Mercedes gelooft weer in de wereldtitel: 'Dit was de eerste stap'

11:27, 23 mei 2022
39 Reacties

De stemming bij Mercedes is compleet omgeslagen na de derde en vijfde plek in Spanje. Vooral de pace van Lewis Hamilton stemt het team tevreden en Toto Wolff spreekt zelfs over een mogelijke wereldtitel.

De pace van Hamilton

In 2022 is Mercedes het team dat het meest is weggezakt. Na acht wereldtitels bij de constructeurs op een rij, moest het de eerste races in 2022 lijdzaam toezien hoe Ferrari en Red Bull Racing de overwinningen verdeelden. In Spanje deed Mercedes weer eens mee van voren, reed George Russell even op P1 en had Hamilton de pace om te winnen.

‘’Dit was de eerste stap. Nu moeten we leren hoe we meer uit dit pakket kunnen halen’’, liet technisch directeur Mike Elliott bij Auto, Motor und Sport weten na afloop van de race. ‘’De wagen herinnerde mij voor het eerst aan onze kampioenschapswagens van de afgelopen jaren. Als je zoals Lewis van achter naar voren kan rijden, dan is dat genoeg reden om te geloven dat we snel weer races zullen winnen en misschien wel kunnen vechten om de twee wereldtitels’’, is Wolff nog enthousiaster.

Mercedes gelooft er weer in

De updates die Mercedes had meegenomen voor de Grand Prix van Spanje slaan aan en dat zorgt voor een opperbeste stemming bij de Duitse renstal. Vooral de pace van Hamilton zorgt voor positieve geluiden. Engineers van Mercedes laten bij AMuS weten dat de Brit met zijn pace had kunnen vechten om de overwinning als hij niet was weggevallen door de touché met Kevin Magnussen in de eerste ronde.

Toch weet het team ook dat ze er nog niet zijn. Hamilton liep in op Verstappen en Sergio Perez gedurende de race, maar weet ook dat Verstappen een DRS-probleem had en dat de Nederlander een uitstapje had gemaakt waardoor hij achter Russell terecht kwam en veel tijd verloor. Ook de pace die Charles Leclerc liet zien aan het begin van de race was Mercedes mogelijk nog te machtig geweest.

39 Reacties
User Avatar
KingAir 24 mei 2022 om 17:20+ 33376

Kan allemaal nog en laten we eerst de volgende race afwachten ...

John Arrow 24 mei 2022 om 12:53+ 386

Ja hoor Toto. Russel komt met 33 sec achterstand over de finish. Dat is bijna een halve baanlengte.

Kenneth Strijders 23 mei 2022 om 16:46+ 44

Toto wolf de roger schmidt van F1

MB_Amg_GR-SLH 23 mei 2022 om 16:00+ 28797

De w13 ziet er veel stabieler uit. Dat is zeker. Alleen nog niet de snelheid om mee te doen voor overwinningen op eigen kracht. Als er snel updates volgen die ook werken kan t heel snel gaan. W13 laat zien dat het competitief auto kan zijn. Heb dit jaar al opgegeven maar wie weet. Still we rise ??

User Avatar
SolarCell 23 mei 2022 om 19:20+ 17255

Jij denkt: wat Hamilton doet, doe ik ook gewoon standaard? Still we ramble on...

MB_Amg_GR-SLH 23 mei 2022 om 19:23+ 28797

Juist. Still we rise

Joost Mulders 23 mei 2022 om 22:26+ 2465

Je kiest wel de beste race uit om deze erin te gooien he waarbij meneer Hamilton toch echt 5 minuten na de start liever lekker naar huis wilde.

MB_Amg_GR-SLH 23 mei 2022 om 22:58+ 28797

Yep geef ik aan in mijn reactie. 1e 5 races geloofde ik er niet in. Nog steeds niet omdat 1 race nog niks zegt. Vandaar zeg ik wie weet om een deur open te houden. Geeft moed meer niet. Monaco kan weer vechten met middenveld zijn. Ook goed zolang dit jaar volop geleerd wordt en goede basis wordt gelegd

User Avatar
Justme 23 mei 2022 om 13:54+ 4498

Omdat het zulke rare vogels zijn, hierbij 2 toepasselijke spreekwoorden. Je moet jezelf niet blij maken met een dode mus, en één zwaluw maakt nog geen zomer. Door het falen van Ferrari zijn ze met afstand 3e en 5e geworden. WK is dan wel erg ambitieus. En Lewis is geen 5e geworden omdat zijn wagen het zo fantastisch deed, anders was hij 4e geworden.

User Avatar
SolarCell 23 mei 2022 om 13:44+ 17255

Maar laten we vooral hopen dat Mercedes lekker voor P5 en P6 blijft strijden...

Joost Mulders 23 mei 2022 om 13:30+ 2465

Volgend jaar denk ik dat ze er zeker weer bij zitten. Dit jaar zie ik dat niet gebeuren.

