Stella roept FIA op tot actie na verdedigende acties van Verstappen

16:00, 01 jul 2024
55 Reacties

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft zich niet ingehouden na de crash tussen Max Verstappen en Lando Norris. Eerder stelde hij al dat de acties die de Nederlander in 2021 deed ook ongestraft bleven. Stella hoopt dan ook dat het incident voor verbeteringen gaat zorgen in het racen.

Over de boordradio klaagde Norris al dat Verstappen telkens van lijn veranderde terwijl hij aan het remmen was voor bocht 3. Vervolgens volgde de crash, waarbij de Brit buitenom probeerde te gaan bij de Nederlander. De twee raakten elkaar en kregen allebei een lekke band.

Stella hoopt op verbetering racen na acties Verstappen

Stella hoopt dat de eerdere acties van Verstappen de sport gaan verbeteren: “Deze race heeft ons zeker een hoop goede informatie gegeven om een aantal aspecten te verbeteren die nodig zijn om te racen op een manier waarop we kunnen genieten van dit soort gevechten tot de finish. Voor mij is het jammer dat we de laatste zes, zeven ronden niet hebben gezien, want die zouden heel vermakelijk zijn geweest. Nu waren ze niet vermakelijk, simpelweg omdat de regels niet werden gehandhaafd.

De teambaas van McLaren vervolgt: “Het zou genoeg zijn geweest om Max een waarschuwing te geven met een zwart-witte vlag, om te zeggen ‘Doe dat niet nog een keer’. Hij zou dan veel voorzichtiger zijn geweest bij het dichtgooien van het gat met Lando. Dit incident kan gemakkelijk worden opgelost. Maar we zijn hier niet boos over. We vinden dit verkeerd, maar het is belangrijk dat het wordt aangepakt voor de toekomst'', aldus Stella. De teambaas lijkt met de laatste opmerking een duidelijk statement af te geven aan de FIA.

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Cas van de Kleut

MEER OVER
Deel dit artikel
55 Reacties
Van Manen 02 juli 2024 om 10:37+ 105

Wat overdreven allemaal. Naar mijn mening was het Norris die wanhopig was en zo goed als onmogelijke inhaalacties probeerde uit voeren. Max verdedigde hard en daar is weinig mis mee. Dan gaat het soms wel eens verkeerd. Dat hoort er ook bij. Nu probeert McLaren de FIA en de publieke opinie te beïnvloeden op basis van eigen frustratie. Sneu.

Joost Mulders 02 juli 2024 om 6:56+ 2465

Misschien moet Stella zijn coureur eens wat beelden van echt racen laten zien. Als je naar de onboards van Norris kijkt in die bocht zie je geen verschil tussen de lijn die hij rijdt als hij daar alleen rijdt op 8 seconde achter Verstappen of tijdens de actie waar ze elkaar raakten.

Norris denkt daar dezelfde lijn te kunnen rijden terwijl hij iemand probeert in te halen dan wanneer hij er alleen rijdt.

Als je vervolgens kijkt naar Vettel en Hamilton in diezelfde bocht een aantal jaren geleden dan zie je dat Vettel op dezelfde plek rijdt als Verstappen, Hamilton zit er links naast maar gaat net iets verder naar links als Norris deed. Hamilton zat namelijk met het midden van zijn auto op de witte lijn daar waardoor hij Vettel net niet raakt. Norris zat alleen met zijn linkerband over die witte lijn en had nog minstens een halve meter ruimte om zonder Verstappen te raken door die bocht te komen, wat als inhalende auto ook je verantwoordelijkheid is.

Ja Verstappen maakt het hem zo lastig mogelijk, dat is racen. Er was ruimte voor Norris om veilig door die bocht te komen, het was zijn keus om dat niet te doen.

