Perez verbaasd over experimentele F1-regel: 'Dit hoor ik voor het eerst'

13:35, 08 feb 2023
49 Reacties

In het Formule 1-seizoen van 2023 wordt het aantal sprintraces opgeschroefd van drie naar zes en gaat de sport experimenteren met een nieuwe DRS-regel. In gesprek met onder meer GPblog laat Sergio Perez weten wat zijn verwachtingen zijn van het experiment.

Momenteel geldt dat DRS geactiveerd kan worden in de derde ronde van de race of in de derde ronde na een herstart. Omdat dit sommige coureurs ruimschoots de kans geeft om een voorsprong van meer dan een seconde op te bouwen en anderen hierdoor geen gebruik kunnen maken van DRS, gaat F1 experimenteren met een nieuwe regel.

Perez over experimentele F1-regel

De regel houdt in dat DRS een ronde eerder geactiveerd kan worden dan gebruikelijk en zal in het seizoen van 2023 alleen van toepassing zijn op de sprintraces. Gevraagd naar zijn verwachtingen van het experiment, klinkt er een opvallend antwoord van Perez. “Dit is de eerste keer dat ik ervan hoor”, zegt de Red Bull Racing-coureur. “Het is al een tijdje geleden dat ik met de ingenieurs heb gesproken over de sprintraces.”

De Mexicaan betwijfelt of een dergelijke regel veel effect zal hebben. “Ik denk niet dat het veel verschil zal maken. We hebben allemaal verse banden op dat moment”, legt hij uit. “Tenzij ze ons dwingen om een stop te maken, denk ik niet dat we veel verandering zullen zien.”

De sprintraces worden dit jaar verreden voorafgaand aan de Grands Prix van Azerbeidzjan, Oostenrijk, België, Qatar, de Verenigde Staten en Brazilië. De eerste sprintrace van het jaar staat op het programma op zaterdag 29 april in Baku.

MEER OVER
49 Reacties
Martin Verhamme 09 februari 2023 om 11:33+ 5

Sprint in shit

hjmdaal 08 februari 2023 om 14:18+ 3836

Het gaat om elke (her)start dus dit kan ook plaatsvinden in ronde 16 waar iedereen versleten banden heeft… snap die opmerking van Checo niet. Natuurlijk bij de start zal het niet veel uitmaken, maar na een ongeval zeker wel….

User Avatar
BMW P85 V10 08 februari 2023 om 14:05+ 22185

Geef ze een maximaal aantal ronden dat ze DRS mogen gebruiken (ook om te verdedigen) en kijk hoe dat uitpakt.

User Avatar
Sander Colnot 08 februari 2023 om 15:28+ 18763

Ik denk dat hier veel tegenstanders zullen zijn die bang voor Mario Kart achtige toestanden. Of nog erger: Formule E toestanden ?

Maar persoonlijk lijkt het me wel wat. Je krijgt bv. 30 stuks en je mag zelf beslissen of je ze gebruikt voor een aanval, een verdediging, van iemand wegrijden of naar iemand toerijden. Geeft een extra strategisch element, je kunt tijdens de wedstrijd zien wie ze heeft gebruikt en wie ze heeft gespaard, etc.

Zolang ze wegblijven van de Fan Boost vind ik het prima.

User Avatar
BMW P85 V10 08 februari 2023 om 17:38+ 22185

Geloof me, op Mario kart zit ik ook niet te wachten en ik zie DRS liever verdwijnen, over de bananen schillen en powerpacks die je verplicht in de buitenbocht moet ophalen maar te zwijgen.
Maar dit zou een experiment kunnen zijn voor de sprint races. 10x DRS en dan klaar. Dat geeft de wedstrijd mijns inziens meer dynamiek.

silverleaf89 08 februari 2023 om 13:54+ 7667

Hoe hoort hij dat in godsaam nu pas voor het eerst? Is toch al lang bekend....

Edit: misverstand, ik dacht dat er gezegd werd dat hij het aantal sprintraces nog niet wist.

