Mol voorziet pensioen Newey: ‘Kan pas in ‘27 bij ander F1-team aan de slag’

11:00, 26 apr 2024
27 Reacties

Formule 1-commentator Olav Mol vermoedt dat pensioen wel eens de meest logische optie zou kunnen zijn voor Adrian Newey, mocht hij besluiten om Red Bull Racing te verlaten. Dit omdat het contract van de topontwerper het mogelijk niet toelaat dat hij voor 2027 aan de slag kan bij een rivaliserend team.

Mol voorziet pensioen Newey

Volgens Mol kan Newey mogelijk niet zomaar in 2026 al aan de slag bij een ander F1-team, zelfs niet als hij na dit seizoen al vertrekt. De commentator verwacht dat een pensioen om die reden wel eens een voor de hand liggende mogelijkheid kan zijn, ook aangezien de CTO van Red Bull Racing tegen die tijd de 70 jaar nadert.

“Mocht Adrian Newey besluiten weg te gaan bij Red Bull: contract wat hij heeft is tot en met 2025, plus dan ook een jaar lang concurrentiebeding. Hij zou dus pas in 2027 voor een ander team kunnen werken i.m.o. Kiezen voor pensioen ligt wellicht meer voor de hand”, schrijft Mol op X, voorheen Twitter.

Newey wordt veelal in verband gebracht met Ferrari en werd onlangs zelfs gespot in de buurt van Maranello. Zelf vertelde de 65-jarige Brit eerder dat hij in het verleden twijfelde over een overstap naar de Italiaanse renstal, maar dat hij de verhuizing met zijn gezin destijds niet zag zitten. Hij zei dat het altijd een verleidelijk idee zou zijn om voor de iconische Scuderia te werken.

27 Reacties
Shirango 26 april 2024 om 14:53+ 2111

Ach wat een lulkoek van Mol. Ik verbaas me er altijd over hoe drollig naïef veel mensen (inclusief pers) hun eigen lullige arbeidscontractje projecteren op iets met heel andere grootheden en belangen.

Red Bull zal Newey mogelijk respectvol laten gaan, gezien z'n staat van dienst en wellicht ook ivm wat over en weer uitwisseling van mensen, goederen of andere goodwill met het team waarnaar hij toe gaat. Uitonderhandelen dus. Dit even nog los van wat er uberhaupt aan concurrentiebedingen in zijn contract met Red Bull is opgenomen. Iedereen heeft de mond vol van "gardening leave", en voelt zich direct expert op 't gebied van F1 arbeidsrecht, omdat ze die term een keer hebben zien vallen.

Laat me niet lachen. Newey is ook niet gek.

User Avatar
DJ Flat Spot 26 april 2024 om 13:19+ 18338

Volgens mij is Newey niet in loondienst van RBR. Misschien is dat nog van invloed ?

User Avatar
Red Rooster 26 april 2024 om 13:27+ 11719

Dat denk ik wel. Hij verhuurt zich via zijn eigen bedrijf aan RB. Ik weet niet hoe het dan zit, maar het zou zomaar kunnen dat die hele gardening leave dan niet geldt.

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 13:41+ 12908

Dan geldt een concurrentiebeding. En dat kan, zeker na 20 jaar, veel zwaarder wegen dan een gardening leave.

Monic Armiento-Hissink 26 april 2024 om 14:13+ 38624

Het lijkt mij dat je ook bij zo'n contract je de bedrijfsgeheimen beschermt door middel van clausules. Het zou wel erg dom zijn om Newey te laten gaan zodat hij voor Ferrari volgend jaar een kopie van de RB20 kan bouwen.

User Avatar
DJ Flat Spot 26 april 2024 om 14:15+ 18338

Ik vraag het mij af. Moet eraan denken dat iemand die ingehuurd is voor langere tijd steeds moet wachten voor hij aan een andere klus begint. Dat is niet te doen.

User Avatar
DJ Flat Spot 26 april 2024 om 14:57+ 18338

Klopt idd. Nu afwachten of hij echt weg wil en wat er afgesproken is.

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 14:47+ 12908

Wat hier mede bepalend is, is wie die keuze maakt. Als Newey zelf weg wil dan is dat een consequentie, wordt je door je opdrachtgever de laan uitgestuurd dan is het vaak een kortere periode of helemaal niet omdat je natuurlijk ook een inkomen moet hebben. Een concurrentiebeding is meestal niet zwart-wit maar van variabelen afhankelijk.

Wat ook van invloed kan zijn is het aantal jaren dienstverband/overeenkomst, in welke functies + vastgelegde afspraken etc. Het kan zomaar zijn dat zo’n beding op 2 of meer jaar is vastgesteld omdat hij 20 jaar bij RBR was en het team zo goed als mee opgebouwd heeft.

Shirango 26 april 2024 om 16:37+ 2111

Wat een onzin, dat hoeft helemaal niet te gelden. Je weet niets van wat ze overeengekomen zijn.