User Avatar
Ringo De Kroon 02 juli 2024 om 3:21+ 4832

Ze zijn vooral bezig in de race om ander straffen te geven kijk naar die ene pitztop unsafe release daar nog voldoende ruimte, zat nog een team tussen voordat die naar rechts moest... Wil je zo een race winnen? Max laat net een beetje ruimte over en norris heeft gewoon een snellere wagen. Dan had max niks tegen kunnen doen. Je moet oook. Niet ronde na ronde prberen in te halen haalt ook niks uit
...

User Avatar
Monique Van der Horst 01 juli 2024 om 23:48+ 1028

Ik zie het masker van lief jongetje en vriend steeds verder verdwijnen.
Wat overblijft bij Norris is een verwent Engels knulletje wat zijn zin niet krijgt.
Let op mijn woorden, Lando wordt Lewis 2.0

Nuchter Burger 01 juli 2024 om 22:31+ 355

Wat een droeftoeter.
Wat wil hij nou eigenlijk?
Snelheidsbeperkingen en inhaalverboden '"om het spannend te houden"?

User Avatar
F1_liefhebber 01 juli 2024 om 21:47+ 6917

Hahaha Mercedes 2.0 is geboren volgens velen. Commentaar hebben op de concurrentie mag niet?? Man man man, er gebeurd 1 keer weer wat en direct allemaal heerlijk kort door de bocht.

Eenfan 01 juli 2024 om 21:33+ 1911

Zoals nu wel voor iedereen duidelijk is, ook voor VER laters hier, zijn de Britse coureurs zeer slechte verliezers, HAM, NOT, RUS man wat kunnen die zeiken. Mc laren was toch een aardig team maar jongens wat een mietjes zijn het dat hebben ze wel laten zien, de arrogantie klotst uit hun gezicht nee f1 is niet meer wat het was, een sport voor mannen.

User Avatar
F1_liefhebber 01 juli 2024 om 21:46+ 6917

Ik zie ook een andere rode draad. De rijstijl van Max Verstappen die elke keer deze situaties veroorzaken. Of mag ik dat niet zeggen?

Monic Armiento-Hissink 01 juli 2024 om 23:30+ 38624

Dat mag je zeggen, maar ik denk ook dat het ligt aan de ander waarmee je racet. Er zijn genoeg coureurs die wel met Max door zo'n bocht kunnen zonder kleerscheuren.

User Avatar
F1_liefhebber 02 juli 2024 om 1:06+ 6917

Ja dat klopt, alleen dan maakt men geen aanspraak op het WK of is het de directie concurrent

User Avatar
Frankyxxl 01 juli 2024 om 20:32+ 1931

Het is een beetje een terugkerend verhaal, zodra er een brit benadeeld wordt ongeacht of het zijn eigen fout is of niet, zodra ze de kans zien om Max te stoppen zullen ze het niet nalaten. Tenenkrommend hoe veel van die eilandbewoners het idee hebben dat iedereen maar moet wijken omdat hun eraan komen. Enig zelfreflectie is niet aan de orde lijkt wel. Ze kunnen Max met een betere auto niet inhalen en Norris, die ik een slappe zak vindt gaat dan zelf een aantal keer over de limit, krijgt een vlag voor tracklimits en doet meerdere divebombs en geeft dan Max de schuld dat hij hem er niet langs laat, terwijl die een autobreedte laat en helaas onderstuur had en tegen Norris aankwam na het rempunt, wat de data ook uitgewezen heeft. Maar dat willen ze niet horen natuurlijk want dan moeten ze kleur bekennen. En iedereen praat elkaar maar na. Dom volk!
Ik zeg niet dat Max clean rijdt maar dit is autoracen mannen! En dan raak je elkaar wel is. Norris gewoon een gefrustreerde rijder die het niet kan verkroppen dat Max sneller is in een langzamere auto.