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 14:00+ 58776

Niet dat ik weet dat ze erover dachten maar niet dat ze er in 2023 mee gingen experimenteren.

Maad kan me hierin vergissen.

silverleaf89 09 februari 2023 om 24:19+ 7667

Nee, op 7 december vorig jaar is bekend gemaakt hoeveel sprintraces er zouden zijn en op welke locaties.

User Avatar
F1buzz 09 februari 2023 om 9:27+ 58776

Maaar dit gaat over de drs die 1 ronde eerder geactiveerd wordt. Niet over de aantal sprintraces.

silverleaf89 09 februari 2023 om 9:56+ 7667

Ja kweet het, heb m’n originele comment al aangepast ;)

dam07 08 februari 2023 om 14:07+ 3599

Echt het? Afschuwelijk gewoon, meteen ontslaan die Perez, verschrikkelijk bah.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 13:47+ 85132

Dit gaat wel degelijk effect hebben. Vaak genoeg is het zo dat je echt wel twee rondjes en een beetje (tot aan het eerste DRS-meetpunt) nodig hebt, om een seconde uit te lopen. Dat zal nu veel minder vaak het geval zijn.
Aan de andere kant zal het na ingehaald te zijn met DRS op nog verse banden na de start, mogelijk zijn de positie weer terug te winnen met DRS. Dan komt het toch weer aan op bandendegradatie, race pace en strategie voordat iemand voorsprong op kan gaan bouwen.

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 13:57+ 118954

Maar toch snap ik het punt van Perez in deze wel Eline. De seconde rij je inderdaad meestal niet binnen 1 ronde dicht. En op verse banden kun je makkelijker verdedigen. Natuurlijk ander verhaal als degene achter je sneller is. Alleen risico is dat als je al vanaf het begin binnen een seconde zit en het is makkelijker verdedigen voor diegene op verse banden, de banden ook sneller oververhit zullen raken en diegene vanzelf weer moet inzakken. Denk dat het effectiever werkt als het is zoals nu, dat je er naar toe moet werken, en na enkele ronde de inhaalactie plaatst zonder dat het te veel van de banden vergt. Zou het racen ook niet bevorderen. Daarnaast voorzie ik ook een ander probleem. Na 1 ronde heb je er nog veel die in groepjes aan het rijden zijn. Denk dat een nadelig het effect voor de race kan hebben, omdat de kans op drs treinen hierdoor groter wordt. Gaat het inhalen dan niet bevorderen. En natuurlijk kan het ook zo zijn dat een enkeling er alles aan gaat doen niet op pole te staan, omdat je dan als enige vanaf ronde 2 geen drs hebt en niet echt weg kan rijden. Al denk ik dat, dat probleem pas echt vanaf de eerste ronde een dingetje zou worden.

Aan de andere kant, kan dit als het positief uitpakt de inhaalacties onderling bevorderen idd.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 15:04+ 85132

Dat is zeker waar, Johan. Op verse banden is het veel makkelijker te verdedigen, waardoor het voor degene erachter meer van z'n banden zal moeten vragen om de poging te doen slagen. En dat zal je verderop in de race natuurlijk bekopen met een eerdere en misschien wel een extra pitstop.
Het risico op een serieuze DRS-trein is inderdaad groter, mede omdat de snellere auto's niet de kans krijgen hun 'natuurlijke' positie op te eisen en er dus in vast komen te zitten.

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 15:16+ 118954

Precies dat Eline. Dat zijn de grote risico's die er aan kleven en ik vrees dat zoiets ook werkelijkheid gaat worden in dit geval. Nu is het tijdens sprints natuurlijk andere koek omdat het korte races zijn en een pitstop niet verplicht is. Maar ik hoop dat ze na het testen van vervroegd drs tijdens de sprint de balans zo kunnen opmaken dat ze dit plan niet door gaan trekken voor races en er ook voor de sprints vanaf zien.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 18:57+ 85132

Ja, hahahaha! Dan wel, Johan! ???

