Frustratie bij De Vries na mogelijke uitzonderingspositie voor Colton Herta

7:52, 08 sep 2022
51 Reacties

Nyck de Vries is er geen voorstander van dat Colton Herta een uitzonderingspositie krijgt wat betreft zijn superlicentie. De Nederlander laat bij Motorsport.com weten dat het oneerlijk zou zijn ten opzichte van andere coureurs.

Uitzondering voor Herta

AlphaTauri hoopt Herta aan te stellen als vervanger van Pierre Gasly in 2023, maar de Amerikaanse coureur heeft (nog) geen superlicentie. De 22-jarige IndyCar-coureur won weliswaar al zeven races in de hoogste Amerikaanse klasse, maar heeft maar 32 van de benodigde 40 punten voor een superlicentie. De FIA buigt zich nu over deze kwestie.

Red Bull hoopt de FIA ervan te overtuigen dat Herta geen gevaar is voor anderen en makkelijk meer punten had kunnen hebben op zijn licentie, ware het niet dat het coronajaar zorgde voor gehalveerde punten. De Vries zou het een slechte zaak vinden als er voor Herta een uitzondering wordt gemaakt.

De Vries in de F1

‘’Persoonlijk ben ik van mening dat je je aan de regels moet houden en geen uitzonderingen moet maken in dit soort situaties’’, is de man geboren in Sneek duidelijk. Volgens de Vries zou je naast frustratie ook ervoor zorgen dat het hele systeem overhoop gegooid wordt als je nu een uitzondering maakt, omdat coureurs dan sneller naar andere klasses gaan kijken zoals de Indy Lights, terwijl er daar maar twaalf wagens aan de start staan.

Een gebrek aan talent is er volgens De Vries ook niet. ‘’Er zijn genoeg rijders met een superlicentie om uit te kiezen.’’ De Nederlander is zelf één van die coureurs en hij hoopt nog altijd op een zitje in de F1. Williams lijkt de meest waarschijnlijke optie voor Nyck, maar hij heeft daar flinke concurrentie van de Amerikaan Logan Sargeant.

51 Reacties
maybenl 09 september 2022 om 11:10+ 103

Typerend dit. Hij past echt perfect bij Mercedes. Wij van Mercedes zijn de beste en iedereen is tegen ons. Het lijkt erop dat Mercedes meer bezig is met PR training voor zijn personeel dan het daadwerkelijk ontwikkelen van een goede auto.

Billy van der Heijde 09 september 2022 om 9:40+ 62

Dacht je dan dat je bij alpha tauri kon komen. NEE want je zit te diep in toto z'n achterwerk

Piv 08 september 2022 om 20:02+ 4357

Indycar staan er meer op de grid en is het niveau hoger dan bij f2. Die krijgen te wijnig punten. Herta zieik liever dan jankertje de Vries. Klein kindje naast Toto!

User Avatar
barry355GTB 08 september 2022 om 18:38+ 24352

De regels voor een superlicentie zijn erg eenvoudig te interpreteren. Je hebt veertig punten nodig en voor coureurs die dertig punten of meer hebben maar nog steeds niet de vereiste veertig punten, dan is het aan de FIA of ze deze wel een superlicentie geven. Dan mag je wel stellen dat het kereltje uit Sneek de regels niet zo goed kent. Wat een....

U.s 08 september 2022 om 15:29+ 177

NICKY de VRIES Fryslân boppe Mag dit???????

Han Baken 08 september 2022 om 15:12+ 11

Ik denk dat de Vries de eeuwige reserve coureur zal blijven

Multiman 08 september 2022 om 15:11+ 529

In 2020, in response to the COVID-19 pandemic, requirement 6 was amended where if the three-season window includes the year 2020, then the highest scoring three seasons out of the four previous seasons are to be counted. If a driver has accumulated at least 30 points and is currently competing in any of the Championships reported in Supplement 1 and has been unable to accumulate the 40 points due to "circumstances outside their control or reasons of force majeure", the license may be granted at the discretion of the FIA. Oftewel, de FIA mag bij Herta gewoon zelf besluiten, want hij heeft meer dan 30 punten en ook in 2020 geraced. Helemaal volgens de regels en geen sprake van een uitzondering.

User Avatar
Marsupilami1981 08 september 2022 om 15:04+ 1222

Het punten systeem klopt niet. Als je een vaste en goede rijder bent in de indy car dan sta je toch zeker wel op het nivo van onderaan f1 en boven aan f2. Tis geen koekenbakker in elk geval. Maar das dan mijn mening natuurlijk.

