Rosberg merkt op: 'Hamilton had Verstappen daar voorbij moeten laten'

9:45, 10 jan 2022
60 Reacties

Bijna een maand na de allesbeslissende race in Abu Dhabi wordt er nog steeds nagesproken over het resultaat. Nico Rosberg vindt dat de controversiële beslissingen van Michael Masi elkaar opheffen.

Voor de laatste ronde van de race mocht Max Verstappen de gelapte auto’s inhalen waardoor hij vlak achter Lewis Hamilton terecht kwam. De Nederlander wist zijn rivaal tijdens de safety car herstart in te halen en zo het wereldkampioenschap te winnen.

Rosberg versloeg Hamilton in 2016 toen ze teamgenoten waren bij Mercedes. De Duitser heeft al eerder gezegd dat hij de pijn van Hamilton voelt. De Brit heeft sinds de race niets meer van zich laten horen op sociale media. Toch is Rosbergs mening veranderd sinds het herbekijken van de beelden.

Rosberg heeft vrede met resultaat

Verstappen startte de race vanaf pole position, maar Hamilton kon hem bij de start inhalen. De Nederlander deed later een poging om hem terug in te halen, maar Hamilton reed van de baan en kon zo zijn eerste plek behouden. Volgens de stewards gaf de Brit zijn voordeel terug, maar niet iedereen is het daarmee eens.

Bij nader inzien is Rosberg van mening dat de twee incidenten elkaar opheffen. "Ik zei dat het goed was wat ze [de stewards] deden bij het incident aan het begin van de race, maar eigenlijk denk ik dat het daar de kant van Lewis opging en dat hij hem [Verstappen] voorbij had moeten laten”, vertelt hij bij Sky Sports. "Het is echt één op één wat betreft fundamentele beslissingen tijdens de race, dus ik denk dat het goed is zo."

60 Reacties
Ruud Hoogedoorn 11 januari 2022 om 12:50+ 77

Geloof best dat er genoeg over te zeggen is hoe de FIA heeft gehandeld, maar dat is op zo veel punten zo.
Ik had toch gehoopt dat een zevenvoudig wereld kampioen die zich bij de echte belangrijke zaken in de wereld regelmatig laat horen op dit punt iets meer relativerend vermogen had op kunnen brengen.

Social_media_hyped_alles_op_pas_op 11 januari 2022 om 8:20+ 421

Zo mooi om te zien dat er genoeg sukkels hier in deze groep trappen en bonje met elkaar zoeken om.helemaal niks denk na mensen het is al weken geleden dat de race is geweest en ze komen met dingen die rosberg vlak na de race heeft gezegd maargoed lekker gezellig discussies voeren met elkaar om bullshit net als wat heel 2021 is gebeurd

Steven Dahlberg 11 januari 2022 om 24:53+ 12

Bulshit. Safetycar zijn ingezet om max voorbij te laten gaan de waarheid komt ooit boven tafel.

User Avatar
Friesjong 10 januari 2022 om 19:02+ 183

Zo Rosberg is weer geliefd hier. Poeh Rosberg je was hier bijna net zo verguist als de GOAT. Nice comeback.

User Avatar
Peter Pauer 10 januari 2022 om 16:54+ 2979

De hele wereld heeft gezien dat Hamilton die bocht afsneed en rechtdoor reed en 500m voordeel pakte. Alleen al daardoor zou hij gediskwalificeerd moeten worden omdat hij niet heel de raceafstand heeft gereden!

User Avatar
Dutch reporter 10 januari 2022 om 16:14+ 11206

Max kampioen. De rest lekker boeiend!!!

Harvey Specter 10 januari 2022 om 14:32+ 17

Die pass van Verstappen was op het randje maar stel dat Ham hem er weer door had moeten laten dan nog had die Max gewoon terug gepakt omdat hij duidelijk beter was. Maar in de laatste ronde zoiets flikken waarbij er later geen enkele kans meer is om hem terug te pakken ondanks dat je gewoon beter bent is puur bedrog. De wereld zag het. Nu staat er ergens een gast te roepen "ik ben kampioen" terwijl hij ondanks een betere snellere auto, een teammaat en nieuwere banden er alsnog niet in sloeg die andere te pakken. Pas nadat de race director alle regels brak lukte het eindelijk. Wauw, ja dan moet hij het echt verdiend hebben. klap klap klap.