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 18:51+ 118954

Klopt Eline. Daar idem dito. Bij de F1 en Fia precies hetzelfde en nog erger. Alleen kunnen ze hun beslissing dan wel weer heel snel herroepen als 1 team niet zo goed met bepaalde regels overweg kan.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 18:44+ 85132

Dat dus, Johan. Een beetje van de instelling dat men op genomen beslissingen niet terugkomt, of zou juist waren of niet. Zie je ook wel gebeuren in het managementwezen in bedrijven en instellingen. Kwestie van gezichtsverlies.

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 17:00+ 118954

Precies Eline. Heb even jouw reactie op buzz gelezen. Helemaal mee eens. Laten we hopen dat ze er dan vanaf zien. Maar hun kennende, gebeurt dan het tegenovergestelde haha.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 16:46+ 85132

Klopt, Johan. Net ook aan buzz geschreven: laten we hopen dat als de resultaten tegenvallen, dat ze de - nu nog experimentele - regels weer zullen terugdraaien.

Padde71 08 februari 2023 om 16:58+ 927

Die eerdere en misschien wel extra pitstop is voor komend seizoen niet van toepassing aangezien de regel alleen geldt voor de sprintraces. En daar hebben we (nog) geen pitstops.

Quote:
"De regel houdt in dat DRS een ronde eerder geactiveerd kan worden dan gebruikelijk en zal in het seizoen van 2023 alleen van toepassing zijn op de sprintraces"

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 18:43+ 85132

Ja, ik weet het, Padde. My bad, ik ben wat al te scherp over de apex gegaan, door niet te vermelden dat dat zo zou zijn, als dit doorgetrokken zou worden naar de hoofdrace.

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 13:57+ 58776

Daarnaast zorgt het ervoor dat de leider zijn banden over de kliff moet jagen vanwege de over belasting op koudere banden waardoor je dus niet aan banden management kan doen.

Hoe vaak heeft red bull of Max wel niet gezegt om voorzichtig te beginnen omdat de bande erdoor eraan gaan.

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 14:27+ 118954

Klopt. Ik denk dat het voor beide een nadeel is. De 1 jaagt zijn banden over de klif, door diegene er continue achter te houden vanaf het begin, de ander z'n banden raken oververhit.

Denk dat Paul Ricard er een perfect voorbeeld van was. Verstappen zat direct bij het ingaan ervan in de drs van Leclerc en bleef daar ondanks dat het inhalen daar bijna niet mogelijk leek afgelopen jaar een ronde of 15 in zitten (omdat die iets meer snelheid had die dag). Na 15 ronden waren de banden van Max oververhit (die ging dus maar voor de undercut) en die van Leclerc over de klif. En toen die richting de puts moest pushen om de undercut te voorkomen, ging het met die banden fout. Ik denk zelf dus dat het, het racen niet gaat bevorderen. Zeker niet als er daardoor meerdere drs treinen ontstaan.

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 14:50+ 58776

Precies zou misschien slim zijn als je je bijvoorbeeld laat inhalen in het begin om later op de beter gemanagede banden je voordeel later te doen

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 15:17+ 118954

Als de mogelijkheid er is zeker. Bijvoorbeeld testen op banen waar de drs minder effectief is dan normaal. Zoals Monza. En daarna eventueel denken aan een oplossing voor de langere termijn.

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 15:08+ 58776

Lijkt me een goed idee om te kijken op minder drs

User Avatar
Maxthegoat 08 februari 2023 om 15:01+ 118954

Ja juist. Dat kun je dan ook krijgen. Of bijvoorbeeld dat iemand geen pole wil staan, omdat die dan als enige geen drs heeft in ronde 2. Denk dat, beide het geval kan zijn. Vind ook dat als ze de mogelijkheden onderzoeken om het in de toekomst met minder of zonder drs te doen, dit een stap terug is in het proces.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 15:05+ 85132

Helemaal mee eens, Nette! Dat kost je zomaar je eerste setje.