Shirango 26 april 2024 om 19:12+ 2111

Je claimt echter wel stellig dat er een beding is. Dat weet je niet en je weet ook niets over de inhoud.
Verder hoef je echt geen expert te zijn om te snappen hoe dergelijke bedingen werken.

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 16:48+ 12908

Klopt, evenmin als jij. Ik ben echter wel op de hoogte hoe concurrentiebedingen werken en daar opper ik wat dingen over, ik stel nergens dát het precies zo is als ik hierboven schets.

Ep 26 april 2024 om 12:07+ 21237

Gezien Newey duidelijk aan heeft gegeven dat de nieuwe regelementen niet autosport uitademenen, krijg ik sterk het gevoel dat hij klaar is wat betreft F1.

Mogelijk dat hij zijn kennis nu bij hypercars gaat gebruiken?

Bij een ander team aan de slag gaan, zie ik niet zo snel gebeuren. De manier van werken bij Ferrari lijkt mij niet stabiel genoeg om bevorderlijk voor zijn creativiteit. MB lijkt mij juist te stug en niet het meest getalenteerde team.

Alleen AMR zou mogelijk passen: Honda, Valkyrie project, Alonso, mogelijk Max die overstapt...

Monic Armiento-Hissink 26 april 2024 om 12:50+ 38624

Er wordt overal geschreven alsof hij meteen bij een ander team aan de slag kan. Hij heeft een contract tot en met 25 en al zou RB hem eerder laten gaan, dat gaat niet zonder slag of stoot gebeuren ook al riep Horner laatst nog dat ze niemand in de weg zouden gaan liggen als ze weg zouden willen. Bovendien zit er altijd een jaar gardening leave aan vast aan zo'n vertrek. Ook ik denk dat hij genoeg van de F1 begint te krijgen en hij niet alleen. Alonso heeft wel een meerjarig contract getekend maar met de mogelijkheid om in een andere functie te stappen wanneer hij dat wil. Ik had dit al eerder geopperd, wat nou als Max er ook genoeg van heeft van al die kunst grepen van Dominicali, die al aangekondigd heeft nog meer sprint races te willen, Alonso die het met Max eens is en ook Newey die steeds meer negatief is over alle regelgeving, samen dit al besproken hebben en over willen stappen naar een andere serie? zoals jij zegt AMR zou dan een mogelijkheid zijn. Was er niet sprake van dat zij met de Valkyrie mee wilden doen in endurance racen? De uitspraak van Max over Honda die vertrekt maar dat er in de toekomst mooie dingen aan zitten te komen en Honda die graag met Max weer wil samenwerken in de toekomst, geeft hij daar niet een aanwijzing? het zijn wel puzzelstukjes die in elkaar passen.

Ep 26 april 2024 om 13:59+ 21237

Precies. Het zou mij niks verbazen.

Shirango 26 april 2024 om 14:55+ 2111

"Ik had dit al eerder geopperd" - wat is het nut van deze zin?

Shirango 26 april 2024 om 19:14+ 2111

Ik hou mensen die zichzelf op de borst kloppen even een spiegel voor.

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 16:49+ 12908

Wat is het nut van jouw reactie eigenlijk? Mr wiseguy

User Avatar
DoubleClutch 26 april 2024 om 22:34+ 8689

@Monic,
Scherp opgemerkt ??

User Avatar
F16 26 april 2024 om 12:00+ 18221

Hij zal in mindere mate actief blijven zolang hij kan. Echt met pensioen gaan doen zulke mensen vrijwel nooit. Ben ik zelf ook niet van plan overigens, al ben ik geen Newey en een stuk jonger.

User Avatar
Gungnir 26 april 2024 om 11:27+ 35

Nou, nou. Moet niet gekker worden. Moet ik zelfs Olav Mol gelijk gaan geven.

User Avatar
Oldfan 26 april 2024 om 11:24+ 1931

Daarom denk ikdat het een gerucht is, het vertrek van newie(oeps 2x zelfde text dan 1x verwyderd zelf) die reklame ettert er steeds doorheen bagger zooi

User Avatar
F1fan_90 26 april 2024 om 11:16+ 2148

Is dit dezelfde Mol die heeft beweerd dat contracten in de F1 niks voorstellen??

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 11:23+ 12908

Rijderscontracten inderdaad; daar zit geen concurrentiebeding/gardening leave op zoals met engineers en kopstukken.

User Avatar
Red Rooster 26 april 2024 om 13:29+ 11719

Newey is niet in dienst van RB. Hij verhuurt zich via zijn eigen bedrijf aan RB. Hoe het dan zit weet ik niet, maar het kan zomaar anders zijn.

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 13:40+ 12908

Dan is er gewoon een concurrentiebeding ipv gardening leave.

User Avatar
RK 79 26 april 2024 om 13:51+ 1146

Maar goed ook. Je kunt je toch niet voorstellen dat hij zomaar met alle info in zijn hoofd naar een ander team loopt.

User Avatar
FrontRowLockout 26 april 2024 om 14:02+ 12908

Inderdaad, zeker na 20 jaar bij hetzelfde team.