Sainz reageert op vermeend incident Perez: 'Zoiets moet gevolgen hebben'

13:53, 17 nov 2022
33 Reacties

Max Verstappen heeft het niet expliciet gezegd, maar zijn beslissing om teamorders te negeren in de Grand Prix van Brazilië zou een reactie zijn geweest op de vermeende opzettelijke crash van Sergio Perez tijdens de kwalificatie in Monaco. Zonder een oordeel te geven over het moment roept Carlos Sainz op tot een regelwijziging die het opzettelijk veroorzaken van rode vlaggen bestraft.

Sainz noemt geen specifieke momenten, maar stelt wel dat er ‘een paar opzettelijke incidenten’ zijn geweest. De Ferrari-coureur zegt dat het onderwerp al eens ter sprake is gebracht, maar hij vindt het nu tijd worden dat er een regel komt om dergelijk misbruik te voorkomen.

Sainz wil F1-regel voor opzettelijk crashen

Over de vermeende opzettelijke crash van Perez wil de Spanjaard geen oordeel geven, maar hij is wel van mening dat de Formule 1 maatregelen moet nemen. “Zonder te stellen of het met opzet was of niet, denk ik dat alle coureurs nu echt iets van een regel willen. Als je een rode of gele vlag veroorzaakt, of het nu opzettelijk is of niet, moet dat gevolgen hebben voor die coureur omdat hij de andere negen coureurs in gevaar heeft gebracht”, zegt Sainz in de persconferentie tegen onder anderen GPblog.

De Ferrari-coureur vindt dat een dergelijke actie bestraft moet worden. “Zo niet, dan gaan we er allemaal mee spelen”, waarschuwt hij. Sainz zegt dat hij het de afgelopen jaren vaker heeft zien gebeuren dat coureurs opzettelijk een spin of een crash maken in de kwalificatie, maar wil logischerwijs geen voorbeelden geven.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Tim Kraaij.

33 Reacties
Joal246 18 november 2022 om 6:54+ 57061

Wat ik nog steeds gek vind is als het waar is wat de reden van Perez is geweest. Hij stond niet op pole maar 3e. Wat zou het uitmaken om 3e of 4e te starten.. je riskeert toch niet zoveel voor een 3e startplek

Joal246 17 november 2022 om 22:36+ 57061

En hoe ga je dit controleren...

User Avatar
GOAT 17 november 2022 om 20:04+ 1735

Ik ben het met Carlos eens. Rode vlag! Carlos Sainz crasht al in 1e ronde kletsnatte GP Japan Sainz veroorzaakt tweede rode vlag met crash in Q2 Imola Carlos Sainz is tijdens de tweede sessie van de kwalificatie voor de Grand prix van Bahrein gespind en heeft hiermee een rode vlag veroorzaakt Rode vlag in vrije training in Monza: Carlos Sainz raakt vol de muur

User Avatar
Klets Meijer 17 november 2022 om 16:09+ 1415

Dit klinkt als onmogelijk uitvoerbaar....geen hond crash zn wagen uit een idee van voordeel? En wanneer verdenk je iemand? En hoe bepaal je dat? En wie bepaalt dat? Het.....lijkt me alleen een kans op ongelooflijk onwenselijke arbitraire inmenging....over het wat en hoe de FIA het eea "regelt" is de zaak nu al zo doorzichtig als een plaat lood van een kilometer dik.........lijkt me recept voor nog meer achterbaks gekonkel en politiek getouwtrek....maar misschien wel lucratief voor de schaduw boekhouding van de FIA....

User Avatar
Misja B 17 november 2022 om 15:52+ 8442

Laten we eens beginnen door te regelen dat ieman ddie een rode vlag veroorzaakt daar zelf gen profijt van mag hebben. Daarnaast kunnen ze ook een regel maken dat als er een rode vlag in quali komt, zowiezo iedereen nog een kans krijgt een snelle ronde te doen., ongeact hoeveel tijd er nog over is.