Zonder foutjes van Verstappen en Sainz (de grindbak excursies), zonder uitvallen van Leclerc en zonder het DRS probleem van Verstappen waren ze er voor de eerste 4 plaatsen gewoon niet aan te pas gekomen.

Wat iemand anders al zei hier, in de beginfase van de race verloor Russel al zo'n 7 a 8 tienden per ronde op Leclerc en Verstappen. En zonder de DRS problemen van Verstappen was die na een rondje of 2 achter Russel redelijk makkelijk voorbij gegaan en met grote stappen snel thuis weggereden.

Ze zullen vast nog stappen maken, maar dat doen Ferrari en Red Bull ook.

Nummero uno 23 mei 2022 om 13:07+ 2006

Zou kunnen maar dan moeten Ferrari en RB nu niet verder meer ontwikkelen . Russel kon bij lange na niet de pace halen van RB en nu die is dnrller dan lewis

User Avatar
de-electro-techneut 23 mei 2022 om 12:58+ 2267

Wolf doet aan scorebord journalistiek denk ik,
Omdat Hamilton even mee kon rijden voor de snelste race ronde.
Maar ze moesten Hamilton wel eerst weer even moed in spreken om niet op te geven, die wilde al opgeven na een lekke band

Joost Mulders 23 mei 2022 om 13:31+ 2465

Tja waar was zijn "Still We Rise" toen?

henkdevries 23 mei 2022 om 12:58+ 2320

Ja zolang de cool engine lampjes niet gaan branden.

Swiebertjego 23 mei 2022 om 12:57+ 4992

Las voor het weekend nog een verhaal van Wolff dat het dit jaar niets meer zou worden. Nu opeens wel weer. Blijft een zielig zootje. Laat men dan niets zeggen

User Avatar
Drieëndertig 23 mei 2022 om 12:50+ 7361

Russell op 32 seconden en Lewis op 54, dan kan je echt aan een kampioenschap denken. Die Toto wat een realist ?

User Avatar
miximaxi 23 mei 2022 om 12:47+ 26447

Tjonge jonge, wat een vreemde mensen bij dat vreemde team...

T.Walkinshaw.Arrows 23 mei 2022 om 12:43+ 4710

Overmoedig. Wolff heeft waarschijnlijk wat gesnoven.

JerRou 23 mei 2022 om 12:36+ 1446

Ze moeten niet te vroeg juichen. Ze hebben weliswaar een stap gemaakt, echter komt dat natuurlijk omdat ze veel last hadden van het stuiteren. Logisch dat je een grote stap zet zodra je dit weet op te lossen.
Red Bull en Ferrari zitten ook niet stil.

Toch denk ik dat gaande dit seizoen Red Bull de overhand gaat nemen en dat Mercedes Ferrari voorbij gaat streven, natuurlijk gebaseerd op basis van mijn gevoel en de rencente ontwikkelings geschiedenis van zowel Red Bull als Mercedes.

Dit zeg ik niet om Ferrari af te vallen, chapau voor wat hun tot dusver bereikt hebben. Echter vraag ik mij af of ze de ontwikkelings wedloop die onstaat nu al mee kunnen, gezien ze niet gewend zijn om voor de prijzen te rijden en te blijven doorontwikkelen (om de vaart niet te verliezen) en ik vind Charles nog niet ontwikkeld genoeg voor een kampioensstrijd.
Hoe goed hij het tot dusver ook gereden heeft. Hij heeft nog niet zo veel ervaring met het in de kop rijden van het veld als dat Verstappen dat bijvoorbeeld heeft + de ervaring van een strijd die tot de laatste race doorgaat om het kampioenschap.

User Avatar
Certified 23 mei 2022 om 14:35+ 469

Kwa ontwikkelen is Mercedes ook geen kampioen hoor, ze hebben gewoon 8 jaar op die motor geteerd. De eerste de beste keer dat ze moeite moeten doen voor het chassis sinds 8 jaar slaan ze gelijk de plank mis. Ik verwacht dat ze dit jaar niet echt heel veel dichterbij gaan komen. Dat enthousiasme van Toto is leuk gespeeld, maar meer een wens van de gedachte.

User Avatar
Bouwis Eikelton 23 mei 2022 om 12:29+ 1077

En als........ dan moet snellere George zeker 44 weer langs laten gaan.

MB_Amg_GR-SLH 23 mei 2022 om 16:07+ 28797

Checo this is..

Inflatable 23 mei 2022 om 12:25+ 3863

Ik zag eigenlijk niet zoveel veranderd op Barcelona.. Mercedes was zowel in de kwalificatie als de race nog steeds flink langzamer dan Red Bull en Ferrari.. Het is dat ze vooraan wat pech hadden en foutjes maakte en dat het lastig inhalen was, maar toen ze eenmaal voorbij waren was Russell ook nergens meer.. Zonder het uitvallen van Leclerc was Russell waarschijnlijk op meer dan een minuut achterstand op de winnaar geëindigd.. Ze zitten nog steeds in beetje niemandsland, beter dan de rest maar flink langzamer dan de 2 top teams.. Zeker de 2 toprijders in die teams..