Piew 01 juli 2024 om 19:23+ 312

Toto II

William Brooymans 01 juli 2024 om 20:22+ 3855

Ik ga bijna sympathie krijgen voor toto. Mclaren zakt hier heel hard door het ijs met Stella en Norris voorop. Zak brown heb ik nog niet gehoord maar heb het idee dat Stella al het woord doet.

JasperVG96 01 juli 2024 om 21:16+ 45

Zak Brown waait ook altijd maar mee met de wind die hem het beste uitkomt. Wat dat betreft echt een Zak Bruin..

Wat Stella betreft.. Voor de race Max nog benoemen als constante factor, tijdens de race Max die weer geweldig rijd en na de race 180 graden gedraaid omdat zijn eigen coureur zijn kansen verpest. Schrijnend

FCB33 01 juli 2024 om 18:31+ 18512

Misshien gewoon een stoelendans gaan doen. Is dan spannender als kijken naar F1

Martin fan f1 01 juli 2024 om 18:22+ 2333

Wat een onzin wordt hier uitgekraamd.

Ron Vlug 01 juli 2024 om 18:22+ 21

Andrea en Zak dat zijn de nieuwe clowns in de F1.

User Avatar
Bulborb 01 juli 2024 om 18:00+ 2465

Dus de enige manier om te winnen, is via straffen van je tegenstander. Just try harder Andrea, it’s called a motor race.

Shrek19671 01 juli 2024 om 17:57+ 562

De gast spoort niet echt goed, er is hier en daar al veel over gezegd. Die gastjes die de auto’s besturen moeten eerst uitscheiden met dat zeuren achter het stuur van hij doet dit en hij doet dat en zelf doen ze niets ?????

Ernesto Vos 01 juli 2024 om 17:21+ 8130

Ah dus als iemand divebombed, altijd de deur open zetten? Zak en Andrea, veel geblaat weinig wil.

Monic Armiento-Hissink 01 juli 2024 om 23:21+ 38624

Lando had ook meer van Max verwacht, ik weet niet wat, maar cadeautjes krijg je van Max alleen met je verjaardag.

Rovig 01 juli 2024 om 17:11+ 11724

Dus omdat Norris wat zegt is dat direct de waarheid? Max beweert namelijk dat hij pas remde nadat hij bewoog. Het probleem is gewoon dat coureurs continu klagen over de radio en altijd wat in hun eigen straatje past.

Norris werd zogenaamd ook gehinderd tijdens zijn eerste pitstop, maar dat was ook meer theater dan realiteit

User Avatar
Red Rooster 01 juli 2024 om 17:58+ 11729

Of wat Max beweert waar is kan de FIA natuurlijk simpel uit de data halen.

User Avatar
Frankyxxl 01 juli 2024 om 20:35+ 1931

Als ze ernaar gekeken hadden wel ja, maar ze waren er als de kippen bij om de schuld bij hem neer te leggen en dat Norris keihard doorrijdt met een kapotte band en gevaar voor anderen is hoor je ze niet over.
Ik blijf erbij dat het een raceincident is.

Monic Armiento-Hissink 01 juli 2024 om 23:18+ 38624

Daar vloog meer stukken van de auto af als toen bij Checo.

User Avatar
Frankyxxl 02 juli 2024 om 10:17+ 1931

En die kreeg wel een gridstraf….

@Stergram@ 01 juli 2024 om 18:41+ 125

Rovig die r.egel he die heeft de Fia er in gebracht door dat max in het verleden dat vaker deed,je kan het ergens lezen Wheel to wheel and fair drive kan ie niet ik zag heel snel de oude max weer.

User Avatar
FrontRowLockout 01 juli 2024 om 17:10+ 12908

Iets met blaffende honden.. deze man is aan het pushen om de tekortkomingen van zijn teddybeer te verbloemen. McLaren begint op Merc uit 2021 te lijken.