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 15:10+ 58776

Zo is dat. Dus ben benieuwd hoe ze hier tacrisch mee omgaan. Maar of het ook het gewenste effect heeft?

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 19:23+ 85132

Klopt, Nette. Ik schreef dat ook al wel aan Johan. Typisch iets voor de manegementpiramides in bedrijven en instellingen...

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 19:12+ 58776

Hellaas wel maar niet alleen in de f1 hoor. Eigenlijk in de hele wereld.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 18:41+ 85132

Dat laatste is inderdaad de crux, Nette. Niets mis met proberen, toegeven dat het niet werkt of verbetering brengt is bij instanties als FIA wel soms een dingetje...

User Avatar
F1buzz 08 februari 2023 om 16:51+ 58776

Idd eline als je het niet doet weet je het ook niet of iets werkt.

Het probleem is het toegeven en durven terug te draaien van de regels.

User Avatar
*Eline* 08 februari 2023 om 16:44+ 85132

Dat is inderdaad nog maar de vraag, Nette. Gelukkig zijn het nog experimentele regels, mocht het tegenvallen, dan hoop ik dat ze er weer van af zullen zien!

Joal246 08 februari 2023 om 13:45+ 57071

Aanpassing in de marge.. als ze echt spektakel willen moeten ze de grid omdraaien

silverleaf89 08 februari 2023 om 13:53+ 7667

Wat heeft de kwalificatie dan voor nut? Als coureur probeer je dan eerder de langzaamste te zijn dan de snelste als pole achteraan beginnen betekent.

Joal246 08 februari 2023 om 14:38+ 57071

Misschien omdraaien op basis van stand in kampioenschap en kwalificatie alleen voor hoofdrace

User Avatar
SolarCell 08 februari 2023 om 14:47+ 17255

Nee, géén omgekeerde grid! Wat een onzinnige verandering zou dat zijn!

Joal246 08 februari 2023 om 14:50+ 57071

Dan krijg je spektakel. Dat is het enige dat ik aangeef. Ik ben ook geen voorstander

MaartenV 09 februari 2023 om 20:12+ 301

Je kunt ook na X rondes op een geheime plek spijkermatten neerleggen. Krijg je ook spektakel.

Die omgekeerde grid is zo’n onzin. Zoals Mich hierboven stelt: zorg dat de teams dichter bij elkaar zitten. Verstappen - Leclerc in de eerste races…dat is spektakel. Omgekeerde grid zorgt alleen maar voor onnodig risico en ongelukken.

Joal246 09 februari 2023 om 21:12+ 57071

Liever regen dan spijkermatten...je punt us helder

User Avatar
TheBoss 08 februari 2023 om 18:13+ 627

Reverse grid dan stop ik met kijken. Sport moet je een sport laten. Wanneer je d.m.v. regels een sport een spektakel wilt maken is de sport in mijn ogen verloren.

Nio 08 februari 2023 om 18:16+ 24210

Dan wil je je in Monaco als laatste kwalificeren met omgedraaide grid

Joal246 08 februari 2023 om 18:58+ 57071

Ik heb het niet over kwalificatie gehad. Omdraaien van stand in kampioenschap of uitslag vorige race kan ook.

En dan aparte kwalificatie voor de hoofdrace

User Avatar
Ringo De Kroon 08 februari 2023 om 22:49+ 4837

Voor spectakel... maar sprintraces is unerhaupt een probleem voor bc....levert nie persee super races een crash en je bc word krapper

Joal246 08 februari 2023 om 22:50+ 57071

Bc blijft inderdaad een probleem met de dprintraces

User Avatar
jamamoto1 12 februari 2023 om 6:41+ 498

Wat wil jij nou zien, race of kermis! Domste opmerking allertijden, als ze daar mee beginnen is het geen racen meer en stop ik per direct met kijken!

Joal246 12 februari 2023 om 7:23+ 57071

Ik wil een race zien.. zoals hiervoor aangegeven geef ik alleen suggesties. Wat mij betreft schaffen ze de sprintrace helemaal af