LH-THUCTAU 10 januari 2022 om 14:03+ 171

Ga maar lekker verder rentenieren 1day fly!

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 18:16+ 19439

Aan je welbespraakte Nederlandse taal te zien kniel jij graag schat ik ?

Jordi Lorje 10 januari 2022 om 19:43+ 14743

Nog even wachten ThucTau, hij is voorlopig nog aan het uithuilen.

Oke dan 10 januari 2022 om 12:29+ 460

Toch netjes van Hamilton dat hij die plaats dan in de laatste ronde terug aan Max gaf. Beter laat dan nooit

Jordi Lorje 10 januari 2022 om 13:08+ 14743

scherp !!!

Jacky 10 januari 2022 om 11:58+ 3051

Tja we zijn maar mensen met heel veel moeilijk controleerbare emoties . En God daardoor maken we fouten. Soms zijn de gevolgen klein, soms zijn ze groot. Ik heb het al eerder aangegeven AI heeft daar geen last van. Dus waarom niet?

Swiebertjego 10 januari 2022 om 11:04+ 4992

Ik vind deze analyse redelijk maar toch een opmerking. hoe Verstappen mocht de gelapte auto's inhalen?

MarcoDc72 10 januari 2022 om 12:48+ 302

Uhm Femke (schrijfster) heeft misschien zwaar weekend achter de rug....

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 9:57+ 118954

Eindelijk eens een sky analist die ook het incident van ronde 1 benoemt want die lijken ze te vergeten (wel na weken ontkennen). Dat gaan ze bij sky natuurlijk niet leuk vinden. Dat heft elkaar qua incidenten voor de race in abu dhabi op maar bij verre na niet voor een heel seizoen als je ziet wat max tegen zich had. En tis maar net hoe je tegen de laatste ronde aan kijkt. Vond het niet eens zozeer een incident en zeker niet nadat ik heb gezien dat ze dat gewoon mogen doen.

User Avatar
F1buzz 10 januari 2022 om 10:05+ 58776

Hmmm daar heb je een punt dat gaat nog oorlog worden tussen sky en viaplay. Misschien een beetje een tegenwicht van de engelse media?

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 10:14+ 118954

Tegenwicht van de Engelse media was er in feite altijd al. Maar weet niet zozeer of er oorlog gevoerd gaat worden tussen sky en viaplay. Misschien wel vanuit Jos en Coulthard maar met analisten als Albert en waar ze voor staan, weet ik niet of ze heel anders gaan denken dan de Engelsen.

User Avatar
F1buzz 10 januari 2022 om 11:32+ 58776

Misschien heb je gelijk. Maar ik denk toch dat het hard tegen hard kan worden als de controversen zich ook in 2022 op blijven stapelen. Maar misschien heb ik het wel verkeerd..

TANKES 10 januari 2022 om 21:58+ 3086

Mee eens !! hahah

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 21:40+ 118954

Nee zeker niet misplaatst hoor haha. Wat dat betreft mag ze er zeker wel zijn.

TANKES 10 januari 2022 om 21:29+ 3086

Bij Viaplay bedoel je.... ? hahah Mee eens.
Wat ze in een mooi sportief pakje tijdens de Dutch GP bracht heeft ze me absoluut overtuigd. Of is deze opmerking misplaatst ?

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 21:17+ 118954

Nee klopt ben ik van op de hoogte idd. Van zowel haar vader als haar zelf. Ze racet niet slecht, ziet er niet slecht uit maar ben zelf nog niet overtuigd van hetgeen wat zij moet gaan brengen.

User Avatar
Jeff Boersma 11 januari 2022 om 15:44+ 19439

Tja voor zingen hoef je geen hoog IQ te hebben,kijk maar naar onze eigen
Dreetje Hazes en Marco Borsato.

