Max"

Insinueert Brundle nu dat Max een killer is?

En ja die Engelsen gebruiken alle middelen om een hun onwelgevallige tegenstander onderuit te schoffelen.

Rammos 05 november 2024 om 8:32+ 1448

Killer instinct, zoals Lewis in Silverstone '21.

User Avatar
Fedal 05 november 2024 om 6:19+ 515

Lando is een goed rijder maar kan nog niet aan Verstappen tippen...dat moge duidelijk zijn. Hij maakt teveel misstappen die we Max niet zien maken. Maar hij heeft toch nog 50% kans dat hij Verstappen toch ontroont...of hij doet het of hij doet het niet. In vegas zullen we weer een andere red bull zien.

User Avatar
DoubleClutch 05 november 2024 om 1:28+ 8653

Beste Martin Brundle,
Het gaat niet om “killerinstinct”, Lando is gewoon niet zo’n complete coureur als Max in alle opzichten.
Max rijdt al jaren zo goed als foutloos en Lando maakt elkaar race wel fouten en foutjes.
Max is mentaal zo ongeveer onverwoestbaar en Lando zo labiel als een wiebelpopje
Max werkt zijn hele leven al keihard en laat alles om race draaien en Lando houdt van feestjes en golf en vindt dat hij aan talent alleen genoeg heeft om te kunnen winnen.
Max is een intelligente rijder en Lando komt niet verder dan een soort boeren slimheid. (Sorry boeren, eigenlijk doe ik jullie tekort door die vergelijking met Lando).
Eigenlijk kan ik door blijven gaan met de lijst maar ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb.
Lando komt op alle punten tekort ten opzichte van Max.
Is geen schande, maar iets wat je wel moet erkennen anders hou je jezelf voor de gek.
Als Max niet in de F1 had gereden had Lando misschien wel een kans gehad hoewel hij met een mindere auto ook nooit echt potten heeft kunnen breken, iets wat Max wel deed.
Bovendien vind ik de term ‘killerinstinct’ niet zo netjes, Max heeft gewoon de ultieme wil om te winnen en werkt daar keihard voor.
Lando zei pas zo’n beetje halverwege dit seizoen dat hij er keihard voor ging werken om kampioen te worden, nou, volgens mij is dat dan een jaar of 10 te laat…….
Dat doet Max namelijk al zijn hele leven.

Wimpie 05 november 2024 om 5:42+ 1662

@dc
Dat ja, maar vooral dat wanneer Max ook maar een beetje goede balans in z'n wagen kan vinden, hij zich in een regenrace voelt als een vis in het water. Max zei niet voor niets dat hij vertrouwen had in z'n remmen. Menig coureur krijgt dat nog niet voor elkaar met een perfecte balans in de wagen.
En ook daar heeft Max hard voor moeten werken van Jos en betaalt zich op momenten als deze uit.

User Avatar
DoubleClutch 05 november 2024 om 10:50+ 8653

@Wimpie,
Inderdaad ??
Bedankt voor de aanvulling.

Bertien Visser 05 november 2024 om 24:47+ 30

Tjonge, daar ben ik stil van geworden , dat ik dit nog mag meemaken dat Brundle als een blad in de wind omdraaid en Max complimenteerd terwijl hij eerst Max zowat neerzetten als " moordenaar " wegens de verdedigde acties tegen Norris in Mexico , oké de tweede overtreding was niet netjes maar kijk eens terug naar andere echte coureurs zoals Ayrton Senna , Michael Schumacher, Nelson Piquet die waren ook meedogenloos op de baan en laten we eerlijk zijn het is een grote mannen sport ( excuses dames jullie tijd komt eraan) en geen sport voor jankende kleutertjes die bij de meester of juffrouw gaan klikken om anderen bestraft te zien . Max gaat altijd voor de hoogste trede en dan moet je af en toen spijkerhard zijn en dat missen coureurs zoals Russell , Hamilton en Norris , en daarom is Max op dit moment de allergrootste van de grid .

Genadenloos 05 november 2024 om 24:11+ 872

Zijn auto is bloedlink , hij zelf valt wel mee , teveel fouten en kan niet tegen druk

User Avatar
Mich 04 november 2024 om 21:41+ 16727

Norris dit Norris dat, ze doen net of Norris een goede coureur is. De fouten die hij maakt zijn niet te tellen. Norris heeft geluk met de snelste auto van het veld door illegale mini DRS enz. Zet Norris in een Redbull en hij bakt er a la Perez niks van.