User Avatar
Forzapertutti 01 juli 2024 om 17:08+ 8614

Gisteren vond ik nog dat Max meest schuld had aan de botsing. Inmiddels niet meer, na het hele voorval en de ronden ervoor talloze malen teruggekeken te hebben. Sterker nog, ik vind dat Lando veel eerder een waarschuwing had moeten krijgen wegens roekeloos rijden. Ik probeer het echt zo neutraal mogelijk te bekijken. Max deed niets fout.

User Avatar
FU-EL 01 juli 2024 om 16:52+ 195

Tuurlijk! Liefst had hij in de toekomst een blauwe vlag voor de leider van de race… ?

User Avatar
ET 01 juli 2024 om 17:02+ 2030

Ik lach mijn ballen uit mijn broek als er in Silverstone 2 Britten elkaar eraf rijden. Grote kans op ook nu met Russel, Norris en Lewis.

User Avatar
Flitspaal 01 juli 2024 om 16:46+ 715

Als je met een snellere auto en 3 DRS zones nog steeds geen inhaalactie kan uitvoeren zegt genoeg over Norris. Hij mist de scherpte en intelligentie om het voor elkaar te krijgen. Met de betere auto en betere banden moest hij de druk er gewoon vol op houden en zijn moment kiezen. Nu was het elke keer een schot hagel.

JamieStarr 01 juli 2024 om 20:18+ 1443

Helemaal mee eens. Geen enkele keer wist hij hem er een keer goed naast te zetten en de auto onder controle te houden. Bij het contact moment zet hij hem er ook weer zo ver naast aan de buitenkant dat hij niks meer kan in die hoek.

Joost Mulders 02 juli 2024 om 7:00+ 2465

Helemaal eens, de wanhopige pogingen van Norris doen mij vooral denken aan het rookie niveau in iRacing.

Johnson John 01 juli 2024 om 16:30+ 649

er is niks te leren. max veranderde niet van richting onder het remmen, punt.

User Avatar
Donut 01 juli 2024 om 16:27+ 1042

'Stella roept FIA op tot actie'.... Ik zie dit als zeuren tegen de scheids , nu moeten ze eigenlijk geel krijgen!

User Avatar
Auzz 01 juli 2024 om 16:21+ 4564

Dit is precies waarom Max 3 x een WK heeft gewonnen en Norris en het huidige McLaren dit niet bereiken. Door blijven jammeren met een Calimero eierschaal op jouw hoofd en aangeven dat vooral anderen jouw probleem moeten oplossen zorgt niet voor de benodigde mentale weerbaarheid. Max daarentegen haalt kracht en energie uit tegenslagen. Het is gebeurd, we leren en van en door.

User Avatar
FrontRowLockout 01 juli 2024 om 17:14+ 12908

Exact. Toevallig vanmiddag een video gezien over groei en maximaal presteren (niet F1 gerelateerd); was van een tennisser (ik denk Nadal of zoiets?) over hoe hij telkens na een verloren punt niet daarmee bezig was maar met de volgende, en dat je zo wint. (Ik weet niets van tennis dus punt kan iets anders zijn ?)

JamieStarr 01 juli 2024 om 20:15+ 1443

Federer was dat.

User Avatar
FrontRowLockout 01 juli 2024 om 20:29+ 12908

Thnx ?

User Avatar
Mich Steal 01 juli 2024 om 16:19+ 4541

“Het zou genoeg zijn geweest om Max een waarschuwing te geven met een zwart-witte vlag, om te zeggen ‘Doe dat niet nog een keer’. Hij zou dan veel voorzichtiger zijn geweest bij het dichtgooien van het gat met Lando."

Net zoals Lando zich wat aantrok van de zwart witte vlag wegen het overschrijden van de track limits zeker.? Natuurlijk verdedig je je eigen rijder, maar ga niet de onschuld spelen. Lando had tijd genoeg om Max met DRS te verschalken, hij was de snellere op dat moment van de twee.