Dus ja ik vind die hond of hondd zoals jij het liever ziet gewoon dom over komen ?

Maar je wou als Stille Bob op een nieuw accountje even bijdehand doen dat snap ik ?

SilentBob 11 januari 2022 om 15:07+ 0

Je bedoelt die Snoop Dogg (ja, met 2 g's) die dom overkomt maar ondertussen wel 150M dollar waard is? Voor de rest ben ik het met je eens hoor:)

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 13:28+ 19439

Je probeert bijdehand te doen maar helaas heeft je dommigheid de overhand.

Misschien wist je het nog niet maar Ziggo is de rechten kwijt en Coronel is daar weg.

Ben je mischien Snoop Dog? Je komt even dom over namelijk.?

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 13:33+ 118954

Snoop. Met jouw tweede reactie hier moet ik jou toch feliciteren. Je bent wereldkampioen! In dom lullen! Coronel is volgend seizoen namelijk te bewonderen bij viaplay. Had je kunnen weten als je jouw feiten beetje op orde had, en ook niet zomaar dingen zelf verzint en als eigen waarheid de wereld in helpt. Maar goed hebben al aan jouw eerdere reactie hier kunnen zien, dat je daar blijkbaar niet slim genoeg voor bent.

Heb een vraag voor je; Je bent fan van 44, jouw plaatje zegt 11x4 is 44. Heb je net als jouw kontmaatjes Lewis en Toto ook een IQ van 44? Of zit ik daarmee nog aan de hoge kant?

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 17:18+ 19439

Jaar Abbo is 65 euro maar ik weet niet welke talen er allemaal zijn dat zie ik pas als het seizoen begint.

John Bakhuis 14 januari 2022 om 10:21+ 1469

F1tv heeft Engels Duits Spaans Frans en Nederlands als keuze, of als je zou willen alleen FX dus de auto's en baangeluiden alleen.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 16:54+ 118954

Klopt helemaal wat je zegt John. Had het er altijd gratis bij en ga het nu ook gewoon weer aanschaffen tegen een meerprijs. Vond de onboard beelden altijd gaaf.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 12:53+ 118954

Ja precies en zeker als je ziet wat je er voor terugkrijgt. Een Albers zou ik gratis nog niet naar willen kijken bijvoorbeeld

F1 Zandvoort 10 januari 2022 om 12:37+ 33128

Bij ons komt ook gee viaplay volg alleen f1 en dan vind ik zo'n 14 euro wel veel elke maand

John Bakhuis 10 januari 2022 om 15:46+ 1469

F1tv is altijd de betere optie, keuze uit de taal van commentaar, ontzettend veel content, onboardbeelden, enz enz. En dat alles voor de helft vd prijs als wat VIAplay eraan wil verdienen. Gebruik het nu voor het 4e seizoen het aankomende en dat zonder al teveel noemenswaardige problemen. De app op smart tv is ook een goede toevoeging inmiddels.

User Avatar
Oma Mieke 10 januari 2022 om 16:00+ 8516

Jeff Boersma
Wat zijn de kosten van F1 per maand ?
En spreekt men alleen maar Engels ?

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 12:16+ 118954

Gooit gelijk heb je. Hoop dat iedereen dat doet en ook niet valt voor het aantrekken vanaf en Jos. Had zelf f1tv er altijd gratis bij. Nu niet meer maar ga ik ook een abbo op aanschaffen. Voor mij eveneens geen viaplay.

User Avatar
Snoop 10 januari 2022 om 12:56+ 265

Dan kijk en luister je toch naar de transparante zender van Ziggo F1 race.
Met de neutrale houding van Coronel. LOL

User Avatar
Frankyxxl 10 januari 2022 om 13:59+ 1931

Hoe kan je bij voorbaat al zeggen dat het onzin is wat ze gaan brengen? Er is nog geen seconde tv geweest. Ik geef het iig een kans en zie wel hoe het zich ontwikkelt. Veel slechter dan plooij kan eigenlijk niet.