User Avatar
Peewee1313 17 november 2022 om 15:42+ 417

Ik herinner mij van de afgelopen paar jaar wat opvallende acties tijdens kwalificaties van zijn huidige teamgenoot. Acties waar zelfs een aantal deskundigen de wenkbrauwen bij fronsten…

F1 Zandvoort 17 november 2022 om 15:00+ 33128

Als opzettelijk gebeurt wel als per ongeluk gebeurt hoeft voor mij niet

#Zandvoort# 17 november 2022 om 14:39+ 1703

Je kunt wel overal regels voor maken.De huidige formule1 zit barstensvol vol met regels. Er moet ook nog geracet kunnen worden, dat wordt steeds moeilijker gemaakt. Dat zie ik als grote fan van de Formule1 steeds idioter worden met al die regels. Die vaak ook nog eens op meerdere manieren kunt bepalen. De huidige auto's zijn zo veilig dat je 20% van de huidige regels kunt schrappen.

Curbstone 17 november 2022 om 14:23+ 667

Ik vind het juist mooi als bijvoorbeeld Leclerc op de limiet rijdt soms levert dat waanzinnige race momenten op soms een ongeluk. Als iemand door een ongeluk een gele of rode vlag krijgt zou dat nooit een extra straf moeten opleveren. Welke coureur gaat nou opzettelijk schade aan de bolide veroorzaken of letsel, als je bijvoorbeeld hard afvliegt of een ontplofte motor. Het blijft racen.

F1 rules 17 november 2022 om 14:43+ 3108

Perez dus

User Avatar
Wiesneuze 17 november 2022 om 18:25+ 29967

@Curbstone. Jij vindt het dus redelijk dat anderen voir de gevolgen moeten opdraaien, bewust of niet?

Curbstone 17 november 2022 om 22:45+ 667

Ik denk bijvoorbeeld aan een straten circuit GP Azerbeidjan. Tijdens de VT's en de qualy zie je de bolides vlak langs de boarding af scheren. Zoiets vind ik schitterend. Als er sprake is van bewezen opzet vind ik wel dat de FIA hier iets mee moet doen.

User Avatar
Wiesneuze 18 november 2022 om 10:28+ 29967

@Curbstone. Ik ben het met je eens hoor, ook de quali lap van Max in Jeddah 2021 was schitterend ondanks het foutje. De ellende is dat opzet lastig te bewijzen is, daar komt dan weer menselijke interpretatie aan te pas. Daar hebben we de laatste paar jaren genoeg ellende van gezien. Daarom ben ik voorstander dat overtredingen bestraft worden ongeacht de oorzaak..

User Avatar
jamamoto1 17 november 2022 om 19:03+ 498

Jij snapt er niks van....

User Avatar
Mitchell 17 november 2022 om 14:12+ 32171

Doe dan ook iets aan het opzettelijk iemand uitschakelen, want daar zijn ook wel een aantal voorbeelden van te vinden lijkt mij ??.

User Avatar
Wâldpykje 17 november 2022 om 14:08+ 13251

Ja hier kon je op staan wachten. Dom dom Red Bull. Zelf de bal aan het rollen gebracht.

User Avatar
Wâldpykje 17 november 2022 om 14:12+ 13251

Ik zag dit zondag al aankomen.

Kravitz 17 november 2022 om 14:06+ 687

Gp blog waarom blijf je nou insinueren dat het om Monaco gaat. Begin dan je opening met: Max heeft in Mexico al aangegeven dat een swap er niet in zit. Dat heeft hij nl gezegd als reden. En ik begrijp ook wel dat deze woorden niet gebruikt kunnen worden voor dit stukje van Sainz. Maar als vb.

Snelheidsduivel 17 november 2022 om 14:01+ 153

Het is wel goed dat dit wordt aangekaart nu en gezien alle ophef kan dit wel eens gaan gebeuren. De oplossing kan toch heel makkelijk zijn? Degene die crasht in kwali daarvan wordt de snelste tijd afgepakt die hij daarvoor heeft gereden. óf een gridstraf op basis van de tijd die gereden is. Bijvoorbeeld 5 plaatsen. Er volgt op die manier nooit voordeel voor deze persoon.

User Avatar
Gentenaar 17 november 2022 om 13:59+ 13961

Het is sowieso vreemd dat de veroorzaker van een rode vlag daar voordeel van kan hebben, dus Carlos heeft 100% een punt.

User Avatar
DJ Flat Spot 17 november 2022 om 15:09+ 18247

Oneens, je kan een fout maken als je op de limiet rijdt. En dat wil ik zien. Racen op de limiet.

User Avatar
Wiesneuze 17 november 2022 om 18:22+ 29967

@DJ Flatspot. Dan moet een ander bloeden voor jouw fout? Bloedt zelf maar. Een fout maken is niet erg maar heeft wel gevolgen en die zijn bij het afnemen van de gezette ronde tijden voor de maker van die fout en niet voor een ander.