User Avatar
Il Gordo 01 juli 2024 om 16:14+ 10927

Ze zijn wel druk. Eerst met die geile track limits van Piastri en nu dit gehannes weer. Maar ik hoorde Stella niet over de actie van Norris in Barcelona vorige week, bij de start. Of was dat wel hard racen?

User Avatar
Raket Beest15 01 juli 2024 om 16:14+ 23941

Die Stella is een heel eng mannetje griezelige kop heeft die ook, ik vertrouw die gast voor geen meter en dat die nu zo enorm laag uithaalt naar Max terwijl het al een kookpunt bereikt en nota bene 2021 erbij haalt is wel echt van een extreem rioolrat niveautje hoor.
McLaren heeft in de afgelopen jaren één race gewonnen en ze hebben nu al praatjes alsof ze Max en RB even tot de orde mogen roepen.

User Avatar
Cor Davidson 01 juli 2024 om 16:13+ 4687

Onzin, dit is hoe racen hoort te zijn. Ben wel klaar met dat gejank van Norris en z’n kompanen.

Marcel Thimister 01 juli 2024 om 16:13+ 205

Norris had 5 sec straf moeten krijgen, dan was hij 2 geworden en er was verder niets aan de hand.

User Avatar
Mitchell 01 juli 2024 om 16:09+ 32171

Ik zou gaan voor de AI scheidsrechter en dat alleen de aanvoerder iets mag zeggen.

Nee, even alle gekheid op een stok; Andrea moet niet zo zeuren (plots moeten de regels op de schop omdat Lando dit gebeurd).

Grow up

Laat het de rijders lekker zelf beslissen hoe en wat, want die zijn uiteindelijk degene waar het hier over gaat op de baan.

Tegenwoordig gaat het meer over de regels, iemand een oor aannaaien, geld en beslissingen dan echt over het racen; niemand heeft het dan ook nog maar over race winnaar George en het podium, wat best raar is.

Pirelliband 01 juli 2024 om 16:11+ 1929

Was een second driver podium lol

User Avatar
Mich Steal 01 juli 2024 om 16:20+ 4541

Oh, maar dit is ook door Brawn ingegeven hoor.

User Avatar
Mitchell 01 juli 2024 om 16:22+ 32171

Dat vind ik de grootste sneuhaas van het hele F1 circus.

Iemand met een dubbele agenda, en een enorme onruststoker.

User Avatar
FrontRowLockout 01 juli 2024 om 17:20+ 12908

Haha die Brown en Stella mogen wel gaan oppassen nu Toto Max zo graag wil ?

Pirelliband 01 juli 2024 om 16:08+ 1929

"simpelweg omdat de regels niet werden gehandhaafd.” precies norris kreeg niet optijd z'n 5sec penalty en z'n straf voor onveilig doorrijden met een beschadigde wagen

Ep 01 juli 2024 om 16:07+ 21237

Max deed niks verkeerd! Dus dan hoeft niet ingegrepen te worden.

Er zijn verschillende analyses gedaan waarin men kan zien dat Max niet onder het remmen van richting veranderde.

Het was Norris die tracklimits aan zijn broek had! Die deed veel meer verkeerd…

Stella kan beter zijn mond gaan houden!

User Avatar
Red Rooster 01 juli 2024 om 18:01+ 11729

Die analyses hebben we niks aan. Het enige wat antwoord geeft zijn de data. En daar zal men wel naar gekeken hebben voordat ze Max een straf gaven. Zo niet, dan moeten ze dat alsnog doen, dan is het gezeur meteen over.

Memnoch 01 juli 2024 om 16:07+ 1021

Deze man.. die heeft duidelijk de on board van Lando en Max niet bekeken, of Carlos en Max vorig jaar, of Vettel en Lewis in 2018.

User Avatar
Il Gordo 01 juli 2024 om 16:15+ 10927

Dit dus. Er kon gewoon geraced worden. Alleen ging het fout. Race incident. That's all.