Multiman 08 september 2022 om 15:03+ 529

Nogmaals voor de redactie, een uitzondering aanvragen bij de FIA voor coureurs die in het Covid jaar gereden hebben is een officiele regel. Deze regel is toegevoegd eind 2020 en elke coureur kan daar voor in aanmerking komen. Onzin dus dat de Vries spreekt over een uitzondering voor Herta. Coureurs worden in andere werelddelen anders geraakt door maatregelen. In Azië en US dus veel harder (totaal geen races) dan in Europa.

Vliegende Fakir 08 september 2022 om 14:39+ 1569

Wat een verschrikkelijk hoog "en ik dan" gehalte. Afgezien dat zijn punt niet eens vergezocht is, als hij werkelijk goed genoeg was, had hij al lang een stoeltje bemachtigd (al dan niet door zijn autopapa Toto). als zelfs Hulkenberg of Giovinazzi eerder worden genoemd dan hij, zegt dat al genoeg. Lekker nog een jaartje Formule Overbodig rijden, jongen. Past beter bij je

U.s 09 september 2022 om 11:40+ 177

Met een zak geld ,rijd hij volgend seizoen. Fryslân boppe

#Zandvoort# 08 september 2022 om 14:36+ 1703

Colton Herta heeft met ongeveer vergelijkbare auto's gereden als in de Formule1.Wat de Fia ook beweerd.Fotmule2 zou wel goed genoeg zijn.Dat heeft de Indycar series niet verdiend. Maar Nyck de Vries denkt dat in een Formule1 auto rijden in de eerste vrije training, vergelijkbaar is met in een formule1 auto racen. Nou neem van mij aan dat zijn twee verschillende werelden. Maar ook is hij door Toto Wolff aan het lijntje gehouden met gouden bergen.Nyck de Vries was voor Wolf een makkelijke prooi.Hij wilde petce voor Mercedes in de Fotmule1.Maar ba Bottas kam Russel.Toen had hij zijn Biezen moeten pakken.En wat anders moeten zoeken in de racerij..Kijk naar de Bleekemolens, kijk naar van de Garde kijk naar Renger van der Sanden.Allemaal grote Nederlandse winnaars in de lange afstand racerij over de werd.Dat kan nog Nyck de Vries, masr dan moet je de zFormule1 en de gtote leugens van Toto Wolff uit koppie zetten.

#Zandvoort# 08 september 2022 om 14:15+ 1703

Helaas voor Nyck de Vries, hij kan zich zelf echt niet vergelijken met een Colton Herta.Dat weet ik zeker en dat weten ook de teambazen, Nyck de Vries jij had een carrière in andere autosport klassen, bv de Indycar en of de the Lemans series, Maar dat zecht iets over zijn karakter, misschien beetje eigenwijs met zijn 28 jaar. Hij is een beetje warm gehouden door Toto Wolff met gouden beloftes, hij had niet in al die mooië beloftes van Wolff moeten trappen. In een formule1 auto rijden un een vrije training ,is heel wat anders dan in een formule1 auto racen. De formule1 is voor Nyck de Vries een gesloten boek, dat zal hij moeten accepteren.

adjisok 08 september 2022 om 12:48+ 1368

Afgunst is iets naars.

Barre Brit 08 september 2022 om 12:06+ 2060

Vreemde snuiter die De Vries. Zit ook al vast in de alternatieve realiteit van de Duitse renstal. Beetje teveel Drive to Survive jus. Rare toestanden.

tinustussengas 08 september 2022 om 11:43+ 470

zal wel iets in het vreten bij mercedes zitten dat die coureurs van die kwalletjes worden

jaivi 08 september 2022 om 11:39+ 2436

Vindt de vries maar een slijmerig gozer Maar eerlijkheid is de leidraad in deze. Wijk je daarvan af ............bananenrepubliek regime. Dus de vries heeft 100% gelijk

Multiman 08 september 2022 om 15:05+ 529

Het is een officiele regel van de FIA dat ze een coureur apart mag beoordelen naast zijn totaal aantal punten. Deze regel is door de FIA gemaakt omdat in 2020 ook in Europa veel minder punten werden toegekend omdat er veel minder races waren in de F3, F2, FE etc. Dus van een uitzondering is geen sprake, het is een regel binnen het regelboek die netjes gevolgt wordt.

Multiman 08 september 2022 om 15:11+ 529

In 2020, in response to the COVID-19 pandemic, requirement 6 was amended where if the three-season window includes the year 2020, then the highest scoring three seasons out of the four previous seasons are to be counted. If a driver has accumulated at least 30 points and is currently competing in any of the Championships reported in Supplement 1 and has been unable to accumulate the 40 points due to "circumstances outside their control or reasons of force majeure", the license may be granted at the discretion of the FIA.