User Avatar
DJ Flat Spot 17 november 2022 om 18:37+ 18247

Nou ja bloeden voor jouw fout? Als je een fout maakt ben je toch al de pineut? En ja dit raakt anderen en gebeurt continue? De hele race met rode vlag sc en vsc in de race. Soms buiten schuld om. Laat ze maar lekker op de limiet racen en kwalificeren. Anders gaan de rijders op safe spelen. Zit iik niet op te wachten. Ook niet op nog meer regels en op basis van twijfelgevallen of uitzonderingen. Dan kan je nog veel meer dichttimmeren. Soms pakt het goed uit so be it.

User Avatar
Wiesneuze 18 november 2022 om 12:42+ 29967

@DJ Flatspot. Die extra run kost weer een extra setje banden, wat als die afgebroken run de eerste in Q3 was op gebruikt rood? Een ander setje met dezelfde gebruiksduur is niet voorradig. Is het een run op nieuw rood, dan is er ook geen nieuw setje over. Heb je net een vers setje rood uitgespaard voor de race, dan moet je die alsnog gaan gebruiken in de quali door een misschien opzettelijke fuck-up van een ander. Er is in de race al genoeg gelegenheid om betrokken te worden in de fuck-up's van een ander. Dit is in de quali onnodig.

User Avatar
DJ Flat Spot 18 november 2022 om 12:29+ 18247

Ik denk niet dat we het heel oneens zijn. maar schreef het elders ook. Degene die de fout maakt is dus dubbel de sigaar, de rest van de rijders schiet er weinig mee op 1 plek.. Als je geluk hebt sta je vooraan. De stand van dat moment is dan nog steeds toevallige stand of eindstand. Als dit de eindstand bepaalt pleit ik liever voor nog een run voor ieder zodat men nog een kans heeft en niet gedupeerd wordt door een fout van een ander.

User Avatar
Wiesneuze 18 november 2022 om 12:22+ 29967

@DJ Flatspot. Het gaat hier niet om racen maar om qualificeren. Geen twijfel gevallen of uitzonderingen. Als een rijder een fout maakt waardoor getimede rondes van anderen moeten worden afgebroken, naar de staart van die groep. Gebeurt het in Q1, dan naar P20, gebeurt het in Q2, dan naar P15 en gebeurt het in Q3, dan naar P10. Het is niet vast te stellen of het een opzettelijke fout is of niet, dus die discussie is oeverloos. Zoals een George Russel, had hij geen voordeel? Dat was niet helemaal per ongeluk. Waarschijnlijk het van de baan raken wel, wat daarna gebeurde was opzet.

Multatuli 17 november 2022 om 15:53+ 3220

Mee eens! En het is ook belachelijk dat het opzettelijk van de baan rijden van een andere coureur een voordeel kan opleveren (zie Lewis in Silverstone vorig jaar, die Max het ziekenhuis in reed en zelf er met de volle buit vandoor ging).

FCB33 17 november 2022 om 13:58+ 18511

Ja bewijslast is dan moeilijk opzettelijk. Doe dan maar een extra ronde voor diegene die het niet konden afmaken. Opwarm en kwalironde.

Ep 17 november 2022 om 14:15+ 21237

Kost extra banden en is dus ook een nadeel.

User Avatar
Wiesneuze 17 november 2022 om 18:15+ 29967

@FCB33. Bewijslast doet niet ter zake, voordeel is voordeel. De gezette tijden van de betreffende coureur in die q sessie verwijderen.

User Avatar
F1buzz 17 november 2022 om 18:35+ 58776

Dat vind ik wel een goede manier wiesneuze, dan is in ieder geval expres crashen uitgesloten, want daar schiet jij en je team niets mee op.

User Avatar
(O)MA X cis'61 17 november 2022 om 13:55+ 4811

Topper! Goedzo sainz.

Nio 18 november 2022 om 10:15+ 24210

Ik vind ik ook top, maar ze kunnen nu al over veel standpunten geen goede beoordeling geven bij de Fia, vele vonden bij het incident met Max dat Lewis in Brazilië fout zat andere vonden het een raceincident en sommige vonden het Max zijn schuld. En dan moeten ze dit sport dingen nog gaan beoordelen, zie het niet snel goed gaan.