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 12:14+ 19439

Ach ik heb al een abbo op F1tv afgesloten vorige week dus naar die onzin hoef ik gelukkig niet te kijken.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 12:06+ 118954

Ja dat dus en je krijgt ze in optima forma terug met Albers en Kox.

Ze zegt het natuurlijk niet. Dat ze fan van Lewis is of een enorm zwak voor m heeft. Maar veel moeite om t te verbergen deed ze in t interview ook niet toen ze haar vooruitzichten op abu dhabi deelde.

Harvey Specter 10 januari 2022 om 14:33+ 17

Tuurlijk want in oranjeland willen we zeker geen andere meningen horen. Alle neuzen moeten in dezelfde richting staan samen tierend Max max max supermax max super super masi mas euhm sorry, max max.
Dood aan andere meningen! Nu! Toch?

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 12:04+ 19439

Maar ze is dus Nederlands, maar fan van Lewis en in dienst genomen door viaplay voor de Nederlandse tak?

Zijn lekker bezig daar.
Ben je eindelijk van die Lulu fan Kamphues af krijg je dit weer

TANKES 10 januari 2022 om 20:46+ 3086

Maxthegoat,
Stephane is de dochter van Peter Kox en dat is ( of was ? ) best een goede tourwagen coureur met een goede én lange C.V. . Ik weet niet of je in het verleden het WTCC keek met o.a. Tom Coronel met de Seat en later BMW ? De voorloper van het WTCC was het ETCC en die won Peter in het laatste jaar met een HONDA.
Stephane racet zelf ook niet geheel onverdienstelijk maar kwam helaas niet door de voorrondes van het eerste Formule W Series. Het is een slimme meid en zeker aantrekkelijk. Ik heb dat interview over Hamilton gemist en hoop dat ze er neutraal in gaat want anders zal het waarschijnlijk een korte Viaplay carriere zijn denk ik. Ze heeft op YT enkele videos voor een NL's autoblad.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 12:01+ 118954

Dat is de nieuwe pit reporter voor viaplay. Rijdt ook in de DTM onder andere en volgens mij was haar vader ook coureur. Wel een Nederlandse, alleen had een interview van haar gezien paar dagen voor abu dhabi en had al iets van, dat wordt niet wat. En zag in de reacties vele met mij. Mooie dame voor t aangezicht maar zelf ben ik nog niet onder de indruk van haar kwaliteiten.

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 11:55+ 19439

Wie is die stephane?
Die naam klinkt Belgisch en die zijn zoizo tegen Max de Calimero,s.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 11:35+ 118954

Het zou natuurlijk altijd zo kunnen zijn. Alleen heb ik het idee dat het niet allemaal op 1 lijn zou zitten. Je hebt coronel en van der garde die alles in de strijd tegen hun zullen gooien. Dan heb je types als Albers (die nu al het nodige te weeg brengt) en stephane kox die in een interview ook met moeite haar voorkeur voor 44 kon verbergen.

TS 10 januari 2022 om 10:14+ 1708

Ik zou bijna hopen op enig realisme aan de kant van rosberg. Maarja iets met 1 zwaluw.

Blijft natuurlijk een seizoen met achterlijk veel beslissingen onterecht ten nadele van Max.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 10:20+ 118954

Zo is dat. Dat blijft het ongeacht hoe iemand tegen de laatste ronde aan kijkt. Van Rosberg is het bekend dat die helaas wel eens om de week anders kan roepen. Hier had die ook lang voor nodig om de moed bij een te rapen en dit uit te spreken

Roel Andersom 10 januari 2022 om 12:05+ 9097

Ik denk dat ze bij Sky een beetje beu worden van het verstoppertje spelen van Hamilton. Het hele jaar door kreeg hij grote steun vanuit Engeland en nu is hij al een tijdje verdwenen. Rosberg krabbelt terug, Hill ook. En volgend jaar met Russell in dezelfde wagen, zullen veel Engelse fans, net zo makkelijk overstappen naar een deze landgenoot. En als Lando het goed gaat doen, zal hij de populairste Brit worden in de F1.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 12:10+ 118954

Ik had er eigenlijk nog niet zo over nagedacht maar zou heel goed kunnen dat je hier gelijk in hebt Roel en dat ze onder andere daarom zo aan het bijdraaien zijn bij sky. Trouwens. Ik zag dat Norris onder Britten al de populairste coureur was. Was in oktober gepeild dacht ik. Wereldwijd was het max, die gevolg werd door jawel, Norris op 2.