U.s 09 september 2022 om 11:42+ 177

En in normaal Nederlands,??

User Avatar
G33-SimplyLovely 08 september 2022 om 11:20+ 3234

Kan maar één ding over deze man zeggen: ????????????

Ghini 08 september 2022 om 11:19+ 1876

Los van wel of geen fan van Nyck; Ik zou het heel raar vinden als de FIA dit gaat toelaten. Ze hebben zelf die regels bedacht en dan bij het eerste probleem geval zouden ze dan die regels al weer verbreken? Daarnaast snap ik gewoon niet zo goed waarom ze die Herta opeens zo graag willen. Ja ok Amerikaan, maar ze hebben het zelf toch altijd over hun eigen opleiding etc? Aan de ene kant wordt altijd gezegd er zijn zoveel talenten en maar zoveel stoeltjes, en dan moeten ze net weer iemand anders hebben?? Misschien kan iemand mij de magie van Herta uitleggen?

Joost Buren 08 september 2022 om 11:14+ 921

Grote nieuwswaarde dit…. Had ik anders echt niet geweten dat een coureur die een superlicentie heeft maar niet goed genoeg wordt geacht, vindt dat iemand die niet genoeg licentie punten heeft niet zou mogen rijden….

Bassie1 08 september 2022 om 10:31+ 274

Je kan niet alles in regels vangen Er moet ALTIJD een mogelijkheid zijn voor uitzonderingen. Alleen moet je daar niet te lichtzinnig gebruik van maken.

Robterdam 08 september 2022 om 9:57+ 1436

Een stukje over toto junior, sla ik maar even over .

U.s 08 september 2022 om 15:31+ 177

Stukje Rotterdam ,lezen we ook liever niet Fryslân boppe

User Avatar
Hufter 08 september 2022 om 9:44+ 10013

Vindt het prima at er regels zijn mits de organisatie de er op toeziet volledig onafhankelijk en betrouwbaar is. Door de voorgaande seizoenen waar een team overduidelijk bevoordeeld werd muv laatste GP blijft er altijd een zweem hangen dat naar bepaalde mensen geluisterd wordt die zich er niet mee behoren te bemoeien. Dat daar ook nog eens Shaila-Ann Rao een vinger in de pap gekregen heeft maakt die organisatie volstrekt ongeloofwaardig.

User Avatar
James Sonny Crockett 08 september 2022 om 9:30+ 6251

Is het op 27-jarige leeftijd niet eens tijd om F1 uit je hoofd te zetten?

U.s 08 september 2022 om 15:33+ 177

NEE Fryslân boppe

Ronald Akkerman 08 september 2022 om 9:17+ 19753

weg met de Vries. Ga lekker naar de Indycars Light

U.s 08 september 2022 om 15:18+ 177

Weg met r akkerman ,ga lekker voor Story lallen Fryslân boppe

U.s 08 september 2022 om 15:32+ 177

Ga lekker mee joh Fryslân boppe

U.s 09 september 2022 om 11:33+ 177

Ga lekker mee Fryslân boppe

Boer_koekoek 08 september 2022 om 9:12+ 2142

Nyck heeft wel gelijk, ze moeten namelijk de regels aanpassen zodat hertha uberhaupt geen uitzondering nodig heeft... Als f2 en indycar dezelfde punten hadden gehad had hertha nu al 70 SL punten.

nielsvn 08 september 2022 om 9:02+ 474

Ik denk dat de FIA de Indycar anders moet beoordelen dan. 3 seizoenen Indycar (en daar ook lekker meedraaien) geeft een coureur alle recht om in F1 thuis te horen. Ja je zou de regels moeten respecteren, maar dan zou ik zeggen pas de regels aan, want indycar is vergelijkbaar met F2. Nyck is een leuke coureur maar realistisch gezien zeker geen F1 topper. Hij is nu 27, dat is gewoon te oud om in te stappen in F1. Een beetje een Mick Schumacher vind ik het.

Joal246 08 september 2022 om 9:02+ 57061

Deze reactie zegt eigenlijke alles over hem. Hij ziet dat zijn positie verslechterd als er een uitzondering wordt gemaakt en gaat hier tegenin. Dit past precies bij zijn opleiding bij MB.

Rationale 08 september 2022 om 8:29+ 7699

Natuurlijk praat deze Toto protoge a la Toto alleen voor zijn eigen parochie. Wake up Nick! De regels voor het behalen van je superlicentie zijn op dit moment niet eerlijk. De 3de plaats in de F3 krijgt zelfs meer punten dan de 3de plek in de Indycar serie. Deze gast maakt zich steeds minder geliefd bij mij. Bah! Als indycars hetzelfde zou worden gewaardeerd als de F2, dan had Herta 68 super licentie punten gehad.