Justice for Max 23 mei 2022 om 12:21+ 4176

Volgens mij hebben Max en Checo veel te lang vast gezeten achter Russell om enige conclusies te trekken over hoe de gemiddelde rondetijden zich tot elkaar verhouden. Het podium van Russell is vertekend omdat 2 Ferrari's niet thuis gaven. En tot slot: voorlopig lukt het Hamilton maat slecht om voor Russell te eindigen. In theorie kan alles natuurlijk.

Poffertjeskraam 23 mei 2022 om 12:20+ 1669

Gemiddelde race pace qua rankings per rijder:
1. Verstappen: 1:27.348
2. Perez: 1.27.550
3. Hamilton: 1.27.658
4. Sainz: 1.27.808
5. Russell: 1.27.920

Een leuke is
7. Norris: 1.28.549
16. Riccardo: 1.29.309

Gemiddelde totaal: 1.28.803

Kuper90 23 mei 2022 om 13:01+ 4739

Wat is die Ricciardo toch allemaal aan het doen joh..
Gewoon beschamend

User Avatar
Marcos 23 mei 2022 om 12:18+ 379

Ik denk dat Toto zich beter kan focussen op z'n nieuwe afspraak bij z'n psychiater dan op het het behalen van een wereldtitel. Het stijgt hem weer te veel naar z'n hoofd na de GP van Catalunya.

User Avatar
F16 23 mei 2022 om 12:12+ 18221

Ik hoop dat Mercedes hiervan overtuigd raakt. Ik kan Wolff zijn teleurgestelde mimiek niet genoeg zien.

User Avatar
Jeff Boersma 23 mei 2022 om 12:09+ 19439

Ik was blij dat we dit jaar van dit gelul verlost waren en dan gaat Wolffje weer beginnen.
Trouwens waarom horen we niks over die flexwing van ze ?

Arnoud van Houwelingen 23 mei 2022 om 12:00+ 1614

Niet dit jaar! Ze zijn nog steeds 0,8 sec langzamer per ronde. Tuurlijk gaan ze nog met updates komen maar RBR bv. staat ook niet stil. Er komt een grote update van RBR op Silverstone en met de budget cap ben je beperkt en ze hebben al veel verbruikt qua budget!

#Zandvoort# 23 mei 2022 om 11:45+ 1703

Ja natuurlijk is de wereldtitel nog mogelijk, maar niet dit syzoen.Masi is er niet dit syzoen om hem te helpen. Komt mischien wel weer terug.
De Fia moet maar eens onderzoeken hoever ze over het buget van 140 miljoen zijn gegaan bij mercedes.Want ik denk dat mercedes en Toto de machtige nu al weer hun macht spelletjes op volle toeren laat draaien. Ferrari en Haas durven niet eens updates te gebruiken.
Ik denk dat hier bij mercedes een grote controle nodig is toch Sire.

User Avatar
Stephan1975 23 mei 2022 om 11:44+ 4343

Daarom is het belangrijk dat Red Bull nu veel punten scoort. Heb je straks dat gezeik niet als Mercedes wel grote stappen gaat maken.

Martijn Hoogendijk 23 mei 2022 om 11:42+ 1443

Als leclerg geen dnf had gehad en sainz geen fout had gemaakt, waren ze gewoon 5e en 6e. Dichterbij ja, maar nog steeds 3e team.

Frans Kamstra 23 mei 2022 om 11:36+ 16881

Dit slaat nergens op natuurlijk. Mercedes komt bij lange na niet in de buurt. In de ronden nadat max en perez aan russel voorbij zijn gegaan heeft hij zeker een halve tot een hele seconde per ronde verloren. Dan ben je niet in de buurt maar dan ben je best of the rest.

Kuper90 23 mei 2022 om 13:05+ 4739

Precies.

In Bahrein kwamen ze 0.680 te kort voor pole, in Spanje 0.643.. Dus per saldo, zijn ze met het oplossen van alle problemen, 0.04s dichterbij Ferrari gekomen..

In de race, na 9 ronden, lag Russell ook gewoon al 8sec achter op Leclerc en Verstappen..
Plus: Russell had in clean air, al problemen met oververhitting.. Laat staan als ze kort achter een Ferrari/RB rijden

maxera 23 mei 2022 om 11:35+ 160711

Leuk voor ze, maar voorlopig wordt de achterstand in punten alleen nog groter, kan maar zo dat ze er op andere circuits weer niet aan te pas komen.

User Avatar
Didi to go 23 mei 2022 om 11:46+ 18225

Tijd voor een diskwalificatie vanwege hun revolutionaire flexwing ontwerp

Thirtheen 23 mei 2022 om 11:34+ 3048

Ja….Hamilton had dan ook niets te verliezen. Dat rijdt toch een stuk relaxter dan een 1-2 zeker te willen stellen. Sector zag er overigens bijzonder dramatisch uit voor zowel Russell als Hamilton. Beloofd wat volgende week