User Avatar
Snoop 10 januari 2022 om 12:52+ 265

Jij bedoeld te zeggen.
Eindelijk kun je een orgasme krijgen.
Nadat iemand heeft gesproken zoals jij zou willen.
Hoe je het ook wendt of keert.
Of het niet wil zien.
Ook na jaren.
Zal de wereldtitel van 2021.
Een bespreekbaar punt zij en blijven.
Niet zo zeer dat Max de aangesproken persoon zal zijn.
Maar dat Masi hen de gelegenheid heeft gegeven om een kans te krijgen om na 12 sec achterstand.
Nog de titel binnen te halen.
Hoe lastig het ook is.
Maar de waarheid is keihard.
Maar ja een ding staat vast.
Dit kun je niet meer terug draaien.
Maar zal ten allertijde niet worden gezien.
Als een glansrijke overwinning.
Want stel je nou eens voor dat Sir Lewis op zo een banale manier had gewonnen van Max?
Als Sir Lewis fan zou ik zijn 8e gigantisch lelijk vinden.
Ik denk dat Sir Lewis niet op zo een manier had willen winnen.
Dat niet is gewonnen op de baan.
Maar beslist is door het laatste woord van de wedstrijdleiding.
Dus buiten de baan.
Maar als nog geniet van de overwinning.
Die is gewonnen door Masi Verstappen.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 13:03+ 118954

Je hoefde er niet bij te zeghen dat je sir Lewis fan bent pinda. Had ik al aan het begin opgemerkt. En krijg doorgaans geen orgasme van sky. Al beginnen die het achterlijke gedrag van Toto en Lewis nu ook onderhand door te krijgen en merk dat het een pijnlijke voor je is. De kontenlikkers van jouw helden keren zich er van af. Auch. Hoop dat je nog aan je trekken komt van oude filmpjes toen MB nog wegkwam met frauderen en Lewis dankzij zijn auto 45 seconden sneller was. Van afgelopen jaar moet je het niet hebben inderdaad?. En ik zou me toch maar beter verdiepen in de regels als ik jou was. Wat gebeurde dst mocht en kon en betreft regels die speciaal hiervoor gemaakt zijn nadat alle teams na spa met MB voorop hun beklag deden dat ze niet meer achter een safety car of met een rode vlag de race wilden beëindigen. Banale overwinning was het zeker geweest maar niet zo gek na wat er in ronde 1 werd toegelaten he?. Rosberg zegt het zeer terecht en gelukkig is heel sky aan het bijdraaien. Die krijgen het gedrag van Toto Lewis en de rest van de criminele bende steeds meer door.

Denk niet dat de wereldtitel van 2021 nog jaren een bespreekbaar punt blijft. Ohja voor de huilende azijnzeikers toto en Lewis wel maar voor de rest niet. Die accepteren reglementaire beslissingen en gaan door met hun leven en focussen op wat komen gaat. Bovendien is MB de laatste die zich moet gaan beklagen over een voorsprong kwijtraken door een safety car. Het viel voor t eerst de verkeerde kant op en zie ze huilen??. Ze hadden ook kunnen pitten he. Vroeg Lewis 80.000 keer om. Beide keren. Toen ze beseften dat ze een fout hadden gemaakt waren ze opeens wel heel erg geobsedeerd met dat de race achter de safety car ging eindigen terwijl ze wisten welke afspraken er waren gemaakt.

Maar idd niet meer terug te draaien alle lof en erkenning voor max haha. En MB voelt zich genaaid en Lewis wint nooit meer zijn 8e???????????