Joost Mulders 04 november 2024 om 21:32+ 2465

Ik vraag me dat helemaal niet af, dat is wel duidelijk dat hij dat mist.

Er wordt vaak gesproken over over de opvoeding van Max. Maar ik denk dat er ook wat valt te zeggen over de opvoeding die Norris heeft gehad met eindeloze financiële middelen.

User Avatar
raketje 04 november 2024 om 23:36+ 11770

Ook us joske was allang financieel onafhankelijk , daar was ook geld genoeg.het

Joost Mulders 05 november 2024 om 10:14+ 2465

Jos was financieel onafhankelijk maar had niet de middelen om zonder sponsoren Verstappen verder te brengen dan het karten. Een seizoen in de F3 kost 1.2 miljoen. Pa Norris kon dat met zijn vermogen van meer dan 300 miljoen makkelijk ophoesten. Voor Jos was dat op dat moment makkelijk de helft van zijn vermogen geweest.

Vergeet niet dat Jos nooit zoveel verdiend heeft in de racerij en dat die scheidingen ook wel wat gekost hebben.

Kortom Max moest presteren om sponsoren aan te trekken, anders was het na het karten gewoon klaar geweest. Dat is iets wat Jos en Raymond in eerdere interviews ook gezegd hebben. Dat is een heel andere situatie dan wanneer je vader zonder problemen alles kan bekostigen en dat het niet eens een echte impact heeft op zijn banksaldo.

User Avatar
Mich Steal 04 november 2024 om 21:08+ 4541

Onze Engelse weerhaan die met alle windrichtingen meedraait, heeft ook weer eens gesproken. Wat een kwal van een kerel vind ik het toch ook. ?

PKRacing 04 november 2024 om 20:26+ 85

Tja Norris beter worden? Te laat volgend jaar is het Piastri op één bij het team

User Avatar
JD 04 november 2024 om 21:20+ 325

Ik denk het ook. Daar gaat Lando het zwaar mee krijgen.

User Avatar
Peter Veenstra 04 november 2024 om 20:05+ 873

Haha, je bedoeld het killerinstinkt waar jullie bij Max zoveel kritiek op hebben? Of mogen alleen Britten een killerinstinkt hebben?

User Avatar
Andretti77 04 november 2024 om 20:17+ 3153

Ja dan is het wel goed.

User Avatar
Fastback 04 november 2024 om 19:53+ 1077

" Soms vraag je je af of Norris het killersinstinct van Verstappen mist " Dat hoef je je niet af te vragen...........

User Avatar
Supermax 05 november 2024 om 1:05+ 2410

Norris is geen Supermax en wordt dat nooit ook!
Hij heeft het wel achter zijn ellenbogen, dat zie je bij Max nooit

User Avatar
Drakkar 04 november 2024 om 19:46+ 1179

Eerst twee weken lang massaal schreeuwen dat Max zijn rijstyle moet aanpassen omdat de zwakzinnigen van het Britse eiland het te aggressief vinden. En dan nu roepen dat Norris meer het gif van Verstappen zou moeten hebben. Ja wat is het nou?

Wimpie 05 november 2024 om 5:30+ 1662

Daar bedoelen ze mee duelleren zoals het tussen Max en Charles gaat, die 2 zijn beide niet te makkelijk tov elkaar, maar laten elkaar leven, zie deze race, maar vooral ook de duels tussen die 2 begin 2022. Lando moet het vooral hebben van een eenvoudige drs uitremactie nog voor de bocht. Lukt dat niet, heeft hij een probleem.

User Avatar
Maxijs 82 04 november 2024 om 19:44+ 1535

Max won 7 van de eerste 10 races... uhm ja, maar daarna zijn er ook 11 races geweest met voldoende mogelijkheden om het gat nu een puntje of 30/40 kleiner te kunnen hebben met die auto. Het killerinstinct is dus wel de spijker op de kop.

William Brooymans 04 november 2024 om 22:19+ 3855

Niet voor het 1 of ander maar Max, Charles en zelfs lewis hadden er dit jaar (veel) meer gewonnen met die Mclaren. Norris bewijst dit jaar absoluut dat je meer nodig hebt om WK te worden dan alleen de snelste auto.

William Brooymans 04 november 2024 om 22:25+ 3855

Er is gewoon geen enkel moment geweest dit seizoen waarbij hij zo overtuigend heeft gereden dat het hem kampioenswaardig maakt.