Rationale 08 september 2022 om 8:22+ 7699

Natuurlijk praat deze Toto protoge a la Toto alleen voor zijn eigen parochie. Wake up Nick! De regels voor het behalen van je superlicentie zijn op dit moment niet eerlijk. De 3de plaats in de F3 krijgt zelfs meer punten dan dec3de plek in de Indy car serie. Deze gast maakt zich steeds minder geliefd bij mij. Bah!

User Avatar
Aldnuut 08 september 2022 om 8:21+ 982

Met z'n gejengel zit hij precies goed bij MBR.. ??

User Avatar
Sander Colnot 08 september 2022 om 8:38+ 18763

Maar wat willen ze nu eigenlijk bij Mercedes? Bij de vloer klagen ze dat RB en Ferrari de geest van de regels niet hebben gevolgd (maar wel de letter). En nu zou opeens de letter van de regels moeten gelden?

User Avatar
Aldnuut 08 september 2022 om 10:51+ 982

Wat de headset al aangaf van de week, mensen aan het lijntje houden..

U.s 08 september 2022 om 15:36+ 177

Hij zit daar beter dan waar jij zit aldmuut

Willem Ha 08 september 2022 om 8:19+ 665

Het probleem voor Herta en andere coureurs uit de Amerikaanse raceklasses is dat ervaring uit bv de Indycar erg ondergewaardeerd wordt. Weinig super licentie punten opleveren. Terwijl indycar zeker niet onder doet voor F2.

Kevin944 08 september 2022 om 8:11+ 86

Netjes aan de regels houden, hij geeft gelijk de reden waarom hij geen f1 zal gaan rijden. Dat test coureur het hoogst haalbare zal zijn voor hem. Helmut Marko is altijd opzoek naar coureurs die de grenzen opzoeken.

Achteraf 08 september 2022 om 8:10+ 888

Snap hem wel. Vind ook dat de regels gewoon nageleefd moeten worden. Maar denkt deze pipo als mercedes coureur dan dat hijzelf kans maakt op een zitje bij redbull……….????

User Avatar
F1buzz 08 september 2022 om 8:53+ 58776

Achteraf ik denk eerder dat ze red bull Herta niet gunnen. Hij weet wel dat hij niet bij red bull terecht kan. Als Herta niet komt houd red bull Gasly aan zijn contract.

Barre Brit 08 september 2022 om 12:04+ 2060

Vooraf dacht menigeen dat ook al. ?

User Avatar
Captain H. M. Murdock 08 september 2022 om 9:59+ 7260

Nee, dat denkt hij niet. Maar als Herta niet komt, is dat wel een kont minder die een stoeltje kan vullen. Als Herta naar SAT mag, gaat Gasly naar Alpine en hoeft Alpine niet verder meer te kijken. Kan Gasly niet naar Alpine, dan moet Alpine verder kijken en zou er een stoeltje vrij kunnen komen waar Nyck mogelijk wel kans op denkt te kunnen maken.

User Avatar
Gentenaar 08 september 2022 om 10:38+ 13961

Precies, er valt weer een stoeltje weg maar ik vind dat Nyck wel een punt heeft, waarom regels instellen als je ze niet gaat toepassen? Ik gun Herta zijn stoeltje wel maar regels zijn regels, de FIA zou wat meer mogelijkheden moeten bieden om die punten te halen want omdat het testen zo aan banden is gelegd is dat veel te lastig in dit soort gevallen.

User Avatar
raketje 08 september 2022 om 10:49+ 11770

Ik vind nyck ook geen sympathiek overkomende coureur, maar waarom niemand hem een zitje gunt snap ik niet zo goed. Hij is allicht beter dan Latifi mazepin en stroll, dus zou het niet gek zijn om hem in een f1vwagen te zetten. Het is alleen jammer dat hij in het wolven jong kamp zit.

User Avatar
Captain H. M. Murdock 08 september 2022 om 11:11+ 7260

Nee, ik vind Nyck ook totaal niet sympathiek en zie hem daarom persoonlijk ook liever niet dan wel komen. Misschien is dat ook wel waarom niemand hem een zitje gunt? Dat hij in de paddock ook als onsympathiek te boek staat. Vergeet niet dat een coureur voor de teams ook een uithangbord voor de sponsors is en daar PR werk voor moet doen. Daarbij heeft hij zichzelf ook aardig in de voet geschoten met zijn uitspraken bij Ziggo over een 'zeker' McLaren stoeltje. Oh ja... en iets met zijn agenda.