User Avatar
Peet 10 januari 2022 om 13:18+ 10144

Snoop. Jij. Schrijft. Irritant. Neem. Je. Verlies. En. L*l. Niet. Om. De Feiten. Heen. Gast.

maxera 10 januari 2022 om 14:16+ 160711

Snoopy doet pijn hè, snap ik wel, de ultieme afgang uit angst geen banden durven wisselen..
Beter kon het tekort aan racecraft van de geit niet aan getoond worden, zelfs zn eigen team vertrouwde er niet op.

User Avatar
CollinV 10 januari 2022 om 16:10+ 2398

Hallo Snoop ik respecteer je mening en uiteraard ook dat je fan bent van Lewis. Heb nog niet veel van je gelezen hier, maar wat betreft dit onderwerp : Het maakt me echt geen ene malle moer uit wat MB/Toto/Lewis/Sky en de gehele UK nog zeggen links of rechts om MAX is wereldkampioen! ......en door....

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 18:08+ 19439

Oh geloof me je hebt hier al genoeg van Snoopy gelezen hoor.
Het was alleen onder vele andere accountjes ?

User Avatar
Jeff Boersma 10 januari 2022 om 18:10+ 19439

Ik lees deze gigantische muur van onzin,wanhoop,deceptie en desperatie,en eigenlijk het enigste wat ik er uit kan halen is.
No Mikey!! No Mikey!! That was so not right! ??

Nio 10 januari 2022 om 14:04+ 24210

Ik roep dit al de hele maand op twitter, maar dan halen ze er van alles bij die gekke Engelsen.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 14:13+ 118954

Ja echt he. Terwijl ze eigenlijk geen poot hebben om op te staan.
Misschien lang stuk tekst maar je zou ze dit kunnen laten zien, uit eind documentatie van de fia:

The Article 48.13 of the Sporting Regulations states that the message “Safety Car in this lap” is the signal that it will enter the pit lane at the end of that lap.
That therefore Article 48.13 “overrides” Article 48.12. That Article 15.3 gives the Race Director “overriding authority” over “the use of the safety car”. That even if all cars that had been lapped (8 in total, of which 5 were allowed to overtake the safety car) it would not have changed the outcome of the race. The Race Director also stated that it had long been agreed by all the Teams that where possible it was highly desirable for the race to end in a “green” condition (i.e. not under a Safety Car).

Conclusions of the Stewards :
The Stewards consider that the protest is admissible.That Article 15.3 allows the Race Director to control the use of the safety car, which in our determination includes its deployment and withdrawal. That although Article 48.12 may not have been applied fully, in relation to the safety car returning to the pits at the end of the following lap, Article 48.13 overrides that and once the message “Safety Car in this lap” has been displayed, it is mandatory to withdraw the safety car at the end of that lap.

Gerro 10 januari 2022 om 21:33+ 17

Heb nooit begrepen hoe Hamilton dan zijn voordeel bij dat incident aan het begin van de race heeft terug gegeven , max was er voorbij wat zou hebben betekent dat Hamilton er dan achter had gereden en iederen weet dat de Mercedes minder goed presteert in vuile lucht. Er zou zich mogelijk dan een andere race hebben ontwikkeld maar het uiteindelijke einde van de race was vanzelfsprekend geweldig een climax die zich zelden zo heeft voorgedaan en kan nog steeds nagenieten van alle commentatoren uit de wereld die hun dak gingen.

User Avatar
Maxthegoat 10 januari 2022 om 21:38+ 118954

Ooh heerlijk is dat Gerro. Heb laatst nog weer zo'n compilatie gezien van alle commentaren en supporters wereldwijd. Iedereen ging uit hun dak. Geweldig. En idd over ronde 1 heb je gelijk. Hij was er voorbij dus, moest die de plek teruggeven aan Max. Zoals je zegt erna was het volgen geweest wat MB niet zo ligt. Plus max op de rode band kon dan in vrije lucht wegrijden. Nu omdat hij alsnog in vuile lucht kwam werden ze snel warm, dus versleten ook snel. Dus niet allen pikt hij onreglementair een plek in door buiten de baan in te halen, ook maakt hij de hele tactiek van RB ongedaan.