User Avatar
Maxijs 82 05 november 2024 om 7:35+ 1535

Eens, al vond ik hem in Miami wel sterk, al ging dat wel mis met de SC. Singapore ook, maar verder...geen kampioen.

User Avatar
James Sonny Crockett 04 november 2024 om 19:43+ 6264

Dat vraag ik me nou nooit af, want dat heeft hij niet. Punt.

CC 04 november 2024 om 19:41+ 15307

Norris mist alles wat Max wel heeft:

1Een goede eigen initiatief (Max had de domme start niet)

2Kan zijn winnaars zin niet zelf verzinnen.

3geen regen rijder

4 maakt veel domme fouten.

5 heeft de FIA nodig om in te halen en anders is hij onschuldig

6 door boosheid rijd hij zijn eigen auto stuk (Oostenrijk)

7 ik zal er nog genoeg vergeten zijn.

User Avatar
Ringo De Kroon 04 november 2024 om 19:27+ 4824

Zo iets kan je niet leren...hij is meer een hilleke dan een shumie..zal voor lando alleen moeilijker worden

User Avatar
Bo 04 november 2024 om 19:25+ 4199

Beste analyse van Brundle sinds maanden en inderdaad dat instinct hebt je of je hebt het niet

Maks Verstappen 04 november 2024 om 19:20+ 3374

Dat je het uberhaupt nog afvraagt. Het moge duidelijk zijn dat hij niet uit de categorie harde opvoeding komt. Haha wij van de afdeling kansloos commentaar van sky geven u een kansloos verhaal.

User Avatar
Mitchell 04 november 2024 om 19:19+ 32171

Laat dat soms maar weg; Lando mist het gewoon, en dat kun je jezelf niet aanleren (zoiets heb je of heb je niet).

Joal246 04 november 2024 om 19:23+ 57061

Pensioen heeft hij nodig... geestelijk gesloopt

Ed racefreak 04 november 2024 om 21:33+ 10220

“Soms vraag je je af of Norris het killersinstinct van Verstappen mist”

Dat ventje is ook geen vent. Het profileert zich als een relnicht en rijd alleen vooraan met de snelste auto, bij mooi weer.

User Avatar
Supermax 05 november 2024 om 1:08+ 2410

Ja Ed, het is toch ook een cabrio
Laat hem daar lekker in toeren, hij is al over zijn toeren

User Avatar
Snorremans 04 november 2024 om 19:19+ 4333

Absoluut niet lullig bedoeld maar mentaal staat Norris met 2-0 achter. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij in zijn jeugdjaren flink wat mentale problemen gehad heeft en daarbij ook ondersteuning gehad heeft. Kan me zo voorstellen dat je in dat geval tegen over Max het op mentaal gebied aflegt. Die is vroeger tot het uiterste gedrild en heeft zelf aangegeven dat niemand, behalve zijn vader, hem klein kan krijgen.

Van zo'n opvoeding mag iedereen vinden wat hij wilt maar hoe je het ook bekijkt hij plukt er nu wel de vruchten van.

User Avatar
Ringo De Kroon 04 november 2024 om 19:30+ 4824

Hij was natuurlijk verwent... Max had ervoor moeten werken.

User Avatar
M L 04 november 2024 om 22:10+ 995

Precies, op mentaal vlak komt Norris nog niet eens in de buurt bij Max. En gisteren heeft hij een hele harde klap gehad, waarbij ik me af vraag of hij daar nog ooit van boven op gaat komen. Norris is en blijft gewoon een jongetje.

User Avatar
Snorremans 04 november 2024 om 22:17+ 4333

Zat me net af te vragen hoe zo'n jongen in vredes naam aan een nieuw seizoen gaat beginnen. Ik bedoel hij was er dit jaar behoorlijk dichtbij..het wk bedoel ik dan. Als een duveltje uit een doosje kwam McLaren en ze konden zich meten met de top.

Als Norris afgelopen week echt zo'n klap gehad heeft (en dat denk ik wel ja) moet je ook mans genoeg zijn om je weer te kunnen resetten, herpakken en de hele riedel weer van voren af aan aangaan. Benieuwd of hij dat laatste ook goed kan. Natuurlijk zijn het pro's...maar toch.

User Avatar
M L 04 november 2024 om 22:24+ 995

Ja terechte vraag Snorremans, ik vraag me dat ook af. En het gaat alleen maar moeilijker voor hem worden als Oscar meer snelheid gaat vinden.